[WC] Koperen waterblokken behandelen tegen corrosie

Pagina: 1
Acties:
  • 203 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20-02 15:53

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Topicstarter
Vooraf: ik weet dat er al een aantal topics over geweest zijn, maar ik wil nu alles eens goed op een rijtje. Dus alsjeblieft niet te veel offtopic.

Wat zijn de mogelijkheden om een waterblok (of iets anders van koper) te beschermen tegen corrosie?
• Verzilveren/vergulden
+ Erg mooi
+ Duurzaam
- Ontzettend duur (als je het bij de juwelier laat doen: die moet nl. een kwaliteitsgarantie kunnen waarborgen)
- Behalve bij de juwelier wordt het bijna nergens gedaan

• Verchromen
+ Mooi (maar minder dan goud/zilver)
+ Duurzaam
- Nog vrij duur denk ik
- Ook weinig plekken waar het gedaan wordt

• Lakken
+ Goedkoop
+ Makkelijk zelf te doen
- Niet erg mooi
- Niet duurzaam (stoot er makkelijk af)
- Niet alle lakken hechten (geloof dat normale acryl-lak niet hecht op koper)

Kan iemand mij vertellen wat de gevolgen van deze behandelingen zijn voor de warmtegeleiding (er van uitgaande dat het maar een dun laagje is), waar ik het kan laten doen, wat het daar kost, eventuele voor-/nadelen die ik vergeten ben, alternatieve behandelingen en andere nuttige info.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:23

Epsilon

voor de corrosie op de buitenkant kan je gewoon lak gebruiken. Die gast van www.zerofanzone.co.uk heeft ook zijn blokjes gelakt

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Kun je niet zo'n potje zooi pakken waarmee je iets kunt verzilveren (het gaat er zilver uit zien iig :D).

Zal vast wel helpen tegen corrosie :)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

• Demo

Demo

Topicstarter
Da's van die BladeRunner van die super geile GeForce blokjes toch? Daar had ik idd ook het idee van lak vandaan. En ook de opmerking dat lak op acrylbasis niet hecht op koper.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-02 18:59

JdM

Humbled

ehmm. ik ben geen doorgewinterde tweaker zeg maar, maar is het niet nuttig om er dan koelvloeistof in te lazeren ipv water? Dan heb je ook (bijna) geen last van corrosie.

• Demo

Demo

Topicstarter
Radian schreef op 30 oktober 2002 @ 15:53:
ehmm. ik ben geen doorgewinterde tweaker zeg maar, maar is het niet nuttig om er dan koelvloeistof in te lazeren ipv water? Dan heb je ook (bijna) geen last van corrosie.
Ja binnen in, maar ik bedoel eigenlijk de buitenkant... als je dat koper 1 keer vastpakt heb je een week later precies de vingerafdrukken er op staan :(

• JdM

JdM

Humbled

Demoniac schreef op 30 oktober 2002 @ 16:07:
[...]

Ja binnen in, maar ik bedoel eigenlijk de buitenkant... als je dat koper 1 keer vastpakt heb je een week later precies de vingerafdrukken er op staan :(
Dan zou je het ook gewoon kunnen vertinnen met zilvertin..... opschuren soldeervloeistof erop > warmstoken > zilvertin ertegenaan en laten uitvloeien , supereasy en goedkoop. :o toch?
edit:
je zal dan wel het waterblok eventjes opnieuw moeten vlakken denk ik , door de hitte zal ie wel kromgetrokken kunnen zijn!

• Demo

Demo

Topicstarter
Radian schreef op 30 oktober 2002 @ 16:15:
[...]

Dan zou je het ook gewoon kunnen vertinnen met zilvertin..... opschuren soldeervloeistof erop > warmstoken > zilvertin ertegenaan en laten uitvloeien , supereasy en goedkoop. :o toch?
edit:
je zal dan wel het waterblok eventjes opnieuw moeten vlakken denk ik , door de hitte zal ie wel kromgetrokken kunnen zijn!
Dat zou ook nog een mogelijke optie kunnen zijn :)

• JdM

JdM

Humbled

op naar de sjop dan , voor een brander / vloeistof en tin?

