Toon posts:

CMYK uitvoer 3dsmax??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal;

ik ben voor mijn stage bezig met een project in 3dstudio max 4: ik maak een 3d beursstand voor een bedrijf dat ik niet mag noemen ;) (stoer he)
het opbouwen wil allemaal prima: maar ik heb een probleempje als ik het wil printen.
Aangezien de PC (en 3dsmax) gemaakt is voor RGB kleuren wordt het nogal lelijk als ik het print. Omzetten naar CMYK zou je zeggen, maar dan worden mn kleuren veel lelijker. Alles wat blauw is neigt naar paars, wat geel is neigt naar groen, dat soort problemen.

Wat ik me dus afvroeg: is het mogelijk om een gerenderde 3dsmax scene te exporteren/op te slaan als een CMYK document.

Heeft iemand tips/trucs hiervoor? alvast bedankt

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:23
Je print in CMYK? Wat voor een printer heb je?
En is dat niet gewoon in te stellen bij je printer settings?

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

Verwijderd

Topicstarter
hier op stage hebben we een Xerox, zo'n printer/kleurenkopieerapparaat in 1.

hij is helaas niet in te stellen op RGB..

maar het probleem is dus dat ik alleen kan uitvoeren in RGB, en dat omzetten naar CMYK is gewoon lelijk: ik wil dus uitvoeren in CMYK zodat ik geen kleurproblemen meer heb.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik geloof dat max geen CMYK ondersteund. Dus je zult toch in photoshop de boel op een goede manier moeten omzetten naar cmyk, ik heb er niet zo veel ervaring mee, maar dat is toch op een natuurgetrouwe manier te doen, er zitten hier ook wat druk-experts, die weten het vast wel.

"3ds max doesn't support the following Photoshop modes:

Indexed Color

Bitmap

Duotone

CMYK Color

Lab Color

Multichannel

"

specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik geloof dat max geen CMYK ondersteund.
argh! hier was ik al bang voor.. is er geen plugin ofzo beschikbaar?? :(

• Willem
Plugin, geen idee; Maar ik zou zeggen doe in Photoshop eens de image mode naar CMYK veranderen, kijken of het geprinte resultaat goed is. CMYK spectrum is beperkter dan RGB dus ik ben benieuwd hoe 'ie er uit komt.

Verwijderd

Alle 'echte' printers printen in CMYK, willem169. Cyaan, Magenta, Yellow en blacK.
En as for ondersteuning binnen max, het kan zijn dat er een plugin voor is. Check www.maxplugins.de eens.

• Willem
wildmedia: doh :/
Ik kom niet helemaal uit de erwtensoep hoor..

Ik ga er vanuit dat de topicstarter thuisgebruiker is, gezien er niets anders over vermeldt staat. Dat lijkt me gezien de openingspost ook niet het meest verkeerde uitganspunt.

Verwijderd

Topicstarter
even voor de duidelijkheid: ik zit gewoon op mijn stageadres hier, en hier hebben we een Xerox printer die wel in CMYK print, maar niet op RGB is in te stellen.

• Oogst
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-01 21:29
Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 12:30:
[...]

argh! hier was ik al bang voor.. is er geen plugin ofzo beschikbaar?? :(
Kans lijkt me klein, omdat dit een complete revisie van de renderer in zou houden, dus dat is wel een extreem uitgebreide plug-in dus en die zou dan apart geschreven moeten worden voor Brazil en scanline en finalRender, lijkt me niet dat die bestaat.

Devblog / portfolio
Swords & Soldiers
Awesomenauts
Proun
Cello Fortress

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 29-08 19:47

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 12:39:
Alle 'echte' printers printen in CMYK, willem169. Cyaan, Magenta, Yellow en blacK.
En as for ondersteuning binnen max, het kan zijn dat er een plugin voor is. Check www.maxplugins.de eens.

Yup.. alleen staat de K niet voor blacK, maar voor Key ;) (Al is de Key-colour bijna altijd zwart)

• OzBoz
  • Laatst online: 17-08 13:58

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

willem169 schreef op 30 oktober 2002 @ 12:42:
wildmedia: doh :/
Ik kom niet helemaal uit de erwtensoep hoor..

Ik ga er vanuit dat de topicstarter thuisgebruiker is, gezien er niets anders over vermeldt staat. Dat lijkt me gezien de openingspost ook niet het meest verkeerde uitganspunt.
Printers thuis printen ook in CMYK hoor :P

Maareh.. er zijn wel professionele pakketten die een aardige kleurscheiding kunnen maken. Photoshop zuigt daar standaard nogal mee. Maar hoe dan ook, bepaalde kleuren zul je nooit normaal kunnen omzetten zoals bv veel knal-kleuren.

Dus wat je ook doet of welke plugin er ook is, je zult er gewoon rekening mee moeten houden wanneer je iets maakt in 3dMax. Als Max de mogelijkheid biedt om met LAB kleuren te renderen dan zou je dat eens moeten proberen. En dat vervolgens in Photoshop omzetten.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Verwijderd

Topicstarter
okey thanks iedereen, het is gelukt om ze gewoon goed te printen
(kloten met kleurinstellingen in photoshop)

enneh
Yup.. alleen staat de K niet voor blacK, maar voor Key (Al is de Key-colour bijna altijd zwart)
Ik heb geleerd dat de K in CMYK staat voor "Krach" wat zwart betekend. ze konden geen Black gebruiken omdat de B al voor Blue gebruikt werd in RGB.
Dit staat zo in het boek Grafische Vorming waarvan ik de uitgever ff vergeten ben ;)

• maratropa
  • Niet online
ik geloof dat LAB ook niet ken in max, hij output gewoon in RGB, klaar :)

specs

• Willem
hnkmnz:
Ik heb geleerd dat de K in CMYK staat voor "Krach" wat zwart betekend. ze konden geen Black gebruiken omdat de B al voor Blue gebruikt werd in RGB.
Dit staat zo in het boek Grafische Vorming waarvan ik de uitgever ff vergeten ben ;)

Op 't Grafisch Lyceum gezeten? ;)

• Linc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19-02 12:07

Linc

mzzl

Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 16:24:

Nou ik heb geleerd dat K voor Key staat.

http://www.slobmotorsport.nl - iRacing Profiel

Verwijderd

Topicstarter
willem169 schreef op 30 oktober 2002 @ 16:35:

[...]

Op 't Grafisch Lyceum gezeten? ;)
neen, ROC almelo ;) MBO multimedia vormgever, nu 3e jaar

• LiToKi
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-08 13:58
the_Emperor schreef op 30 oktober 2002 @ 17:14:
[...]

Nou ik heb geleerd dat K voor Key staat.
en ik heb geleerd dat 't allebei kan, en dat 't wel goed uitkwam :)

en as gladiool said; RGB en verder niks. Die render-views zijn ook allemaal in RGB, kleurenpalet is RGB, 9/10 textures zijn in RGB. (wat overigens in zowel Engels, Duits en Nederlands uitkomt qua afkorting :p)

• Judaz
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Judaz

--->) . (<---

Iets anders wat veel scheelt met kleuren laser printers is de driver. Gebruik een postscript driver om de printer aan te sturen, deze wordt er meestal ook bij geleverd.

Zo heb ik een keer een foto geprint met de gewone driver, de foto zag er echt niet uit. Terwijl exact dezelfde foto met postscript er prima uitkwam.
Pagina: 1