[2e pogoing] win2k server dns 'doorsturen' naar clients

Pagina: 1
Acties:

• hplos.nl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 19:01

hplos.nl

Zo doet men dat

Topicstarter
heej luitjes ik heb hier nu dus een eigen domain servertje draaien .. waarlangs m'n ouders en ik (m'n broer wil dat nog niet ofzo ... maar binnenkort zal ie wel moeten ) interneten ... iedereen krijgt netjes een ip van m'n dhcp server .. maar ik moet die dns servers van @home (ja ik weet 't !!) noh handmatig instellen ... maar die moet m'n server toch ook wel uit kunnen delen ??? .. maar de vraag is hoe ??

k heb al lopen kutten met de scope options van m'n dhcp en daar de ip's van de dns servers van @home in gegooit (bij '006 DNS Servers') maar 't werkt mooi niet .....

ken iemand me helpen ??

p.s. koffie zoals je kunt lezen heb ik dat 006 al gedaan (ip adressen toegevoegd en alles......) wat dus niet werkt ... <-- bij class staat none ... (k weet niet wat dat betekend.... ?)

iemand anders ideeën (zonder dit zomaar dicht te gooien) ??

pc | server | laptop | pda

• The Genie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 17:01
Heb je zelf niet een DNS servertje draaien? Als je een Win2k domein hebt draaien zal dat wel moeten. Clients aan je eigen DNS laten vragen. Lokale DNS doos op de forward naar @home DNS laten doen.

• hplos.nl

hplos.nl

Zo doet men dat

Topicstarter
The Genie schreef op 29 oktober 2002 @ 18:34:
Heb je zelf niet een DNS servertje draaien? Als je een Win2k domein hebt draaien zal dat wel moeten. Clients aan je eigen DNS laten vragen. Lokale DNS doos op de forward naar @home DNS laten doen.
uhmm okeej ... en hoe doe ik dat ?? (k begin net een beetje met win2k .. dus vandaar)

met die Forward lookup zones ??

of moet ik een nieuwe zone aanmaken ??? (of zit ik helemaal verkeerd ?)

• The Genie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 17:01
Ok,
- Op je server inloggen als admin.
- Ga naar de map Systeembeheer (Administrative Tools), te vinden in het configuratiescherm (Control Panel) of rechtstreeks onder Start > Programs en kies voor DNS.
- Als het goed is, zie je aan de rechterkant je servernaam staan. Klik hier met de rechtermuisknop op en kies voor Eigenschappen (Properties).
- Kies dan voor het tabblad Forwarders (geen idee hoe dit in NL heet).
- Vink Enable Forwarders aan en voeg in het lijstje daaronder de IPs van de @home DNS servers toe.
- Al dit weer dichtklikken met OK.

P.S. Mocht de optie Enable Forwarders uitgegrijsd staan, dan moet je onder Forward Lookup zones, de zone "." weggooien.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11:20

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

The Genie schreef op 29 oktober 2002 @ 18:46:
Ok,
- Ga naar de map Systeembeheer (Administrative Tools), te vinden in het configuratiescherm (Control Panel) of rechtstreeks onder Start > Programs en kies voor DNS.
- Als het goed is, zie je aan de rechterkant je servernaam staan. Klik hier met de rechtermuisknop op en kies voor Eigenschappen (Properties).
- Vink Enable Forwarders aan en voeg in het lijstje daaronder de IPs van de @home DNS servers toe.

P.S. Mocht de optie Enable Forwarders uitgegrijsd staan, dan moet je onder Forward Lookup zones, de zone "." weggooien.
Verder moet je zorgen dat er een forward en reversed dns zone is, met std settings. Daarnaast als dit werkt kun je je DHCP scope wegpleuren en een nieuwe maken.. dan kun je op een gegeven moment het ip voor DHCP, DNS en WINS meegeven naar je clients.. dit kan pas als die onderdelen werken. WINS alleen doen als je clients hebt < windows 2000. Daarna kun je dus op je client als je een ip krijgt met ipconfig /all kijken of je idd dns server en gateway adres enzo ziet.. dit moet dan dus die win2k server machine zijn.. stel dat die ip 192.168.1.1 heeft dan moet je daar doorheen internetten, dns'en etc.

