Toon posts:

(Novell) problemen met NIAS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
De Novellserver die bij ons gebruikt wordt is behalve file en printer server ook ingezet voor Internetdelen (protocols and routing) en voor elders in te kunnen bellen (remote access services).

Het interne netwerk werkt normaal, het internetdelen werkt ook normaal.
Er zijn al een tijd problemen met het inbellen vanaf elders naar de server toe.
De modem neemt wel op als er ingebeld wordt maar verbreekt gelijk weer de verbinding.
Er gaat dus blijkbaar iets fout met de PPP o.i.d.
We zijn al een flinke tijd bezig geweest om dit op orde te krijgen maar het werkt nog steeds niet zoals het zou moeten.
Zomaar overdags proberen wordt een risico aangezien de server een keer vastliep.

Ik wil dus het NIAS geheel opnieuw gaan opzetten buiten werktijd.
Ik heb zoveel als mogelijk screendumps gemaakt en een collega tot mijn beschikking die het ooit na weken van uitzoeken heeft opgezet en dus ook weet hoe het een en ander moet werken.

Ik weet dat de instellingen van het deel protocols en routing wordt opgeslagen in de map sys/etc.
Hier kwam ik achter omdat het internetdelen op een gegeven moment ook niet meer werkte en ik de bestanden uit deze map (sys/etc)van een backup had teruggezet.
Het blijkt dat de configbestanden zich daar niet zouden moeten bevinden.
Mijn vraag is dus of iemand weet waar Novell deze configbestanden opslaat.

Ik weet niet of ik deze topic hier mag plaatsen. 8)7

Verwijderd

Tip: gebruik niet te veel functionaliteit op 1 server. Maak voor NIAS ene aparte server.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Euh .. over welke instellingen heb je het nu :?

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 09:01:
Tip: gebruik niet te veel functionaliteit op 1 server. Maak voor NIAS ene aparte server.
Daar heb je zeker gelijk in.
We zijn ook in overleg bezig om een tweede server te kunnen aanschaffen om NIAS e.d. naar deze Server te verplaatsen.
Als de verbinding weer problemen geeft kan de tweede Server worden gestopt terwijl de eerste gewoon door blijft draaien en het interne netwerk dus ook in de lucht blijft.
Echter is het zo dat de tweede server nog even op zich laat wachten (financieel, toestemming e.d.).
In de tussentijd dus NIAS op orde krijgen op de huidige.
Dat geeft ons meer speling voor de e.v. tweede Server.

Verwijderd

Topicstarter
Koffie schreef op 29 oktober 2002 @ 10:30:
Euh .. over welke instellingen heb je het nu :?
De configuratie(bestanden) van Remote Access Services dus.
De configuratie(bestanden) van Protocols and Routing staat zoals gezegd in de map sys/etc.
Als ik deze weghaal ben ik die dan ook kwijt.
De instellingen van Remote Access services zijn nog wel beschikbaar dus die haalt die NIET uit de map sys/etc blijkbaar.
Mijn vraag is dus waar Novell de configuratiebestanden) voor Remote Access Services opslaat.

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Wij gebruiken voor RAS inbellen op ons Novell netwerk een aparte inbelbox van Shiva, die kan je stand-alone configureren en heeft gewoon een ip-adres op de server. Hierdoor belast je de server minder. Wij draaien Novell NW5.1 SP4 geclusterd

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17:48

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 10:44:
[...]

De configuratie(bestanden) van Remote Access Services dus.
De configuratie(bestanden) van Protocols and Routing staat zoals gezegd in de map sys/etc.
Als ik deze weghaal ben ik die dan ook kwijt.
De instellingen van Remote Access services zijn nog wel beschikbaar dus die haalt die NIET uit de map sys/etc blijkbaar.
Mijn vraag is dus waar Novell de configuratiebestanden) voor Remote Access Services opslaat.

Lijkt me niet zo heel erg moeilijk toch ? Stel 'm zo in dat je er een IP adres of wat dan ook instelt welke nergens anders word gebruikt.
Vervolgens laat je windows even een nachtje je SYS volume scannen op *.* bestanden containaig dat IP adres.
't Zou heel misschien ook in de NDS kunnen staan ?

Tijd voor een nieuwe sig..

Verwijderd

Topicstarter
Gelukkig lijkt het nu weer aardig te gaan zonder daadwerkelijk de NIAS opnieuw te hebben opgebouwd.
Het inbellen via elders is op te lossen door goed het modemscript door te snuffelen.
Deze moesten we wel zelf opzetten omdat er geen stuurprogramma's voor dit type adapter voor Netware bestaan.
Er bleken hier toch wat foutjes in te zijn gekomen door teveel te hebben geprobeerd maar werkt nu voorlopig goed.
Ook gelijk maar besloten om deze sciptbestandjes op een tweede plek te bewaren zodat we het kunnen terugzetten mochten er weer problemen ontstaan.
Voor de volledigheid: deze scriptfiletjes staan in sys/system.
Tx iedereen voor de tips
Pagina: 1