• Benadski
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11-2025
Hoe kun je het beste een IR-filter maken die het zichtbare licht eruit filtert?

Ik weet dat ze in video's en afstandsbedieningen zitten, maar wat is het nou precies en waar kun je grotere stukken vandaan halen of waarvan kun je het zelf maken?

Heb al suggesties gehad over cd's en floppy disks, maar die zijn volgens mij niet transparant genoeg... Ook heb ik gehoord dat 100 lagen rode folie het moet doen, maar misschien verzwakt het IR licht daardoor ook...

• xentric
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-08-2012
Ga je een "x-ray" camera maken ofzo ? :P

Als er een ding groter is dan het heelal, dan is het de menselijke verbeelding...

• Polichism
  • Niet online

Polichism

MOEHOE

(overleden)
Waar zou je het voor nodig hebben dan ?

{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen

• Benadski
Voor tegenlicht (TL) te verminderen, zodat mijn camera in het donker kan zien of mijn fiets er nog staat... De automatische lichtcompensatie die de CCD doet laat alleen de TL's zien... :(

TL's geven naar mijn idee veel minder IR af dan zichtbaar licht... toch?

EDIT: Dat X-RAY gedoe is volgens mij maar een geintje ofzo, of niet? Wel vet als het kan! Gewoon door iemands zonnebril heenkijken :D

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01-2025
Xray kan zo door een zonnebril hoor, alleen stopt daar niet :P.

En over je camera: een TL buis straalt altijd nog veel meer licht uit dan een fiets...

• Benadski
Maar mijn fiets is belicht met een IR-LED shijnwerpertje... Zelfs die zag ik niet door die TL's... :(

Nu d8 ik dus het meeste licht eruit te filteren en dan met IR te belichten... Moet toch kunnen?

Een zonnebril ga ik proberen (blockt aardig wat licht en laat IR misschien door :?)
Misschien is een las-glaasje ook wat of niet?!?

Verwijderd

IR blocking filters zitten oa in dia projectors, maar jij zoekt juist een IR doorlaat-filter. ik denk dat je de meeste kans hebt bij een fotografie speciaalzaak.
of beter nog: een astronomie speciaalzaak, bij astro-fotografie worden wel eens IR doorlaatfilters gebruikt.

• Benadski
Jammer dat ik maar een studentje ben... Klinkt als astronomisch hoge bedragen... :(

EDIT: Misschien moet ik idd. meer verlichten... Zou dit wat zijn? TO-66 dingen bedoel ik dan, in combinatie met een lens...

Denk dat die 7 losse LEDs niet veel doen icm. een lens, het zijn dan allemaal aparte lichtbronnen lijkt me...

Is 1,6W puur 870nm IR licht eigenlijk veel en de juiste golflengte voor CCDs?!?

• Polichism
  • Niet online

Polichism

MOEHOE

(overleden)
Er zijn ook setjes te koop waar je IR ledjes op kan zetten.
Zo hebben wij een hele schijnwerper opgezet van IR.
Niemand ziet wat dan alleen op de TV als je naar de camera zit te staren.
Zo hebben wij ook iemand op gepakt.

{02:31:10} (splinkie): ik hoor net van iemand dat ze nu met een fietsband moest naaien omdat ze geen condooms meer kon betalen || {02:34:44} (Asjemenou): beter met een lange tijd met goodyear dan een korte tijd met firestone en in de problemen komen

Verwijderd

Volgens mij moet je, je fiets heel erg belichten als je wilt dat er meer IR licht van je fiets af komt dan van je lamp. Dit is onder de aanname dat TL-buizen ook IR uitzenden.

• Benadski
Ik heb wat gevonden met google:

Fluorescent Strip Lighting

This is very popular in offices and factories. This is more efficient. But the light emitted differs from that generated by the sun. Within the glass tube of a fluorescent lamp, ultra violet rays are generated by a mercury vapor arc. The tube is lined with specially designed luminescent compounds which, when hit by the ultra violet rays, emit light of certain colors. Which colors are emitted depends on the type of compounds used to line the tube. Generally these tubes are designed to give off a high level of yellow-green light, the colors to which the eye is most sensitive. Thus they offer a seemingly very bright light while using relatively little energy. However, like the incandescent bulbs, their light is significantly different from that of the sun.

Denk dat ze weinig IR uitstralen denk ik... Ze zijn gemaakt om zoveel mogelijk zichtbaar licht te produceren en IR hoort daar niet bij :)

Heb trouwens mijn 'gratis' IR-Filter gevonden! :*)

link: http://www.xs4all.nl/~wiskerke/artikelen/infrarood.html
Pagina: 1