In dat andere draadje zei ik al dat je je als Win2k server n00b op glad ijs begeeft.. toch zijn er hele vette guides die dit STAP VOOR STAP voor je beschrijven te vinden (ja, ik leg de nadruk op stap voor stap omdat je volgens mij geen id hebt wat je doet of moet doen :+ ).

Nou, succes iig.. je kan ook screenies posten van dingen die je doet, das voor ons makkelijkste om te zien wat er goed en fout gaat oke?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• hplos.nl

hplos.nl

Zo doet men dat

Topicstarter
nigelator schreef op 29 oktober 2002 @ 18:51:
[...]

In dat andere draadje zei ik al dat je je als Win2k server n00b op glad ijs begeeft.. toch zijn er hele vette guides die dit STAP VOOR STAP voor je beschrijven te vinden (ja, ik leg de nadruk op stap voor stap omdat je volgens mij geen id hebt wat je doet of moet doen :+ ).

Nou, succes iig.. je kan ook screenies posten van dingen die je doet, das voor ons makkelijkste om te zien wat er goed en fout gaat oke?
ja dat klopt .. maar ik doe nu 2e jaars ict .. waar ik dus ook win2k krijg ... dus vandaar dat ik 'm hier ook heb draaien (om er dus van de leren ... ;)) want ... wat moet je anders met een domain controler in een huis met 3 pc's :+

maar thnx iig :D ik ga wel ff aan de knooi strax (moet nu nl ff weg ...)

• hplos.nl

hplos.nl

Zo doet men dat

Topicstarter
The Genie schreef op 29 oktober 2002 @ 18:46:
Ok,

thnx :)

it is working :)

• KingNothing
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-01-2024
Je snapt natuurlijk wel dat je server wagenwijd openstaat voor de buitenwereld?

Die-hard Brexiteer

Verwijderd

Hokje schreef op 29 oktober 2002 @ 19:03:
[...]

ja dat klopt .. maar ik doe nu 2e jaars ict .. waar ik dus ook win2k krijg ... dus vandaar dat ik 'm hier ook heb draaien (om er dus van de leren ... ;)) want ... wat moet je anders met een domain controler in een huis met 3 pc's :+

maar thnx iig :D ik ga wel ff aan de knooi strax (moet nu nl ff weg ...)
Sorry dat ik het zeg, maar die ICT opleiding das ook redelijk voor kneuzen....
Als je ziet wat je daar leert, het is gewoon bedroevend, ik heb zonder een ICT opleiding echt meer kennis dan een MBO-er met ICT Niveau 4......

Dat die opleiding nog steeds bestaat is me echt een raadsel, ok, in de ICT wereld kom je der ook echt niet met een MBO niveau 4 diploma, ze weten ook wel dat je dan niet meer kennis dan een n00b hebt ;P

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 11:20

NiGeLaToR

Luister Kophi Podcast!

Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 21:44:
[...]

Als je ziet wat je daar leert, het is gewoon bedroevend, ik heb zonder een ICT opleiding echt meer kennis dan een MBO-er met ICT Niveau 4......

Dat die opleiding nog steeds bestaat is me echt een raadsel, ok, in de ICT wereld kom je der ook echt niet met een MBO niveau 4 diploma, ze weten ook wel dat je dan niet meer kennis dan een n00b hebt ;P
Dit is ook typisch een antwoord van een 'selfmade man'.
Best tof voor je dat je dat allemaal zelf bereikt hebt enzo, maar toch zul je nooit het niveau van een knutselende systeembeheerder ontstijgen. De basic's op allerlei gebieden heb je nooit gehad en zul je nooit krijgen, je hebt geen communicatieve trainingen gehad, analyse, technische achtergrond (het hoe en waarom, bijv. programmeer eens een TCP/IP protocolletje, of een webservertje..).

