[WLAN] vraagjes mbt aanleg/aanschaf

Pagina: 1
Acties:

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:39
ik heb gesearched en ook de faq over wlan gelezen
maar ik kom er nog niet helemaal uit..
ik weet nu wel wat elk apparaat doet maar toch snap ik het niet helemaal..

het zit op dit moment zo:
ik en een vriend hebben beide een eigen netwerk gewone utp cat5 bekabeling..
beide word op ons netwerk onze eigen internet verbinding gedeeld

nu willen we een verbinding met elkaar hebben.. filetransfers, gaming enz je snapt het wel..
later zijn we mayb van plan samen een ultra dsl verbinding te nemen..
het probleem is echter dat we zon 150 meter uit elkaar wonen..

een utp kabel door de grond spitten zou kunnen maar dit is een hels karwei en het is illegaal om kabels te leggen in gemeentegrond...

dus onze oplossing leek wlan..
alleen toen we erna op zoek gingen kwamen we toch wel voor heel wat dingen te staan..

we d88 zelf aan 2 wireless access points

we wonen 150 meter hemelsbreed uit elkaar.. beide ap zouden voor een raam kunnen worden geplaatst direct tegen over elkaar.. er is geen hinder van gebouwen of vele bomen.. (1 boom die een beetje in de richting komt meer niet)

kan met 2 ap gegarandeerd!!! worden dat die 150 meter te overbruggen is ? (er zitten ook geen zendaapjes hier in buurt ofzo tis oma buurt :D) niet da ik 2 dure ap koop en dan dat het niet werkt :)

ik neem aan dat je de ap op je eigen hub/switch aansluit ?

als dit werkt, word ons netwerk dan als 1 groot netwerk gezien ? het probleem word dan dat beide dhcp servers van ons elkaar ips gaan lopen uitgeven.. en dat ik ineens internet via zijn connectie :?
dit moet dus niet gebeuren natuurlijk.. :)
ieder moet zijn eigen verbinding, en dhcp, kunnen blijven gebruiken..

MAAAR!! het moet wel mogelijk zijn om in een later stadium op 1 plaats internet abbo te nemen (ultra adsl) en dit delen via het wlan, dus kosten delen en snelheid ook delen maarja das niet zon prob met ultra dsl :). of als vbijvoorbeeld mijn internet uitvalt dat ik via hem alsnog kaninternetten (natuurlijk maken we hier zelf wel goede afspraken over)

ik hoop dat iemand de moeite neemt om deze enorme lap tekst te lezen en me even uit ons probleem te helpen

• lavagiant
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-06 07:51

lavagiant

...

Ik kan je niet overal antwoord op geven.
De afstand moet geen probleem zijn. De twee acces point moeten elkaar wel direct zonder iets ertussen kunnen zien. Deze kun je waarschijnlijk op je hub/switch aansluiten. Ligt eraan welk type je kiest. Er zijn ook usb of pci varianten. Let er dus op dat het een extern appie is met RJ45 aansluiting (vaak zit er dan tevens een hub/switch op).

Je hebt straks dus wel 1 groot netwerk ja, maar als je beide ip adressen in een andere range uit laat delen (jij bijv. 192.168.0.x en je buurman 10.10.10.x) dan moet dat ook goed komen.

• cryptapix
jah ok maar als je die ips dus zouitdeeld..
moet je dus zoiezo reserveringen gebruiken anders kan het al niet..
en gateways instellen lijkt mij ?

ik heb trouwens me zinne gezet op
http://www.paradigit.nl/pdf/10001578v.htm
die :)

[ Voor 0% gewijzigd door cryptapix op 29-10-2002 23:56 . Reden: ap link ]

• cryptapix
thah de belangrijkste vraag blijft natuurlijk kunnen die 2 aps er dus inderdaad voor zorgen dat het 1 groot netwerk word ? of moet het anders

• KMK
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-08 10:23

KMK

Waarom maak je niet gewoon een VPN via je adsl voor filesharing das een stuk goedkoper

Would you like to know more?!! [StarShip Troopers] - Void Station

• cryptapix
KMK schreef op 30 oktober 2002 @ 14:33:
Waarom maak je niet gewoon een VPN via je adsl voor filesharing das een stuk goedkoper
ik heb kabel...
een vpn ? hoe werkt dat dan ?
heb ik dan meer dan 16kb/s upload ?

• KMK

KMK

Ik zou voor deze gaan
http://www.linksys.com/in...duct.asp?coid=28&ipid=102
WAP11 - Linksys
Deze hebben namelijk extra watt op heb zend vermogen dan de andere AP's en de antenes kunnen los dus je kan er ook indien nodig een buiten hangen

• KMK

KMK

cryptapix schreef op 30 oktober 2002 @ 14:38:
[...]

ik heb kabel...
Nope het is dan 16kb/s

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
dan heb je NIET meer dan 16 kb/s upload.

