Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CM] idee voor een airduct (pics)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik houd het kort.

M'n PC maakte naar mijn idee te veel herrie, dus ik naar de Gamma en haalde isolatiematten van schuim. Dat werkt prima maar de temperaturen stegen boven verwachting.

Een airduct leek me wel wat, dus ik weer naar de Gamma. Daar heb ik de volgende onderdelen vandaan:
- Flexibele buis 100 mm doorsnee, lengte 1,5 meter
- overgangstuk van 100 rond naar rechthoek
- afdichtingstape

Kijk naar de pics wat ik ermee heb gedaan:

Afbeeldingslocatie: http://dreft.tmfweb.nl/1.JPG

Afbeeldingslocatie: http://dreft.tmfweb.nl/2.JPG

Afbeeldingslocatie: http://dreft.tmfweb.nl/3.JPG

Afbeeldingslocatie: http://dreft.tmfweb.nl/4.JPG

Afbeeldingslocatie: http://dreft.tmfweb.nl/5.JPG

Specs:
- MSI 6378
- AMD XP 2000+
- 512 MB
- Maxtor 20GB 7k2
- Radeon 9000 PCI

koelers:
voeding: Coolermaster 80 mm Balbearing op 7 volt
cpu: Coolermaster DP5-7H53F-blok met een Coolermaster DAF-B82

Het resultaat.
De pc maakt erg weinig geluid. Prima voor kantoorwerk.
De temps: voor de airduct waren de voeding en de cpu 34 resp. 54 graden Celsius, na de verbouwing: 31 resp. 41 bij normaal gebruik.
Als ik de cpu flink laat werken met de burn-in van Sandra wordt ie 34 resp. 46.

geslaagd project wat mij betreft.

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Die noppenschuim van de gamma? Volgens iemand in een ander topic werkt dat niet. Bij mijn houtencase wel vind ik.

Verwijderd

Topicstarter
Waarom doen de pics het niet????
help.....

Ik heb ze op TMF staan... of mag dat soms niet???

Verwijderd

Ik heb het gefixed voor je

Jij vulde in .jpg terwijl het .JPG moest zijn (ja hoofdletters)

[TIP] Gebruik "Bekijk bericht" om je post te controleren

[edit]

Topicstarter heeft de pics gefixed.
geen nut om ze dubbel te laten zien.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe heb je dat gedaan ????????

Verwijderd

Als ik jouw wat zou ik ook nog een fan plaatsen aan het begin van die slang om zo beter de lucht naar je HSF te krijgen.

(voor de n00bs: HSF = Heatsink + Fan )

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 21:56:
Hoe heb je dat gedaan ????????
Staat boven de pics !!

• GGS_206
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

GGS_206

Oranje!

LOL :D

Das een beste airduct :)

T.net ID. Bekijk het maar es eem..
‹(◕‿◕)›

• Scarp
  • Niet online
Hmm... gamma noppenschuim dus.... en volgens jou helpt dat goed tegen geluid?
46 voor een xp 2000++ is wel goed. Mijn is 43 ofzo.
Beetje vreemde constructie vindt ik het toch.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 21:58:
[...]

Staat boven de pics !!
THNX.

sorry voor alle off-topic overlast hierdoor.

• Bender
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-11 21:15
ik d8 eraan om ook zoiets op me cpu te zetten, alleen was bang dat dat plestic te warm zou worden :X

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 21:58:
Als ik jouw wat zou ik ook nog een fan plaatsen aan het begin van die slang om zo beter de lucht naar je HSF te krijgen.

(voor de n00bs: HSF = Heatsink + Fan )
Maar dat gaat ten koste van de geluidsdemping, dus voor mij geen optie

Verwijderd

Topicstarter
Scarp schreef op 28 oktober 2002 @ 22:00:
Hmm... gamma noppenschuim dus.... en volgens jou helpt dat goed tegen geluid?
46 voor een xp 2000++ is wel goed. Mijn is 43 ofzo.
Beetje vreemde constructie vindt ik het toch.
Werkt prima dat schuim, maar er zijn verschillende soorten in.
Sommige hebben een duidelijke grovere structuur; die werken naar mijn idee beter.

Verder heb ik echt alles gedicht en zijn slechts aan de achterkant openingen voor de koeling.

De voorkant is zelfs dubbel gedaan.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 22:06:
[...]
Maar dat gaat ten koste van de geluidsdemping, dus voor mij geen optie
als je het goe doet kan er een fan in die lang zelf.