Tuurlijk kun je het prima maken, maar dat vergt dus veel eigen inzet en zelfstudie.. een opleiding zorgt louter voor een basis om op voort te borduren. HEt installeren van Windows 2000 zou ik normaliter (als Hbo/Wo-er) overlaten aan een pc winkeltje oid om het zo maar eens te brengen.. dat soort dingen krijg ik dan ook niet eens. Dus om nou zo de topicstarter af te vallen op zijn opleidingsniveau is onder de gordel. Dat kop ik dus ook zo terug.

Een goede IT-er is iemand die in theorie en praktijk kunde op heeft gebouwd op allerlei vlakken. Niet alleen een opleidingkje en niet alleen wat hobby-gerommel..

Ik denk dat de topicstarter er wel komt.. alleen moet ie nog veel leren. Misschien wel net zoveel als jij.

Owjah.. BTW => dat berichtje is erg offtopic. Had misschien niet moeten reageren.

[ Voor 0% gewijzigd door NiGeLaToR op 29-10-2002 22:36 . Reden: OT ]

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! of kijk hier op YouTube.

• hplos.nl

hplos.nl

Zo doet men dat

Topicstarter
nigelator schreef op 29 oktober 2002 @ 22:32:
[...]

Dit is ook typisch een antwoord van een 'selfmade man'.
Best tof voor je dat je dat allemaal zelf bereikt hebt enzo, maar toch zul je nooit het niveau van een knutselende systeembeheerder ontstijgen. De basic's op allerlei gebieden heb je nooit gehad en zul je nooit krijgen, je hebt geen communicatieve trainingen gehad, analyse, technische achtergrond (het hoe en waarom, bijv. programmeer eens een TCP/IP protocolletje, of een webservertje..).

Tuurlijk kun je het prima maken, maar dat vergt dus veel eigen inzet en zelfstudie.. een opleiding zorgt louter voor een basis om op voort te borduren. HEt installeren van Windows 2000 zou ik normaliter (als Hbo/Wo-er) overlaten aan een pc winkeltje oid om het zo maar eens te brengen.. dat soort dingen krijg ik dan ook niet eens. Dus om nou zo de topicstarter af te vallen op zijn opleidingsniveau is onder de gordel. Dat kop ik dus ook zo terug.

Een goede IT-er is iemand die in theorie en praktijk kunde op heeft gebouwd op allerlei vlakken. Niet alleen een opleidingkje en niet alleen wat hobby-gerommel..

Ik denk dat de topicstarter er wel komt.. alleen moet ie nog veel leren. Misschien wel net zoveel als jij.

Owjah.. BTW => dat berichtje is erg offtopic. Had misschien niet moeten reageren.
neej man juist bedankt voor het reageren ..... k weet ook niet wat die Keesjes heeft maar okeej ..

en ja ik ben dan maybe nog een beginner ... maar daarom stel ik die vraag en doe ik die opleiding toch ook ?? :D

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

De eerst volgende die nu nog op flames ingaat, of flames neerzet heeft een OW te pakken (er is al een flame getrashed).

Braaikamer - Smoke&BBQ

• hplos.nl

hplos.nl

Zo doet men dat

Topicstarter
BeyondHorizon schreef op 29 oktober 2002 @ 21:38:
en als ik die dns'en gewoon handmatig instel op de clients niet ???

(ken ik niet gewoon die dingen in m'n server instellen en dat die dan 'vertelt' tegen m'n clients dat dat de dns'en zijn ???)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Ik begrijp dat je deze opties al een keer had oegeveogd aan je DHCP Scope. :?
En dat werkte niet :?.. Hmm..
Staan op de clients de DNS settings ook op DHCP :? Onder Windows 2000 is dat in ieder geval een optie, en ik denk op 98, en XP ook wel.

