[OpenBSD] Traffic Shaping

Pagina: 1
Acties:

• Zydell
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-04 18:25

Zydell

* * * * *

Topicstarter
Ik heb een openbsd server die internet deelt over een aantal computers (laten we zeggen computer 'a', 'b' en 'c'). Nou wil ik bepaalde computers in het netwerk minder bandbreedte geven van de upload dan andere.
Computer a moet bijv 70% krijgen en computers b en c allebei 30%. Weet iemand of dit mogelijk is in OpenBSD.
Ik heb geprobeerd om het met altq/cbq te regelen, maar daarmee kan ik alleen maar de bandbreedte regelen van services (http, tcp etc.)

Verwijderd

Altqd

LET OP: deze manual is voor 3.1. Bovenaan kun je een andere versie instellen. Zie onderaan de voorbeelden. Daarmee lukt het je denk ik wel.

Anders kun je dit gebruiken: VTun

• Zydell

Zydell

* * * * *

Topicstarter
Voor VTun moet je je clients installeren op computers in het netwerk en die draaien bijna allemaal windows. Een client voor windows is er niet, en ik wil het eigenlijk ook zonder clients doen.

Met altqd zal ik nog even aan de slag gaan, kheb al wel wat bruikbaars gevonden, jammer is dat ik voor elke service een aparte regel moet toevoegen (is er geen manier om meteen alles tcp/udp pakken, of terwijl gewoon 1 ip een x aantal procent te laten gebruiken voor alle services??

Verwijderd

Zydell schreef op 30 oktober 2002 @ 00:01:
Ik heb een openbsd server die internet deelt over een aantal computers (laten we zeggen computer 'a', 'b' en 'c'). Nou wil ik bepaalde computers in het netwerk minder bandbreedte geven van de upload dan andere.
Computer a moet bijv 70% krijgen en computers b en c allebei 30%. Weet iemand of dit mogelijk is in OpenBSD.
Ik heb geprobeerd om het met altq/cbq te regelen, maar daarmee kan ik alleen maar de bandbreedte regelen van services (http, tcp etc.)
Met IPF is dit volgens mij wel mogelijk.

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:55
Het antwoord staat hierboven al in de manual page:
When filter value 0 is used, it is taken as a wildcard.
je moet dus 0 voor de source en destination port numbers invullen en dan filter je dus alleen op IP -adres

offtopic:
Lang geleden dat ik met altq bezig ben geweest. Zelfs nog een bug eruit gehaald: http://mail-index.netbsd....nges/2001/09/10/0026.html :)

• 2P
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-04 09:08

2P

:wq

Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 23:31:
[...]

Met IPF is dit volgens mij wel mogelijk.
Nee dat is met IPF niet mogelijk.

[ Voor 0% gewijzigd door 2P op 31-10-2002 00:35 . Reden: oeps te snel gesubmit :+ ]

Verwijderd

2P schreef op 31 oktober 2002 @ 00:35:
[...]

Nee dat is met IPF niet mogelijk.
Inderdaad, ik was in de war met ipfirewall (in FreeBSD werkt dat goed).

Verwijderd

Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 19:38:
[...]

Inderdaad, ik was in de war met ipfirewall (in FreeBSD werkt dat goed).
Het gaat hier om OpenBSD. Daarmee kan dit ook met altq. Zie de mans. Google heeft vast wel tutorials/howto's erover.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 02:43:
[...]

Het gaat hier om OpenBSD. Daarmee kan dit ook met altq. Zie de mans. Google heeft vast wel tutorials/howto's erover.
De nieuwe PF (3.2) zal ook deze feature hebben ,
aan intergratie van altq wordt gewerkt. . . .

• Zydell

Zydell

* * * * *

Topicstarter
Nog bedankt voor de reacties, maar het wil nog niet echt lukken.
Mijn upload is 16kb (@home) en ik wil dat ip 192.168.0.X maximaal 5% van de upload krijgt. ne3 is de interface die m'n server met internet verbindt...
Ik heb dus deze altq.conf gebruikt:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
interface ne3 bandwidth 128kb cbq

class cbq ne3 root_class NULL pbandwidth 100

class cbq ne3 def_class root_class borrow pbandwidth 95 default
class cbq ne3 slo_class def_class borrow pbandwidth 5 red
        filter ne3 slo_class 192.168.0.X 0 0 0 0
        filter ne3 slo_class 0 0 192.168.0.X 0 0

maar het werkt niet, als ik upload krijgt 192.168.0.X fijn alle bandbreedte die er beschikbaar is (overdag iets van 12kB ofzo) terwijl dit nog geen 2kb mag zijn ..

wat doe ik fout?? :/

• Zydell

Zydell

* * * * *

Topicstarter
bah niemand? :(

Zelfs een config als DIT heeft totaal geen invloed op de upload:

code:
1
2
3
4
interface ne3 bandwidth 128kb cbq

class cbq ne3 root_class NULL pbandwidth 100
class cbq ne3 csl_class root_class borrow pbandwidth 5 default

• Zydell

Zydell

* * * * *

Topicstarter
K, ik ben er weer even mee verder gegaan en ik heb m'n altq.conf weer wat bijgeschaaft, maar ik merk dat als ik bijvoorbeeld de volgens class maak:

code:
1
2
3
class cbq ne3 ftp bulk borrow exactbandwidth 481 red maxburst 2
        filter ne3 ftp 0 0 0 20 6
        filter ne3 ftp 0 20 0 0 6

altqd start en vervolgens 'altqstat' doe, er het volgende komt te staan bij die class:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Class 4 on Interface ne3: ftp
        priority: 1 depth: 0 offtime: 15653116 [us] wrr_allot: 0 bytes
        nsPerByte: 1431655      (5.59Kbps),     Measured: 0 [bps]
        pkts: 0,        bytes: 0
        overs: 0,       overactions: 0
        borrows: 0,     delays: 0
        drops: 0,       drop_bytes: 0
     RED q_avg:0.00 xmit:0 (forced:0 early:0 marked:0)
        QCount: 0,      (qmax: 60)
        AvgIdle: 1582649 [us],  (maxidle: 1582649 minidle: -2147482 [us])

Omdat bij classes die ik heb ingesteld op een hele lage upload krijg ik allemaal die '5.59Kbps' te zien. Het lijkt dus of altq niet lager kan dan dit ofzo??? weet iemand of dit zo is en of het misschien toch lager kan???

• Zydell

Zydell

* * * * *

Topicstarter
ARGH is het nou zo moeilijk om 1 IP (192.168.0.2 bijvoorbeeld) 90% van de upload te geven en de rest van alle IPs 10% als je een upload hebt van 16kB??? :(

Verwijderd

Heb 't nog nooit geprobeerd om eerlijk te zijn (ik denk reageer toch ff aangezien er op de afgelopen 4 reacties van jouw kant niemand gereageerd heeft).

Wat je kunt doen is je vraag op Deadly.org posten. Dat gebeurd wel vaker en daar wordt je goed geholpen door andere OpenBSD gebruikers. Wees wel duidelijk in je vraag- en probleemstelling. Het moet dan wel in het Engels. Een ander alternatief is de OpenBSD mailinglists.

Verder zou ik het -naast de suggestie Google en de mailinglists afzoeken- echt niet weten..
Pagina: 1