• Max Groove
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 15:04
dit kan niet werken, moet je die troep nou zien dan!

Verwijderd

Topicstarter
Max Groove schreef op 28 oktober 2002 @ 22:50:
dit kan niet werken, moet je die troep nou zien dan!
Werkt het bij jou niet soms???
gefrustreerd?

Werkt prima hiero :7

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Dat helpt zo'n slang! Heb er net ook even eentje ingezet, p4 1.8@2.4, van 45 idle naar 41 en 55 stressed naar 50.
Netjes, nou maar hopen dat de boel niet smelt :)

[ Voor 0% gewijzigd door Sponz op 28-10-2002 22:56 . Reden: typo ]

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-11 03:04
Goed idee!

Denk/ weet wel zeker dat je lager temp zou halen en minder stof zou aanzuigen als je ff de dremel zou pakken een aan de zijkant een gaatje zou maken en de lucht in de kortst mogelijke manier zou aanzuigen.
Maarja, jij zult wel niet in je case willen zaagen en dan is dit een prima, (ik denk) ook goedkope oplossen relatief aan de temp verschillen en nog simpel ook

• EternalDragon
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-03-2013
Zal het ook werken als de fan de lucht van heatsink zuigt (dat doet mijn zalman namelijk)?

Spec: {XP 1800+ Thoroughbred A} {512 DDR} {Leadtek K7 NCR18D pro} {Radeon 7500} {WD 80GB JB (8MB cache)} {Alpha 8045 + Papst}

Verwijderd

Topicstarter
pcmadman schreef op 28 oktober 2002 @ 22:59:
Goed idee!

Denk/ weet wel zeker dat je lager temp zou halen en minder stof zou aanzuigen als je ff de dremel zou pakken een aan de zijkant een gaatje zou maken en de lucht in de kortst mogelijke manier zou aanzuigen.
Maarja, jij zult wel niet in je case willen zaagen en dan is dit een prima, (ik denk) ook goedkope oplossen relatief aan de temp verschillen en nog simpel ook
M'n pc staat niet op de vloer, dus stof zuigt ie niet of nauwelijks aan.
En dremelen in m'n pc's heb ik echt effe gehad, dat was 5 jaar geleden leuk.

Maar je hebt wel gelijk, hoe korter de weg, hoe minder weerstand en hoe effectiever het is.

Verwijderd

Topicstarter
EternalDragon schreef op 28 oktober 2002 @ 23:01:
Zal het ook werken als de fan de lucht van heatsink zuigt (dat doet mijn zalman namelijk)?
Dat lijkt me niet echt effectief, maar misschien heb testen waard...

Het is nu te laat, maar lijkt me leuk om dat binnenkort eens te proberen.

• Looki
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

zo te zien gaat dit je airflow in je kast bevorderen 7(8)7 .. maak dan een korte pijp met dat plastic wat op multomappen vaak zit.. dit heeft iemand al een gedaan.. weet niet meer wie..

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Die van mij zuigt. zie m'n post hierboven.

• PnD
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 24-11 22:28

PnD

like in Pinda ^_^

heel je airflow weg :S
intake en outtake kun je net zo goed uitzetten

Verwijderd

Topicstarter
Looki schreef op 28 oktober 2002 @ 23:06:
zo te zien gaat dit je airflow in je kast bevorderen 7(8)7 .. maak dan een korte pijp met dat plastic wat op multomappen vaak zit.. dit heeft iemand al een gedaan.. weet niet meer wie..
Lukt niet zonder te veel in de kast te modden.

Het gaat er in de eerste plaats om dat de pc stiller wordt.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 16:31

Zoefff

❤ 

T ziet er wel netjes uit!!

Maar, is het niet een beetje risicovol? Die buigzame buis bestaat uit een ijzeren spiraal, met plastic eroverheen... Wat nou als het plastic breekt/scheurt/smelt? Dan steekt er een stuk ijzer uit, op je mobo ofzo :/ :/

Verder wel goed id!!

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:47

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
wat een gezeur..
Met een goeie airflow heb je het zelfde effect ja dat heb ik zelf wel ervaren.
Maar het ging erom dat die stil moest zijn, en dat is dan bijna niet meer mogelijk, meer coolers is herrie, en papst draaien weer zo zacht dat je geen airflow echt heb.
Ik zie wel toekomst in dit soort koeling oplossingen.
Als je nu een soort buis zo naar buiten kan leiden in je achtertuin en daar een grote zuiger aan zetten, zodat het geluid buiten is en jij er geen last van hebt :+

Tweakers Discord

• sleeping_hollow
  • Niet online

sleeping_hollow

We want your soul.

