Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Aansluiten groot aantal leds

Pagina: 1
Acties:
  • 132 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• marksanne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-12-2023
Ik wil wat prutsen met LED's en ik weet inmiddels hoe ik de weerstand (ohm) moet berekenen. Nu wil ik dus de juiste weerstandjes gaan kopen maar plots bedacht ik "zo'n weerstandje heeft 2 pennetjes, welke pennetje van het weerstandje sluit ik op de 'anode' (+) van een LED aan?"...

En... ik zou een stuk of 15 tot 20 LED (2.8V, 20mA) willen aansluiten (liefst 'achter elkaar' -in serie dus-) maar heb ik dan aan 1 weerstandje genoeg? De ruimte die ik heb is eigenlijk (vrees ik) te beperkt om op ieder LEDje een aparte weerstand aan te sluiten.

Zoals je leest, ik doe mijn best, maar de kennis en ervaring ontbreken nog behoorlijk. Vast dank!

• djack
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11-2024
speelt gene rol welk pinneke van de weerstand ge gebruikt
weerstanden werken niet met anodes en dergelijke
ge moogt die der inrammen hoe ge wilt

Because Great minds Think alike

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10:04

Bezulba

Formerly known as Eendje

boeit geen ruk ;)

ennuh je kan ledjes in (nu moet ik heel hard nadenken) in serie schakelen (dus achtermekaar) en dan maar 1 weerstandje hebben, correct me if i'm wrong

blup

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

het is alleen denk ik wel zo dat als je 15 tot 20 ledjes achterelkaar zet de laatste nauwelijks licht geven

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• DiNo!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10:45
Wat meestal wel netjes is dat je de weerstand tussen de + en het ledje stopt. Zo voorkom je verwarringen.

https://github.com/atoomnetmarc/

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
Je hebt idd maar 1 weerstand nodig als je de hele boel in serie schakelt.
Als je heel veel LEDS gebruikt dan heb je zelfs geen weerstand nodig. Bljkbaar hebben leds zelf ook een kleine weerstand.

Senile! Senile Oekaki

• djexplo
  • Laatst online: 27-10 15:31
Natuurlijk kan je met 1 weerstand af maar dan moet je daar tijdens het berekenen rekening mee houden want bij 1 led(3v,10ma) en 10V voedingspanning V/I=R zou je een R van (10-3)/10m=700 ohm en bij twee leds (10-3-3)/10m=400 ohm

En bij 3 leds heb je geen weerstand meer nodig want 10-3-3-3 is bij na 0 dus dan wordt de serie weerstand ook nul :)

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• DiNo!
marksanne schreef op 29 oktober 2002 @ 11:04:
En... ik zou een stuk of 15 tot 20 LED (2.8V, 20mA) willen aansluiten (liefst 'achter elkaar' -in serie dus-) maar heb ik dan aan 1 weerstandje genoeg? De ruimte die ik heb is eigenlijk (vrees ik) te beperkt om op ieder LEDje een aparte weerstand aan te sluiten.
Je kan dat zeker doen. Je moet dan de weerstand waarde aan de hand van de optelsom van het voltage van de leds en je voeding berekenen.

20Leds * 2.8V = 56V. Dus als je een 60V voeding hebt dan is het (60 - 56)/ 0.020 = 200 Ohm weerstand die minimaal (0.02 * 4) = 80 miliwatt kan verdragen.

Snappie nog? :*)

• Kawa
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:57
mcDaedalus schreef op 29 oktober 2002 @ 11:07:
het is alleen denk ik wel zo dat als je 15 tot 20 ledjes achterelkaar zet de laatste nauwelijks licht geven
uhhh... bij jullie branden de lichtjes bovenin de kerstboom dus minder fel dan de lichtjes onderin? (of andersom)

• AcouSE
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Als je alleen de 12V van je PC ter beschikking hebt, dan kun je 4 leds en een weerstand in serie zetten. Dan valt er 4*2,8V=11,2V over de leds, en dus 0,8V over de weerstand. Om 20mA te laten lopen moet deze dus 0,8V/0,020A = 40Ohm zijn.

Dat doe je dan 5x en dan heb je dus 20 leds (met 5 weerstanden).

[mod-mode]
Ik pas je titel even aan, "hoe sluit ik een weerstandje eigenlijk aan?" staat zo n00b... :)

• DiNo!
mcDaedalus schreef op 29 oktober 2002 @ 11:07:
Als je 12V van je voeding gebruikt dan kan je maximaal floor(12/2.8) = 4 ledjes kwijt.

