Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CM] Akasa dempingsmatten, verhoogt de temp?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik ben van plan om wat dempingsmatten van Akasa te bestellen, maar ik had nog een tweetal vragen.

- Wordt de temperatuur dusdanig verhoogt dat het gewoon niet aan te raden is?
- Helpt het ook echt in een Lian-Li PC65 kast?

Die laatste vraag bedoel ik mee of het wel echt helpt. Ik heb alle standaard fans er nog inzitten behalve de fan die aan de bovenkant van de kast zit, daar heb ik een 80x80 Crystal Blue fan inzitten.

Ik ben vrij newbie met sommige CM dingen, soz. :)

Verwijderd

Je zou je casefan's op 7 volt kunnen zetten , dat scheelt een hoop lawaai.Als je redelijke airflow hebt zal je temp wel goed blijven. Ik heb zelf geen ervaring met Akasa dempingsmatten maar ik denk dat je aan noppenschuim meer hebt, het ziet er echter wel wat minder uit en is wat dikker.

Verwijderd

De temperatuur wordt misschien met een graad of 2 verhoogd bij mij door die matten dus dat vin ik nog wel mee vallen

Verwijderd

Topicstarter
Jij heb ook de Akasa matten of heb jij schuimmatten?

• BlizzarD
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

BlizzarD

Hooooooh

Temp stijgt idd wel iets, maar meer dan 2-3 graden is het niet (voor zover ik bij andere mensen heb gelezen)

iStockphoto

• DjGeRo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 21:34
Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 16:27:
De temperatuur wordt misschien met een graad of 2 verhoogd bij mij door die matten dus dat vin ik nog wel mee vallen
Bij jou ja, een lianli zal er heus niet zo warm van worden, het helpt in zekere maten wel, maar er zijn goedkopere oplossingen, trouwens is dit ook makkelijk via search of google te vinden :)

Ik zou dus noppenschuim ofzo halen waarom?
-Goedkoper
-Ook effect,
-Akasa duurt langer ;)

Is dus net ff wat je zelf wil, kunnen wij niet over beslissen, get the clue ? :P

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:25

JT

VETAK y0

Ik vraag me af hoeveel het verschil is tussen die Akasa shit en gewoon dempingsmateriaal...

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, d8 ik net aan.
Op Freezing Hardware staat dit:
Het is aan te raden beide zijkanten van uw kast van deze dempingsmatten te voorzien, om van goede geluidsdemping zeker te zijn.
Aangezien ik een Lian-Li heb met een sidewindow kan ik ze dus niet eens aan beide kanten bevestigen lol.

• Hydrax
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-09 21:37

Hydrax

*huh?*

Ik heb zelf van die noppenschuimmatten erin zitten, helaas heb ik een chieftech met zo'n fijn open roostertje aan de voorkant zitten waar nog steeds lekker veel lawaai doorheen komt. Maar ik merk het geluidsverschil toch wel een beetje.

Maar voor wat betreft de temperatuur, die ging bij mij iets van 2 graden omhoog, en dat vond ik eigenlijk best wel meevallen.

Every program has two purposes -- one for which it was written and another for which it wasn't. specs

• Soepster
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-04 22:43
Sorry heel oud topic.....maar, is dat noppenschuim eigenlijk wel brandveilig/statisch veilig voor je PC?

Asus P5Q-E/E8500@4ghz/4GBPC6400/8800GT512/X-Fi Fatty Platinum/Sony DRU510A/Cooler master realpower450/Lian-Li PC65/Raptor74GB

• Nimrod|IA
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-03-2020

Nimrod|IA

Snoopy schopt KONT!!!!!!!!!

Brandgevaarlijk JA
Statisch Geen idee, wel een beetje maar valt wel mee. Nog nergens last van gehad
Veilig voor je pc ????? Wat is veilig. Kijk die Akasa matten zullen ook wel fikken als je ze aansteekt. Maar wanneer brand je pc nou? Bij mij nog nooit gebeurd hoor. Bij jou wel dan??

>Systeemspecs<

• NewbieNeo
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:47
kheb zelf ook dat goedkope noppenschuim van de Doe-Land voor 10 euro per 5 m^2 ofzo...

geen last van brand, statische elektriciteit of wat dan ook..
maar 't dempt wel een hoop van die hoge pieptonen van HDD en fans en daar ging 't me om.. :)

Verwijderd

Akasa is crap. Tests hebben uitgewezen dat het geluid nauwelijks verminderd.
Beter zijn:

NoiseControl Magic Fleece:
Afbeeldingslocatie: http://www.comex-sales.com/images/magicfleecet.gif
Prijs: €59,00
www.comex-sales.com

Acoustipack kit
Afbeeldingslocatie: http://www.silentpcshop.nl/Images/Products/apstandard_small.gif
Prijs: €39,00
www.silentpcshop.nl

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:02

Meneer aard

Porsche rulez!

