[OPNAME/CONVERSIE] 78 toeren plaat opnemen op pc

Pagina: 1
Acties:
  • 380 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:51

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Topicstarter
Lieden,

Aangezien ik bij mij op het werk zo'n beetje voor whizzkid word aangezien ( _/-\o_ , was het maar zo...), werd mij het volgende probleem in de maag gesplitst.

Het lijkt een beetje op dit topic:
Snelheid van 45 toeren omzetten naar 33 toeren
maar daar vindt ik toch niet helemaal wat ik zoek.
Het probleem:

mijn baas heeft, na heeel lang zoeken, eindelijk een plaat weten te bemachtigen van een nummer waar hij al heel lang naar op zoek was. Alleen: t'is een 78-toeren plaat. En hij heeft alleen een 45 toeren platenspeler (ook een ouwetje). Hij wil dat ding op CD zetten, maar hoe? Nou snap ik uit het bovengenoemde topic dat ik voor het omzette met cooledit al een heel eind zou moeten kunnen komen, echter komt het volgende probleem om de hoek kijken: die plaat is echt, en dan bedoel ik _ECHT_! heel zeldzaam. Mag dus absoluut geen krasje opkomen. Nou ben ik bang dat als ik hem met een 45 toeren platenspeler ga afspelen, ik die hele plaat in het honderd help...gaat mijn baas niet leukvinden.
Wat nu te doen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-05 16:56
Ga naar een willekeurige rommelmarkt/kringloopwinkel en koop gewoon een 78-toeren platenspeler...

Als de naald maar goed is, da's t belangrijkste.

of zoek iemand die nog zo'n ding heeft staan.

op 45 toeren afspelen kan wel, en dan softwarematig versnellen.... maar ik zelf zou het t liefste echt op 78-toeren afspelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Ja ik idd ook. Ik moet eerlijk zeggen: kheb hier wel zo'n ding staan, maar weet niet of die 100% is. Bovendien, als ik die aan mijn stereo hang ofzo, stuurt hij veel te hard uit...geen idee hoe hoog die uitsturing is maar kraakt als een gek.
Wat kan ik daar evt aan doen?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16-05 16:56
The_Eagle schreef op 28 oktober 2002 @ 22:59:
Ja ik idd ook. Ik moet eerlijk zeggen: kheb hier wel zo'n ding staan, maar weet niet of die 100% is. Bovendien, als ik die aan mijn stereo hang ofzo, stuurt hij veel te hard uit...geen idee hoe hoog die uitsturing is maar kraakt als een gek.
Wat kan ik daar evt aan doen?
Wat voor element? Kristal = hogere uitslag.. Dan heb je geen voorversterker nodig.

Bij een Magnetisch (of weet-ik-veel-hoe-dat-heette) heb je maar een paar mV output en moet je wel voorversterken...

Tevens moet je natuurlijk rekening houden met je RIAAA correctie, al zal een proggie als cooledit dat ook wel softwarematig kunnen doen achteraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
Zou ik ff na moeten kijken. Ik weet wel dat het merk een Garrard is. Heel oud beestje, is nog van mijn ouders geweest, schijnt wel een goed ding te zijn geweest. Kent iemand die toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liosnel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-05 15:30
Ik heb ook nog een oude 78-toeren pick up, maar dat is een "portable" model. Die moet je nog aanzwengelen, werkt zonder batterijen/wat voor voeding dan ook. Er zit een ingebouwde "versterker" in, wat zoveel wil zeggen als dat er geluid uit de koffer komt. Na elke plaat moet er een nieuwe naald gebruikt worden, welke ik gelukkig nog met honderden op voorraad heb... :)

Het opnemen vanaf dat ding betekend dus er een microfoontje bijhouden. Mocht je geen andere oplossing vinden, mag je dat best komen doen hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Topicstarter
k thanx voor het aanbod. ik zal nog es ff verder na gaan denken, in ieder geval bedankt voor alle tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 17:25
probleem is dat er een RIAA-voorversterker gebruikt wordt die signalen vervormt aan de hand van de frequentie. Wanneer je je plaat op een lager toerental afspeelt, krijg je iets wat nergens naar klinkt, ook niet als je de wave file versneld afspeelt, met (78/45)x de snelheid.
Dit is enigzins softwarematig te reconstrueren, maar dat zal niet meevallen.

Ik zou gewoon een goede 78 toeren speler opzoeken, of op een of andere manier het toerental aan kunnen passen.
Mogelijk ook niet zelf dat soort dingen gaan doen, als het echt zo'n bijzondere plaat is.
De meeste 78 toeren platen zijn trouwens van bakkeliet, wat erg breekbaar is. (vaak 1 cm dik ofzo)

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheLunatic
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-02 08:57

TheLunatic

Ouwe boxen.

maar, waarom zou je een 78rpm plaat vernaggelen bij het afspelen op een 45 rpm speler ?

Mother, will they like this song?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liosnel
dunno... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• liosnel
TD-er schreef op 28 oktober 2002 @ 23:21:
De meeste 78 toeren platen zijn trouwens van bakkeliet, wat erg breekbaar is. (vaak 1 cm dik ofzo)
1CM!!!! _/-\o_ zo dik heb ik ze hier niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:39

Chiron

Moderator Discord
uhm waarom neem je die plaat niet gewoon op 45 toeren op en versnel je hem met soundforge ofzo :? kan je gelijk eventuele ruis en tikken eruit soundforgen :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ener-G schreef op 29 oktober 2002 @ 00:00:
uhm waarom neem je die plaat niet gewoon op 45 toeren op en versnel je hem met soundforge ofzo :? kan je gelijk eventuele ruis en tikken eruit soundforgen :)
Omdat je dan ook nog een frequentie aanpassing moet doen. Het RIAA filter wat tussen de platenspeler en de versterker zit, veranderd het spectrum.
Als je de plaat te snel of te langzaam afspeelt, wordt die aanpassing verkeerd uitgevoerd. Het is namelijk niet een lineaire functie, die correctie.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

hint: bel morgen ochtend ff naar 1 van de hilversumse omroepen, ik weet iig zeker dat er bij BNN 1 staat... (maar de overige omroepen zullen ook wel behoorlijke platenspelers en cdrecorders hebben) en vraag gewoon of ze dat voor je op een cd willen branden

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
Ik zou bijna zeggen, zet de radio nu aan en luister ff welke DJ er nu zit, die zijn op dit tijdstip wel in voor een projectje...
Hebben ze het idee dat er iemand luistert. :)

Lokale omroepen, zijn mogelijk nog geschikter hiervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 68567

Denk er ook aan dat een 78 toerenplaat met een 78 toeren naald afgespeeld moet worden wil de kwaliteit van de plaat behouden. Ik sluitel zelf aan (antieke) platenspelers. Zo'n Garrard heb ik ook nog staan met 78,45,33 en 16 toeren.

Trouwens waarom op cd zetten, adviseer je baas een goede platenspeler (Project, Thorens), klinkt beter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-05 22:55

lordsnow

I know nothing

Is 't niet makkelijker om 't nummer te KazaA'en, en dat te branden naar CD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TD-er
lordsnow schreef op 29 oktober 2002 @ 11:07:
Is 't niet makkelijker om 't nummer te KazaA'en, en dat te branden naar CD?
Ik kan me voorstellen dat niet alle nummers te krijgen zijn via KaZaA en consorten.

Pagina: 1