Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
voor de corrosie op de buitenkant kan je gewoon lak gebruiken. Die gast van www.zerofanzone.co.uk heeft ook zijn blokjes gelakt
Zal vast wel helpen tegen corrosie
Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
Ja binnen in, maar ik bedoel eigenlijk de buitenkant... als je dat koper 1 keer vastpakt heb je een week later precies de vingerafdrukken er op staanRadian schreef op 30 oktober 2002 @ 15:53:
ehmm. ik ben geen doorgewinterde tweaker zeg maar, maar is het niet nuttig om er dan koelvloeistof in te lazeren ipv water? Dan heb je ook (bijna) geen last van corrosie.
Dan zou je het ook gewoon kunnen vertinnen met zilvertin..... opschuren soldeervloeistof erop > warmstoken > zilvertin ertegenaan en laten uitvloeien , supereasy en goedkoop.Demoniac schreef op 30 oktober 2002 @ 16:07:
[...]
Ja binnen in, maar ik bedoel eigenlijk de buitenkant... als je dat koper 1 keer vastpakt heb je een week later precies de vingerafdrukken er op staan
je zal dan wel het waterblok eventjes opnieuw moeten vlakken denk ik , door de hitte zal ie wel kromgetrokken kunnen zijn!
Dat zou ook nog een mogelijke optie kunnen zijnRadian schreef op 30 oktober 2002 @ 16:15:
[...]
Dan zou je het ook gewoon kunnen vertinnen met zilvertin..... opschuren soldeervloeistof erop > warmstoken > zilvertin ertegenaan en laten uitvloeien , supereasy en goedkoop.toch?
edit:
je zal dan wel het waterblok eventjes opnieuw moeten vlakken denk ik , door de hitte zal ie wel kromgetrokken kunnen zijn!
Dit werkte op een elektrolytische basis, je had een vloeistof waar je het voorwerp in hing, aan de ene kant ging een elektrode de vloeistof in, aan de andere kant was de elektrode aan het voorwerp vastgemaakt...
Snel, safe en simpel (?)
Het is alleen de vraag of ze dit nog leveren (de prijs was toen iets van 40 gulden)...
"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
Ik weet wat je bedoelt... zal het oude boek er eens bij pakken en kijken of ie die oude nummers nog pikt...Skef schreef op 30 oktober 2002 @ 16:39:
Conrad had een aantal jaren geleden een setje waarmee je zelf dingen kon verzilveren / vergullen...
Dit werkte op een elektrolytische basis, je had een vloeistof waar je het voorwerp in hing, aan de ene kant ging een elektrode de vloeistof in, aan de andere kant was de elektrode aan het voorwerp vastgemaakt...
Snel, safe en simpel (?)
Het is alleen de vraag of ze dit nog leveren (de prijs was toen iets van 40 gulden)...
Maar zou dat een goede methode zijn, en zou het de warmtegeleiding niet helemaal verpesten?
Ik denk niet dat ie de ouwe nummers nog pikt, maar je kan ze altijd bellen... Hij stond altijd in het boek vlak bij de printplaten e.d.
"Computer games don’t affect kids: I mean if Pac-Man affected us as kids, we’d all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
Ik ga het gewoon proberen, heb laatst ook een nummer uit het 2001-boek geproberede en dat werkte nog gewoonSkef schreef op 30 oktober 2002 @ 16:51:
Denk niet dat dat veel invloed heeft op de warmtegeleiding, al zou ik wel voor de zilveren variant gaan... Zilver geleidt beter, en is nog goedkoper ook... En het is tenslotte een echte laag zilver...
Ik denk niet dat ie de ouwe nummers nog pikt, maar je kan ze altijd bellen... Hij stond altijd in het boek vlak bij de printplaten e.d.
Het gaat hier niet zozeer om de binnenkant (elektrocorrosie door alu en koper) maar om de buitenkant (corrosie door contact met zuurstof en de versnelling daarvan door vieze handjes e.d.)VinnieWeiss schreef op 30 oktober 2002 @ 16:53:
je kan er ijzer aanplakken als opofferingsmetaal. Ik weet niet hoe goed je met scheikunde bent, maar dit heeft te maken met redox en elk metaal wat een betere reductor dan koper is kan je dus gebruiken. (BINAS is hierbij handig)
Klopt, maar de ergste corrosie in een waterkoeling systeem is galvanische corrosie. Dat is tussen alu en koper waar de alu als reductor op gaat treden. Dit laat aanslag achter op je koelblok (binnenkant natuurlijkVinnieWeiss schreef op 30 oktober 2002 @ 16:53:
je kan er ijzer aanplakken als opofferingsmetaal. Ik weet niet hoe goed je met scheikunde bent, maar dit heeft te maken met redox en elk metaal wat een betere reductor dan koper is kan je dus gebruiken. (BINAS is hierbij handig)
Dit kan verhelpen door 2 dingen te doen (buiten de waterwetter methode om dan he
1: een stukje magnesium erin als opofferings metaal zodat het alu niet meer aangevreten word.
