Wat is nu het verschil tussen een router en een gateway?

Pagina: 1
Acties:
  • 11.059 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15656

Topicstarter
Hoi hoi,

Omdat beide termen (router/gateway) vaak door elkaar worden gebruikt was ik benieuwd of iemand mij kan vertellen wat nu precies het verschil is.

Groetjes,

Roy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thettes
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09-05 18:07
Je hoeft niet te4 groeten hoor.... lees de FAQ maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IkBenAlles
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-01-2022

IkBenAlles

1 europa

thettes schreef op 29 oktober 2002 @ 16:01:
Je hoeft niet te4 groeten hoor.... lees de FAQ maar...
Je kan ook gewoon helpen...

Ik heb verder eigenlijk dezelfde vraag als de topicstarter dus dit topic is wel erg _/-\o_ voor mij.

in de faq kon ik niets vinden :?

Samen staan we sterk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 29349

http://searchnetworking.t...0,,sid7_gci212176,00.html

A gateway is a network point that acts as an entrance to another network. On the Internet, a node or stopping point can be either a gateway node or a host (end-point) node. Both the computers of Internet users and the computers that serve pages to users are host nodes. The computers that control traffic within your company's network or at your local Internet service provider (ISP) are gateway nodes.
In the network for an enterprise, a computer server acting as a gateway node is often also acting as a proxy server and a firewall server. A gateway is often associated with both a router, which knows where to direct a given packet of data that arrives at the gateway, and a switch, which furnishes the actual path in and out of the gateway for a given packet.

Dit is die voor de router:
http://searchnetworking.t...0,,sid7_gci212924,00.html

Duidelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y0ur1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
een gateway koppelt 2 netwerken aan elkaar. Een router route de pakketjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spook
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
een router kan een bepaald protocol doorsturen naagelang zijn instellingen.
een gateway kan ook een protocol omzetten naar een ander protocol bv voor een intern IPX netwerk het data verkeer omzetten naar TCP/IP voor het internet.

(c) GO - Respect verdien je niet door een status die je hebt, maar door het gedrag wat je laat zien.
Life is a Joke!, but not all jokes are funny.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 15656

Topicstarter
Dusss,

Hieruit concludeer ik het volgende:

Laten we eerst de definities er bij pakken:
Router:
Een router is een randapparaat die bepaald naar wie een data-pakketje moet worden doorgestuurd om zijn eindbestemming te bereiken.
Een router is verbonden met minstens twee netwerken en bepaald –aan de hand van het soort netwerk- op welke manier een datapakketje moet worden doorgestuurd.

Gateway:
Een gateway is een netwerk-punt dat zich voordoet als een ingang naar een ander netwerk.
De computers die het data verkeer bij uw bedrijf regelen zijn gateways.

Voor de duidelijkheid:
Een gateway bevat dus altijd een router, maar een router hoeft geen gateway te bevatten.

Dus het verschil tussen een router en een gateway is:
Een gateway is dus een toegangspoort naar een ander netwerk maar de gateway zelf weet niet naar wie en op welke manier hij data-pakketjes moet doorsturen naar het andere netwerk daarvoor bevat de gateway dus altijd een router die dit namelijk wel weet.

Ik denk dat ik genoeg weet!
Bedankt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:34

DualDevil

Venice 3000+ @ 9x324=2916Mhz

Oke, dikke vette kick, dat eerst!

Ik lees heir dat een gateway word gebruikt om 2 netwerken te koppelen, met andere woorden, LAN met Internet als ik het goed lees. Betekent dit dan gewoon dat ik als ik 2 pc's aan internet wil hangen ik alleen een gateway nodig heb en geen modem, die normaalgesproken de pc aan internet hangt? Ik vraag het omdat ik nu een Speedtouch usb modem heb, en de 2e pc dus niet op internet kan hangen direct, of via een standaard router. Wat is aan te raden in mijn situatie? (netwerkkaarten zijn al ingebouwd)
Edit: Ik wil trouwens liefst voor niet te veel geld bezig zijn, en ben dol op alles in 1 (modem+router is dus het idee, weet alleen niet of ik dat met deze apparaten in huis haal. Ik zal trouwens even een voorbeeld posten:

Linksys ADSL2 Gateway AG241A
Omschrijving:
ADSL modem en router gecombineerd in één product. Werkt met zowel ADSL als ADSL2, ondersteund VPN.

