Is het mogelijk om tussen een Zalman CNPS6000-Cu en de CPU een Peltier element te zetten van 40x40mm? zoniet welke koelvin kan ik er dat op zetten?
Peltiers red je niet met een luchtkoeler vermoed ik. En die zalman is goed genoeg om te werken zonder peltier.
Aan welke temperaturen moet ik dan denken met AMDXP1800+ @ 1520 (
)
Ik heb zelf een Swiftech koeler van fabriek af met peltier (227 Watt) in bestelling staan bij OC-Shop? Dus euhm denk dat swiftech vind dat het kan?
Zie http://www.swiftnets.com/products/mcx462plusT.asp voor info trouwens
Daar moet je hele voeding voor bij kopen.
Maar $90 is met beetje veel
anywayz bedankt voor tip
Ik wilde de lucht door een slang naar buiten leiden. want die peltier produceerd dus ook nog 227Watt
Ga eens research doen naar wat een peltier ongeveer is.....
Er komt een hoop meer bij kijken dan de meesten denken. Op dit moment is het niet mogelijk om een peltier met lucht te koelen. Tenminste op de huidige cpu's.
Verder over die swiftech luchtkoeler, volgens mij zit daar geen peltier tussen, maar iets anders. Wat het precies doet weet ik niet, maar een 227Watt peltier kan je nooit van ze leven koelen met lucht, aangezien ik met waterkoeling al wat problemen had met een 172Watt peltier...
Ik zie nu ook dat dat blok optimaal presteert bij een cpu die tussen de 75 en 85 Watt produceert... Niet echt geschikt voor overgeklokte en voltage gemodde cpu/mobo combo's denk ik.
Er komt een hoop meer bij kijken dan de meesten denken. Op dit moment is het niet mogelijk om een peltier met lucht te koelen. Tenminste op de huidige cpu's.
Verder over die swiftech luchtkoeler, volgens mij zit daar geen peltier tussen, maar iets anders. Wat het precies doet weet ik niet, maar een 227Watt peltier kan je nooit van ze leven koelen met lucht, aangezien ik met waterkoeling al wat problemen had met een 172Watt peltier...
Ik zie nu ook dat dat blok optimaal presteert bij een cpu die tussen de 75 en 85 Watt produceert... Niet echt geschikt voor overgeklokte en voltage gemodde cpu/mobo combo's denk ik.
[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]
er wordt bij die Swiftech een fan aangeraden van 80 CFM. dat is dus een Delta 80 HP op full speed......en dat maakt een TAKKEHERRIE! ik heb er ook 1, maar bij mij staat ie op 5 volt. heb ook een XP 1800+ en een Alpha PAL 8045......nu is ie 44 graden (volgens fanspeed)
OK dit dan:
AMDXP1800+ met CNPS6000CU
daarom zo'n kunstof spiraalslang ø125
Die naar blowhole met 120mm fan ( < blow of suck? )
Is dit een beetje stil en koel te houwe?
AMDXP1800+ met CNPS6000CU
daarom zo'n kunstof spiraalslang ø125
Die naar blowhole met 120mm fan ( < blow of suck? )
Is dit een beetje stil en koel te houwe?
Alsof je een kasteel bouwt op je CPU...Tazzy schreef op 30 oktober 2002 @ 09:24:
Zie http://www.swiftnets.com/products/mcx462plusT.asp voor info trouwens
Dat ding weegt gewoon bijna 900 gram! Maar ja wat wil je met een coldplate van meer dan een cm (1/2") dik
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
The MCX462+T™ is a fully assembled air-cooled thermoelectric (Peltier) solution designed to manage thermal loads of up to 100 Watts. The product is intended for applications where liquid cooling is not an option.
veel plezier met je 226 watt tec
veel plezier met je 226 watt tec
De Som van de Momenten ten opzichte van punt " A " = NUL
Verwijderd
De peltiers met een beetje vermogen bv. die van 172W hebben 24V nodig om ook gebruik te kunnen maken van het volledige vermogen (iig grootste deel ervan). Dit kan dus al helemaal niet met je ATX-voeding, al heb je er een van 550W of meer.
Ben ik dan gek of zo???
Features highlights:
226 Watts Thermoelectric module
Het is idd dus wel een peltier.
