Toon posts:

Nieuwe Asus brander (CRW-4816A) helaas een miskoop??

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst een Asus CRW-4816A cd rewriter gekocht.
Helaas kan ik hem niet aan de praat krijgen. :( :'(
Ik heb een Abit (v1.0) BH6 met een 440 BX chipset van Intel.
Ik heb alles losgehaald en de rewriter lost erin gedaan maar de bios herkent hem niet.
Hij geeft alleen een signaal (lampjes gaan branden) als ik de IDE kabel losthaal en alleen de stroom erin laat zitten.
Bij een andere pc werkt alles prima.
:( :(

• Maarten
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
bios update, flashen dus..

of bios reset?

Verwijderd

Dan denk ik toch dat er iets niet goed zit met je moederbord. Welke IDE's heb je geprobeert? En een andere voedingskabeltje geprobeert?

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb al de meest recente ("SS", datum 07/06/2000) BIOS voor mijn moederbord.

Is er nu helemaal niets wat ik kan doen??? :( 8)7 :? :(

Ik heb ook primair IDE, secundair IDE, master, slave, alles geprobeerd. :(

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
master/slave settings goed enzo?

Verwijderd

Topicstarter
sdomburg, ik heb zoals ik schreef ook de PC opgestart met alleen maar de brander er in. Met het zelfde resultaat.

Moet ik deze aankoop nou terug brengen naar de winkel??

Zo oud is mijn systeem toch ook weer niet??? :( :(

Verwijderd

Topicstarter
Ok ik weet al weer een stuk meer.
In de doos zat ook een losse IDE kabel.
Deze heeft 1 dichte pinhole.
Als ik deze gebruik gaan de lampjes wel branden bij het opstarten.
Helaas past deze IDE niet op mijn moederbord.
Weet iemand misschien hoe ik dit probleem kan oplossen?

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-01 19:51
Misschien een te makkelijke vraag, maar heb je je IDE-kabel met de rode kant op pin 1 zitten?? Dat is dezelfde kant als de voedingsstekker.

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

Verwijderd

Topicstarter
Nope, Het probleem is eigenlijk dat de IDE kabel die ik bij de brander kreeg maar 39 is. en bijde IDE sloten op mijn moederbord hebben 40 pinnen.
Is het mogelijk om desnoods aan een kant van de kabel een gaatje te maken waardoor de 40ste pin van mijn moederbord er wel in kan?
Of zal ik morgen toch gewoon ff naar de winkel moeten gaan om een nieuwe (andere) brander te halen?

• theXE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-01 12:31
beetje raar probleem, er bestaan volgens mij helemaal geen kabels met 39

dan hoort dat zo...

en trouwens, ik heb die 48 x brander ook, en t is waanzinnig, geen probleem mee gehad... :)

Verwijderd

Topicstarter
K dan. das wel goed nieuws dat er verder geen problemen mee zijn geweest.
Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, maar 1 pinhole is gewoon dicht.
Waar je alsware het blokje hebt waardoor je kunt zien hoe om je hem erin moet steken daar is een pinhole dicht.
Naja, het lijkt me in ieder geval gewoon maar het beste als ik morgen even langs te winkel ga.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 00:54:
In de doos zat ook een losse IDE kabel.
Deze heeft 1 dichte pinhole.
Dat hoort zo.

Dat is bij bijna alle kabels. Meeste moderne IDE-apparaten hebben daar dan ook geen pinnetje zitten...

update:
In jouw geval zou je dus:
A) gebruik kunnen maken van je huidge IDE-kabel
B) bij de electro/computerboer een kabel kunnen zoeken die dat niet heeft

In ieder geval is dit wel of niet aanwezige pinnetje/pinhole niet de oorzaak van jouw probleem!
Dit is slechts een technisch aansluit-probleem.

(Maar toch: Ga onder geen beding pinnetjes buigen of breken!!!)

Ik vermoed incompatibiliteit met je moederbord. Of misschien is de brander gewoon te 'nieuw' voor je bordje?
Misschien een kwestie van PIO/ATA mode?... Ik weet niet wat de Asus-brander ondersteunt...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 01:36:
K dan. das wel goed nieuws dat er verder geen problemen mee zijn geweest.
Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, maar 1 pinhole is gewoon dicht.
Waar je alsware het blokje hebt waardoor je kunt zien hoe om je hem erin moet steken daar is een pinhole dicht.
Naja, het lijkt me in ieder geval gewoon maar het beste als ik morgen even langs te winkel ga.
Ik heb bij mij gewoon het pinnetje op het moederbord opzij gebogen. Er wel voor zorgend dat het geen andere pinnetjes raakt natuurlijk! Volgens mij moet dat jou ook uit de problemen helpen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok mensen,

Het is gelukt.
Ik heb met een priem :) een gat gemaakt in de dichte IDE pinhole. Waardoor hij wel op mijn slot van mijn bord past. Hij werd gelijk herkent in de bios.
Tis natuurlijk niet de oplossing en ik ga morgen zeker ff langs de winkel om te kijken of ik een andere IDE kan kopen waardoor ik geen gaten meer hoef te maken of dergelijke :)
Tnx voor alle adviezen en hulp.
_/-\o_

• theXE
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-01 12:31
succes

• bobsnl
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-01 19:51
Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 01:08:
Nope, Het probleem is eigenlijk dat de IDE kabel die ik bij de brander kreeg maar 39 is. en bijde IDE sloten op mijn moederbord hebben 40 pinnen.
Is het mogelijk om desnoods aan een kant van de kabel een gaatje te maken waardoor de 40ste pin van mijn moederbord er wel in kan?
Of zal ik morgen toch gewoon ff naar de winkel moeten gaan om een nieuwe (andere) brander te halen?
Veel IDE-kabels zijn 39 pins om te voorkomen dat je je kabel verkeerd om aansluit en ie dus niets doet. Als je mobo dat niet heeft zou ik gewoon een nieuwe kabel kopen.... vette kans dat je met een andere brander hetzelfde probleem zal hebben.... en btw: die ASUS is gewoon een mooi brandertje!

[IMG]http://veloviewer.com/SigImage.php?a=1d38a&r=2&c=8&u=M&g=p&f=abcdefghij&z=a.gif[/IMG]

Pagina: 1