[Dode CPU] Is deze XP2200+ dood?

Pagina: 1
Acties:

• FitNiX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 10:46
Heb hier een CPU XP 2200+ van maat van me, en zijn compu kan de CPU niet initialiseren, dus dachten wij, misschien is ie komen te overlijden.....

Op zich ziet ie er dus nog goed uit, maar heb zelf nog bijna nooit een dode CPU gezien, misschien iemand hier die me iets kan vertellen?
Plaatje:
Clickable (grote versie = 1600x1200)
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~ponti019/cpu_klein.jpg

Verwijderd

:? D'r zit toch nog garantie op? Gewoon naar de winkel en laten testen. Kapot? Bon laten zien en nieuwe meenemen... :)

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ziet er op het plaatje ok uit. Misschien is er een BIOS update nodig voordat die pc met deze nieuwe cpu overweg kan? :)

Verwijderd

Ik mag aannemen dat die "vlek" rechts van de core geen zilverprut is.

Aangezien je hem met keukenpapier of een ander papiertje hebt schoongemaakt.

Als dat niet zo is, dan is deze dood lijkt mij.

Sad but true.

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Die koelpasta net naast de core maakt niet zo heel veel uit hoor, zolang het maar niet op de L-bruggen zit :)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Heb hier een CPU XP 2200+ van maat van me, en zijn compu kan de CPU niet initialiseren, dus dachten wij, misschien is ie komen te overlijden.....
Of is de mobo simpelweg niet klaar voor zo'n CPU..

Check eens de troubleshooter zoals aangehaald in deze sticky: Voor alle "M'n PC doet het niet" en "Ervaringen" topics! Daarin staan ook linkjes naar compatibiliteitstests op de websites van mobofabrikanten..

Edit - op verzoek weer open:
Mag mijn topic misschien weer open, ik denk dat ie onterecht is gesloten. Ik was namelijk vergeten erbij te zeggen dat hij het al wel heeft gedaan :) Het is dus niet een probleem dat het MoBo hem niet aankan, want dat is wel zo, hij heeft het namelijk al gedaan.
Pas in het vervolg wel extra op de inhoud van de openingspost ;)

• FitNiX
BalusC schreef op 28 oktober 2002 @ 21:40:
[...]
Of is de mobo simpelweg niet klaar voor zo'n CPU..

Check eens de troubleshooter zoals aangehaald in deze sticky: Voor alle "M'n PC doet het niet" en "Ervaringen" topics! Daarin staan ook linkjes naar compatibiliteitstests op de websites van mobofabrikanten..

Edit - op verzoek weer open:
[...]
Pas in het vervolg wel extra op de inhoud van de openingspost ;)
Dank je _/-\o_
Pollewob schreef op 28 oktober 2002 @ 21:36:
Ziet er op het plaatje ok uit. Misschien is er een BIOS update nodig voordat die pc met deze nieuwe cpu overweg kan? :)
Sorry, vergeten te zeggen,
hij heeft het dus al wel gedaan. :) Maar er is een andere koeler opgekomen:
Zalman CNPS6000-Cu en sindsdien doet ie het niet meer :'(

Diagnostische ledjes geven aan dat ie hem niet kan initialiseren.

Nu heeft de Zalman er idd in het begin niet goed opgezeten, maar de computer sloot uitzichzelf al af, dus hij kan dan toch niet doorgebrand zijn lijkt me :?

• The Bad Seed
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-08 08:42

The Bad Seed

Chaotic since 1983

Kermit schreef op 28 oktober 2002 @ 21:55:
[...]
Dank je _/-\o_

[...]
Sorry, vergeten te zeggen,
hij heeft het dus al wel gedaan. :) Maar er is een andere koeler opgekomen:
Zalman CNPS6000-Cu en sindsdien doet ie het niet meer :'(

Diagnostische ledjes geven aan dat ie hem niet kan initialiseren.

Nu heeft de Zalman er idd in het begin niet goed opgezeten, maar de computer sloot uitzichzelf al af, dus hij kan dan toch niet doorgebrand zijn lijkt me :?
Jawel hoor, een XP ontwikkelt zoveel wamte dat ie met een slecht bevestigde koeler in een paar seconden kan afgefikt zijn. Heb je de proc al eens in een ander mobo geprobeerd?

Hail to the guardians of the watchtowers of the north

• FitNiX
Duracell schreef op 28 oktober 2002 @ 21:57:
[...]