• Skef
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-02 10:02

Skef

Ik scheer.me

Conrad had een aantal jaren geleden een setje waarmee je zelf dingen kon verzilveren / vergullen...

Dit werkte op een elektrolytische basis, je had een vloeistof waar je het voorwerp in hing, aan de ene kant ging een elektrode de vloeistof in, aan de andere kant was de elektrode aan het voorwerp vastgemaakt...

Snel, safe en simpel (?)

Het is alleen de vraag of ze dit nog leveren (de prijs was toen iets van 40 gulden)...

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Demo

Demo

Topicstarter
Skef schreef op 30 oktober 2002 @ 16:39:
Conrad had een aantal jaren geleden een setje waarmee je zelf dingen kon verzilveren / vergullen...

Dit werkte op een elektrolytische basis, je had een vloeistof waar je het voorwerp in hing, aan de ene kant ging een elektrode de vloeistof in, aan de andere kant was de elektrode aan het voorwerp vastgemaakt...

Snel, safe en simpel (?)

Het is alleen de vraag of ze dit nog leveren (de prijs was toen iets van 40 gulden)...
Ik weet wat je bedoelt... zal het oude boek er eens bij pakken en kijken of ie die oude nummers nog pikt... :)
Maar zou dat een goede methode zijn, en zou het de warmtegeleiding niet helemaal verpesten?

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Denk niet dat dat veel invloed heeft op de warmtegeleiding, al zou ik wel voor de zilveren variant gaan... Zilver geleidt beter, en is nog goedkoper ook... En het is tenslotte een echte laag zilver...

Ik denk niet dat ie de ouwe nummers nog pikt, maar je kan ze altijd bellen... Hij stond altijd in het boek vlak bij de printplaten e.d. ;)

"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• Vincentio
  • Niet online
koper hmm, heb ik laatst bij scheikunde gehad, even kijken

• Vincentio
  • Niet online
je kan er ijzer aanplakken als opofferingsmetaal. Ik weet niet hoe goed je met scheikunde bent, maar dit heeft te maken met redox en elk metaal wat een betere reductor dan koper is kan je dus gebruiken. (BINAS is hierbij handig)

• Demo

Demo

Topicstarter
Skef schreef op 30 oktober 2002 @ 16:51:
Denk niet dat dat veel invloed heeft op de warmtegeleiding, al zou ik wel voor de zilveren variant gaan... Zilver geleidt beter, en is nog goedkoper ook... En het is tenslotte een echte laag zilver...

Ik denk niet dat ie de ouwe nummers nog pikt, maar je kan ze altijd bellen... Hij stond altijd in het boek vlak bij de printplaten e.d. ;)
Ik ga het gewoon proberen, heb laatst ook een nummer uit het 2001-boek geproberede en dat werkte nog gewoon :D
VinnieWeiss schreef op 30 oktober 2002 @ 16:53:
je kan er ijzer aanplakken als opofferingsmetaal. Ik weet niet hoe goed je met scheikunde bent, maar dit heeft te maken met redox en elk metaal wat een betere reductor dan koper is kan je dus gebruiken. (BINAS is hierbij handig)
Het gaat hier niet zozeer om de binnenkant (elektrocorrosie door alu en koper) maar om de buitenkant (corrosie door contact met zuurstof en de versnelling daarvan door vieze handjes e.d.)

• Epsilon

Epsilon

VinnieWeiss schreef op 30 oktober 2002 @ 16:53:
Klopt, maar de ergste corrosie in een waterkoeling systeem is galvanische corrosie. Dat is tussen alu en koper waar de alu als reductor op gaat treden. Dit laat aanslag achter op je koelblok (binnenkant natuurlijk :) ) en het kan er op langere duur er voor zorgen dat je radiator gaat lekken.

