Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[EL] Fanspeed veranderen zonder voltage aan te passen?

Pagina: 1
Acties:
  • 290 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Zoals velend van jullie wil ik mijn computer wat stiller maken, 7 of 5 volt werkt bij de meeste fans wel, maar ik vind het toch een beetje een vieze oplossing. Nou was dit mijn idee:
een fan werkt met een aantal magnetische spoelen die ombeurten ingeschakeld worden. Aangezien er geen puls of wisselspaning aan de fan geleverd wordt moet de fan zelf een soort looplicht/loopmagneet schakeling ingebouwd hebben zitten, dan moet het toch mogelijk zijn om door een bepaald element te vervangen de snelheid van je fan aan te passen zonder het voltage omlaag te brengen?
Het voordeel hierval is dat je bijvoorbeeld een 6000rpm fan op 500rpm te laten draaien zonder dat je je zorgen hoeft te maken over of de fan wel upspinned op een dergelijk laag voltage.
Weet iemand hoe je zo'n fanmod zou kunnen uitvoeren?

• jvhaarst
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-11 09:49

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Ehm, een ventilator heeft gewoon een elektromotor hoor.
http://www.howstuffworks.com/motor1.htm
Lijkt me dat je er wel wat aan kunt knutselen, maar de spanning verlagen lijkt me toch echt vele malen simpeler.
Maar hoezo vindt je het "een vieze oplossing" ?

If you don’t have enough time, stop watching TV.

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-11 15:33

Cr3ator

1 bar is geen bar

Wat jij zoekt is dit:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view.php?id=17

Motorregeling door middel van Puls Breedte Modulatie.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

• jvhaarst
  • Laatst online: 26-11 09:49

jvhaarst

Eendracht maakt macht

Tering, weer wat geleerd. _/-\o_
En eigenlijk is dit dus inderdaad een nettere manier om je fans zachter te laten draaien. Toch ?

If you don’t have enough time, stop watching TV.

Verwijderd

Maak dan een schakeling met de MIC502, en IC dat voor PWM is ontworpen, en niet die simpelheid-troef schakelingen van CO

Verwijderd

Topicstarter
Wat jullie noemen is niet echt wat ik bedoel, ik heb even een paar foto's gemaakt ter verduidelijking:
Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/a.debont00/fan/large.jpg
Afbeeldingslocatie: http://httpd.chello.nl/a.debont00/fan/detail.jpg
Je kan op de tweede foto (sorry dat ie zo vaag is, aldi camera he ;)) duidelijk de vier spoelen van vier losse electromagneten ontdekken, deze worden dus aangestuurd vie een ingebouwde looplicht-achtige schakeling zodat de ringvormige magneet in het schoepenrad steeds naar de volgende electromagneet draait. Kan ik dus de interval tussen het aansturen van de electromagneten veranderen door iets aan de fan te veranderen en toch de aantrekkingskracht van de magneten behouden? (bijvoorbeeld een snelheid die door het aanpassen van het voltage met 2 volt o.i.d. overeen zou komen)

• marco899
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-01-2024

marco899

Know's what he wants.

Ik weet niet of je dit helemaal bedoelt, maar als je de fan op een vaste lage waarde wilt laten draaien, dan kan je de wikkelingen van de spoelen veranderen. Wat eenvoudiger is, is natuurlijk om een fan op een lager toerental aan te schaffen. Maar dan praat je dus over vaste waarden, en niet over variabele.

Shuttle SB81P SS51G [350D Grip Canon 70-200/F2.8 1.4Ext Canon 17-55 F2.8 Canon EF-S 10-22 580Ex] PSP 1.5 [DS EZFlash] I-Mate SP5 1GB HTC Tytn

Verwijderd

Je zou t aantal wikkelingen kunnen verminderen op de spoel. Dan krijg je n minder groot magnetisch veld en dus minder kracht en dus minder toeren. Alleen, ook dan heb je t risico dat t nie wil starten.
BTW, t voltage veranderen vind ik geen viezeoplossing. Als je t goed doet kun je zelfs 'n variabele voltage regeling inbouwen.

