Is het nuttig om het BIOS van een grafische kaart, in mijn geval een geforce2mx, te updaten? Levert het bijvoorbeeld hogere prestaties op? Ik ben benieuwd naar jullie mening en ervaringen.
BIOS-updates zijn nuttig als je compatibiliteits (schrijf ik dat goed?
) problemen hebt. Heb je die niet en je bent geen tweaker, dan hoef je het al niet meer te doen.
Ben je wél een tweaker, dan flash je wel (alleen al om het nieuwste te hebben), maar het kan de performance ook omhoog gooien. Daar komt nog eens bij dat als je bijvoorbeeld aan OC doet, je dat direct met het BIOS kan laten meedraaien en niet pas met een programma, wanneer je in Windows bent.
Ik neem aan dat je nog een beetje nieuw op dit gebied bent, dus ik heb nog wel een aantal punten:
• Zorg ervoor dat je de computer _nooit_ reset tijdens het flash proces.
• Uiteraard moet je de goede versie hebben. Het is niet zo dat als je een GeForce 4 BIOS daarop zet, dat het ook een GeForce 4 is.
• Als je OC waardes meegeeft aan het BIOS, test ze altijd eerst zorgvuldig om te voorkomen dat hij met de POST al vastloopt.
• Als laatste en belangrijkste::Maak altijd een back-up.
Ben je wél een tweaker, dan flash je wel (alleen al om het nieuwste te hebben), maar het kan de performance ook omhoog gooien. Daar komt nog eens bij dat als je bijvoorbeeld aan OC doet, je dat direct met het BIOS kan laten meedraaien en niet pas met een programma, wanneer je in Windows bent.
Ik neem aan dat je nog een beetje nieuw op dit gebied bent, dus ik heb nog wel een aantal punten:
• Zorg ervoor dat je de computer _nooit_ reset tijdens het flash proces.
• Uiteraard moet je de goede versie hebben. Het is niet zo dat als je een GeForce 4 BIOS daarop zet, dat het ook een GeForce 4 is.
• Als je OC waardes meegeeft aan het BIOS, test ze altijd eerst zorgvuldig om te voorkomen dat hij met de POST al vastloopt.
• Als laatste en belangrijkste::Maak altijd een back-up.
de enige kaart waar ik ooit de bios van heb geupdate is de viper v550, dat lostte wel wat probleempjes op. er zijn ook getweakte biosen die je kaart default wat harder laten lopen, maar daar heb ik nog nooit mee geexperimenteerd
Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.
Heb m'n geforce2mx inmiddels al geflashed. Eerst heb ik dus met een bios editor de kloksnelheid van het geheugen opgeschroefd van 166 naar 175 MHz (= GPU). Van tevoren heb ik inderdaad eerst de geheugensnelheid softwarematig in windows verhoogd als test. Leuk dat mijn geforce2mx nu standaard wat sneller loopt. Mooie tussenoplossing tot ik een nieuwe grafische kaart heb.
Naast de gf2mx heb ik ook een oude tnt2 ultra geflashed. Zit nu een compleet nieuw bios in (van hoofdversie 2 naar 3 !!). Heb alleen de prestatiewinst nog niet kunnen testen. Helaas zitten in het tnt2 bios geen kloksnelheden van gpu en geheugen verwerkt dus die kon ik niet op deze manier opschroeven.
Bij beide kaarten heb ik gewoon de originele nvidia bios'en gebruikt en niet die van de fabrikanten (resp. MSI en Guillemot). Ik neem aan dat dit gewoon oké is? Ze draaien beide stabiel.
Naast de gf2mx heb ik ook een oude tnt2 ultra geflashed. Zit nu een compleet nieuw bios in (van hoofdversie 2 naar 3 !!). Heb alleen de prestatiewinst nog niet kunnen testen. Helaas zitten in het tnt2 bios geen kloksnelheden van gpu en geheugen verwerkt dus die kon ik niet op deze manier opschroeven.
Bij beide kaarten heb ik gewoon de originele nvidia bios'en gebruikt en niet die van de fabrikanten (resp. MSI en Guillemot). Ik neem aan dat dit gewoon oké is? Ze draaien beide stabiel.