Ik heb een linuxservertje draaien op debian testing/sid. Nu wil ik aan dit servertje graag een printer hangen (canon bjc-250), maar diverse verschillende pogingen zijn inmiddels gefaald, tijd om op GOT eens een topicje te openen lijkt me. Uiteraard heb ik google en de search geraadpleegd, maar desondanks kom ik er niet uit.
Mijn huidige opstelling is als volgt: Ik heb op samba een printershare aangemaakt:
en ik heb wat toegevoegd aan /etc/printcap:
Deze codes heb ik uit een tutorial, vooral die printcap config snap ik niet echt wat het inhoudt. (vooral fx
)
Als ik nu met windoos probeer te verbinen met die printer (w2k), dan krijg ik de melding "toegang geweigerd, kan geen verbinding maken". Als ik dan toch wat probeer af te drukken, dan bevriest de applicatie waarmee ik afdruk. Op mijn linuxbak schiet smbd omhoog in processorgebruik (vreemd, niet 100% of zo, slechts 30%). In de dir /var/spool/lpd/raw wordt een bestand aangemaakt, en de datum en tijd daarvan blijven continue gelijk lopen met de klok, oftewel er wordt continu naar geschreven. Dit bestand blijft echter exact 0 bytes groot.
Hoe kan ik in vredesnaam die printer aan de praat krijgen?
Mijn huidige opstelling is als volgt: Ik heb op samba een printershare aangemaakt:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| [canon]
comment = Prachtig printertje in het raamkozijn
browseable = yes
printer name = raw
path = /var/spool/lpd/raw
printable = yes
public = yes
writable = no
create mode = 0700
print command = lpr -b -P %p %s |
en ik heb wat toegevoegd aan /etc/printcap:
code:
1
2
3
4
| raw:Raw printer device:\
:lp=/dev/lp1:\
:sd=/var/spool/lpd/raw:\
:fx=flp: |
Deze codes heb ik uit een tutorial, vooral die printcap config snap ik niet echt wat het inhoudt. (vooral fx
Als ik nu met windoos probeer te verbinen met die printer (w2k), dan krijg ik de melding "toegang geweigerd, kan geen verbinding maken". Als ik dan toch wat probeer af te drukken, dan bevriest de applicatie waarmee ik afdruk. Op mijn linuxbak schiet smbd omhoog in processorgebruik (vreemd, niet 100% of zo, slechts 30%). In de dir /var/spool/lpd/raw wordt een bestand aangemaakt, en de datum en tijd daarvan blijven continue gelijk lopen met de klok, oftewel er wordt continu naar geschreven. Dit bestand blijft echter exact 0 bytes groot.
Hoe kan ik in vredesnaam die printer aan de praat krijgen?
Localhost, sweet localhost