Maargoed, ik denk niet dat een n00b (nofi verder) hieraan moet beginnen. Ga eerst eens waterkoelen ofzo als je extreem wil koelen. Die swiftech combo lijkt mij niks. Is leuk om te kopen als je poen genoeg hebt ofzo. Verder zou ik het peltier element zelf van dat ding wel willen hebben
Maargoed, ik denk niet dat een n00b (nofi verder) hieraan moet beginnen. Ga eerst eens waterkoelen ofzo als je extreem wil koelen. Die swiftech combo lijkt mij niks. Is leuk om te kopen als je poen genoeg hebt ofzo. Verder zou ik het peltier element zelf van dat ding wel willen hebben
[Asus A7V266-E][AMD XP 1700+ (water cooled)][Hercules GF3 Ti500][256 MB Crucial DDR][SB Live 5.1][2 x 40GB][3com 3c905ctx-m]
Je kunt een proc niet met een pelt coolen met alleen luchtkoeling. je moet zien dat je voor een AMD heethoofd minimaal een 172Watt pelt nodig hebt, of 2x80. dan moet je dat eens optellen bij de ongeveer 100Watt die de proc al uitspuugt. Daar heb je zoals MOL zegt, zelfs een stevige watercooling voor nodig om dat af te voeren. En als je et niet af kan voeren dan loopt de temperatuur op en sterft de proc. Das dus et risico van een pelt
Dus de conclusie is dat ze bij swiftech gek geworden zijn?!?
Nee, dat zal vast wel werken. Maar er zit een orkaan van een fan op. Verder zeggen ze dat het het beste werkt bij een cpu die tussen de 70 en 85 Watt levert. Mijn cpu doet dik 100... @ 1750Mhz @ 2.08Vcore..
Ik heb op dit moment een 2400+ in de planning staan. Die dissipeerd volgen mij al een heel stuk minder vermogen?
Ja, maar als je gaat overklokken of je voltage verhoogt heb je dat er zo weer bij...
Mijn 2400+ dissipeert minder warmte dan mijn oude Thunderbird 1400Tazzy schreef op 30 oktober 2002 @ 15:11:
Ik heb op dit moment een 2400+ in de planning staan. Die dissipeerd volgen mij al een heel stuk minder vermogen?
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
Verwijderd
TEC alleen pakken i.c.m. waterkoeling, een TEC i.c.m. ZALMAN is echt grote onzin dat werkt echt niet. Die Swifttech is gewoon huge, maar een stille oplossing zal het niet worden, om die warmte weg te krijgen
Wat een onzin allemaal zeg. Ik heb zelf een AMD TB 1400 en die draait zonder moeite op 1544 Mhz met een vrij standaart (wel gepolijst) coolmaster heetsink 60x80mm. De temperatuur blijf dan zo rond de 52 graden. Bij swiftech zijn ze heus niet gek hoor. Zo'n product is grondig getest voordat ze het verkopen. Dus om nou te zeggen dat een proc met pelt absoluut niet luchtgekoeld kan woorden is groote onzin.AtomicShockwave schreef op 30 oktober 2002 @ 13:27:
Je kunt een proc niet met een pelt coolen met alleen luchtkoeling. je moet zien dat je voor een AMD heethoofd minimaal een 172Watt pelt nodig hebt, of 2x80. dan moet je dat eens optellen bij de ongeveer 100Watt die de proc al uitspuugt. Daar heb je zoals MOL zegt, zelfs een stevige watercooling voor nodig om dat af te voeren. En als je et niet af kan voeren dan loopt de temperatuur op en sterft de proc. Das dus et risico van een pelt
Heb je die zalman al wel eens gezien? Die is anders ook behoorlijk huge te noemen. Natuurlijk zul je bij het gebruik van een pelt ook wel een zwaardere en dus minder stille fan moeten gebruiken.Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 16:14:
TEC alleen pakken i.c.m. waterkoeling, een TEC i.c.m. ZALMAN is echt grote onzin dat werkt echt niet. Die Swifttech is gewoon huge, maar een stille oplossing zal het niet worden, om die warmte weg te krijgen
nee, maar je hebt zojuist een waterkoeler bestelt
Yep is onzin als je het over een celeron +80watt pelt praat.Tweak-Freak schreef op 30 oktober 2002 @ 18:49:
[...]
Wat een onzin allemaal zeg. Ik heb zelf een AMD TB 1400 en die draait zonder moeite op 1544 Mhz met een vrij standaart (wel gepolijst) coolmaster heetsink 60x80mm. De temperatuur blijf dan zo rond de 52 graden. Bij swiftech zijn ze heus niet gek hoor. Zo'n product is grondig getest voordat ze het verkopen. Dus om nou te zeggen dat een proc met pelt absoluut niet luchtgekoeld kan woorden is groote onzin.