Ik denk dat je voor een beetje kwaliteit over 150mtr wel misschien een soort van richtantenne moet gaan gebruiken. (schijnen redelijk goed zelf te maken als ik de vele websites mag geloven)

Maar ik zou i.i.g. voor een externe antenne gaan. En die dingen hebben standaar 20mw geloof ik terwijl 100 is toegestaan. Sommige schijnen te hacken te zijn naar 100mw en dat zal je ontvangst ongetwijfeld ten goede komen.

Biedt een wireless-leiden (staat veel info op toch) geen uitsluitsel voor wat je eigenlijk zou moeten gebruiken?

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

• Matthijs Hoekstra
  • Laatst online: 29-07 17:15
Ik doe hetzelfde met 2 Linksys WAP11 in bridge mode over een afstand van 700 meter. Heb daar wel een externe antenne aan geprikt (kostprijs 5 euro onderdelen)
Je kan ook 1 Accesspoint nemen en 1 client.
Oja, die WAP11 2.2 heeft niet meer vermogen dan andere access points, das een fabeltje.
Kijk eens op www.wirelessleiden.nl voor meer informatie. (zit zelf bij www.wireless-utrecht.nl node Matthijs)

Tis wel lekker hoor zo'n wireless verbinding. 500 a 600 KB/sec ftp-en

Verwijderd

cryptapix schreef op 30 oktober 2002 @ 14:38:
[...]

ik heb kabel...
Je hebt dan niet meer upload dan dat de provider toestaat.
Het idee van een wireless verbinding is zo gek nog niet.

• cryptapix
BigM321 schreef op 30 oktober 2002 @ 14:48:
Ik doe hetzelfde met 2 Linksys WAP11 in bridge mode over een afstand van 700 meter. Heb daar wel een externe antenne aan geprikt (kostprijs 5 euro onderdelen)
Je kan ook 1 Accesspoint nemen en 1 client.
Oja, die WAP11 2.2 heeft niet meer vermogen dan andere access points, das een fabeltje.
Kijk eens op www.wirelessleiden.nl voor meer informatie. (zit zelf bij www.wireless-utrecht.nl node Matthijs)

Tis wel lekker hoor zo'n wireless verbinding. 500 a 600 KB/sec ftp-en
ey zou jij me even kunne adden op msn of me emailen ?

je moet niet met die termen smijten want daar snap ik nix van :p

• cryptapix
zon richtantenne sluit je die aan op een wlan kaartje of een ap ?
en heb je die dan 2 nodig ? voor beide netwerksegementen 1 of volstaat 1 antenne ?

wat is nu de beste en goedkoopste setup ?

• Matthijs Hoekstra
Ik zou het eerst met 1 AP proberen en 1 wireless kaart zonder antennes. Als dit werkt hoef je geen antenne te gebruiken. Als je geen goed genoeg signaal hebt 1 antenne aan je AP.

Hebben jullie een gebouw tussen jullie inzitten? of kun je elkaars locatie zien?

• cryptapix
we kunne elkaar letterlijk ZIEN als we uit het raam kijken
naja ik zie een aantal ramen van zijn huis.. (zijn oude kamer)
hij zit nu met zijn pc in een kamer erachter die dus achter een huis valt..
dus als ik AP voor zijn raam zet waar ik nu op kijk.. en ik gewoon die wlan kaart in mijn pc moet het lukken ?
zo niet een antenne aan de ap koppelen ?
en kan er een antenne aan deze ap: http://www.paradigit.nl/pdf/10001578v.htm

verder:
liever heb ik AP hier en WLAN kaart daar omdat er in mijn pc niet genoeg ruimte is voor een wlan kaartje..

en kan er internet gedeeld worden vanuit de WLAN kart of alleen vanaf AP ?

en.. als ik wlan kaart in mijn pc doe MOET mijn pc dus aanstaan om ons netwerk werkend te houde, neem ik 2 APs dan kan het netwerk ook doordraaien zonder dat mijn pc aanstaat ?

• cryptapix
nou vind ik dit:
http://www.linksys.com/in...duct.asp?coid=28&ipid=102

er staat bij dat ze een bereik zouden hebbe van 1640 meter.. dit is dus RUIM 500 meter ?
dat wil zegegn dat die 150 meter tussen ons wel te overbruggen is met zon ding voor het raam ?

en dan verder
stel dat we nog iemand vinden om mee te doen
die linksys geeft de mogelijk er een antenne aan te hangen..
dus dan kome er in ons netwerk 3 APS te staan..

moet het dan zo zijn dat ALLE aps een antenne krijgen of alleen 2 van de 3 aps (zodat er zeg maar een 3e ap aan het bestaande wlan word gekoppeld) ?

