[access] formulier/rapport vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 299 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64011

Topicstarter
hallo

Ik wil in access een rapport(of een formulier) maken, waarin velden komen te staan, maar deze velden mogen alleen te zien zijn wanneer er een waarde is ingevuld in de tabel bij dat veld.
Nu heb ik geen idee hoe ik dit kan doen, ik heb wel wat gedacht aan werken met vissible en niet vissible maken, maar dan krijg je grote lege vlakken zodra er niets is ingevuld. Het gaat om een groot aantal velden, namelijk 200, maar er is slechts maar een aantal ingevuld, welke en hoeveel dit zijn is steeds anders.
Ook in de help kon ik niks vinden.
Ik maak gebruik van MS Access 2000(nl).
Ik hoop dat iemand een idee heeft hoe ik dit kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phenomenon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:56
Tsja wat je zou kunnen doen is via code een datasource aan het veld koppelen, maar vraagt redelijk wat programeerwerk. Je kan ook via code je velden opschuiven e.d.

je maakt bv 10 velden op je formulieraan
code:
1
2
If not isnull(rst!veld1) then tkstveld1 = rst!veld1
etc

Dat zou een manier kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:02

Boss

+1 Overgewaardeerd

Gaat je niet lukken. Ik denk dat je je ontwerp eens moet herzien, als je zoveel lege velden nodig hebt.

Eventueel zou je ieder form / rapport met code kunnen opbouwen, maar da's wel lastig en niet echt snel voor de gebruiker.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Sorry maar dit kan ik allemaal niet in mijn access boek vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59762

Tijd voor een goed boek ?? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masch
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11:12
Verdiep je eens in het proces van normaliseren. Het moet mogelijk zijn om die 200 velden :? recordsgewijs in je database te krijgen.
Wat is de opzet van je database??

(\__/) Ik wist totaal niet wat hier neer te zetten....
(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch_guy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-06 12:08

Dutch_guy

WYSIWYG

Wat ben je eigenlijk aan het bouwen, en voor wie ?

Pay peanuts get monkeys !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Masch schreef op 30 oktober 2002 @ 09:21:
Verdiep je eens in het proces van normaliseren. Het moet mogelijk zijn om die 200 velden :? recordsgewijs in je database te krijgen.
Wat is de opzet van je database??
Het gaat om een tabel die bestaat uit zo'n 200 velden. In de tabel moeten controle resultaten komen, dus voor elk onderdeel een appart veld. Maar er is niet altijd iets mis met een onderdeel, dus kan deze leeg blijven maar als er wel wat is wordt er iets ingevuld in het veld van het onderdeel.
Nu wil ik een overzicht, in de vorm van een rapport of een formulier, maken waarin dan alleen de velden staan waar iets is ingevuld, dus waar iets mis mee is.
Maar ik zou dus echt niet weten hoe dit zou kunnen en of het wel kan?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masch
Volgens mij kun je de tabel beter aanpassen, zodat er recordsgewijs controle resultaten kunnen komen te staan. De tabel moet er dan als volgt uitzien;

ID -- Onderdeel -- Controle Resultaten

Nu hoef je dus alleen maar de onderdelen in te vullen waar er resultaten van zijn. Voor de onderdelen zou je dan ook weer een aparte tabel kunnen maken en dat wordt het zoiets als dit;

OnderdeelID -- Onderdeelnaam
ID -- OnderdeelID -- Controle Resultaten

(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zoiets zou inderdaad kunnen, maar de onderdelen staan al vast beschreven, er moet alleen gekeken worden of er iets mis is met het onderdeel of niet. Nu wordt allemaal in 1 record geschreven, als voor elk onderdeel in aparte record wordt geschreven, wordt erg veel werk om per onderdeel aparte stuk invoercode te schrijven.
Is er echt geen mogelijkheid om dit te doen met 1 groot record?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69377

sorrie ik had een antwoord getypt, maar bij nader inzien heeft het er niets mee te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59762

hmm, slaat nergens meer op nu imtech zijn post heeft verandert ...

Met Access gaat dat net zo makkelijk.
Als je een combo box neerzet met daarin alle onderdelen en je vult er 1 in dan krijg je eronder weer keurig een nieuw record. Ook zonder code.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68553

In plaats van Delphi zou ik SQL server 2000 (of Ukon) nemen in combinatie met Visual Studio.Net.

In Access kan het ook wel (net als in Delphi !), maar het staat wel interessant ;-)

Of schrijf alles op papier (hoef je ook geen programmeertaal te kennen)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masch
Anoniem: 64011 schreef op 30 oktober 2002 @ 10:45:
Is er echt geen mogelijkheid om dit te doen met 1 groot record?
Vast wel, echter dat is niet de goede (imo) manier van werken. Ik zal je echt aanraden om het op deze manier te doen, anders blijf je straks tegen problemen oplopen.

(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er is eigenlijk nog een probleem als je allemaal verschillende records wilt doen, want naast de onderdeel gegevens, moet ook in de controle tabel gegevens ingevult die bij elk onderdeel hetzelfde zijn, zo krijg je een tabel met de eerste velden die allemaal hetzelfde zijn, dus dat is ook niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masch
Dan moet je ook de controle gegevens in een tabel zetten en deze weer koppelen. Neem van mij aan dat dit de juiste manier is. Als je dan later wijzigingen wilt doen kun je dit veel makkelijker doen.