OH,had iemand t zlefde idee juist iets eerder 8)7

Verwijderd

't is geen wet van Meden en Perzen dat een fan op precies 12V moet draaien, hij is wel zo gemaakt dat ie daarvoor geschikt is.
Bij veel fans wordt een bereik opgegeven, bv 18 tot 24V.
Dus als een fan op 7V goed opstart is er niks mis mee.

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 23:24:
Je zou t aantal wikkelingen kunnen verminderen op de spoel. Dan krijg je n minder groot magnetisch veld en dus minder kracht en dus minder toeren. Alleen, ook dan heb je t risico dat t nie wil starten.
BTW, t voltage veranderen vind ik geen viezeoplossing. Als je t goed doet kun je zelfs 'n variabele voltage regeling inbouwen.

OH,had iemand t zlefde idee juist iets eerder 8)7
Maar als je minder wikkelingen hebt is de weerstand ervan ook lager dus moet de spanning ook evenredig mee omlaag.

Verwijderd

Ik weet dat je de timing van een electro moter kan aanpassen, dit wordt wel gedaan in de modelvlieg wereld....

Een tipje dus :)

• Sine
  • Laatst online: 30-11 21:22
je idee gaat niet helemaal op ...

het is namelijk geen stappenmotor en ook zit er vaak meer logica in een fan dan je zou verwachten

sommige fans schakelen nl een x aantal seconden uit als ie blokkeerd om het dan om de seconde nog eens te proberen

echt simpel is je oplossing niet (maar voor simpele dingen heb je ons niet nodig natuurlijk :) )

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 00:10:
Ik weet dat je de timing van een electro moter kan aanpassen, dit wordt wel gedaan in de modelvlieg wereld....

Een tipje dus :)
Hmm... dat zou wel eens iets kunnen opleveren. :)
Dat idee van minder wikkelingen doet volgensmij juist het tegenovergestelde: zonder voltage omlaag te gooien minder magnetische kracht. Niet de oplossing dus.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 22:49:
Maak dan een schakeling met de MIC502, en IC dat voor PWM is ontworpen, en niet die simpelheid-troef schakelingen van CO
Helaas zijn die MIC502's bijna niet te krijgen in Nederland (als je ze kan krijgen houd ik me aanbevolen :))
jvhaarst schreef op 29 oktober 2002 @ 22:42:
Ehm, een ventilator heeft gewoon een elektromotor hoor.
http://www.howstuffworks.com/motor1.htm
Lijkt me dat je er wel wat aan kunt knutselen, maar de spanning verlagen lijkt me toch echt vele malen simpeler.
Maar hoezo vindt je het "een vieze oplossing" ?
Zo werkt een fan dus niet, fans hebben zgn. brushless motoren, dat betekent dat er geen koolborstels in zitten maar een magneetveldsensor (hall-sensor :?) die aan de magneet kan aflezen in welke positie deze staat en dan de spanning op de spoelen verandert.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Hexyl
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-09 21:27
zelfde vraag maar dan andersom.. is dat mogelijk?? dus bijv op 10000 rpm laten draaien oid

• DiNo!
  • Laatst online: 30-11 22:03
Als er in de Fan een RC schakeling zit om een puls te genereren (het toerental) dan is het alleen een kwestie om die RC anders op te zetten. Vergroot je de R (minder weerstand) dan zullen de pulsen langer duren (dus minder toeren), verklein je de R (meer weerstand) dan gaat hij harder draaien. Je kan helaas niet de R eeuwig blijven vergroten, er is een punt dat je RC schakeling niet wil starten.

