Ik ben laatst ook begonnen aan een eigen look & feel, maar er zitten nogal wat adertjes onder het gras... Je kunt inderdaad het beste kijken in de source van de JDK (deze zitten sinds de 1.4 in src.zip

). Jammergenoeg is er van de interne look & feel classes nagenoeg niks gedocumenteerd. Het beste kun je je de source van de belangrijkste metal look and feel classes uitprinten en er constant bij houden, anders raak je gegarandeerd de draad kwijt.
Bovendien zijn er in de 1.4 release van de metal look and feel schijnbaar een paar bugs geslopen, want een aantal onderdelen van m'n eigen look & feel werkten opeens niet meer en bij een testje om jbuilder op de 1.4 in metal te laten draaien liep alles zeer fraai stuk. In ieder geval nemen ze het bij Sun niet zo nauw met de look and feel standaarden, dus je begeeft je een beetje off-limits.
Tenslotte wil ik je nog ff waarschuwen dat ook bijna alle look and feel implementaties vol zitten met bi-di code. Dwz. dat ze t.b.v. internationalisatie geschikt zijn gemaakt voor zowel links->rechts als rechts->links gelezen talen. Leuke feature, maar je hebt het voor 99.9% niet nodig en het maakt het allemaal nog eens een stukje lastiger. Ik zou eens beginnen met een eigen metal theme, meestal heb je daar voor de gemiddelde applicatie genoeg aan. Hou er rekening mee dat je alles met Graphics2D zelf moet gaan tekenen en hett kost erg veel tijd om alles zo te krijgen zoals je het wilt hebben (echt te veel, trust me:))
Maar genoeg negatief gebrabbel. Een eigen look & feel maken is IMO leuk om te doen en als je het goed aanpakt kan het je veel werk besparen bij het maken van je programma's. Het is ontzettend leerzaam, maar weet dus waar je aan begint.
Visual Studio.net Look & Feel