Kan ik een pc voeding die dus 12 en 5 volt levert ook gebruiken om een auto radio van spanning te voorzien? of moet ik dan de voeding aan passen?
Verwijderd
lijkt me geen probleem. als het een atx voeding is moet je ff een paar draadjes doorverbinden. daarvoor moet je maar ff zoeken
Verwijderd
ik denk dat dat een beetje overkill is, koop gewoon bij de electronicaboer een 12v adaptertje
ook even rekening houden hoeveel ampère dat ding trekt he!
¯\_(ツ)_/¯
waar voor moet ik draden doorverbinden, en zo ja zijn daar schema's van?
Verwijderd
Ik heb een oude AT voeding op de autoradio aangesloten, gewoon ff een multimeter gebruiken
Verwijderd
Waarom wil je het btw op een pc voeding en koop je nie gewoon een adaptertje?
(kun je ook nog je radio modden, maak je der een tulpaansluitinkje op waar hij ook de voeding uit kan halen) (moet je wel een smalle tulp nemen, stel je voor dat je je boxen erinpropt perongeluk als hij aanstaat
*POEF* weg boxen)
(kun je ook nog je radio modden, maak je der een tulpaansluitinkje op waar hij ook de voeding uit kan halen) (moet je wel een smalle tulp nemen, stel je voor dat je je boxen erinpropt perongeluk als hij aanstaat
Dus die 12 en 5 volt van de voeding hoeven niet allebij gebruikt te worden?Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 16:24:
Ik heb een oude AT voeding op de autoradio aangesloten, gewoon ff een multimeter gebruiken
P.S. Ik gebruik een PC voeding omdat deze over het algemeen goed gestabiliseerd zijn en veel watt's en amperes kunnen leveren.
Ok ik begrijp het ide nuVerwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 16:35:
Een ATX voeding kun je aanschakelen door verbinding te maken tussen twee aansluitingen. Als je dus die verbinding niet maakt, dan gaat ie niet aan! Dit is vervelend als je wel geluid uit je radio wil. Als je geen geluid uit je radio wilt kun je hier misschien wel mee leven. In iedergeval als je wilt weten welke pinnetjes het zijn, dan moet je toch even op internet googlen. Ik weet het wel, maar kan er even niet opkomen. Suc6 R mee.
Oh ja, misschien een idee: In je auto de accu vervangen door een PC voeding! Nooit meer een lege accu!
PS. bedankt voor de tip om de accu te vervangen met een pc voeding
Maar hoe krijg je dan je auto aan ?Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 16:35:
Oh ja, misschien een idee: In je auto de accu vervangen door een PC voeding! Nooit meer een lege accu!
Meh!
Gewoon even het stekker in het stopcontact steken
Verwijderd
ik weet niet of je weet hoeveel ampere een startmotor vraagt, dat trekt een pc voeding niet volgens mijVerwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 16:35:
Een ATX voeding kun je aanschakelen door verbinding te maken tussen twee aansluitingen. Als je dus die verbinding niet maakt, dan gaat ie niet aan! Dit is vervelend als je wel geluid uit je radio wil. Als je geen geluid uit je radio wilt kun je hier misschien wel mee leven. In iedergeval als je wilt weten welke pinnetjes het zijn, dan moet je toch even op internet googlen. Ik weet het wel, maar kan er even niet opkomen. Suc6 R mee.
Ja waar een pc voeding wel niet nuttig voor kan zijn, mischien kan ik hem wel als accu ladergebruiken.
Of je maakt er een handel aan, dan kun je hem aanslingeren
moet wel willen met twee voedingen van een gelijke aantal watt's
Ja, het kan, dit heb ik ook gedaan met onze vakantie-radio in Ommen. Werkt uitstekend! Wel een goede AT voeding en eerst testen om te zorgen dat hij niet te zwak is, sommige voedingen schakelen zichzelf uit wanneer er te veel stroom gevraagd wordt.
Ik had een AT 200 Watt voeding in de radio, de radio was een Pioneer 4x45 W, waarvan 2 kanalen gebruikt werd. Dit kon een 150W voeding niet aan. Waarom weet ik niet, het is theoretisch wel mogelijk.
Maar dat maakt niet uit.... 't Is nog goed gekomen.
