Toon posts:

CPU of Mobo dood na 380 V

Pagina: 1
Acties:
  • 96 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Na de storm van zondag is er bij ons op het net 380 Volt spanning gekomen.
Weet niet hoe, maar het is zo.

Mijn PC doet het dus niet meer.

Mijn vraag is dus wat is stuk. De Voeding is nog goed :S en de zekering ook :S
Maar als ik hem aanzet. gaan de fan's draaien, Hd's en cd's ook. Maar het HD lampje blijft draaien en ik kan hem als ik de power 5 sec inhoud ook weer uit zetten.

Dit zelfde doet die ook wanneer er geen CPU in zit en ook geen geheugen.

Mijn vraag is of het mobo ook stuk is met onboard vid en al die shit.

• Juicy
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:14
Hoe weet jij in hemelsnaam dat er 380 op het net is gekomen ?

-

• Positron
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 20:21

Positron

Immer positief! +1,6*10^-19 C

Okee, Eneco is een sukkel :Y)

Garmin Fenix 6 Sapphire | Swim.. Bike.. Run!

• akoster
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-08 22:32
als je piepjes hoort bij het opstarten is (alleen) je video kaart kapot, hoor je geen piepjes en zie je ook niets dan moet je iig op zoek naar een nieuw mobo :'(

I can see clearly now, the brain is gone...

Verwijderd

_Arnie_ schreef op 29 oktober 2002 @ 19:18:
als je piepjes hoort bij het opstarten is (alleen) je video kaart kapot, hoor je geen piepjes en zie je ook niets dan moet je iig op zoek naar een nieuw mobo :'(
dat hoeft niet...kheb t ook wel eens gehad...ik snapte er geen bal van........nou vidkaart dus niet goed aangedrukt.....!!

8)7

Verwijderd

eerlijk gezegt ben ik het met _Arnie_ eens...

• DiNo!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06:40
Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 19:50:
eerlijk gezegt ben ik het met _Arnie_ eens...
Maar serieus... het beste kan je onderdeel voor onderdeel testen in een andere PC.

[ Voor 0% gewijzigd door DiNo! op 29-10-2002 19:53 . Reden: typo ]

https://github.com/atoomnetmarc/

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:40

JvS

Ik heb hem zelf ook

DiNo7 schreef op 29 oktober 2002 @ 19:52:
[...]

Maar serieus... het beste kan je onderdeel voor onderdeel testen in een andere PC.

lijkt me handig:
Mijn vraag is of het mobo ook stuk is met onboard vid en al die shit.
:o

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• Armageddon_2k
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-08 14:46

Armageddon_2k

Trotse eigenaar: Yamaha R6

Flikker al je kaarten uit je PC (geen patience maar je PCI enzo), laat je video kaart wel zitten :D
start de PC op en check ff oftie wat doet, doetie nog nix flikekr je ook je HDD en je CD-rom er uit, zodat hij clean draait.
FF laten draaien en dan bidden _/-\o_ en even w88 en dan alles er in en opstarten.
En als je 320 er op hebt gehad kan et zijn dat je nul tegen de fase is aan gekomen dan krijg je dat soor zooi

greetz Armageddon

Verwijderd

Topicstarter
Alles is on-board.
En ik het niet gemeten, maar eneco heeft het me vertelt. Echt alles in huis is namelijk stuk. Zelf de kachel echt alles wat in het stopkontact zat.

Gelukkig word het een verzekerings kwestie

Verwijderd

Maar het HD lampje blijft draaien
Sinds wanneer kunnen ledjes draaien?

toerentallen?

380V is idd ongezond, zou dan er vierkantswortel 3 meer spanning zijn dan normaal (220V)...
Onzin, je moet ff een goeie multimeter kopen; ik gok dat je een echte voltcraft van 25 gulden hebt
Als de elektricien een verkeerde verbinding maakt... kan je zomaar 380V binnenkrijgen.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

De beste methode om te kijken wat er nog leeft en wat niet is onderdeel voor onderdeel testen in een andere pc.
Dus ik zou maar eens een van je vrienden gaan bellen dat je er aan komt >:) .

Voor de rest 380 op het normale net, dat moet een klap zijn geweest :?

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-08 13:33

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Ik heb een keer eerder een krachtstroom PC gezien (de eigenaar was op de boot zelf even een groepje aan het bijmaken....). Daar waren de zekeringen allemaal geknapt (monitor, voeding, adapters scanners etc). Ik vraag me af waarom dat bij jou niet is gebeurt; daar zijn ze juist voor. Verder is het geheugen vervangen want dat deed raar. De rest heeft het toen ook overleefd.

Ik zou niet weten wat er bij jou gebeurt is als je zekering in de voedingen het heeft gehouden. Als al je lijn voltages evenredig omhoog gegaan zijn, dan moet alles naar zijn grootjes zijn: HDD, cd-drives kapot bij > 15v, diskdrive, mobo de hele reut. Helaas....