Dus, zoek naar een weerstand/condensator paar en doe een paar testjes met een 1K weerstand. (zet deze weerstand paralel aan de weerstand die je verdenkt dat het in een RC zit)

Ik zou graag weten of het gelukt is! :)

[ Voor 0% gewijzigd door DiNo! op 30-10-2002 11:16 . Reden: more info ]

https://github.com/atoomnetmarc/

Verwijderd

Demoniac schreef op 30 oktober 2002 @ 10:20:
[...]
Helaas zijn die MIC502's bijna niet te krijgen in Nederland (als je ze kan krijgen houd ik me aanbevolen :))
Misschien heeft Non-et er nog een paar.

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 15:50
Phant0m schreef op 30 oktober 2002 @ 10:47:
zelfde vraag maar dan andersom.. is dat mogelijk?? dus bijv op 10000 rpm laten draaien oid
heb ik laatst ergends een howto over gelezen, kan hem alleen niet meer vinden...
het komt hier op neer:

er gaat een -12v naar je moederbord toe, ook een -7... als je de -12 op het zwarte draadje (min) van je fan zet, en de +12 op het rode draadje (plus) van je fan zet, draait ie als het ware op 24 volt,

met +12 en -7 draait ie op 15 ofzo... (weet niet meer psies wat de voltages waren..)

iig draait ie dan dus een stuk harder, maar met je CFM (airlow) gaat ook je db (geluid) omhoog... het is maar waar je voor kiest

bovendien verkort je de levensduur van je fan ermee, hij zal het wel een tijd doen, maar met je cpu fan zou ik zo'n geintje niet uithalen :+

anders: koop een fan met meer cfm :P

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

• 3lmowww
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-06-2022

3lmowww

edit:

mmm, rpm gaat niet lukken, dan krijg je ontzettende herrie omdat je rpm en je stuur ic met elkaar gaan knokken...

mechanisch zou misschien lukken, maar dan moet je de HALL sensor iets verplaatsn tov de spoelen, dat is bijna onmogelijk... helaas ;)

enneh, wat is er zo vuil aan spanning verlagen? er kan in een fan absoluut nix kapot gaan...

Electronics development

• Sine
  • Laatst online: 30-11 21:22
nou die 7V methode is niet echt "netjes" (ik wil niet weten wat er gebeurt als een fan sluiting maakt)

maar met een 7808 heb je zoiets toch netjes opgelost?

Repareren doe je zo.

Verwijderd

Als 't maar 1 fan is gaat het met een weerstand ook prima..
Ik vind het altijd een beetje overkill, zoiets simpels als een fan met zo'n mooie preciesieregelaar sturen.

Verwijderd

meer rpm gaat zonder het voltage op te schroeven nie, tenzij er ergens een weerstand in zit (natuurlijk... duuh :P), een fan draait normaal namelijk al zo hard mogelijk, ik zal es ff kijken of ik iets leux in psp kan maken over de werking van een fan :)

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-11 00:28

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

-JB- schreef op 30 oktober 2002 @ 16:57:
[...]

...
met +12 en -7 draait ie op 15 ofzo... (weet niet meer psies wat de voltages waren..)
dan draait ie op 19 volt: het spanningsverschil van 12 en -7 is 19...vandaar ook -12 en +12 24 volt levert :7

/ontopic....Exter had toch van die printjes waarmee je de pulsen kon regelen, zodat niet het voltage omlaag ging, maar de stroom toevoer met bep. frequentie onder broken wordt.

T60P Widescreen

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:06

Epsilon

Sine schreef op 30 oktober 2002 @ 18:51:
nou die 7V methode is niet echt "netjes" (ik wil niet weten wat er gebeurt als een fan sluiting maakt)

maar met een 7808 heb je zoiets toch netjes opgelost?
Maar zijn dit soort spanningsbeperkers verkrijgbaar in een normale electro winkel?

Ik zou dan iig wel geinteresseerd zijn :)

Verwijderd

De 7808 is een gangbare regelaar, hij was er eerder dan de 7809..

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:05

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De bedoeling is heel duidelijk. In de ventilator zit een zelf oscilerend schakelingetje welke gewoon via een RC netwerkje een bepaalde frequentie kent.