Jawel hoor, een XP ontwikkelt zoveel wamte dat ie met een slecht bevestigde koeler in een paar seconden kan afgefikt zijn. Heb je de proc al eens in een ander mobo geprobeerd?
Nee mijn eigen mobo kan dat niet aan, die kan geloof ik hooguit een XP1800+ aan ofzow.

Maar de compu schakelde wel meteen uit, dus hij is maar een paar seconden (< 15s) aan geweest, en meestal brand ie toch pas door na 45s ofzo, :? ooit gelezen op de frontpage geloof ik

Mijn Mobo: MSI K7T Turbo met Raid

Verwijderd

Kermit schreef op 28 oktober 2002 @ 21:58:
[...]
Nee mijn eigen mobo kan dat niet aan, die kan geloof ik hooguit een XP1800+ aan ofzow.

Maar de compu schakelde wel meteen uit, dus hij is maar een paar seconden (< 15s) aan geweest, en meestal brand ie toch pas door na 45s ofzo, :? ooit gelezen op de frontpage geloof ik

Mijn Mobo: MSI K7T Turbo met Raid
een xp kan al binnen 4-5 sec dood zijn, 45 sec is best lang hoor zelf 15 sec :X

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 22:14:
[...]

een xp kan al binnen 4-5 sec dood zijn, 45 sec is best lang hoor zelf 15 sec :X
1 sec was genoeg voor mijn XP1600+@1850Mhz!

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-08 20:31

Valkyre

Kitesurf FTW!

yup binnen <5 sec kan een XP ook makklijk dood zijn! als de koeler net boven de CPU zit is die ook gelijk weg! heb je d''r eigenlijk wel koelpasta of iets dereglijks tussen gedaan :?
ben ut namelijk nog nite tegengekomen?

iRacing Profiel

• FitNiX
Gohan-san schreef op 28 oktober 2002 @ 22:33:
yup binnen <5 sec kan een XP ook makklijk dood zijn! als de koeler net boven de CPU zit is die ook gelijk weg! heb je d''r eigenlijk wel koelpasta of iets dereglijks tussen gedaan :?
Zo te zien had ie er idd koelpasta op gedaan ja.
Maar die heb ik er voor de foto ff afgehaald.

Ik wist trouwens niet dat een CPU zo snel dood gaat zonder enige vorm van koeling, ik wist dat het snel ging, maar zo snel :o :o

• NexuZ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08-07 22:20
Dus de cooler zat er niet goed op?

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
ga ff naar een winkel en vraag of ze hem daar kunnen testen dan weet je het meteen.

Tweakers Discord

• FitNiX
BronX schreef op 28 oktober 2002 @ 22:56:
Dus de cooler zat er niet goed op?
die heeft er idd in het begin niet echt goed opgezeten. |:(
Maar ik vond de core er nog zo mooi uitzien, daarom vroeg ik me af of dat ie wel doorgebrand is.....

Verwijderd

daarom heb je misschien nog wel garantie op het geval, gewoon eerlijk uitleggen wat er is gebeurd, kheb een hekel aan fraude, met een beetje mazzel geeft de winkel je een nieuwe.
wat mij is verteld bij CTW is dat zolang de core niet gechipped is, neemt amd ze nog terug. succes ermee, volgende keer beter opletten he!

• FitNiX
Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 23:10:
daarom heb je misschien nog wel garantie op het geval, gewoon eerlijk uitleggen wat er is gebeurd, kheb een hekel aan fraude, met een beetje mazzel geeft de winkel je een nieuwe.
wat mij is verteld bij CTW is dat zolang de core niet gechipped is, neemt amd ze nog terug. succes ermee, volgende keer beter opletten he!
Gelukkig was het niet mijn CPU :*)
Mijn AMD 1,33Ghz doet het nog prima 8)

Hij gaat morgen langs de winkel om hem te laten testen...
Ik zal zodra ik ook weet wat het was / is, hier wel ff posten wat het nou was

Verwijderd

Op de L bruggen zitten er zwarte stippeltjes tussen is dit normaal?.Want biju mij athlon 1800+ is dat ook maar weet niet zeker of hij werkt.

• FitNiX
Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 09:37:
Op de L bruggen zitten er zwarte stippeltjes tussen is dit normaal?.Want bij mij athlon 1800+ is dat ook maar weet niet zeker of hij werkt.
Ik denk dat het normaal is. Ik ben zelf ook geen CPU expert, vandaar... :)

• bloasfist
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-08 13:56

bloasfist

Slot-A Crew

Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 09:37:
Op de L bruggen zitten er zwarte stippeltjes tussen is dit normaal?.Want biju mij athlon 1800+ is dat ook maar weet niet zeker of hij werkt.
Dat is normaal, dat zijn de doorbroken l bruggen. (als je bepaalde bruggen weer dicht weet te frutsen kun je bv de multiplier aanpassen).