• cryptapix
ik ben nu vanuitgaande van WAP 11
maar nu zie ik WET 11 staan
http://www.linksys.com/in...duct.asp?coid=28&ipid=123 <-- die bijvoorbeeld

hoe moet ik dat dan zien ?
wat is voor mij het beste

• Matthijs Hoekstra
een wet11 is een wireless client waar je een netwerk kabel in kunt steken. Dus van je netwerk kaart in je pc naar de wet11 en je hebt een wireless client.

Als je 2 WAP11's gebruikt hoeft je pc niet aan te staan om een netwerk verbinding te maken. Je kunt via die WAP11 gewoon internet delen als je dat wilt. is een kwestie van je gateway adres op je pc aanpassen. Je moet die bridge zien alsof het een hub is waarmee je 2 netwerken aan elkaar knoopt.

Wat betreft die afstanden, denk wel dat je het haalt zonder externe antenne, de vraag is of het signaal goed genoeg is om 11Mbit te halen. als het signaal slechter wordt dan valt ie terug naar 5, 2 of 1Mbit.

Trouwens, in de WAp11 zit een verborgen menu om um in te stellen om 22Mbit. Hier heb je dan wel 2 WAP11's voor nodig om ze aan elkaar te knopen.

Hoe hebben jullie je internet verbinding? gebruik je nu al routertje enzo? Als dat zo is en je zorgt dat je allbei in dezelfde ip range zit. (bv jij 192.168.0.1 t/m .10 en hij 192.168.0.100 t/m 110 en beide subnetmask 255.255.255.0) kun je met die wap11's elkaars netwerk gewoon afstruinen. Wil je van elkaars internetverbinding gebruik maken verander je je gateway adres op je pc in het nr van de gateway van je vriend of andersom.

Oja, voor die wet11, tis goedkoper om een PCI wirelesskaart of een USB wireless adapter te kopen. Die wet11 is bijvoorbeeld wel handig om je xbox wireless aan je netwerk te knopen (omdat de xbox alleen een ethernet aansluiting heeft)

• cryptapix
ok..
die 22mbit is dus wel haalbaar met die wap 11 aps ? dus 2 van die dingen om onze netwerken te koppelen ?

ik ben nu stuk verder met me plannen..
evt externe antenne om dus die 11 of mayb zelfs 22mbit te halen...

stel dat er een 3e APS bijkom van iemand die oko in buurt zit..
dit willen we dan doen dmv een richtantenne bij X te plaatsen en ook bij Y zodat die dan met elkaar verbinding hebbe.. ik ben dan Z heb ik dan ook een antenne nodig ?

en is die 22mbit FULL DUPLEX ?

• cryptapix
ow btw
de ene van ons gebruikt een routertje hardwarematig
ik gebruik softwarematig (servertje met winroute)

• cryptapix
weer ene vraag:
als we met richtantennes meerdere mensen wille aansluiten
wat voor soort kkunnen we dan gebruiken
op www.routershop.nl staan veel antennes
maar het probleem is dan dat die allemaal veel DBI hebben en je mag er maar 8 geloof ik ?

• Matthijs Hoekstra
je kan met WAP11 multipoint bridge maken. dus A <---> B <--> C (en eventueel D kan ook nog aan B) wat dan het handigste is, is een rondstraal antenne op locatie B. Die zijn wel wat duurder. Maar anders moet je met meerdere antennes en access points gaan werken.

Ik gebruik een simpele zelfmaak Quad antenne om een afstand van 700 meter te overbruggen. Bij wireless-utrecht gebruiken ze 2 SD27 antennes, maar die moeten dan ook dwars door een flat heen.

Let op, op de WAP11 zitten wel 2 antenne aansluitingen, maar er wordt er maar 1 tegelijk gebruikt.

Op http://www.wirelessleiden.../moin.cgi/HardwareVerkoop kun je ook verloop kabeltjes etc bestellen zodat je een antenne op je WAP11 kan bestellen.

• cryptapix
ok..
een rondstraal antenne..
het probleem is dat bij ons persoon 3 en 4 zon respectievelijk 1 en 1.5 km van het middelpunt (persoon B) vandaan zitten..
welke antenne moeten we dan gebruiken ?

