Toon posts:

hardeschijf inbouwen, maar kan niet??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wil dus een harde schijf inbouwen. gaat de 1e keer worden dus ik heb wat faq's gelezen. ik heb al 1 harde schijf en een dvd-speler en een cd-writer. als het goed is kan ik nu dus nog een harde schijf erbij zetten. ik dus de kast open maken en wat blijkt. ik heb geen ide kabel vrij. 1 gaat naar de writer, 1 naar de dvd en 1 naar de harde schijf die er al inzit, maar de 4e gaat naar het diskettestation??? klopt dit wel. hij zit echt vast. zal het diskettestation anders niet werken??

kan iemand mij vertellen of dit klopt en zo ja, wat ik dan moet gaan doen voor een extra harde schijf??

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 28-03 13:18
Je kan aan 1 IDE kabel 2 apparaten aansluiten. dus bij de andere harde schijf of CD speler moet er nog 1 bij aankunnen.

Verwijderd

Topicstarter
er zit er alleen geeneen los. ik heb de 4 uiteinden gevonden alleen zit de 4e vast in mijn diskettestation. erg vreemd allemaal.

Verwijderd

tenzij je een kabeltje hebt met maar 2 connectors eraan, moet je ff nieuwe kabel halen met 3 connectors eraan.

Die van de floppydrive is geen IDE kabel.
Of je moet een LS120 drive hebben ofzo of een superdrive, maar daar ga ik bij een standaard pc niet van uit.

Verwijderd

Topicstarter
die heb ik ook echt niet. denk dat ik mijn pc nog eens ga inspecteren. het vreemde is dat ik de powercable voor de harde schijf wel gewoon los heb hangen. dat mag dus geen probleem zijn.

Verwijderd

.

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:35 ]

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
Die bstaan ook niet.....

Blijft van de kabel van de floppy af!

En met alle respect: je moet nog ff wat leren, dus ga eerst ff goed lezen en wacht een paar antwoorden af voor je je PC sloopt!

Wat kun je leren: Een IDE kabel kan aan twee aparaten gekoppeld worden. Dan zit er ergens midden in de kabel een losse aansluiting voor je HDD. Die powerkabels kun je altijd gebruiken zolang je een grote neemt. De kleine is voor de floppy.

Nogmaals: weet je het niet heel zeker, vraag dan een vriend/kennis die er nog iets meer verstand van heeft.

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• Renkie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-03 19:58
Heb je misschien een LS120 drive ?

Dit is/was een diskette station dat naast normale diskettes OOK 120mb flops kon lezen, en werd gewoon op de IDE kabel aangesloten

Kijk anders in je bios en/of bij het opstarten vd pc watvoor hardware je pc ziet op de IDE poorten

Verwijderd

Topicstarter
heb net effe gekeken, maar heb de kabel gevonden. bij mij zit alles vast met bandjes. de extra kabel was erg netjes weggewerkt. nu heb ik alleen een ander probleem, maar daar kom ik wel uit. de kabel zitten te straak in mijn kast zodat ik niet zo makkelijk de bak uit mijn kast kan halen om de harde schijf in te bouwen. ik kan hem wel in de kast doen, maar dan zit hij maar aan 1 kant vast met de schroeven. kan dit erg veel kwaad of moet ik hem echt aan beide kanten vastmaken??

ps. ik heb een gewone diskettedrive, maar als n00b :? zijnde zag ik een kabel die erg veel op een ide leek. vandaar dat ik dat dacht. de powerkabel die loshangt is een grote dus dat is wel goed.

• boesOne
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:29

boesOne

meuh

Als je die drive aan 1 kant met 2 schroeven vast maakt is het wel genoeg.. Niet aan 1 schroefje dan gaat ie nogal snel trillen..

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

• Timrek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-07-2025

Timrek

Lid van de "Patatgeneratie"

Ps. kijk ff of hij op master of slave staat.

Verwijderd

Topicstarter
de 1e harde schijf staat natuurlijk op master. moet ik dan sowieso die ander op slave zetten??

• Timrek
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-07-2025

Timrek

Lid van de "Patatgeneratie"

Beide harde schije op 1 ide kabel?? Primaire schijf op master instellen en secundaire schijf op slave, anders doet ie het niet.

• boesOne

boesOne

meuh

Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 16:48:
de 1e harde schijf staat natuurlijk op master. moet ik dan sowieso die ander op slave zetten??
JA. Als je ze op de zelfde IDE poort hangt wel dus...

I say we take off and nuke the entire site from orbit. It's the only way to be sure.

Verwijderd

.

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2023 21:35 ]

Verwijderd

Topicstarter
kan ik beter de andere harde schijf op de andere ide controller doen??
ik heb trouwen een maxtor 80gb udma 133 op 7200 toeren (liquid) naast mijn 40 gb maxtor 7200 udma 133 (liquid)

• boesOne

boesOne

meuh

Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 16:54:
kan ik beter de andere harde schijf op de andere ide controller doen??
ik heb trouwen een maxtor 80gb udma 133 op 7200 toeren (liquid) naast mijn 40 gb maxtor 7200 udma 133 (liquid)
nope.. volgens mij kan je beter 2 schijven op de ene controller doen en de rest op de andere.. ivm DMA toestanden....