Je drinkt PiTT bier of je drinkt geen PiTT bier! Specs

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
Meer info aub, welk bord etc, zo op het oog lijkt de proc iig nog goed, maar dat zegt ook niet altijd alles.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Sja, het heeft eerder gewerkt en de topicstarter had aangegeven dat de nieuwe Zalman niet helemaal goed was bevestigd. Daar kan zo'n AthlonXP niet echt goed tegen ;)

Enig fatsoenlijk oplossing is om gewoon een nieuw CPU te nemen en in het vervolg goed de koeler monteren en niet te enthousiast de startknop indrukken..

• caspergt
  • Laatst online: 21-04-2025
yo dat streepje ernaast had ik ook op mn AMD XP 2200+ toen en ik deed mn koeler er eens af en toen zat het er niet, ik wou hem unlocken ik pleur die koeler erop en geen beeld, zit er op eens dat misterieuse streepje, (ik had ook een 2200+)
De core zag er nog perfect uit en alles nog goed, bleek er dat er koelpasta tussen 1 of andere lasercut is gegaan en sad but true :( he`s finished maar ik had wel garantie dus ik krijg waarschijnlijk een nieuwe ! :) i love those guys

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Ffe over het warmte verhaal, mijn XP heeft op 2000+ nog gewoon 3 minuten passief gedraaid, tot hij bij 78°C vastliep :z Maar ja, die heatsink moet er dan wel op zitten.
Maar horen die L1 bruggen niet gebroken te zijn :? Of lees ik nu over een post heen?

...

Verwijderd

Hij reageerde niet meer na nieuwe koeling? Misschien is er een fan detection op. het kan zijn dat als hij de fan niet detect hij niet wil booten als veiligheid. Tevens is het idd mogelijk in je bios aan te geven de pc een shutdown uit te laten voeren bij een bepaalde temp. Check voor de gein of je socket nog lekker is (misschien dat ie niet goed connect). Tevens valt de cpu goed erin of moet je kracht zetten? Wat ik je aanraad cpu op een anderboardje testen (ik garandeer niets!). Probeer tevens eens een cmos reset misschien dat ie dan doorstart. :D

• FitNiX
BalusC schreef op 29 oktober 2002 @ 10:28:
Sja, het heeft eerder gewerkt en de topicstarter had aangegeven dat de nieuwe Zalman niet helemaal goed was bevestigd. Daar kan zo'n AthlonXP niet echt goed tegen ;)

Enig fatsoenlijk oplossing is om gewoon een nieuw CPU te nemen en in het vervolg goed de koeler monteren en niet te enthousiast de startknop indrukken..
Zal hem dalijk eens bellen en vragen of ie al langs is geweest, we moeten allebei heel de dag werken :)
PhatFish schreef op 29 oktober 2002 @ 16:01:
Ffe over het warmte verhaal, mijn XP heeft op 2000+ nog gewoon 3 minuten passief gedraaid, tot hij bij 78°C vastliep :z Maar ja, die heatsink moet er dan wel op zitten.
Maar horen die L1 bruggen niet gebroken te zijn :? Of lees ik nu over een post heen?
Er zat dus geen heatsink op, nou ja niet goed :/
En de L bruggen zijn als het goed is nog gewoon gebroken, aan overclocken doet ie niet...
Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 18:01:
Hij reageerde niet meer na nieuwe koeling? Misschien is er een fan detection op. het kan zijn dat als hij de fan niet detect hij niet wil booten als veiligheid. Tevens is het idd mogelijk in je bios aan te geven de pc een shutdown uit te laten voeren bij een bepaalde temp. Check voor de gein of je socket nog lekker is (misschien dat ie niet goed connect). Tevens valt de cpu goed erin of moet je kracht zetten? Wat ik je aanraad cpu op een anderboardje testen (ik garandeer niets!). Probeer tevens eens een cmos reset misschien dat ie dan doorstart. :D
cmos reset had ik idd ook al geprobeerd, had niet geholpen...
Denk niet dat er een fan detection op zit, want het systeem gaat wel aan.
Daarmee bedoel ik, de fans gaan draaien, en de cpu wordt ook nog warm --> de inmiddels goed bevestigde Zalman wordt namelijk ook warm. :o

Verwijderd

code:
1
MSI K7T Turbo met Raid ondersteuning

Welke is dat? de ms 6330 of zo iets?