Wow, das nou eens een goede airflow. (lijkt mij) :)

You are free to do as we tell you to

• TepelStreeltje
  • Laatst online: 10:52

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

ik zit een beetje te brainstorm over dit idee...
erg goed idee, dat moet ik wel zeggen, maar ja, wat er al gezegd word, voor de gamer, of zwaardere gebruiker van zijn cpu is dit misschien een te lange buis...
ik zat te denken he...
stel, je maakt zon buis, voor de inlaat van je CPU (*bovenkant dus) en daarom omheen maak je nog een buis, met een grotere diameter voor de uitlaat.
het enige probleem is denk ik dat je dat goed moet aan laten sluiten op je mobo...
verder misschien hetzelfde probleem met de luchtsnelheid zeg maar...
dus moet je een relatief kleinere buis gebruiken voor inlaat, (zeg 50mm en de uitlaat 100mm)

just some thoughts, denk met me mee, dan word het nog es een keer wat :D

dit is natuurlijk ideaal (imho) je cpu blijft gekoeld (lees GOED gekoeld, verse koele lucht van buiten de kast) en er komt/blijft ook geen warme lucht in de kast. (chipset blijft koel etc)

Battle.net Spud#2543

Verwijderd

Topicstarter
Een update:

De fan in de voeding draait nu op 5 volt ipv 7 en is niet meer hoorbaar.

De fan op de cpu draait op 900 rpm en is ook onhoorbaar (hiervoor heb ik de temp-sensor in de luchtstroom gehangen van de buis).

De cpu draait op 100 MHz FSB ipv 133. Nu is het dus een Athlon XP 1500 op 1250 MHz.

De verwarmingsbuizen, het ruis uit de speakers en de hdd maken nu het meeste lawaai.....

Verwijderd

wat zeg ik gamma ! :P er was laatst oook iemand die dat had gedaan wie was dat ook al weer ?
edit: ik weet het weer die "multisync" gast

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Zo'n slang wel aardig groot voor in je kast 8)7 . Maar als die weinig lawaai maakt en zulke temperaturen haalt is het misschien toch wel practisch.

• Looki
  • Laatst online: 03-12-2024

Looki

Als je zoekt dan zul je vinden

Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 00:40:
Een update:

De fan op de cpu draait op 900 rpm en is ook onhoorbaar (hiervoor heb ik de temp-sensor in de luchtstroom gehangen van de buis).

De cpu draait op 100 MHz FSB ipv 133. Nu is het dus een Athlon XP 1500 op 1250 MHz.

De verwarmingsbuizen, het ruis uit de speakers en de hdd maken nu het meeste lawaai.....
waarom ga je voor het geluid je preformance naar beneden halen?..

ja tis wat je wil 7(8)7

Hieronder had ik iets leuks kunnen neerzetten... Maar waarom mensen hiermee vervelen....

Verwijderd

LOLZ ... netjes gedaan ... maar zet er asjeblieft geen window in >:)

Verwijderd

Topicstarter
waarom ga je voor het geluid je preformance naar beneden halen?..

ja tis wat je wil
Tsja, waarom niet. De pc is snel genoeg voor internet en office werk
Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 15:47:
LOLZ ... netjes gedaan ... maar zet er asjeblieft geen window in >:)
Beloofd; zal ik niet doen ;)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://www.animaties.net/smile20.gif wh00t super vet

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 22:28
Volgens mij bellemert dit de airflow van de andere PC onderdelen :)

Verwijderd

ik had ergens gelezen (hier op tweakers) dat zo'n geribbelde buis niet echt goed werkt voor je luchtstroom, omdat de lucht steeds afketst tegen de ribbels en dus niet zover komt. Maar blijkbaar werkt het bij jou dus gewoon wel. Doe je goed!

Verwijderd

Topicstarter
DTC_marijn schreef op 31 oktober 2002 @ 16:52:
Volgens mij bellemert dit de airflow van de andere PC onderdelen :)
De andere onderdelen hebben niet zo heel veel koeling nodig.
De hdd heeft lucht genoeg en staat veel warmte af via het ijzer van de kast.
De vga-kaart is passief gekoeld en wordt nauwelijks warm, maar het slot onder de vga kaart is open gelaten zodat daar ook verse lucht binnen kan komen.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Het ziet er wel :9~ uit moet ik zeggen.