NewbieNeo schreef op 10 februari 2004 @ 18:46:
kheb zelf ook dat goedkope noppenschuim van de Doe-Land voor 10 euro per 5 m^2 ofzo...

geen last van brand, statische elektriciteit of wat dan ook..
maar 't dempt wel een hoop van die hoge pieptonen van HDD en fans en daar ging 't me om.. :)
Ik heb dat hier ook van de gamme :Y) Krijg je voor 8 euro 2x 100 bij 80 cm. Ik heb daarmee mijn chieftec dragon bekleed en hou nog een hoop over _/-\o_ .

De pc zelf staat bijna 24/7 aan (als er iets leuks te downen is :+ ) En heb er nooit last van gehad.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Ik heb van dat noppenschuim binnen in mijn kast zitten en dat scheelt nogal veel.
Verder heb ik een stuk vloerbedekking onder mijn kast gelegd en dit scheelt ook nogal wat.
De gemmiddelde stijging van de temp was 3,1 graden Celcius.

Mocht er dan nog steeds veel lawaai uitkomen, kan je overwegen om je fans op 7V te laten draaien. Of de geluidsproducerende delen te elimimineren (passieve gpu koeling, stillere cpu koeling, stillere voeding) hardeschijfen met stukje rubber bevestigen e.d

• SetsunaKaede
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12-07-2024

SetsunaKaede

Ing.Dr.Prof.Onz.In

kweenie hoor, die noppenmatten van de gamma zijn bij mijn weten brandremmend... oftewel, fikt niet zo heel best uit zichzelf. Verder: statische elektriciteit: gewoon niet tegen je mobo aan rossen dat spul, dan valt het allemaal best mee.
Bekleed wel alle, dus zelfs de kleinste, gaatjes met dat schuim (afgezien van ventilatiegaten natuurlijk 8)7 ), want als je dat niet doet heeft het alsnog niet zoveel zin.

Verwijderd

Houd er wel rekening mee dat reliefschuim de efficientie van je airflow verminderd. Er treden dan nl. meer wervelingen op door de vele 'hobbels'.

• Soepster
SetsunaKaede schreef op 12 februari 2004 @ 12:42:
kweenie hoor, die noppenmatten van de gamma zijn bij mijn weten brandremmend... oftewel, fikt niet zo heel best uit zichzelf. Verder: statische elektriciteit: gewoon niet tegen je mobo aan rossen dat spul, dan valt het allemaal best mee.
Bekleed wel alle, dus zelfs de kleinste, gaatjes met dat schuim (afgezien van ventilatiegaten natuurlijk 8)7 ), want als je dat niet doet heeft het alsnog niet zoveel zin.
Kan iemand dit bevestigen?
Ik ben niet van plan m'n case in de fik te zetten ofzo, maar het zou me wel gerust stellen om te weten dat een klein vonkje niet meteen grote gevolgen heeft.

Hoe heten die noppenmatten van de gamma? Dan ga ik ernaar op zoek...

Ik heb waterkoeling in mijn pc op de CPU en op de GPU, de northbrdge is passief gekoeld. M'n voeding is een enermax silent dinges met twee fans waarvan eentje 92mm en temepratuurgestuurd. Er zit een 80x80mm outtake fan van NMB achterin de kast, die is onhoorbaar.
Buiten de kast heb ik een Papst 120 mm fan op de radiator zitten, hij draait op 1000-1600 rpm (afhankelijk of m'n overclock aanstaat of niet).
Er zitten twee harddisks in m'n case (vooralsnog een noname case, heb net echter een lian li pc 65 aangeschaft...).

De boel maakt me een HERRIE!!!

Ten eerste de voeding die ik aan de achterkant lucht kan horen uitblazen.
De fan onderin de voeding kan 1600-2600 rpm draaien afhankelijk van de temps, en meestal is het warm in de kast door gamen, waardoor hij op hoge rpm's draait en dus veel herrie maakt (max 26 decibel als je enermax mag geloven).

