[samba,lpd] raw afdrukken wil niet...

Pagina: 1
Acties:

• kvdveer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-11-2025
Ik heb een linuxservertje draaien op debian testing/sid. Nu wil ik aan dit servertje graag een printer hangen (canon bjc-250), maar diverse verschillende pogingen zijn inmiddels gefaald, tijd om op GOT eens een topicje te openen lijkt me. Uiteraard heb ik google en de search geraadpleegd, maar desondanks kom ik er niet uit.

Mijn huidige opstelling is als volgt: Ik heb op samba een printershare aangemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
[canon]
        comment = Prachtig printertje in het raamkozijn
        browseable = yes
        printer name = raw
        path = /var/spool/lpd/raw
        printable = yes
        public = yes
        writable = no
        create mode = 0700
        print command = lpr -b -P %p %s

en ik heb wat toegevoegd aan /etc/printcap:
code:
1
2
3
4
raw:Raw printer device:\
        :lp=/dev/lp1:\
        :sd=/var/spool/lpd/raw:\
        :fx=flp:

Deze codes heb ik uit een tutorial, vooral die printcap config snap ik niet echt wat het inhoudt. (vooral fx :?)

Als ik nu met windoos probeer te verbinen met die printer (w2k), dan krijg ik de melding "toegang geweigerd, kan geen verbinding maken". Als ik dan toch wat probeer af te drukken, dan bevriest de applicatie waarmee ik afdruk. Op mijn linuxbak schiet smbd omhoog in processorgebruik (vreemd, niet 100% of zo, slechts 30%). In de dir /var/spool/lpd/raw wordt een bestand aangemaakt, en de datum en tijd daarvan blijven continue gelijk lopen met de klok, oftewel er wordt continu naar geschreven. Dit bestand blijft echter exact 0 bytes groot.

Hoe kan ik in vredesnaam die printer aan de praat krijgen?

Localhost, sweet localhost

• kvdveer
update: |:( No space left on device... dat krijg je er van als je de logging van een applicatie te hoog zet... 900mb aan logs kost nogal wat ruimte... Afin. Ondertussen kan samba + lpd vrijelijk schrijven, maar helaas gebeurt er niets.
Als ik print, bevriest mijn applicatie niet, maar denkt 'ie dat alles probleemloos geprint is, dat is helaas niet zo... Uit het gedrag uit mijn vorige post leid ik af dat de spoolfile wel wordt aangemaakt, maar dat vervolgens het afdrukken daarvan faalt... Iemand een idee in welk log ik moet zoeken?

• Antonius
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-05 17:44
Ben geen Samba/Linux guru, maar heb misschien een paar ideetjes waar je iets aan hebt.

Allereerst: doet je printer het wel onder Linux? Of is die printer wellicht een win printer? Een GDI printer, of hoe ze die ondingen dan ook mogen noemen? Dat zijn printers waarbij de proc van de computer een deel van het werk moet doen wat normaal gesproken allemaal in de printer gebeurt. In dat geval doet die printer dus niks zonder de speciale driver, die (je raadt het al) misschien alleen voor Windows beschikbaar is.

Doet ie het wel, dan nog een vraagje. Je schrijft:

code:
1
2
3
4

Tweede regeltje: weet je zeker dat je printer aan lp1 zit? Eerste printerpoort is toch doorgaans lp0? Ga ff naar een of andere dir met een kort test text bestandje of zoiets, en probeer eens:

code:
1
cat test.txt > lp1

Als dat niks doet, dan heb je helemaal geen lp1 printer. Probeer in dat geval eens of dit wel iets print:

code:
1
cat test.txt > lp0

Zoja, dan in je printcap file de lp1 vervangen door lp0 en nog eens kijken wat Samba doet.

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
ik gebruik dit print command:

lpr -P %p -o raw %s

misschien dat het iets uitmaakt.. krijg btw ook die error in windows 'unable to connect' maar ik kan wel gewoon printen enzo.

• kvdveer
Palomar schreef op 28 oktober 2002 @ 22:56:
ik gebruik dit print command:

lpr -P %p -o raw %s

misschien dat het iets uitmaakt.. krijg btw ook die error in windows 'unable to connect' maar ik kan wel gewoon printen enzo.
"Unable to connect", wordt veroorzaakt doordat windows de que niet kan beheren... ach, boeie - 't is hier geen bedrijfsomgeving waar 10 man tegelijk wil printen...
trouwens, wat doet die -o switch? in de manpage staat 'ie niet.
Antonius schreef op 28 oktober 2002 @ 22:48:
Doet ie het wel, dan nog een vraagje. Je schrijft:

code:
1
2
3
4

Tweede regeltje: weet je zeker dat je printer aan lp1 zit? Eerste printerpoort is toch doorgaans lp0? Ga ff naar een of andere dir met een kort test text bestandje of zoiets, en probeer eens:
Ik had hier een oude versie gepost... Op mijn systeem staat íe inderdaad op /dev/lp0. Zelfde problemen...

Ondertussen heb ik het wel aan de praat met
print command = cat %s > /dev/lp0
maar dat is natuurlijk niet helmaal de bedoeling. Ik wil natuurlijk wel spooling en zo... (of hoeft dat niet?)

[ Voor 0% gewijzigd door kvdveer op 28-10-2002 23:24 . Reden: ranzige typo ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
kvdveer schreef op 28 oktober 2002 @ 23:04:
[...]

"Unable to connect", wordt veroorzaakt doordat windows de que niet kan beheren... ach, boeie - 't is hier geen bedrijfsomgeving waar 10 man tegelijk wil printen...
trouwens, wat doet die -o switch? in de manpage staat 'ie niet.
-o option
Sets a job option.
:)

• kvdveer
Palomar schreef op 28 oktober 2002 @ 23:29:
-o option
Sets a job option.
:)
lpr: invalid option -- o
usage: lpr [-Pprinter] [-#num] [-C class] [-J job] [-T title] [-U user] [-i [numcols]] [-1234 font] [-wnum] [-cdfghlnmprstv] [name ...]

Pagina: 1