Verwijderd

An00bis schreef op 31 oktober 2002 @ 20:38:
Het ziet er wel :9~ uit moet ik zeggen.
helemaal mee eens

• pierre-oord
  • Laatst online: 25-11 17:45
Verwijderd schreef op 30 oktober 2002 @ 00:40:
Een update:

ahem; Je kunt denk ik beter de multiplier unlocken als je mobo dat ondersteund, en dan die lager zetten. Houd je FSB op 133, kan het leuk communiceren met je geheugen, dat uiteraard ook op 133 loopt denk ik zo. Beter een hoge FSB dan een hoge multiplier denk ik zo. :)

Of denk ik nou zo stom }:O

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 16:53:
ik had ergens gelezen (hier op tweakers) dat zo'n geribbelde buis niet echt goed werkt voor je luchtstroom, omdat de lucht steeds afketst tegen de ribbels en dus niet zover komt. Maar blijkbaar werkt het bij jou dus gewoon wel. Doe je goed!
Er zijn natuurlijk diverse mogelijkheden om deze jongen goed te laten functioneren...

1) Plaats een zuigende fan aan het eind van de slang (wat de topicstarter dus heeft) dit werkt prima, lucht die tegen de ribbels afketst zal alsnog meegezogen worden.

2) doe 1 maar plaats een blazende fan aan het begin van de slang... om voor een constante flow te zorgen... die ribbels betekenen nu nix mee

3) alleen een blazende fan aan het begin.... dit is de meest n00bl0r!sche manier om zown ducht aan te sluiten... nu krijg je idd wat DarthElvis bedoelt... prut dus.

Verder wel een sexy mod... maar ik zou er nooit aan beginnen... wil je t stil??? Watercooling :P

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10 19:58
daar heb ik ook aan zitten denken, maar er is iets veel makkelijkers voor onze cpucooler....
net waar de fan zit (zelfde hoogte dus) in je linkerzei stuk een gat maken (eentje van 92mm als je de zelfde cooler hebt) en dan daar een buis naar toe... (dat hoeft dan maar een paar cm te zijn, want de fan zit op zo'n standaart)
dan heb je een directe flow 'koude' lucht naar je cpu...

Verwijderd

ik denk dat beter werkt het zuigen van de fan boven de hs, warme lucht van de proc wordt meteen buite de kast gedumpt, wordt de casetemp ook weer een stuk lager van.

Verwijderd

Topicstarter
Reactie op de voorgaande reacties.

pierre-oord>>> Unlocken leek mij ook een goed idee, maar toen ik de L1 bruggen bekeek bedacht ik me; ze zijn echt heel erg klein.
Op Born2oc.be staat een leuke manier met een defecte Nokia GSM. Ik heb op school direct gecheckt of er een defecte of oude Nokia te vinden was, dat gaat waarschijnlijk wel lukken.
Het is trouwens nog maar de vraag of mijn mobo dat aan kan.
Over de FSB heb je verder gelijk: hoe hoger, hoe beter.

SmauG>>>> Voor bewegende lucht in een buis geld dat ie door het midden van de buis altijd de minste weerstand heeft en dat de lucht dicht tegen de buiswand aan stil staat. De bewegende lucht "glijdt" hier dus over heen. Zorg dus voor een zo groot mogelijke diameter en voorkom vernauwingen.

Probleem bij waterkoeling vind ik de prijs en je ontkomt niet aan de fan bij de voeding. Bij mij kan die fan op zo'n 900 rpm draaien omdat het vermogen dat de cpu vraag flink minder is geworden (van 65 Watt naar 50 Watt).

Kiwi84 >>>> Maar volgens jou methode is de aanvoerlucht naar de cpu toe al verwarmt door de overige componenten in je pc.
Ik ben er vanuit gegaan dat de cpu het heeste onderdeel is en dus de koelste lucht verdient. Hoe koeler de lucht, hoe minder lucht ik nodig heb en hoe langzamer en stiller de fan kan draaien.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 22:52:
[...]

Werkt het bij jou niet soms???
gefrustreerd?

Werkt prima hiero :7
ik ben niet gefrusteerd in ieder geval en van dit matriaal heb ik zelf aan een x een dukt gemaakt maar zo als jij het hebt zo tegen je mobo aan enzo ik moet zeggen je hebt lef.

en kiwi 84 heeft gelijk lucht laten afzuigen een onderdeel dat het warmst is wil je toch niet die warme lucht je kast in houden het uit eindelijke resultaat in beter

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 november 2002 @ 02:20:
[...]

ik ben niet gefrusteerd in ieder geval en van dit matriaal heb ik zelf aan een x een dukt gemaakt maar zo als jij het hebt zo tegen je mobo aan enzo ik moet zeggen je hebt lef.
Er is geen enkele reden om je zorgen te maken over warmte of plastic dat kan smelten, daar is het materiaal heel goed tegen bestand

trouwens;
Werk jij met twee accounts ??? De eerste reactie was van Max Groove en nu van Killerdog......das best verwarrend.....