Probeer van de electronica van zo'n ventilator een schema te tekenen, dan wordt het geheel duidelijker en kan je zien wat de tijdbepalende onderdelen zijn. Dan kan je idd bij een weerstand een potpeter in serie zetten om de frequentie te regelen.

Maar aan de andere kant is een externe spanningsregeling of een schakelaar met een weerstand een veel makkelijker oplossing.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• FlowDesign
  • Laatst online: 12:25
-JB- schreef op 30 oktober 2002 @ 16:57:
[...]

heb ik laatst ergends een howto over gelezen, kan hem alleen niet meer vinden...
het komt hier op neer:

er gaat een -12v naar je moederbord toe, ook een -7... als je de -12 op het zwarte draadje (min) van je fan zet, en de +12 op het rode draadje (plus) van je fan zet, draait ie als het ware op 24 volt,

iig draait ie dan dus een stuk harder, maar met je CFM (airlow) gaat ook je db (geluid) omhoog... het is maar waar je voor kiest

bovendien verkort je de levensduur van je fan ermee, hij zal het wel een tijd doen, maar met je cpu fan zou ik zo'n geintje niet uithalen :+

anders: koop een fan met meer cfm :P
Dit verhaal slaat werkelijk nergens op :?

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman Cooper S

Verwijderd

speedfan installeren?

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:06

Epsilon

dat kan alleen als het via het mobo gaat
dat is dus geen oplossing voor dit probleem ivm grotere fans ed (niet op mobo)

• OldButNotSoWise
  • Laatst online: 19-02 21:38

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Mensen wat doen jullie toch altijd moeilijk, koop gewoon een rits 1n4001 ofzo :?
Zo heb ik bijv. 3x een 1N4001 in serie geschakeld met mijn CPU FAN deze draait nu netjes op 10V , wil je lager gooi er nog een 12cent tegenaan voor een diode.

(per diode mag je 0,7V van de 12V aftrekken)

Je hebt geen warmte ontwikkeling en eventueel kun je met een 4 standen schakelaar hem ook nog instelbaar maken.

ff voorbeeldje gemaakt

Afbeeldingslocatie: http://members.lycos.nl/oldbutnotsowise/fora/Drawing1.gif

[ Voor 0% gewijzigd door OldButNotSoWise op 31-10-2002 11:08 . Reden: img toegevoegd ]

Verwijderd

En wat is daar het voordeel van?
Ik vind het persoonlijk een zeer onelegante oplossing.

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 18:30:
En wat is daar het voordeel van?
Ik vind het persoonlijk een zeer onelegante oplossing.
Dat je niet vast zit aan +5 +7 of +12 :?
Dat je niet de +5 als groundpotentiaal behoeft te misbruiken :?
Dat je niet zit met een lage waarde vermogensweerstand die warmte verstookt :?
Dat het niet meer kost als 1 euro :?
Dat je heel flexibel bent in spanningen :?
Dat je geen electronica kennis hoeft te hebben omdat het streepje op de diode hetzelfde geplaatst kan worden als het dwarstreepje in het schema.

meer ? :P

Verwijderd

Je zit nooit vast aan +5 +7 of +12

Er is geen enkele noodzaak om +5 als ground te misbruiken

In een lage waarde vermogensweerstand wordt bij dezelfde spanningsval en stroom evenveel energie in warmte omgezet als in die diodes.

Een vermogensweerstand is niet duurder dan al die diodes

Al die diodes nemen alleen maar plaats in.

Met een draadgewonden potmeter ben je nog veel flexibeler in spanningen.

Met diodes heb je een getrapte regeling, met een potmeter niet.

Voor een weerstand hoef je nog minder elektronicakennis te hebben dan voor een diode, heeft geen polariteit.

Een diode heeft geen vaste doorlaatspanning, eveneens neemt de spanningsval over die dingen toe bij het toenemen van de stroom.