Dit kan verhelpen door 2 dingen te doen (buiten de waterwetter methode om dan he :).
1: een stukje magnesium erin als opofferings metaal zodat het alu niet meer aangevreten word.
2: een stukje zink net na de radiator op de aanslag op te vangen.

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Demoniac schreef op 30 oktober 2002 @ 17:04:
Ik ga het gewoon proberen, heb laatst ook een nummer uit het 2001-boek geproberede en dat werkte nog gewoon :D
Succes dan! Want ik denk dat je wel met een nummer uit '98 of '99 aan komt uiteindelijk! :P :P

• Demo

Demo

Topicstarter
Skef schreef op 30 oktober 2002 @ 22:42:
[...]

Succes dan! Want ik denk dat je wel met een nummer uit '98 of '99 aan komt uiteindelijk! :P :P
Nee in het boek van 2001 stond die set ook nog :)
En hij pakte het nummer zelfs :D
Dus misschien ga ik die zooi wel bestellen :)

• McFizban
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-02 13:43

McFizban

Hackito ergo sum.

Als je corrosie aan de buitenkant wil voorkomen kun je ook wat huis tuin en keuken middeltjes gebruiken:
Jat, leen of vraag bij je vriendin, zus, moeder, buurvrouw o.i.d. een spuitbus haarlak of blanke nagellak werkt ook erg goed.

Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.

Verwijderd

Zilvertin is geen oplossing. Dat spul slaat alsnog grijs uit. Er zit ook maar 2% zilver in ofzo.

Die verguldsetjes moeten nog wel ergens te krijgen zijn. Maar pas ermee op; de werkzame stof is een complex met kaliumcyanide (cyaankali). Niet echt fijn spul.

een blanke lak lijkt me nog het beste. En aangezien deze vrij weinig te lijden heeft, zal misschien een enkele lak niet houden, maar de meeste lakken wel.

Idee: wat plexiglas oplossen in aceton en dat er overheen smeren?

• Demo

Demo

Topicstarter
Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 11:41:
Zilvertin is geen oplossing. Dat spul slaat alsnog grijs uit. Er zit ook maar 2% zilver in ofzo.

Die verguldsetjes moeten nog wel ergens te krijgen zijn. Maar pas ermee op; de werkzame stof is een complex met kaliumcyanide (cyaankali). Niet echt fijn spul.

een blanke lak lijkt me nog het beste. En aangezien deze vrij weinig te lijden heeft, zal misschien een enkele lak niet houden, maar de meeste lakken wel.

Idee: wat plexiglas oplossen in aceton en dat er overheen smeren?
Woei! Je blokken plastificeren! Da's een strak idee :) Heb nog zat 'afvalstukjes' liggen, dus ik ga er eens mee expirimenteren.
Zusje: "G#)$#)(@ heb je alweer mijn nagellakremover gejat!" >:)

• TDLofCC
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02-2024
Is dit ook nodig bij _niet_ zelfgemaakt waterblokken ... ? (maze3 bv ;))
Of is daar dan al aan gedacht ?

Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.

• Amd RuLuzzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02 15:01
TheDarkLord666 schreef op 01 november 2002 @ 11:55:
Is dit ook nodig bij _niet_ zelfgemaakt waterblokken ... ? (maze3 bv ;))
Of is daar dan al aan gedacht ?
Een maze 3 akn je ook polijsten, dan glimt hij meer.... Dus ja het kan.

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-02 22:50
Wat een moeite toch allemaal! Het juiste antwoord is veel gemakkelijker. Men neme in plaats van gedemineraliseerd water KOELVLOEISTOF. Deze heeft een hogere warmtecapaciteit dus de warmteoverdracht is beter dan die van water.