Ik had een AT 200 Watt voeding in de radio, de radio was een Pioneer 4x45 W, waarvan 2 kanalen gebruikt werd. Dit kon een 150W voeding niet aan. Waarom weet ik niet, het is theoretisch wel mogelijk.
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
Verwijderd
een adaptertje is niet sterk genoeg want een beetje auto radio trekt meer dan 1 a bij 12 volt. zelfs met mijn pas verworven at voeding zakt de spanning nog een klein beetje in elkaar als ik hem flink open draai.
Verwijderd
Als je een At voeding wilt gebruiken, is er niets aan de hand.. daar zit al een knopje aan. Als je een atx voeding wilt starten moet je de 3e en 4e piningang van de moederboardvoeding met elkaar verbinden of evt een schakelaar tussenzetten.
heb ik mazzel dat ik een pioneer 4x14 W hebcomputerboer schreef op 29 oktober 2002 @ 17:09:
Ja, het kan, dit heb ik ook gedaan met onze vakantie-radio in Ommen. Werkt uitstekend! Wel een goede AT voeding en eerst testen om te zorgen dat hij niet te zwak is, sommige voedingen schakelen zichzelf uit wanneer er te veel stroom gevraagd wordt.
Ik had een AT 200 Watt voeding in de radio, de radio was een Pioneer 4x45 W, waarvan 2 kanalen gebruikt werd. Dit kon een 150W voeding niet aan. Waarom weet ik niet, het is theoretisch wel mogelijk.Maar dat maakt niet uit.... 't Is nog goed gekomen.
Verwijderd
dat red je net met een pc voeding van 200 watt ik heb een philips met 4 x 12 watt en dat is op het randje.
Is dat eentje met cd speler of zit daar een casette speler in?Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 17:23:
dat red je net met een pc voeding van 200 watt ik heb een philips met 4 x 12 watt en dat is op het randje.
Verwijderd
eentje met een cassete deck erin.i_like_scotland schreef op 29 oktober 2002 @ 17:25:
[...]
Is dat eentje met cd speler of zit daar een casette speler in?
Verwijderd
Een ATX voeding wordt niet met een schakelaar aangezet, maar met een laagspanningslijntje, welke geaard moet worden. Dit wordt normaalgesproken gedaan door de schakelaar op de voorkant van de kast. Wil je de voeding los gebruiken, zonder computer, dan monteer je een schakelaar tussen deze power-on lijn (de groene draad in de moederbord-stekker) en een zwarte draad. Je kan dan met deze schakelaar de voeding aan en uit schakelen.
Een ATX voeding heeft een veiligheid ingebouwd, zodat de voeding alleen aangaat als de aansluitingen kloppen. deze beveiliging makkelijk te omzeilen: De grijze draad (power-good) doorverbinden met een zwarte draad is voldoende om de voeding te foppen.
quote van waterkoeling.nl
Een ATX voeding heeft een veiligheid ingebouwd, zodat de voeding alleen aangaat als de aansluitingen kloppen. deze beveiliging makkelijk te omzeilen: De grijze draad (power-good) doorverbinden met een zwarte draad is voldoende om de voeding te foppen.
quote van waterkoeling.nl
Op zich heeft het wattage van een voeding, en dus de amperes die een voeding kan leveren, weinig te maken met het uitgangsvermorgen (bv. 4x45W) van de autoradio
Verwijderd
Dus voor het aansluiten van een autoradio op een voeding zo'n 5,25" stroomplug gebruike?
En op welke draden dan?
En op welke draden dan?
Dat gaat makkelijk, kijk maar eens naar deze pics van onze mobiele radio 
Zit ook nog een lader in voor de 20ah accu
Nadeel is alleen wel dat ie een kilo of 15 weegt

Nadeel is alleen wel dat ie een kilo of 15 weegt

edit:
layout verkrachting even goed gemaakt
layout verkrachting even goed gemaakt
[ Voor 10% gewijzigd door Freek op 29-01-2003 09:54 ]
Verwijderd
En het kost je je geluidskwaliteit, Omdat de boxen hun inhoud niet meer klopt.thacow schreef op 29 January 2003 @ 09:48:
Dat gaat makkelijk, kijk maar eens naar deze pics van onze mobiele radio
Nadeel is alleen wel dat ie een kilo of 15 weegt![]()
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
edit:
layout verkrachting even goed gemaakt![]()
Ik ben toevallig ook op het moment bezig 2 autoversterkertjes op mijn PC aan te sluiten... Gewoon een extra AT Voeding erin gehangen...