Dat mensen die geen diodes gebruiken het ook met minder smilies afkunnen.

meer?

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

[quote]Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 00:50:
Je zit nooit vast aan +5 +7 of +12
wel als je volgens de gangbare methode doet

Er is geen enkele noodzaak om +5 als ground te misbruiken
[zie boven

In een lage waarde vermogensweerstand wordt bij dezelfde spanningsval en stroom evenveel energie in warmte omgezet als in die diodes.
de weerstandswaarde van de diode is te verwaarlozen dus wel degelijk minder warmte

Een vermogensweerstand is niet duurder dan al die diodes
klopt. maar ondanks jou stelling wordt deze wel degelijk warmer (heb zelf ooit zo'n Zallman weerstand gebruikt en deze werd toch echt warmer als mijn dioden :P)

3 xdiode neemt nog nietde helft van het volume in als die weerstand :? , en al helemaal niet als je een 1N4148 als type kiest

Die zijn niet op elke hoek verkrijgbaar en zeker duurder

Met diodes heb je een getrapte regeling, met een potmeter niet.
klopt :)

Voor een weerstand hoef je nog minder elektronicakennis te hebben dan voor een diode, heeft geen polariteit.klopt ook :)

Een diode heeft geen vaste doorlaatspanning, eveneens neemt de spanningsval over die dingen toe bij het toenemen van de stroom.
mierenneukerij 0,65V of 0,75V maakt bij eeb fanregeling niet uit :/

Dat mensen die geen diodes gebruiken het ook met minder smilies afkunnen.
zijn dat zulke saaie lui dan :? I love smilies :+

• Silentpuma
  • Laatst online: 30-11 19:21

Silentpuma

To much mind...

(jarig!)
Die zijn niet op elke hoek verkrijgbaar en zeker duurder
Vindt jij 5.00 Euro duur voor een 9 Watts draadgewonden potmeter? Kan er hier zo aan komen..
Ze zitten ook in mijn fanbus, die dingen zijn echt perfect ;)

Use the Search Luke...

Verwijderd

Oldbutnotsowise zei:
de weerstandswaarde van de diode is te verwaarlozen dus wel degelijk minder warmte

Vermogen is het produkt van spanning en stroom, dus als er bij gebruik van 3 diodes 2,1V over valt bij een stroom van bv 300 mA, wordt er 0,63W in warmte omgezet, net als bij een weerstand waar 2,1V over valt en 300mA door loopt.

Als jij denkt dat er in die diodes minder energie wordt omgezet, mag je nu uitleggen waar de rest van de energie blijft.

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Silentpuma schreef op 01 november 2002 @ 09:45:
[...]

Vindt jij 5.00 Euro duur voor een 9 Watts draadgewonden potmeter? Kan er hier zo aan komen..
Ze zitten ook in mijn fanbus, die dingen zijn echt perfect ;)
Te duur in mijn geval, mijn fan hoeft namelijk niet regelbaar te zijn, hij moest gewoon wat stiller zijn en op 10Volt was hij mij stil genoeg. (heb een 6cm 35mm 7600 rpm fan(aanjager :P) welke nu op 6250rpm draait)

totale kosten 36 eurocent :+

en opgenomen in de +12 volt draad dus geen inbouwgedoe :P

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Verwijderd schreef op 01 november 2002 @ 10:00:
Oldbutnotsowise zei:

Vermogen is het produkt van spanning en stroom, dus als er bij gebruik van 3 diodes 2,1V over valt bij een stroom van bv 300 mA, wordt er 0,63W in warmte omgezet, net als bij een weerstand waar 2,1V over valt en 300mA door loopt.

Als jij denkt dat er in die diodes minder energie wordt omgezet, mag je nu uitleggen waar de rest van de energie blijft.
Al sla je me dood :P
ik doe alleen een constatering dat de 56 ohm weerstand een stuk warmer werd als mijn 3 dioden in serie.