Tegelijkertijd heeft koelvloeistof een hoge pH waardoor er helemaal niks van je koperen of aluminium waterblok corrodeert. Het is dan zelfs mogelijk om een koperen waterblok en een aluminium radiator of andersom te gebruiken! In de autoindustrie zijn ze er al jaren achter, dus waarom wij tweakers niet? Ikzelf gebruik koelvloeistof al maanden, en het werkt PERFECT. Beter als water zelfs.

En binnenkort (volgende week) ga ik zelfs een aluminium radiator gebruiken in combinatie met een koperen waterblok. En ik kan jullie nu al zeggen dat er helemaal geen corrosie op zal treden vanwege de koelvloeistof.

[een tevreden koelvloeistof gebruiker]

owja, als jullie de temperatuur van mij cpu willen weten (AMD TB 1400 Mhz), hij is 29C idle (system 20C). Met een dangerden maze 2, en een auto kachelradiator (koper) en een 800 l/u sicce nova pompje. voor foto's:
www.geocities.com/ipix1999

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

• DeadPool
  • Laatst online: 07-12-2025
iPiX1999 schreef op 01 november 2002 @ 13:42:
Een leuk verhaal maar niet echt relevant
Als je even zou lezen dan zou je zien dat 't om de buitenkant van de blokjes gaat, no offence hoor ;)

Verwijderd

[nohtml]
iPiX1999 schreef op 01 november 2002 @ 13:42:
Wat een moeite toch allemaal! Het juiste antwoord is veel gemakkelijker. Men neme in plaats van gedemineraliseerd water KOELVLOEISTOF. Deze heeft een hogere warmtecapaciteit dus de warmteoverdracht is beter dan die van water.
Doe je huiswerk nog maar eens over dan. Ik heb mijn huiswerk wel gedaan: zie hier het resultaat:
http://www.vanderhoeven.n...ond_R134a_en/coolant.html

Verder: het gaat hier over de /me van het waterblok. Niet de binnenkant.
Ikzelf gebruik koelvloeistof al maanden, en het werkt PERFECT. Beter als water zelfs.
Kwa corrosie eigenschappen wel, kwa warmtetransporteigenschappen niet.

• Mad_Demon
  • Laatst online: 21:34

Mad_Demon

de dokter

M'n moeder krijgt van een postorder-bedrijfje altijd van die boekjes. Staat ook een potje waarmee je vanalles met 24karraats goud kan vergulden. Ik zal er even een scan van maken. :)

Beloofde plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/maddemon/boekje.jpg

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• Skef

Skef

Ik scheer.me

Ziet er niet zo heel erg betrouwbaar uit, dat postorder-bedrijf...

Kun je denk ik beter voor de "klassieke" manier doen dan, dus met elektrolyse, lijkt me iets beter... (Heb een beetje het idee dat het goud er op "neerslaat", maar dat je het er ook zo weer afveegt ;) ;) )

Verwijderd

Ik heb een keer iets op tellsell ofzo gezien dat ze een bak water hadden met daarin een plaat, en elk metaal wat dan in die bak gelegd werd en met die plaat in aanraking kwam verzilverd werd. Het kreeg ieg de kleur van zilver Misschien dat je gewoon een blok daarin kan gooien?

• bredend
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:05
Hoe zou je eigenlijk een oplossing willen maken waar je goed mee kan electrolyseren?
Zilver lost namelijk slecht op in water. Je zou NO3Ag kunnen gebruiken.

• Demo

Demo

Topicstarter
Bredend schreef op 01 november 2002 @ 22:15:
Hoe zou je eigenlijk een oplossing willen maken waar je goed mee kan electrolyseren?
Zilver lost namelijk slecht op in water. Je zou NO3Ag kunnen gebruiken.
Een paar posts omhoog heeft DaBit het over kaliumcyanide voor dat goud-spul. Niet echt lekkere oplossingen dus :)
Dat inwrijf-spul lijkt me ook niet super, elektrolyse geeft mij toch een iets steviger gevoel :)
Maar ik blijf er bij dat je de überpimp bent als je je koelblokken verzilvert (ja als je ze verguld is het nog pimper, maar ik hou niet zo van goud :z)... Trouwens er zijn toch ook koperen geheugen-heatspreaders? >:)