Verwijderd

nee ik heb geen 2 accounts

ik maak me ook geen zorgen om dat plastic maar meer om die ijzeren ringen die er in zitten

nou ja zorgen ik heb het bij mij er uit gehaald en niet omdat het niet werkte maak voor al om het ijzer er in en het lomp groot van het matriaal en voor al omdat het te buigzaam is het is niet te controleren waar het tegen aankomt

en ik had hem zuigen echt wel dat ik daarmee voordeel haalde me voeding enermax maakt nu meer herrie meer warmte in me kast en zo als jij het nu hebt al die matten en die lucht slang het zal wel stil zijn maar ik ben blij dat het niet mijn pc is

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 november 2002 @ 02:33:
nee ik heb geen 2 accounts

ik maak me ook geen zorgen om dat plastic maar meer om die ijzeren ringen die er in zitten

nou ja zorgen ik heb het bij mij er uit gehaald en niet omdat het niet werkte maak voor al om het ijzer er in en het lomp groot van het matriaal en voor al omdat het te buigzaam is het is niet te controleren waar het tegen aankomt

en ik had hem zuigen echt wel dat ik daarmee voordeel haalde me voeding enermax maakt nu meer herrie meer warmte in me kast en zo als jij het nu hebt al die matten en die lucht slang het zal wel stil zijn maar ik ben blij dat het niet mijn pc is
Best een lastige zin zonder leestekens en hoofdletters... :?

Verwijderd

volgens mij wil jij het gewoon maar niet snappen maar goed ik ben lees blind en zie dingen nou 1 maal moeilijk staan .............

of ben jij gefrusteerd dat je niet de eerste was met het idee ........

daarbij zo als ik al zei ik ben blij dat het mijn pc niet is wat jij er mee doet moet jij weten enkel als je niet tegen kritiek kan open dan geen topic

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 november 2002 @ 02:53:
volgens mij wil jij het gewoon maar niet snappen maar goed ik ben lees blind en zie dingen nou 1 maal moeilijk staan .............

of ben jij gefrusteerd dat je niet de eerste was met het idee ........

daarbij zo als ik al zei ik ben blij dat het mijn pc niet is wat jij er mee doet moet jij weten enkel als je niet tegen kritiek kan open dan geen topic
Ik kan prima tegen kritiek. Maar niet zo goed tegen vage reacties.

Verwijderd

Back on topic, want dat is het waard.
De warmte van je cpu via een duct meteen uit je case halen heeft veel pluspunten.
Een lagere systeemtemperatuur is uiteraard het eerste punt.
Automatisch volgt dan minder af te voeren restwarmte, met als meevaller geluidsreductie.
Dit voorkomt weer het isoleren van je case i.v.m. extra fanherrie dankzij warmteophoping.

Newcleus predikt: afzuigen is een manier zonder negatieve bijwerkingen.
Mijn eigen systeem gebruik ik als referentie. Nog steeds een XP2000+ : case 30°, cpu 31°.
Niet één fan op 12 volt, zelfs niet op 7; gewoon op 5 volt, want de flow is duidelijk okay.
Dat is vooral mogelijk dankzij de cpu-duct die de warmte afzuigt.
Ik hoef dus geen bak lucht in een case te pompen om een cpu te koelen,
maar dat is iets wat ik al langer loop te verkondigen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 02 november 2002 @ 03:10:
De warmte van je cpu via een duct meteen uit je case halen heeft veel pluspunten.
Een lagere systeemtemperatuur is uiteraard het eerste punt.
Automatisch volgt dan minder af te voeren restwarmte, met als meevaller geluidsreductie.
Dit voorkomt weer het isoleren van je case i.v.m. extra fanherrie dankzij warmteophoping.

