Toon posts:

[Linux] Ext2 -> Ext3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Kan ik van ext2 naar ext3 converteren?
Ik wil graag echt de waarheid horen want laatst hoorde ik ook dat ik van ext2 naar xfs kon converteren maar dit kan dus niet waardoor ik al mijn data kwijt was.
Ik heb de jfsutils al gedownload, ik kan op dit moment mijn partitie zo formateren of het liefst converteren naar ext3.

Nu heb ik ook nog een tweede vraag, als ik deze partitie formatteer, kan ik dan een standaard Debian Woody erop zetten? of moet ik dan een speciale image hebben met ext3 support? (lijkt mij niet maar ik vraag het maar even voor de zekerheid :D)

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:54

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

simpel:
code:
1
# tune2fs -j /dev/hdx

dat maakt dan de '.journal'-file aan in de root van die partitie.
ext2 en ext3 zijn compatible met elkaar, dus dat gaat geen problemen geven.

Vergeet niet de /etc/fstab aant e passen zodat je partities als ext3 worden gemount, anders werkt het nog niet.. ;)

Ik lees nu pas GOEd je bericht..

.. Ja het kan. ;)

• Equator

Equator

Crew Council

Oh, en ik weet niet of je versie van Debian standaard de ondersteuning voor ext3 in de kernel heeft zitten. Maar dat geeft niet, want je kan een ext3 partitie ook als ext2 mounten. Maar dan moet je je /etc/fstab misschien nog ff op auto laten staan.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

CyberJ schreef op 29 oktober 2002 @ 12:08:
Oh, en ik weet niet of je versie van Debian standaard de ondersteuning voor ext3 in de kernel heeft zitten.
Dat zit er standaard in, ik heb met die standaard kernel ook ext3 gedraait, gaat prima.

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

• banaan-X
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
CyberJ schreef op 29 oktober 2002 @ 12:06:
simpel:
code:
1
# tune2fs -j /dev/hdx
Eh, dan pas je de hele harddisk naar journaling? Je bedoelt denk ik "tune2fs -j /dev/hdx#", dus bijv "tune2fs -j /dev/hda3".

Verwijderd

Topicstarter
tune2fs -j /dev/hda1 wordt het hier dus :)
ik ga het proberen, iedereen bedankt!

en in mijn /etc/fstab moet ext3 komen inplaats van ext2 ?
(ik neem aan van wel maar je weet maar nooit :))

• imdos
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:14

imdos

I use FreeNAS and Ubuntu

Overigens heb je niets aan de jfs-utils die zijn voor het jfs filesysteem van ibm; maar heb je eerder een recente versie nodig van tune2fs enz. die zitten in een andere package die ik zo gauw ff niet weet! versie 1.27 is iig aan te raden

pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem

• Equator

Equator

Crew Council

e2fsprogs 1.25 of hoger..

• knopper
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-12-2025

knopper

Sander Knopper

Ook moet je kernel ext3 wel ondersteunen, erg belangrijk :*)

Verwijderd

Topicstarter
haha ja daar dacht ik gelukkig net aan voordat ik wilde restarten :)
had ik nog even gauw ext3 support in de kernel meegecompileerd :D

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Je kunt het beste beginnen met de installatie van Debian met CD5, deze kernel heeft de meeste ondersteuning en ext3 support. Met de kernel van deze CD (kernel.2.4.18-bf2) kun je een eind uit de voeten.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

• Equator

Equator

Crew Council

Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 14:28:
haha ja daar dacht ik gelukkig net aan voordat ik wilde restarten :)
had ik nog even gauw ext3 support in de kernel meegecompileerd :D
Ook al had je het niet gedaan, dan was waarschijnlijk je filesystem gemount als ext2, dus geen problemen..

• Buffy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 26-12-2024

Buffy

Fire bad, Tree pretty

Nog even over het mounten van een ext3 filesystem als ext2. Toen ik dat probeerde met 'mount -t ext2 ....' kreeg ik een fout melding dat het filesystem geen ext2 was.

Kan dat liggen aan het feit dat ik een verborgen .journal file heb? (tunefs gedraaid terwijl filesystem unmounted was)

That which doesn't kill us, makes us stranger - Trevor (AEon FLux)
When a finger points at the moon, the imbecile looks at the finger (Chinese Proverb)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:36

Exirion

Gadgetfetisjist

miniBSD schreef op 29 oktober 2002 @ 14:49:
Je kunt het beste beginnen met de installatie van Debian met CD5
Dat betekent niet dat je CD5 daadwerkelijk nodig hebt. Je kunt gewoon vanaf CD1 de setup draaien met de 'bf24' kernel waar praktisch alles in zit.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• miniBSD
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20-12-2023
Klopt maar dan moet je wel handmatig de initrd toewijzen in lilo, en dat zeker voor iemand met weinig ervaring lastig zijn.

Quidquid latine dictum sit, altum sonatur (Whatever is said in Latin sounds profound).

Pagina: 1