Zoals Koffie waarschijnlijk had verteld, moet een DHCP optie 006 toevoegen, en configurern voldoende zijn.
Scope Options >> Configure Options, Vink 006 aan. Vul ip adres DNS server in, en klik op Add.
Daarna op de clients wel ff het volgende commando draaien.
Win 9x: winipcfg > KLik op alles vernieuwen.
Win2k/XP: ipconfig /renew_all
Daarna krijgen je clients een IP adres. (waarschijnlijk dezelfde al voorheen) maar ook een DNS server toegewezen.

• Killer
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-05 08:44

Killer

Hatseflats!

Als je op deze manier je internet shared staan je PC's wel wagenwijd open, en net niet te roepen om gehacked te worden. Als je toch lekker aan het expirimenteren bent met een W2K servertje, installeer dan een NAT router (te vinden onder Routing and Remote Access bij Administrative Tools). De MS Wizard maakt het redelijk eenvoudig. Op die manier ben je toch wat beter beschermt. nog een ZoneAlarm o.i.d. op de server en je bent al vrij dicht.

Success met je opleiding. Je moet ergens beginnen en een goede solide basis is nooit weg! _/-\o_

Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman!

• hplos.nl

hplos.nl

Zo doet men dat

Topicstarter
keej Enable Forwarders in dns uitgevinkt ... (dus nu staat m'n pc niet meer zowagewijd open ????)

en ik reboot m'n pc .... zie als ik ipconfig /all doe bij dns servers het ip van m'n server staan (192.168.0.1)

maar dns werkt wel (kan gewoon inetten doormiddel van www.tweakers.net bijvoorbeeld ...)

Verwijderd

Hokje schreef op 30 oktober 2002 @ 23:10:
[...]

neej man juist bedankt voor het reageren ..... k weet ook niet wat die Keesjes heeft maar okeej ..

en ja ik ben dan maybe nog een beginner ... maar daarom stel ik die vraag en doe ik die opleiding toch ook ?? :D
Ik ben hetzelfde als jou bezig, doe nu 3e jaars opleiding ICT, en heb ook m'n win2k Aservertje draaien, heb hem ondertussen al vijf keer opnieuw moeten doen omdat ik het verprutst had, maar je leert er idd superveel van,

kheb zelf ook dat probleem gehad met dns enzo, het meegeven via de DHCP werkte bij NIET. want dan konnie intern op het netwerk geen DNS name meer vinden 8)7 , als je misschien op de knowledge base van microsoft had gekeken (misschien heb je dat wel gedaan), had je dit gevonden:

HOW TO, DNS

• hplos.nl

hplos.nl

Zo doet men dat

Topicstarter
Killer schreef op 06 november 2002 @ 15:02:
Als je op deze manier je internet shared staan je PC's wel wagenwijd open, en net niet te roepen om gehacked te worden. Als je toch lekker aan het expirimenteren bent met een W2K servertje, installeer dan een NAT router (te vinden onder Routing and Remote Access bij Administrative Tools). De MS Wizard maakt het redelijk eenvoudig. Op die manier ben je toch wat beter beschermt. nog een ZoneAlarm o.i.d. op de server en je bent al vrij dicht.

Success met je opleiding. Je moet ergens beginnen en een goede solide basis is nooit weg! _/-\o_
dank je .. maar uhmm dat NAT staat nergens ..... :?

• hplos.nl

hplos.nl

Zo doet men dat

Topicstarter
Verwijderd schreef op 06 november 2002 @ 15:05:
[...]

