Toon posts:

Bestelsysteem gebruiker ---> keuken restaurant

Pagina: 1
Acties:
  • 163 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hi. Ik heb met wat hulp van enkele medetweakerts in PHP een online bestelsite gemaakt, waarop je in een form een bestelling kan invullen. Na het invullen van de bestelling en het checken van de gegevens wordt het formulier als HTML mail opgestuurd met de mail() functie naar een email adres.

Werkt allemaal prima. Nu mijn vraag:

De 'opdrachtgever' (ik word betaald met een kratje Grolsch, dus zie dit svp niet als een commerciële opdracht), wil dat wanneer er in de mailbox een bestelling binnen komt, een printer op de zaak deze meteen uitprint. Hoe kan ik dit doen?

Eerlijk gezegd heb ik geen flauw benul hoe ik dit zou moeten doen. Het voornaamste doel is dus dat het php script op de bestelpagina een printopdracht moet geven aan de pc op de zaak.

Dat het 'te doen' is weet ik, maar is het ook direct met de PHP op de bestelpagina te doen? Moet ik misschien in een andere taal een applicatie schrijven die geactiveerd wordt door PHP? Kan ik misschien op de pc op de zaak een webpagina hosten die opdrachten van het bestelscript ontvangt, zoals de printopdracht?

Alle suggesties zijn welkom. Overigens is 'de-pc-op-de-zaak' constant online met een ADSL verbinding.

• tweakerbee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:00

tweakerbee

dus..?

Onder linux kun je externe commando's uitvoeren ( exec() ). Daarmee kun je in principe een file printen. Of dit onder Windows ook zal gaan weet ik niet. Moet de PC perse windows draaien, of kan hij ook Linux draaien?

You can't have everything. Where would you put it?

Verwijderd

Topicstarter
tweakerbee schreef op 29 oktober 2002 @ 01:57:
Onder linux kun je externe commando's uitvoeren ( exec() ). Daarmee kun je in principe een file printen. Of dit onder Windows ook zal gaan weet ik niet. Moet de PC perse windows draaien, of kan hij ook Linux draaien?
De pc draait sowieso Windows.

• _DeWie_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-04 16:23
Je kunt op de ontvangde pc niks aansturen via de webserver.
Deze krijgt het bericht immers gewoon binnen middels POP3.
Wat je dus moet doen is een oplossing zoeken aan de client kant.

1) zoek een mailprogramma wat dit ondersteund.
2) schrijf zelf iets in delphi, vb, perl whatever.

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

schrijf een proggie dat als een soort printerserver fungeert. alles wat er in text heengaat word geprint. dan moet je zelf nog de boel opmaken.
of je moet je server zo aanpassen dan hij html kan lezen en opmaken.

dit kun je gewoon over tcp/ip doen

wat je ook kunt doen is een VPN aanleggen tussen de webserver en het lan. Je windows-printerbak als printerserver koppelen en in de webserver deze printer (als default ) instellen.

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• PdeHoog
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 23-09-2024
_DeWie_ schreef op 29 oktober 2002 @ 07:12:
Je kunt op de ontvangde pc niks aansturen via de webserver.
Deze krijgt het bericht immers gewoon binnen middels POP3.
Wat je dus moet doen is een oplossing zoeken aan de client kant.

1) zoek een mailprogramma wat dit ondersteund.
2) schrijf zelf iets in delphi, vb, perl whatever.
Je zou natuurlijk gebruik kunnen maken van outlook en dan een programma in VB schrijven wat, middels OLE, periodiek controleert of er nieuwe berichten zijn.

Misschien zou je het nog praktischer kunnen doen door in Outlook zelf een makro te schrijven wat reageert op de binnenkomende post. Moet volgens mij wel kunnen, weet alleen niet hoe 8)

• Nielsz
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Outlook -> Extra's -> Wizard Regels -> Nieuw -> controleren bij het aankomen -> specifieke text in titel -> afdrukken.

Klaar :)

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-08 06:25

Croga

The Unreasonable Man

Of je kunt natuurlijk gewoon zeggen dat printen uit de tijd is.... En dat ze het beter rechtstreeks door de webserver in het legacy systeem kunnen laten invoeren middels een ODBC link..... toch? ;)

• djack
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-11-2024
Idd via Outlook nen regel maken .... is het gemakkelijkste
Maar oe zit voor de rest je systeem in elkaar ....
Dat gebeurt in het zelfde gebouw allemaal ?
Misschien je printer zichtbaar maken op je webserver (als het toch intern gebeurt) en dan nen exec doen van den order, kan je de mail er tussen uit laten .....

Because Great minds Think alike

Verwijderd

Topicstarter
Even voor de duidelijkheid de config:

De bestelsite wordt extern gehost (belangrijk, was ik vergeten te zeggen |:() en de mail wordt verstuurd naar de mailbox bij de ISP.
Op 'de zaak' staat een pc die constant online is. Aan deze pc hangt de printer. De printer staat in de keuken van het restaurant. De pc op de zaak moet periodiek checken of er mail is en als dat het geval is, de nieuwe email printen.
Ik lees dat dit met Outlook kan. Erg cool en gelukkig ook simpel, omdat ik zelf op de zaak geen servers hoef te draaien of moeilijke progs hoef te schrijven. Outlook ga ik zeker proberen.
Een tweede optie zou dus zijn om zelf iets te schrijven. In dit geval zou ik een SMTP server gaan draaien op de zaak en daar de mail naar toe laten sturen. Dan hoop ik dat het mogelijk is om met PHP iets te schrijven dat kijkt of er nieuwe mail is en die vervolgens uitprint.

