To be, or not to be a FRUITVLIEG!??
if you're gonna be dumb you gotta be though
Bedankt voor de tip!prisselada schreef op 29 oktober 2002 @ 22:40:
Zoek eens op de site van Maxim (de fabrikant) naar datasheets ofzo:
http://www.maxim-ic.com/
Maar dit had ik al gedaan, maar snap het nut nog steeds niet
Wie kan me dit ff in algemeen uitleggen? Wat houd nu dat TTL/CMOS in?
Verwijderd
inverteren van het signaal, en de max232 "vertaald" TTL-niveau's naar +12/-12V (nou ja, +8/-8 ofzo). En dat uit een enkele +5V supply. Dat doet hij met die C's om de max232 heen, die "emmert" hij vol en zo kom je boven / onder de voedingsspanning uit
TTL=Transistor-Transistor LogicaND schreef op 29 oktober 2002 @ 22:54:
[...]
Bedankt voor de tip!
Maar dit had ik al gedaan, maar snap het nut nog steeds niet![]()
![]()
Wie kan me dit ff in algemeen uitleggen? Wat houd nu dat TTL/CMOS in?
CMOS=Complementary Metal Oxide S... (ff kwijt, sorry)
TTL en CMOS zijn twee methodes om digitale schakelingen op te bouwen. Ik ken die MAX... niet, maar ik gok erop dat ie communicatie mogelijk maakt tussen TTL en CMOS. Het is voor mij een tijdje terug dat ik alles geleerd heb, begin t een beetje kwijt te raken geloof ik...
if you're gonna be dumb you gotta be though
Dus tis eik min of meer alleen een "RS232 <-> spanningsomvormer/verhoger"? 
Maar tis toch ook voor communicatie? (of toch niet?
)
Maar tis toch ook voor communicatie? (of toch niet?
Nee, het is alleen de omvormer... De seriele commando's zullen nog steeds door de microcontroller gegenereerd moeten worden...ND schreef op 29 oktober 2002 @ 23:09:
Dus tis eik min of meer alleen een "RS232 <-> spanningsomvormer/verhoger"?
Maar tis toch ook voor communicatie? (of toch niet?)
(vrijwel) Elke microntroller met een seriele poort werkt op ttl niveau (0V, 5V)... Dat moet omgezet worden naar -12V, 12V... En daar is die max232 voor...
Ik zag, ik nam en ik kwam...
Sssssssemiconductorprisselada schreef op 29 oktober 2002 @ 23:02:
[...]
TTL=Transistor-Transistor Logica
CMOS=Complementary Metal Oxide S... (ff kwijt, sorry)
TTL en CMOS zijn twee methodes om digitale schakelingen op te bouwen. Ik ken die MAX... niet, maar ik gok erop dat ie communicatie mogelijk maakt tussen TTL en CMOS. Het is voor mij een tijdje terug dat ik alles geleerd heb, begin t een beetje kwijt te raken geloof ik...
en ook anders om............Banzi schreef op 29 oktober 2002 @ 23:11:
[...]
Nee, het is alleen de omvormer... De seriele commando's zullen nog steeds door de microcontroller gegenereerd moeten worden...
(vrijwel) Elke microntroller met een seriele poort werkt op ttl niveau (0V, 5V)... Dat moet omgezet worden naar -12V, 12V... En daar is die max232 voor...
Het gebeurt dat apparaat "a" met iets ander uitgangs spanning (na max) werkt dan apparaat "b"
die max dingen zorgen ervoor dat dit niet een probleem wordt, zeg maar
Verwijderd
Serielle communicatie zoals bij de COM poorten van je computer gaat volgens het RS232 protocol. Zoek bijvoorbeeld op www.altavista.de (ja de duitse, blijkt dat deze er meer van af weten) naar RS232.
Wat houdt RS232 in het kort in?
Je hebt 2 niveaus,
-3 volt tot -15 (of -12) volt, wat een logische 1 voorstelt
+3 volt tot +15 (of +12) volt, wat een logische 0 voorstelt
Ga je nu vanuit je microcontroller communiceren, dat doe je dat met 0en en 1en (TTL), die nu door bijvoorbeeld een MAX232 omgezet wordt naar RS232 signalen.
Verdere opmerking, zoals je ziet is tussen -3 en + 3 volt geen niveau gedefinieerd, dit is extra gedaan, zodat je zo kunt detecteren of de verbinding niet verbroken is (0 volt dus).
PS ik zie dat het niveau niet al te hoog is, omdat velen er echt niet uitkomen en zelfs niet begrijpen wat ze zelf ingetikt hebben, terwijl het toch heel simpel is.
Wat houdt RS232 in het kort in?
Je hebt 2 niveaus,
-3 volt tot -15 (of -12) volt, wat een logische 1 voorstelt
+3 volt tot +15 (of +12) volt, wat een logische 0 voorstelt
Ga je nu vanuit je microcontroller communiceren, dat doe je dat met 0en en 1en (TTL), die nu door bijvoorbeeld een MAX232 omgezet wordt naar RS232 signalen.
Verdere opmerking, zoals je ziet is tussen -3 en + 3 volt geen niveau gedefinieerd, dit is extra gedaan, zodat je zo kunt detecteren of de verbinding niet verbroken is (0 volt dus).
PS ik zie dat het niveau niet al te hoog is, omdat velen er echt niet uitkomen en zelfs niet begrijpen wat ze zelf ingetikt hebben, terwijl het toch heel simpel is.
Verwijderd
Hahahahahahaha "Beam me up scotty, there is no life on this planet"Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 00:14:
*KNIP*
Tsja, ik zelf snap het ook, maar houd er rekening mee dat GoT voor alle niveau's en leeftijden is, en dat niet iedereen zo gevorderd/handig is als jij misschien bent... Mensen stellen vragen, en hoe dom ze dan misschien ook lijken, ze willen het iig wel graag wetenPS ik zie dat het niveau niet al te hoog is, omdat velen er echt niet uitkomen en zelfs niet begrijpen wat ze zelf ingetikt hebben, terwijl het toch heel simpel is.
* Corn heeft persoonlijk wel een hekel aan mensen die zo dom zijn om niet even te gaan searchen...
Dit kun je ook wel vinden via www.maxim-ic.com.
Pagina: 1
Dit topic is gesloten.
![]()