[Qxpress] exact midden van pagina

Pagina: 1
Acties:

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-08 22:18

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Jaja, Dark Blue' tje zit hier op haar werk te stoeien met QuarkXpress 5.0... en nu moet ik dus een A5 boekje maken, binnenkant.

Maar nu zit ik met een probleem, en ik denk dat een doorgewinterde Quarker er wel een oplossing voor heeft; ik moet het exacte midden hebben. Nu kan ik wel 297 mm door twee delen, en precies daar een hulplijn zetten, maar na het printen zit ik toch over de vouw heen.
Ik heb gewoon een A4 document gemaakt, horizontaal, en met hulplijnen baken ik dan alles af.
De printer heeft een marge van ong. 5 mm. , maar daar kan het volgens mij niet aan liggen; hij print dat deel gewoon niet, hij schuift niks op meen ik.
Het ligt ook niet aan de dikte van het papier, dat staat gewoon ingesteld op plain, niet dikker ofzo. Mogelijkheid om het met een vette marge te verdoezelen heb ik niet...
Help, anybody?

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• IschaGast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2025
Hmmmm voor mij lang geleden allemaal quark xpress maar waarom heb je een A4 document gemaakt als je een A5 boekje maakt :?

Als je gewoon een A5 documentje maakt, dan 2 pagina's naast elkaar zetten, en het later uitprint met snijlijnen dan heb je automatisch een lijntje in het midden zitten namelijk.

Je kan zo makkelijk je hele document juiste marges etc... geven, geloof appeltje shift 6 ofzo weet het niet meer precies allemaal. Is allemaal wel een beetje lang geleden maar zo moet ie lukken volgens mij.

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Goed idee, maar ze moeten dus wel naast elkaar geprint worden, k hoop dat dat lukt!
Ik ga het proberen :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• IschaGast
Moet als het goed is lukken hoor want zo worden normaliter boekjes ook in elkaar gezet namelijk. Vroeger toen ik jong was draaide wij ook zo onze filmpies uit dus moet goed kunnen. Je moet alleen goed alles aangeven in je printscherm.

Was die shortcut trouwens appeltje shift 6 :?
Ben wel benieuwd of ik dat na 2 jaar nog wist namelijk ;)

Verwijderd

wat in pagemaker zit, en naar ik aanneem ook wel in quark, is een build booklet functie, je bouwt je a5 boekje dus pagina voor pagina (a5 pagina's dus) in elkaar, drukt op build booklet en dan gooit ie de hele bende door elkaar zoals het moet als je een a5 boekje geniet gebrocheerd wilt hebben (zorg dus dat je een veelvoud van 4 pagina's hebt)

problemen kwamen hier vaak als een object net over het midden van je pagina steekt, dan gaan er ineens dingen missen, oplossing was altijd nit met 1 hulplijn in het midden te werken, maar 1 0,5 mm links en 1 0,5 mmrechts van het midden, dan zit 't altijd goed nl

succes iig

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dark Blue schreef op 30 oktober 2002 @ 13:25:
Goed idee, maar ze moeten dus wel naast elkaar geprint worden, k hoop dat dat lukt!
Ik ga het proberen :)
zorgen dat je gebruikt maakt van 'facing pages' (ram maar op F1 voor uitleg hoe je dat doet) :)

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 17:41:
wat in pagemaker zit, en naar ik aanneem ook wel in quark, is een build booklet functie, je bouwt je a5 boekje dus pagina voor pagina (a5 pagina's dus) in elkaar, drukt op build booklet en dan gooit ie de hele bende door elkaar zoals het moet als je een a5 boekje geniet gebrocheerd wilt hebben (zorg dus dat je een veelvoud van 4 pagina's hebt)[..]
succes iig
Nope...zit niet in Quark, misschien dat er een extensie voor is.....
Gewoon ouwerwets modelletje maken werkt ook nog steeds hoor! :)

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Ik heb ( *schop*, sorry) nu dus 2 pagina's in 1 document, allebei keurig opgemaakt, A5. En nou komt het meer printer-gedeelte: ik deed het volgende:
- bij documentinstelling gaf ik aan ' linker en rechter pagina's' .
- daarna stelde ik op de printer in dat ik ' uitvouw' wilde hebben, roteerde de pagina 90% en ala, het leek mooi te staan.
Mis dus, de printer gooide er 2x een blaadje uit met mooi het a5je aan de linkerkant.
Nu heb ik ' uitvouw' al uitgezet, maar hij blijft er maar 1 op een blaadje zetten.
Ik wilde dat ' linker en rechter pagina's' ook weer uitzetten, maar nu mekkert hij dat de items dan niet meer op page 1 passen... en ik kan vervolgens alleen maar annuleren.
Ik heb nu Pagina 1 rechts gezet (standaard) en Pagina 2 links. Ik mag ze niet omwisselen, wel Pagina 2 naar rechts zetten maar dat heeft geen zin.

Ik ga nog wat rommelen, maar ik zie het er al op neerkomen dat ik het straks moet snijden en dan maar een kleurkopie van moet maken... :| (ik ben een zeurende pessimist, I know... ik ben een vrouw :P )

• IschaGast
Het moet gewoon kunnen hoor :)

Gooi er een lege pagina in en zet die op de plaats van pagina 1 want pagina 1 is een cover page en aangezien jij de binnenkant maakt ;)

Dan moet je volgens mij inderdaad op uitvouw printen. Print pagina 2 en 3 en voila moet werken denk ik.

Kan vast op een makkelijkere manier maar ja...... zou inderdaad denk ik kunnen met linker en rechter pagina's uit te zetten maar dat weet ik allemaal niet meer zo goed B)

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Als ik witte pagina ervoor zet, plakt hij 2 en 3 wel netjes aan elkaar! Even kijken wat er uit de printer gerold is...

Edit: geweldig! :) Helaas heeft de printer een marge waar ik van walg... maar dat omzeil ik wel een beetje. Is nu niet van belang.

Bedankt voor alle hulp! :)

• IschaGast
Volgende keer linker en rechterpagina uitzetten he als het niet nodig is ;)
Ging ik vroeger ook nog wel eens de mist mee in en als je het dan in je document uit ging zetten werd het hele document verneukt.

In ieder geval suk6 ermee!!

Verwijderd

exact midden... dat kan. Er is een truuk hiervoor.

Maak eerst een tekst of pic vak van precies de grootte van de document.
Maak daarna die vak die je in het midden wil.
Selecteer eerst de grote en daarna shift select de kleinere.
Kies dan Item>space align en voer de volgende instellingen in:
zie pic... Afbeeldingslocatie: http://shots.evolvefolio.com/quark.jpg

• Willem
  • Laatst online: 21:23
Hoop niet voor DB dat ze op een Windows machine zit te DTP'en.. :/

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Topicstarter
Nee, ik werk met een Mac... :)
het is nog veel behelpen maar voor het precieze uitlijn- en printwerk is dit veel fijner dan mn windows pc! 8)
Thnx voor de tips :)

• SillyJW
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-04 18:09

SillyJW

der Gemutlichkeit

willem169 schreef op 01 november 2002 @ 13:05:
Hoop niet voor DB dat ze op een Windows machine zit te DTP'en.. :/
Don't go there... :D
Pagina: 1