Toon posts:

[Win2k] DNS Servers Synchroniseren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand een goede site hoe je onder win2k je DNS synchroniseert.

De DNS database in NT4 was statisch en toen lieten we de BDC zone transfers sturen maar de PDC en deden aanpassingen op de BDC. Ik heb gekeken en dit kun je ook onder Win2k zo instellen. Onze PDC en BDC zij dus geupgrade naar Win2k en is de NT4 userdatabase is geimporteert in AD. Ook is DNS nu dus dynamisch en wordt ook elke pc toegevoegd aan DNS die op het domein wordt gebracht.

Het liefste zou ik zien dan beide DNS servers elkaar updaten. Iemand voegt een record toe (statisch) voor een switch of router aan een van beiden DNS servers en ze synchroniseren elkaar elke x seconden ofzo. (iemand een idee op de plek van de X ??)

Hoe werkt de synchronisatie dan ? Ik hoop dat iemand hier goede documentatie over heeft. Kan niks vinden met de search en google. :'(

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 11:31:
Weet iemand een goede site hoe je onder win2k je DNS synchroniseert.

De DNS database in NT4 was statisch en toen lieten we de BDC zone transfers sturen maar de PDC en deden aanpassingen op de BDC. Ik heb gekeken en dit kun je ook onder Win2k zo instellen. Alleen zijn onze PDC en BDC geupgrade naar Win2k en is de userdatabase geimporteert in AD. Nu wordt ook elke pc toegevoegd aan DNS die op het domein wordt gebracht. Hoe werkt de synchronisatie dan ? Ik hoop dat iemand hier goede documentatie over heeft. Kan niks vinden met de search en google. :'(
als je een AD integrated zone hebt, wordt je dns database gesynct tussen al je Domain controllers ook al staat DNS niet geinstalleerd op die DC's.
Het is een onderdeel van de Domain partition, en die wordt dan dus gerepliceert.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik zien of we een AD integrated zone hebben ?? Aan DNS is nl niets aangepast sinds de upgrade. DNS staat inderdaad op de DC geinstalleerd. Ik hoef dus niets in te stellen voor synchronisatie ?? Het gaat allemaal vanzelf ? Geldt dit ook voor de reverse lookup zones ? (PTR records)

Verwijderd

de eigenschappen (properties) van de zone!, daar staat een "type" bij.

dat kan zijn AD integrated, primaire, backup

offtopic:
en nou was ik sneller jeroen :P

• Tylen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:33

Tylen

Dutch ProClass 1000 #56 ⭐⭐⭐⭐⭐

Open je dns mmc en klik met je RMB op het Domain (forward lookup zone) en kijk bij je type.

offtopic:
Arjo 2-2 Jeroen.

“Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life.”

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:34

Arno

PF5A

Dit is dus best wel een redelijke zoekvraag.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

Mag ik dit draadje dan met een andere vraag vervolgen?

Hoe kan je het beste DNS servers synchroniseren uit twee verschillende domeinen?

De situatie:
Ik heb bijv. domeinA.net op een server1 en domeinB.net op server2.
Nu hebben we bij de domein registratie voor domeinA.net als primaire dns-server server 1 opegegegevn en als secundary server2. En voor domeinB.net dit precies omgekeerd.

Nu hebben de servers dmv. vpn een verbinding met elkaar.
Op server 1 is domeinA.net AD-integrated en op server 2 is domeinB.net integrated.
Tevens staat op server 1 een extra zone voor domeinB.net en op server2 een extra zone voor domeinA.net.

Wat is de makkelijkste manier om de dns-records te syncroniseren?

• Tylen

Tylen

Zorg dat de zone van de andere server als secondaire (read only) insteld.

Vervolgens op de primaire (of AD zone) onder tabblad Zone Transfer instellen dat je andere server je zone mag transferen..

[ Voor 0% gewijzigd door Tylen op 29-10-2002 12:09 . Reden: Mooier maken/ ]

Verwijderd

Jeroen_Tielen schreef op 29 oktober 2002 @ 12:08:
Zorg dat de zone van de andere server als secondaire (read only) insteld.

Vervolgens op de primaire (of AD zone) onder tabblad Zone Transfer instellen dat je andere server je zone mag transferen..
Dus op server1 moet ik dan domeinB.net als secondary zone instellen, en op server 2 moet ik bij domeinB (welke AD is) instellen dat ie getransfeerd mag worden.

Maar moet ik dan niet op server1 instellen waar ie de zones van daan moet kopieren????

• Tylen

Tylen

Die vraag wordt je gesteld tijdens de wizard.. ;)

Verwijderd

Topicstarter
Het staat allemaal op AD integrated. Ik hoef dus niet synchronisatie in te stellen want dat gebeurt dus vanzelf. Ze synchen uit zich zelf ??? Alvast bedankt scheelt met weer een avondje overwerk met uitzoeken.

• Tylen

Tylen

Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 12:16:
Het staat allemaal op AD integrated. Ik hoef dus niet synchronisatie in te stellen want dat gebeurt dus vanzelf. Ze synchen uit zich zelf ??? Alvast bedankt scheelt met weer een avondje overwerk met uitzoeken.
In jou geval wel. ;) AD + DNS rulezz zwaar...

Verwijderd

Jeroen_Tielen schreef op 29 oktober 2002 @ 12:18:
[...]

In jou geval wel. ;) AD + DNS rulezz zwaar...
Thanks, had mijn vraag al gesteld voor ik het had geprobeerd.....
Nu zie ik het ook.

Verwijderd

2 verschillende domeinen worden niet automatisch gerepliceert!
dns is een onderdeel van de domain partition, en wordt dus tussen alle DC's van hetzelfde domein gerepliceert.
jij zegt dat je 2 domeinen hebt, dus zul je toch secundaire zone's aan moeten maken.
Pagina: 1