de kleuren die een <hr size="3"> genereert berekenen

Pagina: 1
Acties:

• marty
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-03-2023
Als je een hr met een size 3 maakt dan krijg je tov van de middelste kleur (#CACACA) nog 2 andere kleuren daarboven en daaronder (donkerder en lichter).
weet iemand hoe je, gegeven een bepaalde andere kleur, die andere twee kleuren kan uitrekenen? zodat je ze bijvoorbeeld als een plaatje dynamische met php kunt maken.

hoop dat het duidelijk is

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een soort van 3d achtige weergave bedoel je? Ik doe gewoon de linker- en boven kanten een tintje lichter dan de middenste kleur. De rechter- en onder kanten krijgen gewoon een tintje donkerder.

Dat was voor 1 site, 'k weet al nieteens meer welke... :{
In ieder geval was er wel een functie voor in ASP (vast ook wel in PHP) die met hex kleuren kon werken...

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:49
Ja vooral dat "zodat je ze bijvoorbeeld als een plaatje dynamische met php kunt maken" is duidelijk als je de vergelijking met een < hr > trekt. Niet dus. Probeer even je probleem wat beter te omschrijven.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:35

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

willem169 schreef op 28 oktober 2002 @ 21:47:
Ja vooral dat "zodat je ze bijvoorbeeld als een plaatje dynamische met php kunt maken" is duidelijk als je de vergelijking met een < hr > trekt. Niet dus. Probeer even je probleem wat beter te omschrijven.
Alsof de rest wel duidelijk is :P

Maar goed, Blue Eagle schijnt het te snappen

Prammie maar denken dat < hr> Html was, en geen plaatje :?

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Verwijderd

Prammenhanger schreef op 28 oktober 2002 @ 21:58:
[...]

Alsof de rest wel duidelijk is :P

Maar goed, Blue Eagle schijnt het te snappen

Prammie maar denken dat < hr> Html was, en geen plaatje :?
nee joh... das al lang achterhaald 8)7

even serieus... Je snap dat de kleuren van een HR zonder meegegeven style per browser en OS kunnen verschillen?

• marty
Ok
sorry voor de onduidelijkheid.

Als ik in een <hr size="3"> doe en die in m'n browser bekijk, dan zie ik zo'n leuk randje. Dat zien we allemaal wel denk ik. Dat randje bestaat uit 3 kleuren. De middelste daarvan is #CACACA, de bovenste is een tintje donkerder, de onderste is een tintje lichter.
Als je dit nu op een achtergrond bekijkt die ook de kleur #CACACA heeft, dan zie je een leuk randje wat doet vermoeden dat er iets van diepte is.

Nou vraag ik me af, stel dat je in plaats van #CACACA (in rgb 202,202,202) een andere kleur neemt. valt dat tintje lichter en donkerder dan uit te rekeken?

Dit wil ik graag weten met het oog op het dynamisch genereren van dat soort randjes.

En of dat nou verschillend is per browser dat boeit niet. Ik zoek gewoon een soort formule die dat benadert

even voor de duidelijkheid (ik doe m'n best jongens :)
die <hr> heb ik alleen als voorbeeld genomen, zodat jullie weten over wat voor'n randje ik het heb. 'zo'n' soort randje wil ik dus dynamisch genereren, als plaatje; gewoon een randje wat er zo uit ziet. niet de hr zelf

Verwijderd

Ik kan uit je posts niet opmaken wat je zelf al geprobeerd hebt... Zoals je weet is het hier geen helpdesk :)

Ik ga nu slapen, dus ik kan het nu even niet voor je uitzoeken, maar het zal vast iets zijn als de basis kleur met een vaste factor (>1 voor lichte rand, <1 voor donkere rand) te vermenigvuldigen, of (wat misschien op hetzelfde neerkomt, dat weet ik zo snel niet) als je de kleur verdeelt in HSB, de brightness met een bepaalde waarde vermenigvuldigen / op te tellen :)
Maak een paar probeerseltjes, dan is de berekening vast wel te achterhalen :)

• marty
Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 00:37:
Ik kan uit je posts niet opmaken wat je zelf al geprobeerd hebt... Zoals je weet is het hier geen helpdesk :)
Wat ik zelf geprobeerd heb is of er een vaste verhouding tussen die kleuren zat.
Ik heb de vermenigvuldigingsfactor berekend in het CACACA voorbeeld (van de rbg waardes) en die op een andere kleur toegepast, maar dat had niet het gewenste effect. De donkere kleur werd te donken en de lichte kleur te licht.

En ik dacht, ik kan wel een dag of twee gaan zitten klooien, net zolang totdat ik een goede formule heb gevonden (als die er al is), maar kan het beter even vragen op got, of iemand anders dat toevallig weet. Het is niet dat ik met een programmeer probleem zit en te lui ben het in de manual ofzo op te zoeken. Maar van 2 dagen met die getallen kloten leer ik nix nieuws.
Ik verwacht ook niet van jullie dat je dat wel doet - als iemand het toevallig weet is het mooi meegenomen en anders ga ik het alsnog zelf proberen

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ja en nu is dit dus wel helemaal duidelijk. Tijd voor een oplossing dacht ik zo :)

Verwijderd

tja, omrekenen naar HSB waarden, brightness omhoog gooien en terugrekenen, volgens mij zijn de formules wel te vinden als je zoekt op RGB to HSB ofzo, ik meen me vaag een topic te herinneren, maar google zal je ook wel helpen.

Als je dan die formules hebt zal je ook wel de hele omrekenhandel wat kunnen vereenvoudigen omdat je de hue en saturation ongemoeid laat. rest is wiskunde

• Hangloozz
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 13-07 17:24

Hangloozz

{ @$%&# }

is dat dan niet gewoon een lineaire verhoging van de RGB waarde :?
code:
1
2
3
highlight: RGB(250,250,250);
middle: RGB(200,200,200);
dark: RGB(150,150,150);

en wil je dan daarna met GDlib je HR's on the fly bouwen ofzo :?

www.jurgroessen.nl

Pagina: 1