Die grap kost me ex. bekabeling 95 euro. 100 voor de apparaten (het apparaat liefst) is de max.
Voldoet dit zoals ik het bedacht heb? :?
Dank...

[ Voor 33% gewijzigd door DualDevil op 28-11-2005 18:43 ]

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 18:58

job

Een modem zal je altijd nodig hebben.
modem staat namelijk voor modulatie, demodulatie. Oftewel het signaal van je telfoonlijn om te zetten in (in dit geval) usb signaal en omgekeerd.

Wat jij nu nodig hebt is prima in deze faq terug te vinden: Hoe deel ik Internet ? Dat je een usb modem gebruikt maakt het wat lastiger.
Ik zou in jouw situatie een nieuw modem kopen (die gelijk een router is). Een speedtouch bijvoorbeeld.

Edit: oke, ik zie dat je je post ge-edit hebt.
Ja een modem en router ineen zal prima werken. goedkopere apparaten zulleno ok wel voldoen. VPN functie zal je waarschijnlijk niet nodig hebben. dus dat is zonde van de meerprijs.

[ Voor 42% gewijzigd door job op 28-11-2005 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

Welke speedtouch zou dat zijn? Hier noemen ze trouwens ook een modem en router in een een gateway. Direct vanaf de speedtouch site:
SpeedTouch 516(i)
Multi-User ADSL Gateway
Multi-User Router
Beschrijving van 1 product.

[ Voor 77% gewijzigd door DualDevil op 28-11-2005 18:46 ]

| AMD S939 3000+ @9x324 Mhz=2916 Mhz| Asus A8N-E | PCI-E Sapphire X800 GTO2@X850(XT PE nog niet) | Twinmos 1024x2 CL 2.5 PC3200 | Antec TX 1050B (+500 watt modulaire PSU) | Thermaltake Big Typhoon | Logitech G-15 | Logitech MX-510 Gaming mouse|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-07 18:58

job

De 516 is voor adsl2.
Handig als je een adsl2 verbinding hebt, of als je provider binnenkort overschakeld.
Ik ga er vanuit dat dat modem ook voor adsl te gebruiken is, maar dat zal op de site wel te vinden zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door job op 28-11-2005 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DualDevil

DualDevil

Even verder gekeken. Ik denk vrij zeker te weten dat dit de juiste keuze is:
Speedtouch 546 ADSL-2+ modem (PSTN)/router + 4 prt switch 71 Euro bij empc erg leuke prijs imho.

Omschrijving:
Een Internet verbinding delen met meerdere PC’s of Laptops wordt zeer eenvoudig gemaakt met de SpeedTouch™ 546 door de installatie Wizard en ondersteuning van UPnP en Quality of Service (noodzakelijk voor VoIP). Dit modem is nu al geschikt voor de nieuwste –en veel snellere- generatie ADSL-lijnen (ADSL2 en ADSL 2+). Een fantastisch product met een ongeëvenaarde simpele installatie zonder in te boeten op de kwaliteit en robuustheid van de firewall.
Specificaties:
• Geschikt voor ADSL 2 en 2+ • UPnP • IP Quality of Service (DIFFSERV) • VPN passthrough • Geïntegreerde Firewall •Breedband Internet voor meerdere PC’s • Probleemloos installeren: • Wordt aangesloten op PC of Hub/Switch • Plug and Play • Installatie Wizard • Software upgradable • Ondersteund PPPoA, PPPoE and LAN functionaliteiten • Werkt onafhankelijk van het besturingsysteem • Annex A • Functioneerd op ANSI, G.dmt, G.lite en G.hs • Ondersteuning VPN passthrough • Bridging, IP routing, NAPT, DHCP, DNS, Embedded Firewall • 4 poorts switch

Ik heb annex A (pots)

[ Voor 26% gewijzigd door DualDevil op 28-11-2005 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35417

Klopt, daarmee red je het.

Maar dit is wel een erg grote kick en jouw situatie wordt in meer topics dan alleen deze beschreven.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.