Je had toch niet de voeding gemod met ALu folie?

Verwijderd

Verzekeringsgevalletje, toch...?

Verwijderd

enehh, koop dit keer niet alles onboard ok ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 09:05:
Verzekeringsgevalletje, toch...?
precies, dus gewoon nieuwe pc eisen :)

• FastBunny
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

380, het kan aan mij liggen hoor. Maar je krijgt alleen 380 als je 3 x 220v hebt, met 3 verschillende fases. een 380 aparaat heeft ook een stekker met 5 gaten, of pinnen. Een overspanning kan maar precies 380 zal wel erg toevallig zijn.

Test eens met een andere voeding, of met zo mis mogelijke componten erin. Kan ook goed zijn dat je je geheugen moet vervangen. Kan niet zo goed tegen die piekspanningen.

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• KneoK
  • Laatst online: 03:57

KneoK

Not in a million lightyears

FastBunny schreef op 30 oktober 2002 @ 10:45:
380, het kan aan mij liggen hoor. Maar je krijgt alleen 380 als je 3 x 220v hebt, met 3 verschillende fases. een 380 aparaat heeft ook een stekker met 5 gaten, of pinnen. Een overspanning kan maar precies 380 zal wel erg toevallig zijn.

Test eens met een andere voeding, of met zo mis mogelijke componten erin. Kan ook goed zijn dat je je geheugen moet vervangen. Kan niet zo goed tegen die piekspanningen.
Jij hebt het over 3 fasenspanning... Waarom denkt iedereen hier dat 380 zo'n magisch getal is ??? Waar je allerlei rare dingen voor nodig hebt om dat te kunnen krijgen.
Je kan duizenden volts door een draadje proppen, iedereen weet dit, maar 380... Neeheeej, da's heel wat anders...

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

BioWEB schreef op 30 oktober 2002 @ 11:37:
[...]

Jij hebt het over 3 fasenspanning... Waarom denkt iedereen hier dat 380 zo'n magisch getal is ??? Waar je allerlei rare dingen voor nodig hebt om dat te kunnen krijgen.
Je kan duizenden volts door een draadje proppen, iedereen weet dit, maar 380... Neeheeej, da's heel wat anders...
Omdat de 380 die je bij koopplaten enzo tegenkomt altijd worden opgewekt door 3 fases vandaar :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

380 op 1 fase lijkt me erg sterk hoor, een piek zou kunnen, maar 380? Dat zou inhouden dat alle electronische apparatuur bij jou thuis is doorgefikt, magnetron, tv, radio, alle adapters van draadloze telefoons, hubs, modem, deurbel (mits op batterijen) de hele kolere zooi.

Ey!! Macarena \o/

• KneoK
  • Laatst online: 03:57

KneoK

Not in a million lightyears

FastBunny schreef op 30 oktober 2002 @ 11:43:
[...]

Omdat de 380 die je bij koopplaten enzo tegenkomt altijd worden opgewekt door 3 fases vandaar :)
Ja, tuurlijk, dat begrijp ik. Maar als er 375 of 385 had gestaan had niemand hier over 3 fasen begonnen... Over het algemeen lijkt het wel iets magisch te zijn, dat 380.

• FastBunny

FastBunny

Give it the Works !

BioWEB schreef op 30 oktober 2002 @ 11:51:
[...]

Ja, tuurlijk, dat begrijp ik. Maar als er 375 of 385 had gestaan had niemand hier over 3 fasen begonnen... Over het algemeen lijkt het wel iets magisch te zijn, dat 380.
Ja komt omdat de meeste bij 380 meteen denken aan 3 fasen :) Overigens is het tegenwoordig 400V he :) 220 is ook 230V geworden :Y)

Verwijderd

RaZ schreef op 30 oktober 2002 @ 11:50:
380 op 1 fase lijkt me erg sterk hoor, een piek zou kunnen, maar 380? Dat zou inhouden dat alle electronische apparatuur bij jou thuis is doorgefikt, magnetron, tv, radio, alle adapters van draadloze telefoons, hubs, modem, deurbel (mits op batterijen) de hele kolere zooi.
Als je de draad gelezen had, dan wist je ook dat dit het geval was. Alles bij hem in huis is kapot. Tis wel heel lullig moet ik zeggen.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
wat kun je eigenlijk tegen zo iets doen, een spanningsbeveiliger ertussen hangen? Moet zo iets geaard zijn?

specs

Verwijderd

Spanningsbeveiliger zit meestal in zo'n groot stopcontact met schakelaar van 5 euro bij de gamma ed. Is een lampie en normaal staat dat aan maar is tegelijk ook een soort van zekering die bij veel stroom doorklapt (zoals bij bliksem inslag of kortsluiting)

Maar in alle onderdelen (monitor voeding enz.) die op het stopcontact zitten aangesloten zit een zekering, dit is namelijk verplicht (KEMA en CE) dus tenzij je een el-cheapo ding hebt zit er een zekering in die meestal meteen doorslaat.

ff checken dus. Maar ze zullen bij jou niet doorgegaan zijn aangezien er nog lampies ed aangaan.

