mail delayed? dns settings?

Pagina: 1
Acties:

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 07-08 19:18
Ik heb op mijn colo bak een mail server geinstalleerd, in deze mail server heb ik een domein aangemaakt en een user. dus gewoon domein.nl en user@domein.nl

nu heb ik in m'n dns een forward zone (geen reverse zone, wtf doen die dingen eigenlijk echt) aangemaakt met dat domein erin, daaronder heb ik de gebruikenlijke hosts aangemaakt dus een a(host record), a(host) www, a(host) *. en ik heb een mx record aangemaakt welke ik naar de lege host toestuur, dus mx domein.nl gaat naar host domein.nl met een waarde 10

nu krijg ik na verloop van tijd altijd een message is delayed mail van hotmail als ik er iets naar toe wil sturen.

weet iemand wat dit is? en hoe ik het kan oplossen?
de mailserver die ik gebruik is van deerfield.com.

alvast bedankt voor de reacties.

openkat.nl al gezien?

• killercow
iemand een ideetje? of is de term delayed gewoon unknown hier?

Modbreak
Graag niet meer je topic in zo'n korte tijd omhoog schoppen :(

[ Voor 0% gewijzigd door Koffie op 30-10-2002 12:19 ]

openkat.nl al gezien?

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:35

Arno

PF5A

Kun je niet zelf mail relayen naar de destination :?

En pls meer info: OS/mailserver

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• killercow
ik hoef toch niet te relayen? ik draai voor de users een eigen pop box, ik mag dan toch verwachten dat m'n mailserver reageert als een mail aankomt op m'n ip address en hem dan in de juiste pop box deponeert?
os is win2k server, mail server komt van deerfield.com
dns is windows 2000 dns server.

nog andere dingen nodig?

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

Is jouw dnsserver authoritative voor je domein?

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 30-10-2002 11:40 . Reden: tiepvout ]

Verwijderd

killercow schreef op 29 oktober 2002 @ 16:14:
nu heb ik in m'n dns een forward zone (geen reverse zone, wtf doen die dingen eigenlijk echt)
reverse zorgt ervoordat als je het ip lookup'd je de hostname krijgt.

• killercow
Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 11:37:
Is jouw dnsserver authoritative voor je domein?
wat inhoud?

uhm geen idee wat het betekent, maar ik heb m'n domein zo ingesteld dat hij naar mijn dns kijkt, en die niet half/half via/via mijn dns server gebruikt, maar echt puur.

snap niet waarom je na 18 uur en nog geen reacties niet even mag kicken, maar oke, sommige mensen kunnen zich er aan storen blijkbaar.

de mail krijgt dus na verloop van tijd (6 uur ofzo) een delayed status van hotmail en dan krijgt de hotmail senden een delayed message, daarna is de mail spoorloos.

als ik vanuit webmail iets stuur naar een address op de zelfde server dan is het er wel geleik. weet iemand waar dat delayed vandaan komt? mischien iets met bsmtp (batched oid??)?

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

dns werkt zo.

ik wil weten wie mailserver van jouw domein is.
ik vraag het aan mijn dns server, die weet het niet.
mijn dns server vraagt het aan een root server, die weet het ook niet, maar weet wel wie er verantwoordelijk is voor alle .nl domeinen.
dus vraagt mijn dns server het aan die .nl 'root' server, als jouw dns server daar niet instaat voor je domein, werkt je hele DNS server niet.

Conclusie, zo maar een dns server opzetten werkt niet 1-2-3.
Degene die hem heeft geregistreerd voor je moet dit wel bij de desbetreffende instantie hebben aangegeven, dat jij zelf dns server voor je domein bent.

Als dit niet het geval is, komt een 'vraag' over je mailserver nooit bij jouw DNS terecht.
Misschien is je isp verantwoordelijk voor de dns van je domein.

Henk

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2002 14:05 . Reden: vol met tiepvouten ]

• killercow
mijn dns server is geregistreerd voor .com domeinen en dus weet de root dit, de verschillende websites komen ook gewoon goed aan enzo. alleen mail niet. ik heb hem zelf geregistreerd, ik weet hoe je met normale hosts enzo om moet gaan en k weet hoe dns werkt alleen met mail kan ik mischien iets over het hoofd zien waardoor het nu niet werkt. als ik met een dns query tool naar de mail servers van het domein kijk dan zie ik de juiste host file, en die geeft het juiste ip, dus komt het wel aan volgens mij.

openkat.nl al gezien?