Mijn eigen systeem gebruik ik als referentie. Nog steeds een XP2000+ : case 30°, cpu 31°.
Niet één fan op 12 volt, zelfs niet op 7; gewoon op 5 volt, want de flow is duidelijk okay.
Dat is vooral mogelijk dankzij de cpu-duct die de warmte afzuigt.
Ik hoef dus geen bak lucht in een case te pompen om een cpu te koelen,
maar dat is iets wat ik al langer loop te verkondigen.
het is het inderdaad waard alleen jammer dat er irritante klojo's op deze wereld zijn

newcleus word je cpu temp niet verkeerd uit gelezen of heb je weet ik veel allemaal gedaan om die temp te krijgen ???
cpu idle pro gebruikt of zo en dit je je idle temp dan ???

ik heb een 2100+ pal 8045 maar mijn temp is toch echt hoger ligt er ook aan hoe hard ik me cpu fan laat draaien natuurlijk
3x 12 cm 2 x 9 cm 3 x 8 cm case fan en ik ben nog wat verder gegaan dan 5 volt enermax fannetjes + zalman fanmate
de potmeter van de enermax helemaal terug gedraait en de zalman fanmate zo dat ze nog net op starten ongeveer half dicht gedraait

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 02 november 2002 @ 03:10:
case 30°, cpu 31°.
/me is het eens met killerdog; Dat zijn wel erg lage temps. Kun je eens wat foto's maken of schetsen, want je airflow moet wel heel erg goed zijn.

Welk prog gebruik je om ze uit te lezen?

Ik gebruik VCool 1.7 met "idle loop" en "NB Cool Bit" aan.
Temps bj zijn nu, bij normaal gebruik: CPU = 30 graden en PSU = 32 graden.

Verwijderd

[quote]Verwijderd schreef op 02 november 2002 @ 03:10:

[/qoute]

Dat zeker :)

• RammY
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 26-11 12:46

RammY

Dát!

Of je neemt een WC

Deze advertentieplaats is te huur!

Verwijderd

Temps komen uit het bios en MBM5, en de flow is inderdaad perfect.
De duct zit tot op 7 mm van m'n pcb, en daar zit 'm de kneep.
Op die manier dwing ik de lucht via alle zijden van onder af langs de sink naar buiten.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bdv/files/schets.gif

Als je dit zo ziet snap je ook meteen waarom blazen op je sink minder effectief is;
je verplaatst dan wel de warmte maar die blijft in de case achter met alle gevolgen van dien.

Een duct die boven de sink stopt, is slechts een afdakje, en niet efficiënt;
je zuigt dan merendeels kastwarmte weg zonder deze langs de sink te dwingen.

Zodra je eenmaal die duct tot over de sink plaatst, ben je de cpu warmte in je kast kwijt.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/bdv/files/duct2.jpg

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-11 16:31

Zoefff

❤ 

Verwijderd schreef op 02 november 2002 @ 14:41:
Temps komen uit het bios en MBM5, en de flow is inderdaad perfect.
De duct zit tot op 7 mm van m'n pcb, en daar zit 'm de kneep.
Op die manier dwing ik de lucht via alle zijden van onder af langs de sink naar buiten.

[afbeelding]

Als je dit zo ziet snap je ook meteen waarom blazen op je sink minder effectief is;
je verplaatst dan wel de warmte maar die blijft in de case achter met alle gevolgen van dien.

Een duct die boven de sink stopt, is slechts een afdakje, en niet efficiënt;
je zuigt dan merendeels kastwarmte weg zonder deze langs de sink te dwingen.

Zodra je eenmaal die duct tot over de sink plaatst, ben je de cpu warmte in je kast kwijt.

[afbeelding]
Dit ziet er zéér netjes uit!!! Denk dat ik ook maar eens zoiets in elkaar ga zetten! :9

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• DiLDoG
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14-11 09:29
vernieuwdedreft kanj e ff n pic posten met een close-up van waar je die slang op de cpu hebt geplakt?

Verwijderd

Topicstarter
newcleus>>> Dat ziet er heel erg netjes uit.

Verwijderd

Topicstarter
DiLDoG schreef op 02 november 2002 @ 16:57:
vernieuwdedreft kanj e ff n pic posten met een close-up van waar je die slang op de cpu hebt geplakt?
Ik heb niet zo'n geweldige camera om close-ups mee te maken. Veel beter als de pics hierboven lukt niet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb effe een korte test uitgevoerd.
1 x met blazende fan en 1 maal met zuigende fan.
Na 35 x Burn-in van Sisoft Sandra zijn de temps van de cpu met blazende fan: CPU:52,6 en PSU: 37,1.
Dit heb ik ook 35 x gedaan met een zuigende fan boven de cpu. temps: CPU:57,1 en PSU:33,0

Verwijderd

dat noppenschuim werkt best....heb ik ook
Pagina: 1