Verwijderd

Topicstarter
zal dan proberen ze op ide 1 te zetten. moet nog even puzzelen, maar ga ervanuit dat het helemaal goed gaat komen.

• Vinnie
  • Niet online
met DMA hoef je echt geen problemen verwachten... het 'snelste is zelfs als je b.v.

IDE0 Master: HDD 1
IDE0 Slave: DVD
IDE1 Master: HDD 2
IDE1 Slave: CDRW

Zo kun je veel sneller data overpompen van HDDx naar HDDy omdat beide hdd's op een ander kanaal zitten en je kunt 'on the fly' fikken, dus direct van DVD naar CDRW :)

C:\>_

Verwijderd

Topicstarter
en als de writer op master staat op ide 2. kan ik dan de harde schijf er ook als slave op ide 2 bijzetten of praat ik nu onzin? volgens mij kan ik dan nog steeds dezelfde voordelen halen die hierboven beschreven zijn.

• boesOne

boesOne

meuh

Vinnie schreef op 29 oktober 2002 @ 17:10:
met DMA hoef je echt geen problemen verwachten... het 'snelste is zelfs als je b.v.

IDE0 Master: HDD 1
IDE0 Slave: DVD
IDE1 Master: HDD 2
IDE1 Slave: CDRW

Zo kun je veel sneller data overpompen van HDDx naar HDDy omdat beide hdd's op een ander kanaal zitten en je kunt 'on the fly' fikken, dus direct van DVD naar CDRW :)
Aha.. dat wist ik dus ook niet.. Was het niet vroeger zo dat een langzaam apparaat het andere afremde.... ?

• Vinnie
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 17:14:
en als de writer op master staat op ide 2. kan ik dan de harde schijf er ook als slave op ide 2 bijzetten of praat ik nu onzin? volgens mij kan ik dan nog steeds dezelfde voordelen halen die hierboven beschreven zijn.
Die kun je dan ook als slave zetten jah :) dan heb je nogsteeds de voordelen zover ik me kan herinneren ;)
-boesOne- schreef op 29 oktober 2002 @ 17:28:
[...]

Aha.. dat wist ik dus ook niet.. Was het niet vroeger zo dat een langzaam apparaat het andere afremde.... ?
Tijden veranderen he ;) Alleen merk ik dat Windows XP ( niet 2000 ) wel uns lomp wil doen qua DMA/PIO modes.

iig als de DVD drive/CDRW drive DMA heeft moet er geen probs verschijnen

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:00

PD2JK

ouwe meuk is leuk

Spyro_the_Dragon schreef op 29 oktober 2002 @ 16:39:
En met alle respect: je moet nog ff wat leren, dus ga eerst ff goed lezen en wacht een paar antwoorden af voor je je PC sloopt!
Doet me denken aan 'vroeger', toen ik nog geen verstand van compu's had. Had ik een keer twee potmeters van ons beeldscherm naar 'binnen' gedrukt. Oei, wat was mijn pappie boos! :D En ik maar huilen :'( haha!

• supermidget
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
is het niet gewoon de bedoeling dat je meestal je hd's op master zet en je cddrives op slave? en voorzover ik weet is de middelste connector voor master en de uiteinden voor mobo/slave

ik heb trouwens pas een heel relaxed truukje gehoord voor mensen die een "te korte" IDE kabel hebben. ik had iig het probleem dat alles superstrak stond...

de middelste connector van n Ide kabel zit ver uit het midden, hierdoor heb je 1 "lange" en 1 "korte" kant. je kan als het goed is de korte kant van je kabel aan de mobo doen en dan de middelste aan een drive die dicht in de buurt zit, dan heb je die lange over om aan de andere drive te doen.. het is eigenlijk superlogisch maar ik was er nooit opgekomen. hopelijk heeft nog iemand er wat aan?

• Vinnie
  • Niet online
supermidget schreef op 29 oktober 2002 @ 17:43:
is het niet gewoon de bedoeling dat je meestal je hd's op master zet en je cddrives op slave? en voorzover ik weet is de middelste connector voor master en de uiteinden voor mobo/slave
Op IDE0 lijkt me dat wel handig ( of je moet een bootschijf hebben op een SCSI/RAID Controller ) maar voor de rest maakt da niks uit

[mobocon.]----------------------------[slave-con.]----------[master-con]

Anders dus :P Staat bij sommige ATA-66/100/133 kabels er zelfs op :X :P of het anders werkt laat ik ff in het midden. Ik doe het gewoon zoals het hoort :)
ik heb trouwens pas een heel relaxed truukje gehoord voor mensen die een "te korte" IDE kabel hebben. ik had iig het probleem dat alles superstrak stond...

de middelste connector van n Ide kabel zit ver uit het midden, hierdoor heb je 1 "lange" en 1 "korte" kant. je kan als het goed is de korte kant van je kabel aan de mobo doen en dan de middelste aan een drive die dicht in de buurt zit, dan heb je die lange over om aan de andere drive te doen.. het is eigenlijk superlogisch maar ik was er nooit opgekomen. hopelijk heeft nog iemand er wat aan?
Of koop gewoon een langere IDE kabel, ik heb er hier een in zitten van een meter :P

Pagina: 1