Als je over een 226watt pelt + 100 watt van je athlon praat, is het alles behalve onzin.
Wat heeft jouw koeltemperatuur nou te maken met het gebruik van een peltier?
Zal ik es wat rekenwerk voor je doen?
Ik zal aannemen dat jouw proc 100 watt stookt en een pelt+proc 300watt.
Jouw casetemp schat ik op 25 graden, geen probleem offcourse.
Ook zullen we aannemen dat jouw koelblok goed contact maakt met je proc.
Stel nou, je koelblok is 45 graden. Dat is 20 graden boven je casetemp
20/100=0,2C/w
Denk nu eens in als er 300watt in gepompt word.
Juist, je hebt dan 300x0,2=60 graden BOVEN je case temp
Wat neer komt op een 85 graden van je koelblok en een 90 graden (al adn niet meer) van je pelt. Wat neerkomt op meltdown van je pelt, want daar kan hij niet tegen.
Nu gaan we er van uit dat je koelblok nog alle warmte af kan geven aan de lucht, wat dus niet het geval is bij jouw koeler. Wat in de praktijk betekent dat de peltier omdraait. Warm wordt koud en andersom.
Maw, dan is je proc fried
Voor de ongelovige onder ons 
"SUMMARY: Brute force TEC air cooling for AMD CPUs."
http://www.overclockers.com/articles646/
Hmmz, nevermindTweak-Freak schreef op 30 oktober 2002 @ 19:00:
Voor de ongelovige onder ons
[afbeelding]
Zolang je hem maar gebruikt met ee delta80HP op vol vermogen, zal je idd een kleine verbetering zien. Reken met een overgeclockte cpu maar niet op een winst tov een swiftech zonder pelt. Je moet ook rekening houden dat je nu een 200watt extra warmte in je case blaast, wat ook negatief werkt.
ik moet toch ff zeggen dat ik het vrij ziek vind dat er een luchtkoeler is met een TEC, als je alles naar de klote wil helpen is dat een aardig duwtje in de rug
Trouwens die Swiftech blokken zijn best goed heb zelf de MCW 462 B en hij werkt lekker
Trouwens die Swiftech blokken zijn best goed heb zelf de MCW 462 B en hij werkt lekker
Verwijderd
Ja klopt, maar dat ding is echt niet zo high- performance als die Swiftech. En al zou je hem kunnen gebruiken, nog zul je een lel van een fan erop moeten schroeven.Tweak-Freak schreef op 30 oktober 2002 @ 18:51:
[...]
Heb je die zalman al wel eens gezien? Die is anders ook behoorlijk huge te noemen. Natuurlijk zul je bij het gebruik van een pelt ook wel een zwaardere en dus minder stille fan moeten gebruiken.
Die Delta is echt een monster zeg... 80 * 38 mm, 5700 rpm, en maar liefst 55dBA aan lawaai op een meter (3 feet) afstandEpsilon schreef op 30 oktober 2002 @ 19:08:
[...]
Hmmz, nevermind
Zolang je hem maar gebruikt met ee delta80HP op vol vermogen
Niet iets dat je naast je wil laten draaien dus
Kzal straks even kijken welke 60mm dalta fans ik nu nog heb op mijn Slot1 met Alpha... maar euh ik moet zeggen dat ik wel wat herrie gewend ben.
Ik ga vrijdag AMD shoppen... die SwiftTech komt er aan
Die 60 mm's maken ook veel herrie, maar dat is nog veel minder dan wat die 80 mm produceert...Tazzy schreef op 31 oktober 2002 @ 07:53:
Kzal straks even kijken welke 60mm dalta fans ik nu nog heb op mijn Slot1 met Alpha... maar euh ik moet zeggen dat ik wel wat herrie gewend ben.
Aan de andere kant... Papst heeft 2 hele mooie koelers
Daar moet toch wel mee te leven zijn?Papst 8412 N/2G - 80mm - 69 m3/h @ 32dB(A)
Papst 3412 NGM - 92mm - 72 m3/h @ 28dB(A)
Dat kan ook wel. Heb zelf een celly 600 met peltier/luchtkoeler combo getest. Dat werkte perfect.Tweak-Freak schreef op 30 oktober 2002 @ 18:49:
[...]