/zelf de bestelsite hosten is even geen optie, omdat er gebruik gemaakt wordt van een 512/128 ADSL lijntje zonder gegarandeerde uptime.

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 04:51
Ikzelf heb ook iets vergelijkbaar opgelost; alleen had ik bijlages uit de email ipv mail.
Die slaat Eudora automatisch lokaal op, en die laat ik door een gescheduald jobje enkele keren per dag nalopen door een batchfile en met een autoexec() Macro in Word kun je dan in principe alles met het document laten doen (zoals ik ze omzet naar .HTM en op de intranet server zet.)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 10:20:
Even voor de duidelijkheid de config:

De bestelsite wordt extern gehost (belangrijk, was ik vergeten te zeggen |:() en de mail wordt verstuurd naar de mailbox bij de ISP.
Op 'de zaak' staat een pc die constant online is. Aan deze pc hangt de printer. De printer staat in de keuken van het restaurant. De pc op de zaak moet periodiek checken of er mail is en als dat het geval is, de nieuwe email printen.
Ik lees dat dit met Outlook kan. Erg cool en gelukkig ook simpel, omdat ik zelf op de zaak geen servers hoef te draaien of moeilijke progs hoef te schrijven. Outlook ga ik zeker proberen.
Een tweede optie zou dus zijn om zelf iets te schrijven. In dit geval zou ik een SMTP server gaan draaien op de zaak en daar de mail naar toe laten sturen. Dan hoop ik dat het mogelijk is om met PHP iets te schrijven dat kijkt of er nieuwe mail is en die vervolgens uitprint.

/zelf de bestelsite hosten is even geen optie, omdat er gebruik gemaakt wordt van een 512/128 ADSL lijntje zonder gegarandeerde uptime.
niks moeilijk een smtp server opzetten.... als je toch van dat outlook idee af zou willen om welke reden dan ook.....

Kun je denk ik het beste een tool schrijven in Delphi of een andere windows georienteerde omgeving. Die tool leest een POP3 box uit zoals outlook dat ook zou doen. en print het af. Daarmee zou je dan waarshcijnlijk ook naar meerdere printers kunnen sturen, of naar verschillende :D

• djack
als je het simpel wilt houden dan zou ik voor die outlook optie gaan hoor.
Alleen wel af en toe zien dat de rules nog werken, van tijd tot tijd (lees bij mij 1 a 2 keer per dag) vliegen de rules der uit voor een onverklaarbare rede, maar je krijgt een error msg dus niet echt zo een probleemke
Anders VPN naar uw externe hosting firma maar nogal duur

Verwijderd

Topicstarter
djack schreef op 29 oktober 2002 @ 11:39:
als je het simpel wilt houden dan zou ik voor die outlook optie gaan hoor.
Alleen wel af en toe zien dat de rules nog werken, van tijd tot tijd (lees bij mij 1 a 2 keer per dag) vliegen de rules der uit voor een onverklaarbare rede, maar je krijgt een error msg dus niet echt zo een probleemke
Anders VPN naar uw externe hosting firma maar nogal duur
Hm, als het niet 100% gegarandeerd werkt is het echt géén optie, maar desalniettemin ga ik het natuurlijk proberen. Zelf een SMTP server opzetten is niets aan, dat weet ik. Waar het mij vooral om gaat is dat het uitleesprogramma niet al te moeilijk te proggen moet zijn. Ik heb redelijk wat programmeerervaring in Java en heb voor die bestelsite al een stuk PHP en Javascript geleerd. Denken jullie dat uitlezen met PHP een optie is?
Ik dacht, als ik die mail nou naar mijn eigen SMTP laat sturen en ik zorg dat de mail in een PHP webinterface op te vragen is, dan kan ik in diezelfde interface wel een functie maken die

- om de minuut de pagina ververst
- nieuwe mails naar de printer stuurt

Is dit een goed idee?
Ik beperk me nu liefst even tot PHP, omdat ik dat een leuke taal vindt en me er iets verder in wil verdiepen.

• djack
Mja lijkt me een leuke optie
Als ik je toch goed begrepen heb :-)
Gebruik dan effe imap :-) er zijn voldoende webmail proggies waar je wat code van kan lenen om die te gebruiken :-)
Ik wil wel weten hoe dit afloopt en op welke manier je die mails gaat behandelen ...
Parsen op een of de andere manier .....
Let me know lijkt me iets leuk

• THIJZEL
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
met delphi sleuren en pleuren heb je dit toch zo voor elkaar...

met een pop componentje mail ophalen van een deticated mailbox..
daarna snel ff printen..
Pagina: 1