Toon posts:

IPX netwerkprinter onder Win XP

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem, we hebben een utp netwerk dat via een hub aan de adsl modem hangt. Nu hangt er aan die hub ook een hp laserjet met netwerkkaart, die zelfstandig draait. Op alle win 98 (/se) werkt de printer prima, echter onder XP is ie geeneens te vinden, (uiteindelijk wel als je op hardwareadres gaat zoeken) maar hij is niet te installeren als printer. De printer communiceert via IPX zodat hij niet een ip adres nodig heeft / toegewezen krijgt.

Weet iemand een oplossing?

kan ik zonder problemen over naar tcp/ip voor de printer, of moet ik xp patchen oid

Bedankt alvast

• The Genie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 17:01
Als je printer IPX/SPX praat en je poeter TCP/IP, zullen ze nooit met elkaar babbelen. Of je moet je printer omzetten naar TCP/IP ondersteuning, of je moet op je poeter het IPX/SPX protocol installeren.

Verwijderd

NWLink IPX/SPX transportprotocol installeren

klaar (zzz)

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik hoop niet dat de oplossing van KKeunen degene is die je zoekt, dat zou wel heel erg zijn.

Ben bang van wel trouwens..

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dan moet je waarchijnlijk even die netwerkaart van de printer comfigureren ... michien kan ik je helpen maar dan wil ik wel ff weten om wat voor prinnter het gaat ........

(de printer kan waarchijnlijk wel beide rpotocollen tegelijk aan ....... dus voor windows 98 cleints hoef je dan niks aan te passen

Iperf

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:19
Gewoon even kijken of die HP Netwerkkaart geen TCP/IP kan praten, zo niet dan eventueel een 2e handse kopen die WEL tcp/ip kan...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

normaal wel .. alleen je moet hem wel configureren .. en in het begin van ik het ook lastig ..
maar het gaat er om dat je op een bepaald manier door het menu gaat .......
koste me ff om het door te hebben ............ michien had ik het boekje beter moeten lezen .. maar ik ben eruit .....

Iperf

Verwijderd

Volgens mij is nwlink geen probleem. Je kunt inderdaad ook op enkele pc's ipx gebruiken en op een andere pc werken via tcp/ip.
Probeer en het werkt. Wel effe printer kaart configureren.
Heb zelf nogal veel ervaring hiermee.

Verwijderd

Topicstarter
Alvast bedankt voor de reakties,bedacht zelf dat het wel eens aan de TCP/IP instelling van de printer kon liggen, alhoewel deze wel draaide onder TCP/IP toen er nog geen ADSL router in het netwerk hing. (die IP's uitdeelt). Ik had het IPX protocol al geinstalleerd op WIN XP dus dat was het niet. Heb de Webjetadmin van HP gedownload, maar die kon ook niets, de HP Downloadmanager vond de printer wel maar had een communicatie probleem, en kon dus niet configureren. Heb uiteindelijk op de HP site gevonden hoe de printer te resetten naar factory defaults, dat gedaan en toen kon Webjetadmin er wel iets mee. Echter wilde Windows XP nog steeds de printer niet herkennen als netwerkprinter, na weer lang zoeken vond ik de HP Networkprinter Install Wizzard. En toen lukte het eindelijk. Windows heeft hem als IPX printer geinstalleerd ondanks dat TCP ook openstond.

Rest mij nog de vraag of het uitmaakt dat het netwerk via twee protocollen werkt. En hoe ik eventueel de boel over zet op TCP/IP, welke gateway vul ik bijvoorbeeld in, ik neem aan dat dat van de router afhangt.

Voor de die hards, die tot de bodem willen gaan, Het betreft een HP Laserjet 4/4m plus PostScript met een J2552a Jetdirect printerservernetwerkinsteek kaart, en dat allemaal van de kringloopwinkel, dus geen enkele documentatie.

Kennelijk kan Windows nog steeds geen TCP/IP verbinding met de printer maken. Of ligt dat inderdaad aan die router, en hoe weet ik wat dat ding instelt?

Verwijderd

Topicstarter
<LEEG>

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 11:31:
Voor de die hards, die tot de bodem willen gaan, Het betreft een HP Laserjet 4/4m plus PostScript met een J2552a Jetdirect printerservernetwerkinsteek kaart, en dat allemaal van de kringloopwinkel, dus geen enkele documentatie.

Kennelijk kan Windows nog steeds geen TCP/IP verbinding met de printer maken. Of ligt dat inderdaad aan die router, en hoe weet ik wat dat ding instelt?

Cher
kan je je printer wel pingen?

offtopic:
Dit noemen ze hier een edit button, en dat is niet voor niets:Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/icons/edit.gif;)

o, en je hoeft niet steeds je naam onder elke post te zetten ;)

• GrittyKitty
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

waarom wil je ipx ipv tcp/ip? die tcp/ip is is het beste vind ik.
later vandaag vertel ik hoe je een hp netwerkprinter moet instellen.

later dude

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

GrittyKitty schreef op 30 oktober 2002 @ 11:38:
waarom wil je ipx ipv tcp/ip? die tcp/ip is is het beste vind ik.
later vandaag vertel ik hoe je een hp netwerkprinter moet instellen.

later dude
lees de draad eens door ;)

• GrittyKitty

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

ok. het gaat dus niet door.. gelukkig maar.