Wat een onzin allemaal zeg. Ik heb zelf een AMD TB 1400 en die draait zonder moeite op 1544 Mhz met een vrij standaart (wel gepolijst) coolmaster heetsink 60x80mm. De temperatuur blijf dan zo rond de 52 graden. Bij swiftech zijn ze heus niet gek hoor. Zo'n product is grondig getest voordat ze het verkopen. Dus om nou te zeggen dat een proc met pelt absoluut niet luchtgekoeld kan woorden is groote onzin.

Volgens deze grafiek zou mijn cpu al rond de 45/50 graden worden, dus echte koeling vind ik het niet. Aangezien ik met waterkoeling/172 Watt peltier op 12 graden zat.
Luchtkoeling met peltier kan dus wel op een amd, maar of het rendement er ook naar is. De temps die in de grafiek gehaald worden zijn bij een cpu die 80 Watt verstookt zeker interressant, maar boven de 95 Watt vind ik het zowieso niet meer de moeite waard. Een overgeklokte amd met iets voltage verhoging trek je zo boven de 90 Watt uit.
Maargoed, sommige mensen zijn heilig overtuigd dat dit goed gaat werken...
Nog een leuke. De coldplate temp bij hun onder een load van 99,6 Watt is 32,3 graden. Bij mij is die dan -4,0 ofzo......
Als je nu nog niet overtuigd bent, koop dat ding dan maar. Misschien heb je er wel plezier van, maar het rendement is echt 0,0 op een overgeklokte AMD, tenminste zo denk ik erover.
Daar is zeker goed mee te leven, maar of die ook die hele Swiftech constructie koud kunnen houden betwijfel ik...Tazzy schreef op 31 oktober 2002 @ 08:51:
Aan de andere kant... Papst heeft 2 hele mooie koelers
[...]
Daar moet toch wel mee te leven zijn?
Ik denk idd dat die fans niet gaan werken, maargoed. Als hij het wil kopen/testen. Niemand houd em tegen. Als hij maar wel hier verteld wat er gebeurde
En pics van de crematie natuurlijk!-=MOL=- schreef op 31 oktober 2002 @ 09:31:
Ik denk idd dat die fans niet gaan werken, maargoed. Als hij het wil kopen/testen. Niemand houd em tegen. Als hij maar wel hier verteld wat er gebeurde
Zit wat in, het is dus vooral zaak om de ambiant temp zo laag mogenlijk te houden.
Denk wel dat ik nog het een en ander aan geluidsdemping moet gaan doen ;-)
Ik zie net dat 69m3/h maar 40.6 CFM is? Dat is dus duidelijk te weinig
Ambient temp = kast temperatuur? Die wordt echt ontzettend hoog als je er een 226W TEC met luchtkoeling in werkt... tenzij je er een duct naar buiten op bouwt (trechter in je zijpaneelTazzy schreef op 31 oktober 2002 @ 09:58:
Zit wat in, het is dus vooral zaak om de ambiant temp zo laag mogenlijk te houden.
Was wel van plan om een duct te bouwen. Heb nu ook zo'n ding en het bevalt me wel
Het gaat niet om de ambient temp, opzich kan je weinig aan je kamertemp veranderen.
Het gaat om het aantal Watts wat je cpu produceert, als dat boven de 100 komt dan heeft deze koeler gewoon geen rendement.
Ter indicatie hoeveel warmte een peltier extra genereerd in je kast, hier wat temps van mij, met waterkoeling/peltier koeling dus.
Waterkoeling met peltier:
Watertemp: +/- 33 graden
Chipset temp: +/- 31 graden
CPU temp +/- 12 graden
Waterkoeling zonder peltier:
Watertemp: +/- 24 graden
Chipset temp: +/- 26 graden
CPU temp: +/- 40 graden
De watertemp en de chipset temp worden dus puur door de warmte van het peltier omhoog geworpen.
Het gaat om het aantal Watts wat je cpu produceert, als dat boven de 100 komt dan heeft deze koeler gewoon geen rendement.
Ter indicatie hoeveel warmte een peltier extra genereerd in je kast, hier wat temps van mij, met waterkoeling/peltier koeling dus.
