Toon posts:

[2k] Server erg traag bij kopieren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een server hier staan. Hier komt m'n ADSL binnen en wordt middels Sygate netjes gedeeld over 4 andere computers. Hier houd Sygate Personal Firewall de data een beetje in de gaten.

Dit servertje doet tevens dienst als fileserver/webserver. Dit liep een hele tijd goed, maar sinds een paar weken loopt het allemaal een stuk trager als ik bestanden kopieer van of naar de fileserver toe.

M'n ADSL verbinding dropt dan naar 0bps, en het CPU verbruik stijgt naar 100%
Ik heb met task manager eens gekeken waar al die CPU cycletjes naar toe gaan, en het ziet er naar uit dat de SYSTEM en SMC.EXE processen het zaakje helemaal opzuigen (ong. 50-50)

Wat is deze SMC.EXE process precies? En waarom stagneert ie de zaak?
En waarom vreet SYSTEM ineens ook zoveel?

Idle (maar wel met sygate/apache/etc op de achtergrond) is het CPU verbruik <5%
Met de firewall Allow All of helemaal uit is het processorverbruik de eerste 10 seconden 100% waarna ie schommelt tussen 90% en 100%

Met Sygate HN en PF helemaal uit schiet ie nog steeds uit naar de 100% de eerste 10 seconden, waarna ie schommelt tussen 80% en 100%.. nog steeds veel te hoog lijkt me...

Schijf vd fileserver is nauwelijks gefragmenteerd

Specs van m'n server:
Asus A7S-VM
1GHz Duron
Windows 2000 Pro
128Mb SDRAM
120Gb Western Digital 8Mb cache (File server)
Maxtor 20Gb (OS, programmas)

Verwijderd

Ehm kopieër jij nu bestanden via Sygate????? Kan je niet beter je schijf delen, ik heb idd ook de ervaring dat Sygate daar traag in is, schijf delen en alles gaat veel sneller...

Verwijderd

Topicstarter
M'n fileserver is wel geshared bij mij, en alle file overdracht gaat dus via deze shares, niet via sygate. Dit heeft dus een lange tijd goed gewerkt, maar nu valt zelfs heel m'n ADSL weg als ik iets van of naar de fileserver wil kopieren :? (ook zonder de sygates)

Lijkt me zelf stug, maar kan het ermee te maken hebben dat de fileserver nu erg vol staat? (120Gb, 3Gb vrij)

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:37

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

Wat heb je voor virusscanner draaien?

Ik heb in het verleden TrendMicro anti-virus (server versie) gebruikt. Deze had de nare eigenschap om alle files te checke op virii... Gevolg was, dat de gemiddelde snelheid van 50Mbps terug ging naar 200 - 300 kbps.

Nu draai ik AVG en dat loopt als een tiet

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Verwijderd

Topicstarter
Op de server draait geen virusscanner. Dit omdat ik op de server verder geen browser of email run. Op de workstations heb ik Norton Antivirus staan, maar die staan standaard uit (eens in de week draai ik een full system scan)

Verder draait op de server naast de sygates alleen nog Apache

Verwijderd

Topicstarter
SMC.EXE blijkt dus een deel te zijn van de firewall. Ik heb nu nog eens alle sygate programmas uitgezet, en heb nu bij bestanden kopieren een CPU belasting van 70%. (Terwijl ie gister zonder sygates nog steeds een 10sec piek gaf van 100%)

ADSL blijkt zo niet meer helemaal weg te vallen, maar verliest wel wat snelheid.

MAAR, 70% lijkt me nog steeds erg veel voor enkel bestanden kopieren, EN ik wil natuurlijk wel m'n firewall/internet sharing behouden.

Als rule in SPF voor lokale filesharing heb ik staan:
Allow incoming/outgoing traffic from IP addresses 196.168.0.1-192.168.0.254, all ports, all protocols, on Realtek bla bla kaart (dus m'n LAN netwerk kaart, de kaart waar m'n ADSL binnenkomt wordt erbuiten gelaten)

Verwijderd

Topicstarter
Overigens gaat het kopieren van bestanden wel op normale snelheid (100mbit), alleen de rest stagneert

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

wat voor nics ?
waarom rig je neit gewoon ftp ?

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

Verwijderd

Wat een Nederlands zeg.... En je FTP-ed natuurlijk niet om ff bestanden naar je server te sturen, dan deel je daar gewoon die schijf.....

• Mary Wana
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-07 22:43

Mary Wana

keyboard nut

En waarom niet? FTpen is errug handig en zeur neit over mijn nederlands. Ik ben een van de weinige buitenlanders die nederlands praat zonder een fucked up accent :)

XP2600+ @ 2500mhz 1024mb Twinmos PC2700 @ CS2 WD1800JB Plextor 40x CDRW Ti 4600 ULTRA

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:43

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
misschien die schijf ff defragementeren etc?

Tweakers Discord

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dat gaat niet echt lekker met 3GB vrij op een 120GB HDD met de standaard defragger van win2k....

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Mary Wana schreef op 30 oktober 2002 @ 20:26:
wat voor nics ?
waarom rig je neit gewoon ftp ?
M'n ADSL komt binnen op een 3Com Etherlink 10/100 (3C905C-TX) PCI
M'n server zit verder aan m'n home netwerk via de onboard LAN op m'n Asus

En FTP vind ik wel erg omslachtig voor simpele access naar m'n file server - en ik denk niet dat hiermee het probleem weg is; bij diskactiviteit gaat het zaakje sloom lopen, of je nou FTP't of share't.
tweakduke schreef op 30 oktober 2002 @ 22:07:
misschien die schijf ff defragementeren etc?
Schijf was al bijna niet gefragmenteerd (zie openingspost)
BackSlash32 schreef op 30 oktober 2002 @ 22:10:
Dat gaat niet echt lekker met 3GB vrij op een 120GB HDD met de standaard defragger van win2k....
Maar daarvoor gebruik ik Norton :)

Maar nogmaals de vraag: Kan het liggen aan het feit dat de fileserver al zo vol zit?

Verwijderd

Topicstarter
Niemand? :'(

Verwijderd

je netwerkkaart zet zijn snelhijd terug als je internet dan kan hij maar 10megabit per sec
dat scheeld wel

p.s. je mag niet posten as het nergens op slaat dit kan je een ban opleveren als je het te vaak doet(zie hierboven)

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

Verwijderd schreef op 05 november 2002 @ 08:12:
je netwerkkaart zet zijn snelhijd terug als je internet dan kan hij maar 10megabit per sec
dat scheeld wel

p.s. je mag niet posten as het nergens op slaat dit kan je een ban opleveren als je het te vaak doet(zie hierboven)
De gast wacht 3 dagen voordat hij zijn topic een schopje geeft, nix mis mee hoor imho.. enfin, back op-topic:

Misschien IRQ sharing probleem? Lijkt erop dat als de IDE controllers aan het buffelen zijn, de overige apparaten die die IRQ delen niet aan bod komen ofzo.. misschien kan je je NIC's vast op bepaalde IRQ's zetten.

Ik heb een soortgelijk probleem, alleen ik heb het probleem dat als ik van of naar me server kopieer, dat het juist NIET op 100MBit loopt if iets wat in de buurt komt (gemiddeld 10MBit is niet florissant te noemen) en als ik een heleboel bestanden verwijder van me server doet ie file voor file en dat duurt veels te lang, als ik lokaal op die server de boel SHIFT-DEL, is het meteen weg. Misschien ligt het aan de antivirus op me servert..

enniewee, succes!

Mijn iRacing profiel

Pagina: 1