2: een stukje zink net na de radiator op de aanslag op te vangen.
Succes dan! Want ik denk dat je wel met een nummer uit '98 of '99 aan komt uiteindelijk!Demoniac schreef op 30 oktober 2002 @ 17:04:
Ik ga het gewoon proberen, heb laatst ook een nummer uit het 2001-boek geproberede en dat werkte nog gewoon
Nee in het boek van 2001 stond die set ook nogSkef schreef op 30 oktober 2002 @ 22:42:
[...]
Succes dan! Want ik denk dat je wel met een nummer uit '98 of '99 aan komt uiteindelijk!![]()
En hij pakte het nummer zelfs
Dus misschien ga ik die zooi wel bestellen
Jat, leen of vraag bij je vriendin, zus, moeder, buurvrouw o.i.d. een spuitbus haarlak of blanke nagellak werkt ook erg goed.
Haardware: meuk die zo oud is dat het alleen nog nuttig is voor in de openhaard.
Verwijderd
Die verguldsetjes moeten nog wel ergens te krijgen zijn. Maar pas ermee op; de werkzame stof is een complex met kaliumcyanide (cyaankali). Niet echt fijn spul.
een blanke lak lijkt me nog het beste. En aangezien deze vrij weinig te lijden heeft, zal misschien een enkele lak niet houden, maar de meeste lakken wel.
Idee: wat plexiglas oplossen in aceton en dat er overheen smeren?
Woei! Je blokken plastificeren! Da's een strak ideeVerwijderd schreef op 01 november 2002 @ 11:41:
Zilvertin is geen oplossing. Dat spul slaat alsnog grijs uit. Er zit ook maar 2% zilver in ofzo.
Die verguldsetjes moeten nog wel ergens te krijgen zijn. Maar pas ermee op; de werkzame stof is een complex met kaliumcyanide (cyaankali). Niet echt fijn spul.
een blanke lak lijkt me nog het beste. En aangezien deze vrij weinig te lijden heeft, zal misschien een enkele lak niet houden, maar de meeste lakken wel.
Idee: wat plexiglas oplossen in aceton en dat er overheen smeren?
Zusje: "G#)$#)(@ heb je alweer mijn nagellakremover gejat!"
Of is daar dan al aan gedacht ?
Hell hath no fury like a freshly circumcised sleep deprived grizzly bear on amphetamines, being assaulted(aurally and otherwise) by George Bush dressed as a clown and singing vile covers of crap songs and wielding an electric cattle prod.
Een maze 3 akn je ook polijsten, dan glimt hij meer.... Dus ja het kan.TheDarkLord666 schreef op 01 november 2002 @ 11:55:
Is dit ook nodig bij _niet_ zelfgemaakt waterblokken ... ? (maze3 bv)
Of is daar dan al aan gedacht ?
Tegelijkertijd heeft koelvloeistof een hoge pH waardoor er helemaal niks van je koperen of aluminium waterblok corrodeert. Het is dan zelfs mogelijk om een koperen waterblok en een aluminium radiator of andersom te gebruiken! In de autoindustrie zijn ze er al jaren achter, dus waarom wij tweakers niet? Ikzelf gebruik koelvloeistof al maanden, en het werkt PERFECT. Beter als water zelfs.
En binnenkort (volgende week) ga ik zelfs een aluminium radiator gebruiken in combinatie met een koperen waterblok. En ik kan jullie nu al zeggen dat er helemaal geen corrosie op zal treden vanwege de koelvloeistof.
[een tevreden koelvloeistof gebruiker]
owja, als jullie de temperatuur van mij cpu willen weten (AMD TB 1400 Mhz), hij is 29C idle (system 20C). Met een dangerden maze 2, en een auto kachelradiator (koper) en een 800 l/u sicce nova pompje. voor foto's:
www.geocities.com/ipix1999
knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!