Waterkoeling met peltier:
Watertemp: +/- 33 graden
Chipset temp: +/- 31 graden
CPU temp +/- 12 graden
Waterkoeling zonder peltier:
Watertemp: +/- 24 graden
Chipset temp: +/- 26 graden
CPU temp: +/- 40 graden
De watertemp en de chipset temp worden dus puur door de warmte van het peltier omhoog geworpen.
hahahah... heb ik ook aan zitte denken.. (en bij je zalman moet ie op blow staan!)DiLDoG schreef op 30 oktober 2002 @ 10:24:
Ik d8 ook nog aan lucht van buiten afzuigen met zo'n zelfde slanglekker als het buiten -10 is, maar daar heb je in zomer weinig aan
maar als het buiten nou eens vochtig is... wat denk je dan dat er in jou computer gebeurt als er koude vochtige lucht in komt
Ik heb nu 2, Delta AFB 0612 EH koelers, deze hebben volgens http://www.easy-mod.de de volgende specs:
technische Daten:
Maße: 60x60x25mm
Anschluß: 3-Pin Molex
Erzeugte Luftströmung: ca. 62 m³/h
Umdrehungen/Minute: ca. 7000 UPM +/- 15%
Geräuschentwicklung: 45 dBA
Leistungsaufnahme: 3,86 W
Spannung: 12 V
Preis: 13,20 €
Testdaten: gemessener Geräuschpegel: 52 dBA
Het is trouwens niet de 1e keer dat swiftech een peltier/luchtkoeler op de markt zet ;-)
Als je er nou zo heilig van overtuigd bent dat het zo goed is, waarom maak je hier dan een topic. Ongeveer iedereen raad je af om dat ding te kopen, maar toch blijf jij het maar de hemel in prijzen.
Koop dat ding dan gewoon.........
Koop dat ding dan gewoon.........
Ik zit helemaal niet te prijzen & hij is al besteld. Ik was trouwens niet de topic starter???
Mocht ik mijn proc verkloten of helemaal tevreden zijn dan horen jullie het nog van mij
Mocht ik mijn proc verkloten of helemaal tevreden zijn dan horen jullie het nog van mij
Oh, ok dacht dat jij ook de topic starter was.........
Een 226 watt pelt stoot geen 226 watt aan warmte uit. Ok het rendement van peltier elementen is erg laag maar je mag er niet zomaar van uit gaan dat het gehele wattage omgezet word in warmte.Epsilon schreef op 30 oktober 2002 @ 18:55:
[...]
nee, maar je hebt zojuist een waterkoeler bestelt
[...]
Yep is onzin als je het over een celeron +80watt pelt praat.
Als je over een 226watt pelt + 100 watt van je athlon praat, is het alles behalve onzin.
Wat heeft jouw koeltemperatuur nou te maken met het gebruik van een peltier?
Zal ik es wat rekenwerk voor je doen?
Ik zal aannemen dat jouw proc 100 watt stookt en een pelt+proc 300watt.
Jouw casetemp schat ik op 25 graden, geen probleem offcourse.
Ook zullen we aannemen dat jouw koelblok goed contact maakt met je proc.
Stel nou, je koelblok is 45 graden. Dat is 20 graden boven je casetemp
20/100=0,2C/w
Denk nu eens in als er 300watt in gepompt word.
Juist, je hebt dan 300x0,2=60 graden BOVEN je case temp
Wat neer komt op een 85 graden van je koelblok en een 90 graden (al adn niet meer) van je pelt. Wat neerkomt op meltdown van je pelt, want daar kan hij niet tegen.
Nu gaan we er van uit dat je koelblok nog alle warmte af kan geven aan de lucht, wat dus niet het geval is bij jouw koeler. Wat in de praktijk betekent dat de peltier omdraait. Warm wordt koud en andersom.
Maw, dan is je proc fried
Ik beweer overigens niet dat met mijn huidige koelblok het mogelijk zou zijn om gebruik te maken van een peltier element maar met bv. een Zalman of Swiftech is er niet veel aan de hand. En hier ging het de topic starter om. Natuurlijk is water cooling veel efficenter en beter bij het gebruik van een peltier maar dit is niet waar het topic over ging.
Tazzy schreef op 31 oktober 2002 @ 20:49:
Ik heb nu 2, Delta AFB 0612 EH koelers, deze hebben volgens http://www.easy-mod.de de volgende specs:
sommige specs kloppen niettechnische Daten:
Erzeugte Luftströmung: ca. 62 m³/h
Umdrehungen/Minute: ca. 7000 UPM +/- 15%
Geräuschentwicklung: 45 dBA
Waar idd, ze zijn wel vet op zichtechnische Daten:
Erzeugte Luftströmung: ca. 62 m³/h (ook wel 38.5cfm)
Umdrehungen/Minute: ca. 6800 RPM +/- 15%
Geräuschentwicklung: 46,5 dBA
Pagina: 1