• Demo

Demo

Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 19:04:
Als 't maar 1 fan is gaat het met een weerstand ook prima..
Ik vind het altijd een beetje overkill, zoiets simpels als een fan met zo'n mooie preciesieregelaar sturen.
Tja, strikt genomen is het best overkill, maar het is mooi om mee te showen, van die leuke draaiknopjes, en leuk om in elkaar te zetten :) Waterkoeling is in principe ook vaak overkill...
OldButNotSoWise schreef op 01 november 2002 @ 09:42:
3 xdiode neemt nog nietde helft van het volume in als die weerstand :? , en al helemaal niet als je een 1N4148 als type kiest
Ik denk dat een 1N4148 niet echt geschikt is voor dit doel, aangezien deze maar 500 mA aankunnen, en als je meerdere fans (of hongerige Delta's) hebt, dan ga je daar wellicht overheen. Ik zou dan voor een 1N4001 of 1N4002 gaan.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.

• OldButNotSoWise

OldButNotSoWise

TUFKAHBM

Demoniac schreef op 01 november 2002 @ 11:14:
[...]
Tja, strikt genomen is het best overkill, maar het is mooi om mee te showen, van die leuke draaiknopjes, en leuk om in elkaar te zetten :) Waterkoeling is in principe ook vaak overkill...

[...]
Ik denk dat een 1N4148 niet echt geschikt is voor dit doel, aangezien deze maar 500 mA aankunnen, en als je meerdere fans (of hongerige Delta's) hebt, dan ga je daar wellicht overheen. Ik zou dan voor een 1N4001 of 1N4002 gaan.
klopt maar voor een enkel fan is het toereikend meeste fan's liggen rond de 4 watt. (maar zelf heb ik ook de 1N4001 gebruikt, contactdraden breken nml niet zo makkelijk als die van een 1N4148, die zijn zo dun :P)

[ Voor 0% gewijzigd door OldButNotSoWise op 01-11-2002 11:23 . Reden: typos ]

• JaltaH
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-11 18:39

JaltaH

meh

Is dit misschien iets, een fan controller op basis van Pulse Width Modulation op bit-tech.net...

PWM Controller

Careful. We don't want to learn from this.

Verwijderd

Een 1N4148 gaat maar tot 200mA, 500mW, zou ik niet kiezen.
Ik ga trouwens helemaal niet voor diodes, maar dat had je vast al wel begrepen.
Voor 1 fan vind ik een draadgewonden potmeter de beste oplossing, 'k heb er nu al een tijdje PWM-regeling voor zitten met een MIC502, doet het ook goed maar was eigenlijk alleen om de regeling te testen.
edit:

Ja JaltaH, die...

LM317 doet het ook goed, maar geeft weer spanningsverlies.
Regelingen zat hier, en toch ga ik voor de potmeter.

• Benadski
Demoniac schreef op 01 november 2002 @ 11:14:
[...]

[...]
500mA redt ie zeker niet!!! 75mA continu is de standaardwaarde. 200mA in een bruggelijkrichter is het absolute maximum, piek 1A (1 seconde) of 4A (1 microseconde). Dus gebruik deze maar niet voor je fans...

Trouwens PWM sturing hoeft niet moeilijk te zijn... Als je een beetje kan programmeren in ansi c moet je eens naar de avr en gnu c compiler zoeken... Dan kan je zelf je eigen PWM fanbus maken... :)

• Demo

Demo

JaltaH schreef op 01 november 2002 @ 11:27:
Is dit misschien iets, een fan controller op basis van Pulse Width Modulation op bit-tech.net...

PWM Controller
Is al genoemd, maar dat MIC501 IC is nogal moeilijk te krijgen hier in Nederland...
In dit topic staan ook nog wel wat schema's (met dank aan AcouSE _/-\o_), als ze er niet meer staan zal ik ze vanavond uploaden, samen met de PCB-layout (met dank aan --EasY-- _/-\o_) .

