Wat is dit ding? [Pics komen eraan]

Pagina: 1
Acties:

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-04 16:28
Ik heb dus via het ROC, waar mijn pa werkt een Madge Let-36 gekregen. Een soort van switching hub in 19" formaat. Gewicht van 33 kg oid. Het zijn voor zover ik kan zien 16 rijtjes van 12 poorten per stuk. Oftewel een hoop poorten. De info die ik kan vinden is erg schaars. In dit topic : Hub/Switch ? Wat is het ? staat wel t een en t ander, o.a. dit stukje
Hier heb ik de Lannet Let-36 staan met 100 poorten. De radiale fans in de switch heb ik ff gesmeerd en dat scheelt aanzienlijk in het geluids niveo van het geheel. De backplane van mijn switchje heeft een bandbreete van 2,56 Gbit.
Dus hoop dat dit het goede topic is, want anders kan een mod hem toch wel verplaatsen. Heeft iemand ook zo'n ding of kan iemand meer info voor me vinden dan dat ik nu al heb. Want wil gewoon de exacte specs hebben zodat ik kan kijken wat ik ermee kan doen :D

..::System Specs::..

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:35

Arno

PF5A

[google=Madge Let-36] al bekeken :?

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Ibidem
Traag schreef op 29 oktober 2002 @ 13:34:
Ja dat heb ik dus al gedaan, en t leuke is dat t of Russisch is of ik er helemaal geen touw aan kan vastknopen :( Voor de rest weinig nuttigs, jammer genoeg :(

• Brahiewahiewa
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Traag schreef op 29 oktober 2002 @ 13:34:
Je zou ook kunnen beginnen op www.madge.com
Anyway, 't is een MAU; hebbie niks an tenzij je ook een handjovol TokenRing kaarten op de kop kunt tikken

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 21:31

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

Jezus wat een koe
Afbeeldingslocatie: http://www-etseib.upc.es/serveis/ccalcul/cat/gif/l3620.gif

oh en het is trouwens niet Topic, maar Forum :P

• mavink
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 27-05 09:16
Brahiewahiewa schreef op 29 oktober 2002 @ 14:19:
[...]

Anyway, 't is een MAU; hebbie niks an tenzij je ook een handjovol TokenRing kaarten op de kop kunt tikken
Ik dacht toch echt dat-ie ethernet deed... Het hangt misschien af van wat voor kaarten je er in steekt.

Verwijderd

Brahiewahiewa schreef op 29 oktober 2002 @ 14:19:
[...]

Lijkt anders wel op Ethernet hoor :?
De backplane van mijn switchje heeft een bandbreete van 2,56 Gbit.
Man, mijn 24-poortert doet nog meer ;)

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:17

Reptile209

- gers -

Modbreak
Hier hebben de de V&A voor

[ Voor 0% gewijzigd door Koffie op 29-10-2002 17:41 ]

Zo scherp als een voetbal!

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:33

Predator

Suffers from split brain

PNS -> NT

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

De "T" uit "LET-36" is voor Madge al een indicatie dat het TokenRing is.
Daarnaast, Madge is met IBM de grootste exponent van de TokenRing-wereld (Olicom was dat ook, maar is door Madge opgeslokt).

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• Ibidem
mvdejong schreef op 29 oktober 2002 @ 22:19:
De "T" uit "LET-36" is voor Madge al een indicatie dat het TokenRing is.
Daarnaast, Madge is met IBM de grootste exponent van de TokenRing-wereld (Olicom was dat ook, maar is door Madge opgeslokt).
ok dus ik heb hier alleen wat aan als ik een Tokenring kaart heb? Dan weet ik dat, op Madge.com staan alleen de huidge modellen :s Heeft iemand nog wat meer info gevonden misschien :? Dat zou me zeer helpen!

• mvdejong

mvdejong

FOUT - SORRY

Ik was te snel en te naief.

Dit ding is een Madge (oorsponkelijke eigenlijk van LANNET) MultiNet LET-36, met mogelijkheden voor TokenRing-modules maar ook Ethernet (10 en 100 Mbps) en FDDI.
Het is in principe een hub-chassis, maar je kunt er ook switch-modules inplaatsen.
Het hangt dus helemaal van je modules af wat dit ding precies aankan.

Als je naar www.lannet.com gaat, kom je trouwens bij Avaya terecht,
weer een andere club in netwerken. Ik denk dat de LET-reeks met
name toch vanwege de TokenRing-mogelijkheden naar Madge is gegaan.

Wat citaten :

Een citaat uit NetworkComputing Magazine
LANNET MultiNet LET-36 LANswitch
LANNET's LET-36 chassis can accept switching and nonswitching modules. The result is a product that is not quite a hub in the classic sense, but neither is it in the same category as the other switching hubs.