Als je even zou lezen dan zou je zien dat 't om de buitenkant van de blokjes gaat, no offence hooriPiX1999 schreef op 01 november 2002 @ 13:42:
Een leuk verhaal maar niet echt relevant
Verwijderd
Doe je huiswerk nog maar eens over dan. Ik heb mijn huiswerk wel gedaan: zie hier het resultaat:iPiX1999 schreef op 01 november 2002 @ 13:42:
Wat een moeite toch allemaal! Het juiste antwoord is veel gemakkelijker. Men neme in plaats van gedemineraliseerd water KOELVLOEISTOF. Deze heeft een hogere warmtecapaciteit dus de warmteoverdracht is beter dan die van water.
http://www.vanderhoeven.n...ond_R134a_en/coolant.html
Verder: het gaat hier over de /me van het waterblok. Niet de binnenkant.
Kwa corrosie eigenschappen wel, kwa warmtetransporteigenschappen niet.Ikzelf gebruik koelvloeistof al maanden, en het werkt PERFECT. Beter als water zelfs.
Beloofde plaatje:
The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire
Kun je denk ik beter voor de "klassieke" manier doen dan, dus met elektrolyse, lijkt me iets beter... (Heb een beetje het idee dat het goud er op "neerslaat", maar dat je het er ook zo weer afveegt
Verwijderd
Zilver lost namelijk slecht op in water. Je zou NO3Ag kunnen gebruiken.
Een paar posts omhoog heeft DaBit het over kaliumcyanide voor dat goud-spul. Niet echt lekkere oplossingen dusBredend schreef op 01 november 2002 @ 22:15:
Hoe zou je eigenlijk een oplossing willen maken waar je goed mee kan electrolyseren?
Zilver lost namelijk slecht op in water. Je zou NO3Ag kunnen gebruiken.
Dat inwrijf-spul lijkt me ook niet super, elektrolyse geeft mij toch een iets steviger gevoel
Maar ik blijf er bij dat je de überpimp bent als je je koelblokken verzilvert (ja als je ze verguld is het nog pimper, maar ik hou niet zo van goud
Verwijderd
zie je daar uberhaupt nog wel wat van terug als je al die moeite hebt gedaan?
als je er een mooi kleurig lampje opschijnt en een lapje over je blokje haalt voor je je kast weer dicht doet lijkt me het verspild geld (en moeite)
but it a sliver block sure would look kewl (h)
Echt laten verzilveren bij de juwelier is wel te duur voor woorden...
Verwijderd
vet daar ga ik mijn vingers in stekenMad_Demon schreef op 01 november 2002 @ 17:22:
M'n moeder krijgt van een postorder-bedrijfje altijd van die boekjes. Staat ook een potje waarmee je vanalles met 24karraats goud kan vergulden. Ik zal er even een scan van maken.
Beloofde plaatje:
[afbeelding]
mja, ik heb ook metalen vingers
sorry!
knowledge is king, so we love the scientist *** Google is my biatch!
The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire
ik heb het wel eens gedaan en ze hadden mijn werkstuk bij een andere grote order bijgehangen en een symbolisch bedrag gevraagd.
Waarschijnlijk bedoel je BladeRunner, die die hele mooie GeForce4 blokken heeft gemaakt? Die had er blanke lak op gespoten.Mad_Demon schreef op 04 november 2002 @ 16:55:
Er was toch ook een gozer die een tank in z'n tuin had verstopt zodat het water koel werd? Die had z'n waterblokken met iets behandeld waardoor ze mooi bleven.
ocbar schreef op 04 november 2002 @ 17:21:
mischien heb je hier iets aan
http://www.motorklassiek.com/zelfvernikkelen.html
Wat ik me afvroeg...
Stel ik hang aan de positieve pool van een accu mijn waterblok hang, en aan de negatieve pool een verchroomd object. Dan laat toch het chroom los en zet zich af op mijn waterblok?Ontchromen van onderdelen
Het ontchromen van een onderdeel is gemakkelijker en goedkoper dan men denkt! Men heeft een kuip nodig, groot genoeg om het stuk volledig onder te dompelen in water. Het stuk wordt vervolgens aan de negatieve klem van een batterijlader gekoppeld, en aan de positieve klem koppelt men een koperen plaat of staaf aan. Men moet een beetje zuur bij het water voegen om een elektrische stroom toe te laten tussen beide stukken. We raden aan de klemmen van de batterij-lader niet in het mengsel te plaatsen, om te vermijden dat ze worden aangevreten door het zuur. Het volstaat de batterijlader op 6 of 12 volt te schakelen en de stroom te regelen op 3 of 4 A. Minstens om het halfuur de staat van het stuk controleren. De stroom laat het te behandelen stuk los en zal zich op het koper neerzetten