Hoe fysiek beschadigde cd repareren?

Pagina: 1
Acties:
  • 214 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Ik heb hier een cd-r die ik per ongeluk aan de etiketkant heb beschadigd.
(laatje ging dicht terwijl ik de cd er uit wilde pakken, en de speler was sterker dan ik gewend was, en had geen beveiliging tegen klemzitten (oude 4-speed))
De beschadiging is ook aan de datakant te zien.

De zilverlaag laat los (beschadiging aan de buitenrand) en ik ben bang dat als ik hem in een speler doe er losse zilverdeeltjes in de speler komen.

De beschadiging heeft de data nog niet bereikt (nog ongeveer 6mm), maar iedere keer als ik er aan kom gaat het iets verder.

Hoe kan ik nu voorkomen dat die beschadiging verder gaat?

(Ik wil het niet riskeren dat het de speler alsnog beschadigt als ik de data weer op de harde schijf zet om opnieuw te branden).

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
snel fikken,

en je kan ff een plakbandje (niet doorzichtig) erop pakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mini-me
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Als je labels hebt: druk er ff snel eenje op, hopelijk is de datalaag dan sterk genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:12
Ik denk als de data laag gescheurd is, kon het wel eens einde CD zijn :(. Dus ik zou zeggen probeer nog is wat :? Pak niet iets wat de cd uit balans brengt, want dan heb je nog schade, waarshcijnlijk zal je cd speler wel eerst je cd bekijken voor die op de juiste snelheid gaat draaien :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Topicstarter
Termi schreef op 29 oktober 2002 @ 18:45:
Ik denk als de data laag gescheurd is, kon het wel eens einde CD zijn :(. Dus ik zou zeggen probeer nog is wat :? Pak niet iets wat de cd uit balans brengt, want dan heb je nog schade, waarshcijnlijk zal je cd speler wel eerst je cd bekijken voor die op de juiste snelheid gaat draaien :).
De beschadiging is aan de onderkant te zien, maar hij raakt nog geen data (dat begint ongeveer 5mm verder)
Ik plak er wel een plakbandje op, maak dat plakbandje zwart met watervaste stift, en kijk wel wat er gebeurt.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?