• cryptapix
maar die sd27 hebbe 24 dbi gain ofzow
maar je mafg toch maar 8 hebben ?

en hoever komen die antennes want da staat r nie bij ?

• cryptapix
en die sd27 is een richtantenne en vanuit b gezien is a LINKS en C en D rechts :s

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Cryptapix: Gebruik de edit knop :) is makkelijker voor ons om te lezen :)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• cryptapix
sorry :p

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/~j.vanoosten/wlan.JPG

Kijk dit is ongeveer onze situatie, Ik ben A, cryptapix is B, en 2 vrienden van ons zijn C & D....

• cryptapix
we zijn er zo goed als uit..
we beginnen met 2 AP tusseb A en B
daarna worden waarschijnlijk C en D aangesloten.. maar het probleem zit hem in de antenne.. die mag vast niet onbeperkt dbi zijn ?

dan is de vraag:
je sluit de AP aan op je eigen HUB / router (die hebben a en b 1)
sluit je deze aan op een willekeurige poort.. of moet ie op de UPLINK ?

• Matthijs Hoekstra
Ik zou op punt A een rondstraal antenne op het dak zetten. B kan waarschijnlijk zonder antenne. punt D en C met een richtantenne (hoeft niet persee zo'n grote te zijn).

AP gaat gewoon in de hub.

• cryptapix
rondstraal antenne ?
en hoe ver komen die enzo want op die wirelessleiden site kom ik niet ver :)
en hoe zit et met max aantal dbi ?
en kunne die richtantenes wel zomaar 1.5km ?

en nu weten we nog niet hoe het zit met max aantal dbi ?

• Matthijs Hoekstra
max dbi moet je je niet druk om maken.

rondstraal antenne is 8 dbi. Kan je makkelijk 1 km mee halen als je een zichtverbinding hebt.

Als je op wireless leiden op de wikisite kijkt is best veel info, effe goed zoeken :)

die richtantennes komen best ver. Als je ze goed uitricht, er zijn al personen die links van meer dan 20 km hebben gehaald. een paar km is geen probleem. (mits er geen obstakels tussen zitten)

• cryptapix
obstakels..
tjah het zicht is niet vrij door hoge gebouwen :)
maar een 2km richtantenne moet 1.5 km wel voerbruggen denk ik..

verder.. is die afstand van 1km (die vrijwel zich heefft op omni dan) te overbruggen met een zelfmaakantenne ? of zou die omni het mayb zo al halen ??

verder.. hoezo niet druk maken over die 8dbi ?

• Matthijs Hoekstra
wat is een 2km richtantenne?

Het meeste is een kwestie van proberen. Met een quad kun je een heel behoorlijk signaal halen (zelfbouw ding) mocht het signaal niet sterk genoeg zijn kun je altijd nog een sterkere antenne gebruiken.

Wat betreft die 8dbi, die grens bestaat niet. heeft te maken met hoeveelheid zendvermogen icm versterking antenne.

Officieel mag je geloof ik alleen kanaal 10 gebruiken om verder dan je eigen 'grond' te zenden. Allerlei regeltjes etc, maar bv in leiden werkt de gemeente zelf mee om het netwerk voor elkaar te krijgen (toegang tot gebouwen enzo) dus over de antenne en vermogen enzo zou ik me niet druk maken.

Anders moet je een keer langsgaan in leiden bij zo'n bijeenkomst, laten ze ook nog wel eens zien hoe je zelf een antenne moet maken. hoe je met behulp van linux en een linksys pci wireless kaart zelf een access point + client tegelijk kan maken (das echt low budget!)

Ik woon zelf in utrecht, als je daar woont kun je wel een keer wat lenen van me om te proberen

• cryptapix
leiden is voor mij nogal VER weg..
we wonen 13km onder eindhoven :)

heb je msn waarop je ons kan toevoegen ? dat praat sneller en makkeljiker..

we zijn nu namelijk heel wa plannen aan bespreken..

zon zelfbouw antenne.. bijvoorbeeld http://www.fam-gijzen.tmfweb.nl/wca/index.htm zoiets..
das niet echt duur dus.. maarja maak dat maar eens..

en zon ding haalt 550 meter.. moet die richtantenne die dan bij C en D staat
theoretisch minimaal de afstand (1km) -550meter (die antenne die b heeft haalt) dus 500 meter ongeveer bereik hebben ?
oftewel.. zouden we 1km afstand aan elkaar kunnen knopen door 2 zelfbouw antennes ?

• Matthijs Hoekstra
voeg me maar toe, email staat in profiel.

Ik haal 700 meter met 2 zelfbouw quadjes. Dus dat moet lukken (oja, zit er nog een gebouw tussen ook)
Pagina: 1