SetsunaKaede schreef op 12 februari 2004 @ 12:42:
kweenie hoor, die noppenmatten van de gamma zijn bij mijn weten brandremmend... oftewel, fikt niet zo heel best uit zichzelf. Verder: statische elektriciteit: gewoon niet tegen je mobo aan rossen dat spul, dan valt het allemaal best mee.
Bekleed wel alle, dus zelfs de kleinste, gaatjes met dat schuim (afgezien van ventilatiegaten natuurlijk

), want als je dat niet doet heeft het alsnog niet zoveel zin.
Kan iemand dit bevestigen?
Ik ben niet van plan m'n case in de fik te zetten ofzo, maar het zou me wel gerust stellen om te weten dat een klein vonkje niet meteen grote gevolgen heeft.
Hoe heten die noppenmatten van de gamma? Dan ga ik ernaar op zoek...
Ik heb waterkoeling in mijn pc op de CPU en op de GPU, de northbrdge is passief gekoeld. M'n voeding is een enermax silent dinges met twee fans waarvan eentje 92mm en temepratuurgestuurd. Er zit een 80x80mm outtake fan van NMB achterin de kast, die is onhoorbaar.
Buiten de kast heb ik een Papst 120 mm fan op de radiator zitten, hij draait op 1000-1600 rpm (afhankelijk of m'n overclock aanstaat of niet).
Er zitten twee harddisks in m'n case (vooralsnog een noname case, heb net echter een lian li pc 65 aangeschaft...).
De boel maakt me een HERRIE!!!
Ten eerste de voeding die ik aan de achterkant lucht kan horen uitblazen.
De fan onderin de voeding kan 1600-2600 rpm draaien afhankelijk van de temps, en meestal is het warm in de kast door gamen, waardoor hij op hoge rpm's draait en dus veel herrie maakt (max 26 decibel als je enermax mag geloven).
De harde schijven maken enorm veel lawaai wanneer ze idle zijn (seeks heb ik niet zo'n problemen mee, het gezoem wel).
De fan op de radiator maakt op 12 volt (hetgeen wel nodig is bij gamen/overklokken) ook zo'n 26 decibel hetgeen teveel lawaai is.
Op momenten dat ik geen intensieve applicaties draai klok ik m'n pc terug naar 1600 mhz ofzo zodat m'n onderste voedingsfan zo langzaam mogelijk blijft draaien (1600 rpm, helaas kan je hem niet uitzetten) en zodat de fan op de radiator op z'n langzaamst kan blijven draaien (5 volt- 600 rpm ofzo). Dan nog vind ik dat de voedingsouttakefan teveel geluid maakt en dat de harde schijven me to no end irriteren...
Ik ben nou op zoek naar dempingsmatten die de harde schijven een beetje kunnen intomen en die hopelijk ook het uiterlijk van m'n pc65 kast acceptabel laten (er zit een raam in...). Ik dacht aan Akasa/Dynamat, maar na wat gotten en
googlen lijkt dat die toch niet zo goed zijn...nu op zoek naar alternatieven.
Ik heb gemerkt dat als ik met een boek of met m'n hand een soort van fanduct over de voedingsouttakefan maak, dat het geluid ietwat minder wordt. Het geluid wordt dan van me weg gericht of omlaag gericht. Misschien dat ik daar een 90 graden fanduct op plak. Net zoiets doe ik ook wel eens met de fan op de radiator- ik heb alleen gemerkt dat als iets de airflow aan de outtakekant van een fan blokkeert, dat het aantal rpms's afneemt, ik maak me dus wel een beetje zorgen over m'n voedingsfan...
[
Voor 61% gewijzigd door
Soepster op 12-02-2004 15:28
]
Asus P5Q-E/E8500@4ghz/4GBPC6400/8800GT512/X-Fi Fatty Platinum/Sony DRU510A/Cooler master realpower450/Lian-Li PC65/Raptor74GB