Toon posts:

athlon xp op een kt133 (FSB 200) board

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb me gek gezocht (ook in de got search) maar vind nergens een duidelijk antwoord dus ik gooi 'm in de groep.
Gaat een athlon XP met een FSB van 266 werken op een kt133 chipset op een FSB van 200 MHz?
Ik wil een upgrade doen van m'n goeie ouwe duron 750 en als ik me puur richt op de beschikbare 200 MHz FSB procs dan heb ik maximaal een duron 1.3 (een proc incl. een nieuw board vind ik wat prijzig). Ik ben benieuwd of een van jullie een xp proc heeft draaien op 200.
Op 200 MHz zou ik theoretisch met een xp 1800+ (1,53 MHz) de 1200 moeten kunnen halen, maar of 't werkt weet ik niet. Hij zou in dat geval vast wel een hogere performance hebben dan een duron 1300 en geeft me de mogelijkheid om later misschien nog 's een 266 MHz FSB bordje te kopen.
Overigens heb ik een MSI k7t pro 2a die tot 1.5 Ghz kan. Zou een dikkere xp dan ook nog werken zolang ik onder die 1.5 Ghz blijf ?

Your input please...

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-08 23:05

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Topicstarter
hmmz... sorry ik moet idd 's beter leren zoeken. nu zie ik ze ook staan, thanks.

Blijft toch een vaag onderwerp, een hoop ja/nee en wordt er niet echt veel wijzer van.
Ik zou graag horen van iemand die 't aan de praat heeft.

Verwijderd

Of dat bord een XP accepteert is maar een deel van het probleem. (Misschien wel, misschien niet.)

Maar waarschijnlijk zal de voeding het ook niet (lang) volhouden. Die kun je beter ook vervangen meteen.

Maar waarom duikel je niet gewoon een TB 1200/1333/1400-266 Mhz op ? Die zijn altijd unlocked, kosten net zoveel, en aangezien jouw bord de hardwarematige ondersteuning voor een XP mist, zijn ze met dezelfde CPU klok net zo snel. Je hebt een voordeel met minder warmte ontwikkeling, maar dan kun je die TBird ook net zo goed op een lagere klok houden...

(Trouwens, ik denk dat met zo'n goedkope Spire Whisperrock als de nieuwe koeler, die je toch wel nodig zult hebben, er geen warmte probleem is op een TB1400 :) )

Je kunt dan vrolijk 13x als multiplier instellen, geen opstartproblemen zoals soms met een XP op een KT133 voorkomt, en je hebt dan niet de beperking dat een XP maar tot 12,5x multiplier gaat tenzij je de bruggen wilt aanpassen op de CPU.

:Y)

• rnmt
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-11-2024

rnmt

Dr EvIL

Ik heb toevallig :7 eind vorige week een Athlon XP 1900+ ingebouwd op m'n Chaintech 7AJA0 KT133 (200FSB) bordje. Tot dusver werkt het prima (op 1200Mhz); geen problemen gehad tot nu toe...en ik verwacht eerlijk gezegd ook geen problemen.

Had hiervoor een T-bird 800; heb dus ook wel even de koeler vervangen (van koelermaster prutkoelertje naar Spire CopperKing) (ook met het oog op de toekomst als er een nieuw bordje in komt en de CPU op 1900+ gaat draaien).

Heb nu dus alvast 400Mhz winst; als ik over een maand of 2/3 een 266FSB moederbord koop dan kan ik de volle 1900+ benutten :)

Verder heb ik alles bij het oude gelaten (ook de voeding).

Technisch gezien werkt het dus allemaal en als je van plan bent om binnen een redelijke termijn een nieuw moederbord te kopen/je systeem te upgraden, dan lijkt mij de tijdelijke oplossing van een XP op 200FSB mij een uitstekende oplossing!

Throw me a freakin' bone here

Verwijderd

Je kan ook altijd de L3 en L4 bruggen modden om de multiplier van je CPU op een andere (lees hogere) vastse waarde te zetten. dus geen 12,5x maar bijv. 16x

In principe maakt de cpu uit welke multiplier hij toepast, mist de L1 bruggen gelockt blijven!

Lees ook eens het topic van "past de AthlonXP op een Abit KT7A"

• Ares408
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 06:45:
Je kan ook altijd de L3 en L4 bruggen modden om de multiplier van je CPU op een andere (lees hogere) vastse waarde te zetten. dus geen 12,5x maar bijv. 16x

In principe maakt de cpu uit welke multiplier hij toepast, mist de L1 bruggen gelockt blijven!

Dat is een via KT133a moederbord. En ondersteund dus 133MHz bus.

Verwijderd

Topicstarter
Goed om te weten dat er technisch dus wel kans is dat 't werkt. Dat een thunderbird (266) al standaard unlocked is wist ik trouwens niet, is misschien ook een optie aangezien die nog wel verkocht wordt. Ik heb in een ander topic ook wat opgevangen over een ecs bordje dat sdram zou ondersteunen en niet zo heel duur is. mocht die xp dan niet werken, weet ik iig dat ik niet al te veel geld kwijt ben voor een bordje dat werkt.

thanks all

Verwijderd

Quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
John_Hoek schreef op 30 oktober 2002 @ 06:45:

--------------------------------------------------------------------------------

Dat is een via KT133a moederbord. En ondersteund dus 133MHz bus.

Unquote:

Ja, dat weet ik zelf ook wel. maar IK HEB EEN ABIT KT7 BORD EN GEEN KT7A BORD!!

Ofwel, wat de topicstarter vroeg, past een AthlonXP op een KT7 bordje?! ;)

Antwoord is dus ja, en JA het is zeker zinvol om met die fixed cpu multipliers te klooien, daar je dan je nieuwe proc efficient gebruikt. ;) Multipiers van bijv. 19x op een AthlonXP2100+ hebbn ook alleen zin als je FSB maar op max 100Mhz draait, en laat nu dat het ENIGE verschil zijn dan de KT7A plankjes.

Nogmaals ik draai dus een AthlonXP2100+/1733Mhz@1900Mhz met 19x 100mhz op een KT7 plankje van Abit (revisie 1.0) met de nieuwste A9 bios erop.

Heel af en toe heb ik wel even het resetprobleem bij opstarten, maar 9 van de 10 keer gaat het goed.
Pagina: 1