Verwijderd

mhhh is dit niet een hoop geld voor nix?
zie je daar uberhaupt nog wel wat van terug als je al die moeite hebt gedaan?
als je er een mooi kleurig lampje opschijnt en een lapje over je blokje haalt voor je je kast weer dicht doet lijkt me het verspild geld (en moeite)

but it a sliver block sure would look kewl (h)

• Demo

Demo

Topicstarter
Tja zo heel duur is dat verzilveren niet, voor een basis setje betaal je bij conrad ongeveer 20 euro. Dan nog een extra flesje van dat sap er bij kost misschien 10 euro...
Echt laten verzilveren bij de juwelier is wel te duur voor woorden...

Verwijderd

Mad_Demon schreef op 01 november 2002 @ 17:22:
M'n moeder krijgt van een postorder-bedrijfje altijd van die boekjes. Staat ook een potje waarmee je vanalles met 24karraats goud kan vergulden. Ik zal er even een scan van maken. :)

Beloofde plaatje:
[afbeelding]
vet daar ga ik mijn vingers in steken :9

• Epsilon

Epsilon

Verwijderd schreef op 02 november 2002 @ 07:44:
[...]

vet daar ga ik mijn vingers in steken :9
mja, ik heb ook metalen vingers :P

• iPiX1999
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-02 22:50
Ow shit, de buitenkant ja!
sorry!

knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!

• Mad_Demon
  • Laatst online: 21:34

Mad_Demon

de dokter

Er was toch ook een gozer die een tank in z'n tuin had verstopt zodat het water koel werd? Die had z'n waterblokken met iets behandeld waardoor ze mooi bleven.

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

• hensdesk
  • Laatst online: 11-01 14:42
als je eens in de gouden gids kijkt onder de rubriek " galvanische behandelingen/industrieen " en zoek daar een paar bedrijven op en bel ze eens een keer met de vraag wat het gaat kosten om te verzilveren of te vergulden.
ik heb het wel eens gedaan en ze hadden mijn werkstuk bij een andere grote order bijgehangen en een symbolisch bedrag gevraagd.

• ocbar
  • Niet online

ocbar

• Demo

Demo

Topicstarter
Mad_Demon schreef op 04 november 2002 @ 16:55:
Er was toch ook een gozer die een tank in z'n tuin had verstopt zodat het water koel werd? Die had z'n waterblokken met iets behandeld waardoor ze mooi bleven.
Waarschijnlijk bedoel je BladeRunner, die die hele mooie GeForce4 blokken heeft gemaakt? Die had er blanke lak op gespoten.
_/-\o_ Dit is zeker een handig stuk!
Wat ik me afvroeg...
Ontchromen van onderdelen

Het ontchromen van een onderdeel is gemakkelijker en goedkoper dan men denkt! Men heeft een kuip nodig, groot genoeg om het stuk volledig onder te dompelen in water. Het stuk wordt vervolgens aan de negatieve klem van een batterijlader gekoppeld, en aan de positieve klem koppelt men een koperen plaat of staaf aan. Men moet een beetje zuur bij het water voegen om een elektrische stroom toe te laten tussen beide stukken. We raden aan de klemmen van de batterij-lader niet in het mengsel te plaatsen, om te vermijden dat ze worden aangevreten door het zuur. Het volstaat de batterijlader op 6 of 12 volt te schakelen en de stroom te regelen op 3 of 4 A. Minstens om het halfuur de staat van het stuk controleren. De stroom laat het te behandelen stuk los en zal zich op het koper neerzetten
Stel ik hang aan de positieve pool van een accu mijn waterblok hang, en aan de negatieve pool een verchroomd object. Dan laat toch het chroom los en zet zich af op mijn waterblok?

Pagina: 1