Verwijderd

Topicstarter
Pingen, geeft een tim-out error.
De printer werkt nu onder IPX, dat gaat allemaal goed, alleen wil ik weten waarom TCP/IP het niet doet.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 12:11:
Pingen, geeft een tim-out error.
De printer werkt nu onder IPX, dat gaat allemaal goed, alleen wil ik weten waarom TCP/IP het niet doet.
welke ip adressen gebruik je?
dus wat zijn je ip settings voor je client en wat zijn je settings voor je printer?

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 22:47

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Erkens schreef op 30 oktober 2002 @ 11:34:
[...]

kan je je printer wel pingen?

[..]
[/offtopic]

Hoe wil jij een IPX apparaat pingen ? ;)

Braaikamer - Smoke&BBQ

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Koffie schreef op 30 oktober 2002 @ 12:18:

[...]

Hoe wil jij een IPX apparaat pingen ? ;)
Lees de draad voor dat je blaat :+ :X

Verwijderd

Topicstarter
We hebben een Adsl router die aan de hub hangt, de router heeft 8 ip's te verdelen van 24 tot 31 de printer heeft default ip 192.0.0.192; sub net 255.255.192.0; en stnd gatw 192.0.0.192

en bootp/dhcp server vd printer staat op 130.161.2.9 Ik heb geen idee wat het allemaal is, maar misschien kan jij er iets mee.

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 12:55:
We hebben een Adsl router die aan de hub hangt, de router heeft 8 ip's te verdelen van 24 tot 31 de printer heeft default ip 192.0.0.192; sub net 255.255.192.0; en stnd gatw 192.0.0.192

en bootp/dhcp server vd printer staat op 130.161.2.9 Ik heb geen idee wat het allemaal is, maar misschien kan jij er iets mee.
als eerste kan je voor lokaal gebruik beter 192.168.x.x gebruiken ;)

verder ken ik die printer niet, maar kan deze niet de ip settings van je router krijgen dmv dhcp?
of anders handmatig het ip instellen ;)
het subnet mask zou ik btw gewoon 255.255.255.0 nemen, hoeft niet, maar toch

Verwijderd

Topicstarter
Hoe doe ik dat dhcp verhaal, danwel hoe vind ik uit wat mijn router instelt zodat ik het handmatig kan overnemen in de printer? Hier houd mijn selfmade netwerk kennis een beetje op nl.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik geloof dat die kaarten het aleen nog doen met bootp ..... weet niet zekers

wat wel feit is dat als de huidig config niet in hetzelfde en zo te zien is dat zo subnet zitten zal windows hem niet zien.. dus kwestie van configureren
ik net ff bij hp gekeken maar inderdaad helemaal neks ............ ja je vind ze wel ....
maar de manuals kun je naar fluiten

Btw die netwerkkaart noemen ze ook wel eens MIO of EIO
zoek daar maar eens naar in je menu's

soms moet je de bootp functie echt aanzetten in het menu.

Iperf

• GrittyKitty

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

je IP-range moet helemaal kloppen binnen de subnet-mask.
Zo te zien moet ik toch effe schema maken voor cher over printer op tcp-ip netwerk. later dude...

Verwijderd

Topicstarter
ja hij heet mio, ik kan op de display van de printer alles configgen, maar heb dus nog geen idee van de settings. Ik wacht met spanning op het schema.

• GrittyKitty

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Geen echt schema:

internet------modem------router--------hub/switch-----PC's en printer op poorten 1-x

dat is de standaard situatie voor een (TCP/IP) netwerk.

De router heeft een IP (bv. 192.168..0.1), en dit is de gateway voor je andere PC's en netwerkprinter met jetdirect. Gangbare subnetmask is 255.255.255.0.
Andere PC's, en dus ook je HP met jetdirectkaart hangt aan de hub/switch met IP van 192.168.0.2-254 (hangt af van de scope van je router), met een gateway 192.168..0.1 (je router), en met subnetmask 255.255.255.0.
Afhankelijk van welke klasse netwerk je heb, moet de IP' range binnen de subnet mask liggen. Hierover staan er teoretische-boeken genoeg.

Vorr de eerste keer zou ik het HP printer met die jetdirect op standaard fabriekswaarde instellen (print daarna de config scherm) en daarna handmatig instellen die IP, gateway....etc(en daarna print alweer de config scherm, ziet eruit als je eerdere post <leeg>). Als je priinter webmanagable is, kan je die printer benaderen/ verder optimaliseren door met je browser naar de IP van je printer te tikken.

Op de PC's printerdriver installeren met een TCP/IP poort die je net had gezet..
that's it & succes

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

sugestie:

instaleer de printer alleen op een server, dus niet op je clients , die heeft dan een ipx link met printer (op server eventueel ipx installen) vervolgens deel je de printer.

Dan kan je meteen ook permissies toekennen aan de printer, en eventueel gebruik in de gaten houden.

You don't need eyes to see, you need vision

Pagina: 1