Ik ben hetzelfde als jou bezig, doe nu 3e jaars opleiding ICT, en heb ook m'n win2k Aservertje draaien, heb hem ondertussen al vijf keer opnieuw moeten doen omdat ik het verprutst had, maar je leert er idd superveel van,

kheb zelf ook dat probleem gehad met dns enzo, het meegeven via de DHCP werkte bij NIET. want dan konnie intern op het netwerk geen DNS name meer vinden 8)7 , als je misschien op de knowledge base van microsoft had gekeken (misschien heb je dat wel gedaan), had je dit gevonden:

HOW TO, DNS
jah .. van knooien leer je 't he :o

maar als ik 't doe zoals het op die site staat .. zo staat 't hierboven ook .. en dan staat dus alles wagewijd open .. (en dat wil ik niet ;))

• HermeS
  • Laatst online: 14-08 16:31
BeyondHorizon schreef op 29 oktober 2002 @ 21:38:
Waarom :?

• Killer

Killer

Hatseflats!

Hokje schreef op 06 november 2002 @ 15:08:
[...]

dank je .. maar uhmm dat NAT staat nergens ..... :?
Als je bij Routing and Remote etc. Klikt op New Routing Interface komt op een gegeven moment zelf de vraag of je A: Internet Sharing wil gebruiken, of B: NAT wil gebruiken. Als je optie A kiest dan configureerd WIN2k alle services (DNS,DHCP etc), maar veranderd ook de IP Range van zowel je server als je Clients (APIPA). Bij NAT kun je je bestaande IP - Range behouden. Volg gewoon de Wizard (en lees hem goed) en dan kan het eigenlijk niet fout gaan

P.S. Weet niet precies of alle opties Exact zo heten als gesteld, moet het ff uit mijn hoofd doen vandaar |:(

• Killer

Killer

Hatseflats!

Omdat je dan van buitenaf je DNS server kunt benaderen, en dan alle Ip adressen en HOST namen weet van alle PC's in je netwerk. Staan op die PC's geen firewall dan ben je daar zo op via een open poortje. Tevens kun je via DNS uiteindelijk ook toegang krijgen tot de systemaccount van WIN2K. Als je NAT (=Network Adress Translation) gebruikt, dan 'ziet' men alleen het IP-adres van je ISP, en verder niet wat er achter hangt. Trouwens kan je ISP ook zien dat er meerdere PC aan zijn aansluiting hangen als je geen NAT gebruikt, en dan komen je vast ff bij je aanbellen voor extra geld })

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 21:44:
[...]

offtopic:
Als je ICT-er wilt worden, zal je toch echt dat MBO ICT papiertje moeten hebben hoor, anders nemen ze niet eens de tijd om naar je diploma's te kijken :+

• HermeS
Killer schreef op 06 november 2002 @ 15:29:
[...]

Omdat je dan van buitenaf je DNS server kunt benaderen, en dan alle Ip adressen en HOST namen weet van alle PC's in je netwerk. Staan op die PC's geen firewall dan ben je daar zo op via een open poortje. Tevens kun je via DNS uiteindelijk ook toegang krijgen tot de systemaccount van WIN2K. Als je NAT (=Network Adress Translation) gebruikt, dan 'zie' je alleen het IP-adres van je ISP, en verder niet wat er achter hangt. Trouwens kan je ISP ook zien dat er meerdere PC aan zijn aansluiting hangen als je geen NAT gebruikt, en dan komen je vast ff bij je aanbellen voor extra geld })
Met welke exploit wou jij de dns service/deamon van een W2k bak exploiten dan?

En als je niet wilt dat mensen de ResourceRecords van je dns uitlezen kun je dat gewoon opgegeven bij zonetransfers.

Ik zie het probleem niet. En als je wilt dat je DNS van buiten niet tebereiken is dan zet je hem toch gewoon uit op die interface?

• hplos.nl

hplos.nl

Zo doet men dat

Topicstarter
Killer schreef op 06 november 2002 @ 15:26:
[...]

