Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Velleman Stereo VUmeter Kit werkt niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus 2 printjes gesoldeerd aangezien het stereo is. Maar beide doen ze hetzelfde de 1ste 2LEDjes branden en de laatste brand. Polariteit van diodes, IC verkeerd om etc.. allemaal gecheckt. Maar daar ligt het niet aan. Soldeer verbindingen zijn zeer netjes dus daar kan het ook (haast) niet aan liggen!

Schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~teiconbv/schema.jpg

Het is een LM3916N IC, ik heb daar nog nooit van gehoord. Ik weet alleen dat 3914 en 3915 werken voor een VUmeter.

HELP! :?

• PipoDeClown
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

PipoDeClown

Izze Zimpell

men neme de voltmeter en gaan bughunting :)

God weet alles, want hij is lid van de Mosad. To protect your freedom i will take that away from you. Mijn drankgebruik heeft ernstig te lijden onder mijn gezondheid.

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
Is je voedingsspanning wel gelijkgericht en gebufferd en hoog genoeg???

Verwijderd

Topicstarter
Voedingspanning komt gelijk uit pc voeding 12v. VUmeter werkt op: 10-15V. DC. Dus het lijk mij dat het daar niet aan ligt? Toch?

• prisselada
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-11 22:27
Vergelijk het schema eens met een datasheet (en dan met name de application hints) van National Semiconductor's LM391x (LM3914, LM3915, LM3916). Ik denk dat ze bij Velleman niet slim genoeg zijn om een eigen schema te bedenken en een applicatie van National Semiconductor hebben gebruikt.

http://www.national.com/ds/LM/LM3914.pdf
http://www.national.com/ds/LM/LM3915.pdf
http://www.national.com/ds/LM/LM3916.pdf

Hier zal denk ik wel genoeg in staan.

if you're gonna be dumb you gotta be though

Verwijderd

LM3916N? op het schema zie ik gewoon LM3916 staan zonder N erachter, misschien heb je de verkeerde IC?

Verwijderd

Draadbrugje niet vergeten?

• prisselada
Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 18:54:
LM3916N? op het schema zie ik gewoon LM3916 staan zonder N erachter, misschien heb je de verkeerde IC?
Dit soort toevoegingen hebben niets te maken met de functie van het IC. Met dit soort achtervoegsels word verschil gemaakt in temperatuurbereik, werkspanningen etc. Over die "N" hoef je je dus niet zorgen te maken.

• prisselada
Die draadbrug is alleen om de stip/staafweergave in te stellen. Van alle LEDjes werkten er maar 3 (2 eerste en de laatste), dus die draadbrug heeft er niets mee te maken.

Verwijderd

prisselada schreef op 29 oktober 2002 @ 20:01:
[...]

Die draadbrug is alleen om de stip/staafweergave in te stellen. Van alle LEDjes werkten er maar 3 (2 eerste en de laatste), dus die draadbrug heeft er niets mee te maken.
Daar is die draadbrug niet voor, voor BAR-DOTmode zit jumper 1 op de print.
Moet wel goed kijken hè, pen 9 van het IC is voor BAR/DOTmode...

Maar die 3 LEDs, branden die ook zonder signaal?

• prisselada
Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 20:43:
[...]

Daar is die draadbrug niet voor, voor BAR-DOTmode zit jumper 1 op de print.
Moet wel goed kijken hè, pen 9 van het IC is voor BAR/DOTmode...
Je hebt gelijk, ik zag achter "alleen J" een 1 staan :) Ik heb een rijke fantasie blijkt maar weer ;)

Verwijderd

Topicstarter
Als ik die J1 dichtgooi dan komt ie dus in bar mode. Dan branden alle ledjes, en blijven ook branden!

• prisselada
Weet je zeker dat je niet ergens sluiting maakt tussen twee pennetjes en dat die draadbrug onder het elcotje erin zit?

• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 12:55
ook geen ic (voetjes) verkeerd om gezet?

EDIT: Leg anders ff dat printje op de scanner!
Pagina: 1