Oftewel: Het groene draadje in de mainboard connector verbinden met een zwart draadje in die connector.Verwijderd schreef op 29 October 2002 @ 17:20:
Als je een At voeding wilt gebruiken, is er niets aan de hand.. daar zit al een knopje aan. Als je een atx voeding wilt starten moet je de 3e en 4e piningang van de moederboardvoeding met elkaar verbinden of evt een schakelaar tussenzetten.
Eat right. Stay fit. Die anyway.
Deze box klinkt toch al brak, het is maar om een beetje muziek te hebben op vakantie en op het strand enzo. Het klink iig wel beter dan zo'n philips ghettoblaster ding en het gaat harder.Verwijderd schreef op 29 January 2003 @ 10:15:
[...]
En het kost je je geluidskwaliteit, Omdat de boxen hun inhoud niet meer klopt.
Ik ben toevallig ook op het moment bezig 2 autoversterkertjes op mijn PC aan te sluiten... Gewoon een extra AT Voeding erin gehangen...
De ultieme combo voor brak geluid is: Marquant box, Supertech versterker, Matsui discman
Fox-Web schreef op 29 January 2003 @ 10:25:
Oftewel: Het groene draadje in de mainboard connector verbinden met een zwart draadje in die connector.
Hangt een beetje af van de gebruikte voeding.. Er zijn wel eens el-cheapo voedingen die nog van de standaard kleurcodes willen afwijken..
Verder werkt dit inderdaad goed.. Ik gebruik zelf ook altijd pc voedingen als ik ergens 12V voor nodig heb..
Met audio-dingen kun je alleen wel eens problemen krijgen.. Die voedingen leveren wel veel vermogen, en zijn op zich ook wel stabiel, maar er zit soms wel wat storing op de spanning, zodat je nog wat bijgeluid krijgt.. (piepen enzo).
Dat is op te lossen door de spanning een beetje te filteren met wat condensatoren.
BTW, i_like_scotland : icoontje komt me bekend voor
Niet vergeten dat het vermogen slaat op het totale vermogen van de voeding, dus het vermogen van de 12V en de 5V lijn tesamen. Kijk maar eens op het identificatieplaatje van je voeding, het vermogen dat aan 12V kan geleverd worden is maar vrij beperkt. Mijn 200W AT voeding levert ongeveer 80W op zen 12V lijn.Prutz0r schreef op 29 October 2002 @ 17:09:
Ik had een AT 200 Watt voeding in de radio, de radio was een Pioneer 4x45 W, waarvan 2 kanalen gebruikt werd. Dit kon een 150W voeding niet aan. Waarom weet ik niet, het is theoretisch wel mogelijk.Maar dat maakt niet uit.... 't Is nog goed gekomen.
Gunter
Earth doesn't have gravity, it just sucks.
Verwijderd
Hmmmmmmmmm... Marquant...thacow schreef op 29 januari 2003 @ 10:35:
[...]
Deze box klinkt toch al brak, het is maar om een beetje muziek te hebben op vakantie en op het strand enzo. Het klink iig wel beter dan zo'n philips ghettoblaster ding en het gaat harder.
De ultieme combo voor brak geluid is: Marquant box, Supertech versterker, Matsui discman
Die heb ik ook, En de mensen die bij mij langkomen vragen zich af hoe ik er zo`n goed geluid uit tover... ( Sim-pel... Tweaters lostrekken, En als SUB gebruiken
Nog ff on-topic...
Ik heb net mijn autoversterkers erin gegooit, En ze werken prima ! Heb gewoon een oude AT voeding gebruikt en het draait... Komt nu perfect geluid uit...
Weer mooi voor de open dag op school... Lekker patsen
Als je auto-apparatuur wilt aansluiten gebruik je 12V, dus da's de gele draad.. (rood = 5V).
En alle zwarte draden op je voeding zijn 0V, en zijn allemaal met elkaar verbonden.
Dus welke zwarte draad je pakt maakt niks uit
En alle zwarte draden op je voeding zijn 0V, en zijn allemaal met elkaar verbonden.
Dus welke zwarte draad je pakt maakt niks uit
Pagina: 1