• Benadski
Is er eigenlijk interesse in een PWM fanbus met maar twee ic-tjes van nog geen euro, een paar weerstandjes en natuurlijk potmeters? Deze zal 3 kanaals zijn, met nog een extra ic kom je op 7 kanalen...

Zal als het nodig is ff een schema opzoeken...

• Demo

Demo

Benadski schreef op 01 november 2002 @ 11:46:
Is er eigenlijk interesse in een PWM fanbus met maar twee ic-tjes van nog geen euro, een paar weerstandjes en natuurlijk potmeters? Deze zal 3 kanaals zijn, met nog een extra ic kom je op 7 kanalen...

Zal als het nodig is ff een schema opzoeken...
Over welke IC's hebben we het dan?

• Benadski
7414 en lm324 (2x voor 7 fans) een wereldcombinatie!!! :*)

EDIT: Van de 7414 (schmitt trigger inverter) laat je een poortje oscilleren (weerstand en condensator) op de ingangspin meet je dan een driehoeksignaal tussen de 1 en 2 volt... Eén opamp laat je het signaal versterken en offsetten tot de driehoek tussen 0 en 5 volt komt. De overige opamps gebruik je als comparators! Door de aansluitspanningen van de potmeters te varieren kan je voor elke fan een apart regelbereik maken!!! :9~

Oja, je hebt ook nog een paar transistors en diodes nodig wil je echt fans aan kunnen sturen...

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 20:06
Benadski schreef op 01 november 2002 @ 11:54:
7414 en lm324 (2x voor 7 fans) een wereldcombinatie!!! :*)

EDIT: Van de 7414 (schmitt trigger inverter) laat je een poortje oscilleren (weerstand en condensator) op de ingangspin meet je dan een driehoeksignaal tussen de 1 en 2 volt... Eén opamp laat je het signaal versterken en offsetten tot de driehoek tussen 0 en 5 volt komt. De overige opamps gebruik je als comparators! Door de aansluitspanningen van de potmeters te varieren kan je voor elke fan een apart regelbereik maken!!! :9~

Oja, je hebt ook nog een paar transistors en diodes nodig wil je echt fans aan kunnen sturen...
Klinkt interessant, maar zijn alle fan daarmee apart te regelen?

En btw: Wat is een schmitt trigger inverter? :P

• Benadski
Ja, alle fans zijn apart te regelen, zelfs de PWM frequentie is eenvoudig te regelen...

Ook kan voor elke fan een eigen regelbereik worden genomen, bijvoorbeeld CPU-fan van 60 tot 100%, extra casefan 20 tot 70%, en voedingsfan van 30 tot 100%

Mooi toch! :)

EDIT: Schmitt trigger inverter is een speciale inverter die geen dode (verboden) band heeft (een normale inverter kan bijvoorbeeld gaan trippen als die een waarde tussen de nul en de een krijgt).

De schmitt trigger inverter gaat pas een 0 op zijn uitgang geven vanaf 4 Volt en hoger en een 1 onder de 1 Volt. Hiertussen blijft het gewoon op de laatste stand staan, gaat niet uit zichzelf oscilleren, daardoor is deze juist WEL geschikt voor oscillators!

Verwijderd

Dat is een poort waarvan de uitgang in één keer omklapt bij het aanbieden van een spanning op de ingang , en wel als de ingang hoog wordt, wordt de uitgang laag en andersom.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new/_7414.PNG

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-11 19:56

xychix

FreeBSD Rules !

zalman fanmate is de makkelijkste en nette oplossing denk ik...

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

Verwijderd

xychix schreef op 01 november 2002 @ 13:29:
Dan heb je weer niks te doen hè...
Een Tweaker tweakt nu eemaal graag.. :)

• Benadski
xychix schreef op 01 november 2002 @ 13:29:
Maar niet de leukste, niet de meest efficiente en vast niet de goedkoopste!

Verwijderd

En al helemaal niet de origineelste.....
Pagina: 1