Als je bij Routing and Remote etc. Klikt op New Routing Interface komt op een gegeven moment zelf de vraag of je A: Internet Sharing wil gebruiken, of B: NAT wil gebruiken. Als je optie A kiest dan configureerd WIN2k alle services (DNS,DHCP etc), maar veranderd ook de IP Range van zowel je server als je Clients (APIPA). Bij NAT kun je je bestaande IP - Range behouden. Volg gewoon de Wizard (en lees hem goed) en dan kan het eigenlijk niet fout gaan

P.S. Weet niet precies of alle opties Exact zo heten als gesteld, moet het ff uit mijn hoofd doen vandaar |:(
keej ik moet dus denk ik bij routing interfaces zijn .....

daar kan ik kiezen tussen a: New demand-dail interface b: New ip tunnel ..... ??

• Jorn
  • Laatst online: 19-08 22:27
Killer schreef op 06 november 2002 @ 15:29:
[...]

Tevens kun je via DNS uiteindelijk ook toegang krijgen tot de systemaccount van WIN2K.
Jah :?, als dat zo is, mail me dan ff voor m'n ip, als het je lukt om mij m'n Administrator-password ben je toch heeeeeeeel erg goed en geloof ik je, tot die tijd niet.
Trouwens kan je ISP ook zien dat er meerdere PC aan zijn aansluiting hangen als je geen NAT gebruikt, en dan komen je vast ff bij je aanbellen voor extra geld })
Licht er aan, @home staat delen toe, en (a)dsl mag je ook gewoon delen hoor.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

• Killer

Killer

Hatseflats!

Hokje schreef op 06 november 2002 @ 15:42:
[...]

daar kan ik kiezen tussen a: New demand-dail interface b: New ip tunnel ..... ??
Ehhh nee dat is het niet ehhh ff nadenken (pijns pijns) laat het je zo weten.

• Killer

Killer

Hatseflats!

j_iscool schreef op 06 november 2002 @ 15:45:

Jah :?, als dat zo is, mail me dan ff voor m'n ip, als het je lukt om mij m'n Administrator-password ben je toch heeeeeeeel erg goed en geloof ik je, tot die tijd niet.
Ik ben geen hacker en ga het ook zeker niet proberen en al helemaal niet hier over het zakelijke netwerk. Ga dus ook niet beweren dat IK je account kan hacken, maar er zijn er genoeg die dat wel kennen. En zoek maar eens op Technet over alle security issues die er zijn met de DNS service.

Maar goed geloof me, of geloof me niet...Mij om het even....Just a tip, nothing more, nothing less. Ik heb helaas ook niet de wijsheid in pacht

• HermeS
Hokje schreef op 06 november 2002 @ 15:42:
[...]

Je gaat naar "ip routing" -> general -> rightmouseklik in het vak rechts, -> new routing protocol-> NAT.

• Killer

Killer

Hatseflats!

Killer schreef op 06 november 2002 @ 15:45:
[...]

Ehhh nee dat is het niet ehhh ff nadenken (pijns pijns) laat het je zo weten.
Shit weet ff niet meer waar het zat...Zoek binnen Win2K mbv van de help functie (Ja de help functie) op NAT dan kom je er vanzelf...

[baalmode on]

Damm damm shit shit hoe zat dat ook alweer

[/baalmode off] 8)7

• Killer

Killer

Hatseflats!

HermeS schreef op 06 november 2002 @ 15:57:
[...]

Je gaat naar "ip routing" -> general -> rightmouseklik in het vak rechts, -> new routing protocol-> NAT.
YEP THATS IT!!!!!!!!!!!!! THNXSSSS [einde hoofdpijn]

Had hier ook niet ff een servertje ter beschikking om op te klooien...

_/-\o_

Verwijderd

maar je moet ook je internetverbinding toevoegen bij je NAT, anders rout ie het niet, dus wel een demand dial interface (voor inbellen en VPN dan).

zo ging het bijn athans

• hplos.nl

hplos.nl

Zo doet men dat

Topicstarter
moet ik dan de sharing van m'n inet-netwerk kaart uitzetten ???

Pagina: 1