Let er dan wel op dat je ledjes precies 2.8 volt spanningsval hebben met 20 ma. Ik neem voor de zekerheid altijd 10ma (of 50% van max) dan heb je nog wat speelruimte met het voltage van je voeding/waarde van de weerstand.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-11 03:04
Die ledjes werken volgens mij gewoon net als kerstverlichting en mag je ze gewoon bij elkaar optellen en heb je op een gegeven moment niet eens een weerstand meer nodig!
Gewoon in serie zetten dus!

Verwijderd

Kawa schreef op 29 oktober 2002 @ 11:16:
[...]

uhhh... bij jullie branden de lichtjes bovenin de kerstboom dus minder fel dan de lichtjes onderin? (of andersom)
Ja, dat is afhankelijk van welke kant de stroom komt. >:)

Jongens, lees de FAQ aub...

• DiNo!
pcmadman schreef op 29 oktober 2002 @ 11:20:
Die ledjes werken volgens mij gewoon net als kerstverlichting en mag je ze gewoon bij elkaar optellen en heb je op een gegeven moment niet eens een weerstand meer nodig!
Gewoon in serie zetten dus!
Niet doen!, je moet altijd een weerstand hebben. Ledjes kunnen per stuk afwijken van de 2.8V (bijvoorbeel 2.78). Dan heb je dus kans op te grote stromen waardoor je Ledje niet het eeuwige leven heeft.

• marksanne
Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 11:21:
[...]

Ja, dat is afhankelijk van welke kant de stroom komt. >:)

Jongens, lees de FAQ aub...
hmmm... de FAQ heb ik volgens mij gedetailleerd gelezen maar juist hierover vindt ik niets terug. Dus als je je antwoord nog wat wilt toelichten... GRAAG.

wel bedankt voor alle replies van iedereen! zo kom ik ergens!

• spacy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-11 18:01

spacy

+++

als jullie ledjes paralel of in serie gaan zetten met maar 1 gezamelijke weerstand,
gebruik dan wel overal het zelfde type led,
je wil ze natuurlijk allemaal ongeveer even fel laten schijnen voor een mooie gezicht,
hiervoor zal de ene led een iets hogere stroomwarde nodig hebben en de ander een iets lagere, zolang je maar niet boven de 20mA komt als stroomwaarde kun je dus gewoon weerstanden uit proberen, om te kijken of de felheid van een LED je naar wens is en gelijk aan de felheid van een andere kleur (over het algemeen hebben de nieuwere leds zoals blauw en wit, minder stroom nodig dan geel en rood voor een zelfde felheid)
voor het testen van weerstanden is het makkelijk een testplankje te gebruiken, vast wel verkrijgbaar bij de electroboer (voor foto zie link: http://members.lycos.nl/ouwetroep/got/testplankje.jpg )

Verwijderd

marksanne schreef op 29 oktober 2002 @ 11:30:
[...]

hmmm... de FAQ heb ik volgens mij gedetailleerd gelezen maar juist hierover vindt ik niets terug. Dus als je je antwoord nog wat wilt toelichten... GRAAG.
Mmm, AcouSE heeft het al gezegd, de gezamenlijke doorlaatspanning van alle in serie geschakelde LEDs moet altijd lager zijn dan de spanning waar je ze op aansluit.

En altijd een serieweerstandje gebruiken, in tegenstelling tot wat sommigen beweren.
Als je dat niet doet, en de spanning neemt door wat voor oorzaak dan ook maar een klein beetje toe, dan neemt de stroom door je LEDs enorm toe.

• marksanne
Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 13:52:
[...]

Mmm, AcouSE heeft het al gezegd, de gezamenlijke doorlaatspanning van alle in serie geschakelde LEDs moet altijd lager zijn dan de spanning waar je ze op aansluit.

En altijd een serieweerstandje gebruiken, in tegenstelling tot wat sommigen beweren.
Als je dat niet doet, en de spanning neemt door wat voor oorzaak dan ook maar een klein beetje toe, dan neemt de stroom door je LEDs enorm toe.
dus de "kerstboom-theorie" kan de prullenbak in. ik geloof dat ik eruit ben zo. thanx all!

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Kawa schreef op 29 oktober 2002 @ 11:16:
[...]

Werkt ook op 220 ipv 12V.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

Verwijderd

Ik heb een keer een soort van kerstverlichting in mijn pc gebouwd met ledjes van 3 volt.
Dat betekent dus steeds 4 in serie schakelen, en dan die schakelingen parallel op 12 volt aansluiten.

Wel netjes + aan - en andersom he :)
Pagina: 1