• Initial G
  • Laatst online: 23:49
BioWEB schreef op 30 oktober 2002 @ 11:37:
[...]

Je kan duizenden volts door een draadje proppen , iedereen weet dit, maar 380... Neeheeej, da's heel wat anders...
mijn natuurkunde leraar van het VWO had je ritueel vermoord na deze uitspraak. Spanning staat over twee punten, stroom loopt tussen twee punten... B)

• tweakduke
  • Laatst online: 00:52

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
tja de hele meuk zal wel kaduuk zijn, en aan gezien je toch alles onboard hebt, kun je nu mooi een betere pc opeisen :)

Tweakers Discord

Verwijderd

UHm ik denk dat je geheugen kapot is was bij mij ook
fans gingen draaien hdd ging aan alleen geen beeld en geen piepjes.
En bij mij was de oorzaak een reepje geheugen dat brak was

Verwijderd

ff off-topic:oh oh oh Initial G toch....... als je niks zekerweet, vooral niet posten!!
1 draad wat heeft dat? goedzo, een begin en een einde, dat zijn dus de 2 punten waar je het over had, dus jazeker dat je ''duizenden volts door een draadje kan proppen''.

on-topic:380v op je pc is errug matig, ik denk ook dat je het beste maar kan nakijken wat wel en wat niet kapot is door alles stuk voor stuk uit te proberen op een andere pc. (wat het wel doet is wel ''kapot'' voor de verz. he >:) )
volgens mij zijn er niet veel mensen die ditzelfde hebben meegemaakt(hoogstends met opzet) en het je ff kunnen uiteggen. succes!

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
verzekering
zoek een nieuwe uit

• juroz1980
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 03-07-2025

juroz1980

Flex

Second that Ysberg

• Initial G
Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 18:03:
ff off-topic:oh oh oh Initial G toch....... als je niks zekerweet, vooral niet posten!!
1 draad wat heeft dat? goedzo, een begin en een einde, dat zijn dus de 2 punten waar je het over had, dus jazeker dat je ''duizenden volts door een draadje kan proppen''.
...
och och, "door een draadje proppen" betekent toch echt dat het voltage erdoorheen gaat hoor! Wat dus nergens op slaat!

Ben jij nou degene die zo dom is, of ben ik zo slim?

Verwijderd

voor 380 volt hoef je geen 3 fase`s te hebben want tussen 2 fase wordt er 380 volt gelevert dus als er tijdens een installatie een tweede fase per ongeluk als nul wordt gebruikt zit er daar 380 volt op

Verwijderd

Ik zie niet echt wat het uitmaakt hoeveel voltjes er precies waren die het zaakje gemoerd hebben. Feit is dat e.e.a. kapot is en topicstarter zich afvraagt hoe de diagnose uit te voeren.

Het feit dat het ding na 4 sec wel uitgaat geeft aan dat er iig. nog iets werkt. Ik zou als eerste een doodgewone CMOS-reset uitproberen, en daarna het geheugen wantrouwend aankijken.

Maar wat maakt het uit? Gewoon verzekeringswerk toch? Laat iemand anders beslissen wat er kapot is :)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
380V in je huis kan wel, heet 'overspanning' ofzo.. is wel een groffe fout van het energiebedrijf voor nodig btw :)

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-08 22:47

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Gewoon inleveren bij technische dienst van een computerwinkel. Die beoordelen hem op de kosten die nodig zijn om hem weer in orde te maken. Briefje naar de verzekering en klaar.

Verwijderd

initial G, laat maar... hier gaat het helemaal niet over op de topic (wat studeer je? geneeskunde? hou je ff bij je vak)

• Initial G
Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 19:01:
initial G, laat maar... hier gaat het helemaal niet over op de topic (wat studeer je? geneeskunde? hou je ff bij je vak)
heb wel scheikunde/natuurkunde/wiskunde B op VWO niveau gehad, denk dat jij dat niet kunt zeggen...

Verwijderd

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
ysberg schreef op 30 oktober 2002 @ 19:01:

--------------------------------------------------------------------------------

'''heb wel scheikunde/natuurkunde/wiskunde B op VWO niveau gehad, denk dat jij dat niet kunt zeggen...'''

Dat wil nog niet zeggen dat je slim bent hoor
weetje wel wanneer je slim bent harry? zodra je iets uitvind wat niet bestaat bijv Tv toen in de tijd of een lamp or whatever!

dus hou je ff bij de tropic dat gast heeft een serieus probleem en jullie zitten over iets anders te LU***n :(

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

/bl@@t

Topicstarter, neem contact op met de Verzekering. Het is zo dat de mensen van de Verzekering de schade mogen herstellen :)
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.