The LET-36 has a high-speed channel on its backplane, as well as four Ethernet speed channels. The high-speed bus accommodates only Ethernet and Fast Ethernet modules. You can install a Wellfleet FDDI router module, but it interfaces only the four Ethernet buses. To go from FDDI to the switching fabric requires external cables to connect between the different modules that LANNET supports.

LANNET refers to its switching architecture as protocol-independent; that means no routing support and only topologies that use Ethernet frame styles. Unlike the other switches, the LET-36 doesn't support the spanning tree protocol. Instead, LANNET supports something it calls hardware-based redundant links. So use caution before adding this switch into a bridged network dependent on a spanning tree.

Because LANNET's switching modules include only Ethernet and Fast Ethernet, we were only able to test IPX and AppleShare protocols, which worked well. Configuring the LET-36 was difficult. LANNET has chosen to incorporate modules for a number of other vendors, each with their own configuration interface. On the positive side, LANNET's GUI configuration utility that runs under HP OpenView allows for easy configuration of virt ual LANs and the switching bus. You should know exactly what you're doing; the software provides no feedback on why certain operations cannot be completed.

For all its strangeness, the LET-36 is a fairly economical system. Many of the modules can support only a few addresses per port and are meant to be directly connected to end-user systems.
Een beschrijving van nogal complex geconfigureerde LET-36's in de praktijk :
The departmental networking is centered around four LANNET LET-36 Intelligent Hubs with multi-channel (4 Ethernet, 3 FDDI/TokenRing, and 2Gbps Hi-Speed) backplanes. The LET-36 Hubs containing segment-switchable 10-BaseT modules, Brouters, FOIRL modules and Terminal Servers are SNMP-compliant and are managed through MultiMan Network Management System.

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

Verwijderd

M.A.W. Potgond erin, een paar leuke bloemen en je hebt er nog jaren lang plezier van.. ;)

Misschien kan je hem modden en er een aantal mobo's in stouwen...
Verder lijkt hij me een beetje groot voor thuis..

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 29-10-2002 23:47 . Reden: typo.. ]

• Ibidem
ok thx voor de info, heb er zekerz wat aan gehad, alleen is de vraag nog hoe weet ik wat voor Ethernet functies ie heeft en dan met name, 10/100 MBit poorten. Op t ROC kennen ze hem maybe gebruiken om wat te knutselen! Daar ligt al een gigabit LAN, maar om die n00bs wat te leren! :P * Ibidem is een Havo student ;)

Dus hoe herken ik de poorten, binnenkort zal ik wel ff een pic maken. Mot dan digicam lenen :) Maar ik zie 3 aansluitingen helemaal rechts, SB, CONSOLE en OB. Waar dienen deze voor? Stuur je hiermee alles aan :?

• mvdejong

mvdejong

CONSOLE is in ieder geval iets waar je een serieel kabeltje in kunt prikken en dan met een seriele terminal (of terminal-emulator zoals HyperTerm) het beestje kunt configureren.
SB en OB kan ik niet direct thuisbrengen.
Als je de type-nummers van de verschillende modules oplepelt kan ik misschien nog wat vinden over wat nou precies wat is.

• Drag0nsden
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-08 22:09

Drag0nsden

To GoT, or not to GoT...

Zo'n ding hadden wij dus ook bij mijn vorige werkgever.
Maakt een pokke-herrie, en produceert erg veel warmte, om maar te zwijgen over het stroomverbruik. Dus niet onder je bed zetten ;)

Het is dus gewoon een switch, waar je allerelei modules in kan prikken: Hub-modules, Switch modules, glas, TokenRing, Ethernet, etc.

Om hem te configureren/beheren wordt meestal gebruikt gemaakt van Tivoli. Het kan echter met andere SNMP based management tools, mits je de juiste plugin hebt. Telnet is ook een optie. Als het goed is zit er ook een module in, waar een connector op zit met de aanduiding "Console". Hier kun je dan een dumb terminal inprikken, of een serieële poort van een PC.

offtopic:
BTW: Een MAU is een een soort HUB, maar dan voor TR. Er zitten geen RJ-45 connectors op een MAU (dan zou het een RAM of een LAM zijn) maar IBM Dataconnectors, je hebt overigens wel verloopstekkers (BALUN) naar UTP. Werkt met relais om de ring in stand te houden als een TR node uitgaat, en gebruikt geen stroom, want die komt van de TR bekabeling.

edit:
Hmm, vergeten op "verstuur bericht" te klikken, is er weer één me voor... :+
Pagina: 1