Verwijderd

sjah, dan zijn er nog wienig mensen die je kunnen helpen ben ik bang, tenzij je vermeld over welke domains/hostnames het gaat

• killercow
www.eromagazine.com mail server heeft een domein genaamd eromagazine.com, en een user genaamd info@eromagazine.com

de mx record heeft als waarde eromagazine.com (10) en die verwijst naar de host file eromagazine.com welke weer naar het juiste ip wijst. (213.160.207.64) waar dus die mail server op draait.

openkat.nl al gezien?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Check eens of die mailserver wel lekker loopt. SMTP geblokkeerd of zo?

Forget your fears...
...and want to know more...

• killercow
smtp geblokeerd? uhm nee die staat open, naja soort van dan. maar ik zal het even bekijken idd, hoe kan het het beste instellen? weet iemand dat, zeg maar goed?

openkat.nl al gezien?

• Aetje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-12-2025

Aetje

Troubleshooting met HAMERRR

Wat voor SMTP software gebruik je? En wat voor firewall?

Forget your fears...
...and want to know more...

Verwijderd

;; ANSWER SECTION:
eromagazine.com. 3600 IN MX 10 mail.innerheight.com.
eromagazine.com. 3600 IN MX 10 eromagazine.com.

dit betekent dat er 2 mailservers met de zelfde prioriteit verantwoordelijk zijn voor het afhandelen van mail die bestemd is voor je domein.
Dus als je een mail stuurt, is de kans 50/50 dat ie bij jouw mailserver terecht komt.

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
het is wel dezelfde mailserver, dwz als ik nu check:

su-2.04$ host -t a mail.innerheight.com
mail.innerheight.com has address 213.160.207.64
su-2.04$ host -t a eromagazine.com
eromagazine.com has address 213.160.207.64
su-2.04$

ik heb ooit met mdaemon gewerkt, ook van deerfield. volgens mij moest je daarin wel aangeven wat je domein is waarop jij je mail wilt accepteren: eromagazine.com
Dit o.a. ivm vermijden van openrelays.

Verwijderd

killercow schreef op 29 oktober 2002 @ 16:14:
nu heb ik in m'n dns een forward zone (geen reverse zone, wtf doen die dingen eigenlijk echt) aangemaakt met dat domein erin
"Forward zone" noemen we meestal gewoon "zone file". Maargoed, een 'Reverse zonefile' heb je nodig om van een IP terug te zoeken welke hostname erbij hoort. Echter moet dan wel de reverse delegation naar jouw colo-machine gestuurd worden, en meestal gebeurt dat niet voor 1 IP.
daaronder heb ik de gebruikenlijke hosts aangemaakt dus een a(host record), a(host) www, a(host) *. en ik heb een mx record aangemaakt welke ik naar de lege host toestuur, dus mx domein.nl gaat naar host domein.nl met een waarde 10
Dit stukje tekst is echt heeeeeel onduidelijk. Stel je hebt 'koekjes.com' dan moet je zonefile ongeveer als volgt zijn: (dit ziet er niet uit in deze posting :()

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
$TTL    1H
@       IN      SOA     ns.koekjes.com. domain.koekjes.com. (
                 2002103101         ; Serial
                           21600         ; Refresh
                             7200         ; Retry
                         604800         ; Expire
                                   1 )       ; Negative Cache TTL

IN      NS      ns.koekjes.com.
                                IN      NS      ns2.koekjes.com.
                                IN      MX      100 mx.koekjes.com.
                                IN      MX      150 mx2.koekjes.com.
                                IN      A         192.168.1.1

localhost                  IN      A         127.0.0.1
mx                            IN     A          192.168.1.50
mx2                          IN     A          192.168.1.60

Dan wordt mail aan @koekjes.com afgeleverd op mx.koekjes.com, en als die down is of de mail niet aanneemt komt 't op mx2.koekjes.com. Als ie 't ook niet aanneemt dan failed 't en komt 't terug naar de afzender.
nu krijg ik na verloop van tijd altijd een message is delayed mail van hotmail als ik er iets naar toe wil sturen.
En daar staan geen verdere meldingen in? Delayed om welke reden? Nameserver timeout? Mail rejected? User inexistent?

HTH
Pagina: 1