Koop hier eens een goed boek over en dan met name het normaliseren. Daarmee wordt het je vast wel duidelijker.

(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Masch schreef:
Vast wel, echter dat is niet de goede (imo) manier van werken. Ik zal je echt aanraden om het op deze manier te doen, anders blijf je straks tegen problemen oplopen.
----------------------------------------------------------------------
Dan moet je ook de controle gegevens in een tabel zetten en deze weer koppelen. Neem van mij aan dat dit de juiste manier is. Als je dan later wijzigingen wilt doen kun je dit veel makkelijker doen.
Nu ben ik mijn een aantal dingen aan het bedenken naar aanleiding van jou tip om met verschillende records en niet velden te doen.
Ik zou dan de volgende velden aanmaken :
ID, Datum, Onderdeel, Oorzaak, Oplossing.

Nu ben ik een heel eind uitgekomen met hoe ik zou kunnen doen voor het invullen van de tabel via formulieren op deze manier.
Maar ik zit wel met het probleem om dan een rapport te maken. Nu moeten er allerlei verschillende records geselecteerd worden, in plaats van 1 record en ik kom er niet uit hoe ik dat dan zou kunnen doen, en dat ook voor meerdere tabellen werkt.
Weet je hier misschien een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 41576

Anoniem: 64011 schreef op 29 oktober 2002 @ 15:21:
Het gaat om een groot aantal velden, namelijk 200, maar er is slechts maar een aantal ingevuld, welke en hoeveel dit zijn is steeds anders.
;( :? :? :? |:(
Ik hoop dat iemand een idee heeft hoe ik dit kan doen?
minder tabbellen, en idd een beter Acces boek kan helpen. iig minder tabellen, anders wordt het zeer onoverzichtelijk voor je zelf. Wat voor gegevens wil je opslaan????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masch
Anoniem: 64011 schreef op 04 november 2002 @ 10:37:
[...]

Maar ik zit wel met het probleem om dan een rapport te maken. Nu moeten er allerlei verschillende records geselecteerd worden, in plaats van 1 record en ik kom er niet uit hoe ik dat dan zou kunnen doen, en dat ook voor meerdere tabellen werkt.
Weet je hier misschien een oplossing voor?
Met een query misschien :? . Als je het goed hebt opgezet, zijn je tabellen nu gekoppeld. Sorry hoor, dit moet je weten voordat je zoiets gaat maken. Verdiep je eerst eens wat meer in Access, zoals ik al eerder aangaf.

(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Weet je het probleem is dat hetgeen wat gecontroleerd wordt in verschillende categorien is in te delen, maar op de manier om met meerdere records te doen is het dit niet mogelijk met een query(niet een die ik weet)om dit nu nog in categorien te doen, dit is een vereiste.
Ook omdat er dezelfde onderdelen zijn maar in andere categorien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Het klinkt niet naar een Access probleem zoals andere al aangaven... ik stel voor om een basis boek te nemen van data normalisatie en modellering...voor de theorie..
succes met de aanschaf..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 59636

Iemand heeft ooit gezegd:
"Er zijn geen domme vragen, alleen maar domme antwoorden.".
Zou hij ook dit hebben verzonnen ? :
"Eén dwaas kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden".
Persoonlijk vind ik dit wel een juiste gezegde:
"Schoenmaker blijf bij je leest."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke als jullie het allemaal zo simpel vinden, waarom is er dan nog niet een antwoord gegeven waarmee het echt helemaal is opgelost???????

Ik vind het dus niet zo simpel, anders had ik zelf wel opgelost en niet hoeven vragen!!!!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masch
Ze hebben wel gelijk...

Het is heel moeilijk om een probleem uit te leggen, als je de basis niet goed snapt. Daarmee valt of staat een goede database namelijk. Neem ons advies nou maar ter harte, je wordt er alleen maar beter van.

(='.'=) Dus het werd....
("")("") Een konijn!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
De gehele basis ken ik misschien niet, maar wel een groot gedeelte. Ik wil nog 1 keer proberen dit probleem uit te leggen en mocht het dan nog niks opleveren, hou ik op met dit probleem.

Probleem :

Ik heb nu een tabel(controle) gemaakt met de volgende velden :
ID, Datum, O1, Onderdeel, Oorzaak, Oplossing

Hier wordt bijvoorbeeld de volgende regel ingevoerd :
44353|4-11-02|bfb|Aardelektrode|niet aanwezig|Aanbrengen

Het veld O1 is opgenomen, omdat het onderdeel Aardelektrode ook nog op een ander niveau voorkomt en het record moet uniek blijven, hier staat bfb voor Bouwkundig-Fundatie-Bliksembeveiliging.

Nu wil ik als ik alle onderdelen van de controle heb ingevoerd een rapport maken, in dit rapport moeten dan de verschillende niveaus apart komen te staan. Dus een simpele query als 'Select *' helpt niet. Nou zou ik per O1 een aparte query kunnen maken, maar dit levert dan ontzettend veel kleine query's op.

Nu zoek ik dus naar een manier waarmee alle records op een rapport komen, maar dat ik de plaats waar deze komen zelf kan aangeven, en ook nog labels kan toevoegen.

Ik hoop hiermee mijn probleem duidelijk te hebben beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
toch nog bedankt voor de hulp
Pagina: 1