Toon posts:

[caraudio] subwoofer op preamp aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 573 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een (mooi gemodde) Peugeot 206. Hier heb ik een originele (RD3) cd/radio inzitten. Op zich wil ik deze radio er voorlopig inhouden omdat er een AB achter het stuur zit en een display in het dashboard welke radio-info weergeeft.

anyway, er zitten 6 (standaard) luidsprekers in de pug (4 voor (hoog, mid), en 2 achter (mid)). Zoals bekend zijn die standaard luidspreker niet echt wat en wil ik een subwoofer (in gesloten kist) + versterker achter deze radio hangen.

Wat zijn de mogelijkheden betreft aansluiten (die RD3 radio heeft geen RCA-out). Ik zal dus een preamp moeten kopen om de versterkte uitgang terug te schroeven naar RCA-out. Het liefst gebruik ik de speakers achter ook nog, maar dat zal waarschijnlijk niet makkelijk gaan.

Verwijderd

4 kanaals versterker kopen, voor kanaal terug schroeven, 2 kanalen op de amp bruggen naar 1 (voor de sub) en de andere twee kanalen benutten om je voor speakers versterkt aan te sturen.

Dit omdat je het mooiste effect berijkt wanneer het meeste geluid van voren komt, je achter speakers gebruik je slechts als rearfill.

• CyberJack
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-07 19:08
Het kan ook anders,

Er zijn convertors te koop die het niveau van je speakerkabel terug brengt naar een niveau dat op een ingang van een versterker aan gesloten kan worden.
Als je dan toch een 4 kanaals versterker hebt, kan je 2 kanalen gebruiken voor de woofer (Gebrugt), en dan heb je nog 2 kanalen over om eventueel luidsprekers op aan te sluiten.
Als je geen luidsprekers wilt aansluiten op de versterker, dan heb je aan een 2 kanaals genoeg. (Alleen voor de woofer).

https://bottenberg.dev

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:02

GaMeOvEr

Is een hork.

Of je neemt gewoon een 5/6 kanaals Amp.

Je koopt twee van die omvormers naar RCA, voor kanaal 1&2 (voor) en kanaal 3&4 (achter).

Je Sub input kun je dan van kanaal 1&2 aftappen.

Tevens heb jij geen 6 speakers in je auto, maar 4. Dat 2 daarvan nu opgesplitst zijn in 2 units, (Composet) telt niet gelijk als extra speaker. ;) (Dat is marketingpraat van de producent.)

(Anders heb ik thuis namelijk 19 speakers staan, ipv 5 en twee subs. ;) )

Aannames zijn fataal.

• Wekkel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-06 12:06

Wekkel

De downloadkoning

Zoek inderdaad naar die frutsels, waarmee je een high-power output weer naar RCA niveau kan schroeven. Het is niet ideaal, maar wel goed bruikbaar. Meer dan 15 euro kost zoiets niet per kanalenpaar.

• RonaldMcDonald
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:03
sommige amps hebben ook een high-input.. tenminste mijn oude MacAudio had dat wel. Leek een beetje op een 3.5" floppy powerstekkertje (zo'n kleine witte). Dan kan je een versterkte uitgang van je radio daarop aansluiten. Geluidskwaliteit schijnt wel achteruit te gaan dan maarja je kan niet alles hebben.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, die omvormers (powered output -> RCA) ken ik en moet ik ook aanschaffen.
In principe ben ik vooralsnog wel tevreden over de composet voor.

Er zijn dus twee mogelijkheden :

- converter kopen en aansluiten op uitgang front, deze aansluiten op een gebrugde 2 kanaals versterker en daarmee een subwoofer aansturen. De front speakers NIET versterken (frontspeakers en converter staan dus parallel met elkaar in verbinding op de front-output).

- converter kopen en aansluiten op uitgang front. 4 kanaals versterker aansluiten op deze converter. Via 2 kanalen van deze versterker de composet voor aansturen en 2 kanalen bruggen om vervolgens de versterker + woofer aan te sturen.
Bij deze optie zal ik een nieuwe composet moeten kopen, omdat de standaard speakers dit hoge vermogen niet aan kunnen (denk ik).

Wat zijn de voor- en nadelen van deze twee opties ? Ik vraag mij af of ik de front-speakers en zo'n converter parallel aan kan sluiten.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:02

GaMeOvEr

Is een hork.

Je gaat de weerstand op je eindtrap aanpassen door het toevoegen van die convertors, ik weet niet hoe "goed" dat standaard spul is?

De aantrekklijkste optie lijkt mij dan in jouw geval om een 4-kanaals versterker van een "beter B merk" (Necom ofzo) aan te schaffen, één omvormer op je front uitgang naar de Amp, kabels terug naar je huidige Compo, kanaal 3+4 mono bruggen voor je Sub. :)

Aannames zijn fataal.

Pagina: 1