De harde schijven maken enorm veel lawaai wanneer ze idle zijn (seeks heb ik niet zo'n problemen mee, het gezoem wel).

De fan op de radiator maakt op 12 volt (hetgeen wel nodig is bij gamen/overklokken) ook zo'n 26 decibel hetgeen teveel lawaai is.

Op momenten dat ik geen intensieve applicaties draai klok ik m'n pc terug naar 1600 mhz ofzo zodat m'n onderste voedingsfan zo langzaam mogelijk blijft draaien (1600 rpm, helaas kan je hem niet uitzetten) en zodat de fan op de radiator op z'n langzaamst kan blijven draaien (5 volt- 600 rpm ofzo). Dan nog vind ik dat de voedingsouttakefan teveel geluid maakt en dat de harde schijven me to no end irriteren...

Ik ben nou op zoek naar dempingsmatten die de harde schijven een beetje kunnen intomen en die hopelijk ook het uiterlijk van m'n pc65 kast acceptabel laten (er zit een raam in...). Ik dacht aan Akasa/Dynamat, maar na wat gotten en
googlen lijkt dat die toch niet zo goed zijn...nu op zoek naar alternatieven.

Ik heb gemerkt dat als ik met een boek of met m'n hand een soort van fanduct over de voedingsouttakefan maak, dat het geluid ietwat minder wordt. Het geluid wordt dan van me weg gericht of omlaag gericht. Misschien dat ik daar een 90 graden fanduct op plak. Net zoiets doe ik ook wel eens met de fan op de radiator- ik heb alleen gemerkt dat als iets de airflow aan de outtakekant van een fan blokkeert, dat het aantal rpms's afneemt, ik maak me dus wel een beetje zorgen over m'n voedingsfan...

[ Voor 61% gewijzigd door Soepster op 12-02-2004 15:28 ]

Asus P5Q-E/E8500@4ghz/4GBPC6400/8800GT512/X-Fi Fatty Platinum/Sony DRU510A/Cooler master realpower450/Lian-Li PC65/Raptor74GB

Verwijderd

Op de verpakking van de (Gammel) noppenmatten staat dat het brandvertragend werkt. Het kan volgens de verpakking ook onder de motorkap van een auto verwerkt worden.

Verder heb ik er nog geen ervaring mee, ik heb de matten al wel aangeschaft maar nog niet in m'n pc verwerkt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2004 15:15 ]

• Soepster
http://www.silentpcshop.nl/FEK.asp

Nieuwe harddisk stilmaker die in tegenstelling to de silentdrive, beweet wel om te kunnen gaan met 10.000 rpm plus harde schijven!!

Ook nog eens in leuke kleuren beschikbaar.

Als dit de temperatuur van een harde schijf die aan videocapturing doet laag genoeg kan houden wil ik m wel hebben...

• PeGys
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:44
iedereen zit bezig dat akasa amper het geluid dempt.
Wel, dat moet je je reviews enzo maar eens herlezen.

Akasa pax mate dient niet om alle geluid te dempen.
Pax mate dient enkel om hoge tonen te filteren waardoor je die niet hoort. Hoog piepend geluid van HD's enzo wordt erdoor gedempt.

Als je windows in je case hebt zal die pax mate niet echt veel effect hebben.

Een beetje verlies heb je altijd...

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:26

Felyrion

goodgoan!

en mijn ervaring is dat alu cases nogal es rammelen, ik heb het hier nu in een alu case gestopt, en de resonantie van de case is in ieder geval weg. Voor de herrie van fan's enzo hoef je het niet te doen, maar om de tonen van je hd's minder irritant te maken is het wel weer geschikt..

althans, dat vind ik :p

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

• Soepster
Ik heb vandaag dat Gamma noppenschuim gehaald.
Het helpt niet voor mijn Lian Li pc 65.

Simpelste manier om dat duidelijk te maken:
Aan de voorkant van de PC 65 heb je 2 roosters als fan intakes, met daarachter de harde schijven.

Als ik die roosters bedek met Gamme geluidsabsorberen noppenschuim, verandert er bijna niets, het geluid gaat er dwars doorheen.
Leg ik er een muismat of iets dergelijks voor, dan wordt het geluid wel degelijk flink gedempt.

Ben er een beetje in teleurgesteld dat een muismat beter geluid absorbeert dan 3 centimeter dik geluidsabsorberend spul. Vraag me nu af wat ik met die 2 enorme dempingsmatten moet... gelukkig kostte het maar 10 euro!

Pagina: 1