Verwijderd

Mijn AMD XP 1600+ heeft wel eens 85 C getrokken. Of is dat dan gewoon toeval?

• FitNiX
Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 19:18:
code:
1
MSI K7T Turbo met Raid ondersteuning

Welke is dat? de ms 6330 of zo iets?
Kan wel een plaatje maken, maar dat is dus mijn moederboard... :o
Het gaat hier om de CPU van een maat van me, :)
Zit niet op GoT |:( :P

Mijn mobo: MSI K7T Turbo met de VIA® KT133A Chipset (socket A)

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=23629

Afbeeldingslocatie: http://picserver.student.utwente.nl/getpicture.php?id=23630

Heb hier een (vermoedelijk) dode AMD XP 2000+ ik zie zelf niet 123 waar de oorzaak ligt.. iemand anders misschien ?

Verwijderd

links boven op de core lijkt een beetje gecrunched, dat kan voor problemen zorgen

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12-08 19:47
Ik denk eerder dat de mobo de proc niet aankan. Zo snel is hij (denk ik) niet doorgebrand, al zou het wel kunnen, maar het niet kunnen initialiseren kan er lijkt mij ook op duiden dat het mobo de proc niet aankan/kan herkennen.
Ik ben benieuwd wat de test uitwijst. Ik hoop voor je vriend dattie niet doorgebrand is!

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

• FitNiX
Copkillerwes schreef op 29 oktober 2002 @ 22:12:
Ik denk eerder dat de mobo de proc niet aankan. Zo snel is hij (denk ik) niet doorgebrand, al zou het wel kunnen, maar het niet kunnen initialiseren kan er lijkt mij ook op duiden dat het mobo de proc niet aankan/kan herkennen.
Ik ben benieuwd wat de test uitwijst. Ik hoop voor je vriend dattie niet doorgebrand is!
Euh, als je heel de thread had gelezen, dan had je gezien dat ie het al heeft gedaan, en goed ook. :) Alleen na de installatie van een Zalman koeler, doet ie het niet meer :'( Heeft er in het begin heel ff slecht opgezeten, dus waarschijnlijk toch doorgefikt...

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 16-08 23:33
Kermit schreef op 30 oktober 2002 @ 10:55:
[...]
Euh, als je heel de thread had gelezen, dan had je gezien dat ie het al heeft gedaan, en goed ook. :) Alleen na de installatie van een Zalman koeler, doet ie het niet meer :'( Heeft er in het begin heel ff slecht opgezeten, dus waarschijnlijk toch doorgefikt...
Ow, ok ik had begrepen dat het eerst op een ander mobo had gewerkt, dus niet dezelfde, stja als ie nu niet meer werkt en een andere proc wel werkt in dat mobo is het toch al 99,99% zeker dat het iig de proc is de dood is :)

Maar de koelasta die erop zat, was dat nie teerst eventjes bruinig of verkleurd, ook met als als de boel doorfikt zie je wel een beetje zooi ertussen qua kleur dan.
Vaak als je de proc schoonmaakt zie je iid niet al teveel meer.

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Zolang er maar een heatsink op zit [ dan bedoel ik dat hij contact maakt met de CORE ] dan kan er de eerste minuten weinig gebeuren, ik denk alleen dat de temp. langzaam omhoog gaat als de fan niet draait. En idd, als hij helemaal geen contact maakt is het met 4 a 5 minuten gedaan met je lieve XP'tje...

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• Stropdas
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-07 20:06

Stropdas

Insert subtitle here

Hoe zit de achterkant van die CPU eruit? Heb wel eens foto's gezien dat erop de achterkant een brandvlek zat als ie was doorgebrand

Honda VFR800fi '99 | Volvo S60 '04

• FitNiX
Carel schreef op 30 oktober 2002 @ 11:06:
[...]

Ow, ok ik had begrepen dat het eerst op een ander mobo had gewerkt, dus niet dezelfde, stja als ie nu niet meer werkt en een andere proc wel werkt in dat mobo is het toch al 99,99% zeker dat het iig de proc is de dood is :)

Maar de koelasta die erop zat, was dat nie teerst eventjes bruinig of verkleurd, ook met als als de boel doorfikt zie je wel een beetje zooi ertussen qua kleur dan.
Vaak als je de proc schoonmaakt zie je iid niet al teveel meer.
Nee, koelpasta was mooi schoon...
NeoGames.nl schreef op 30 oktober 2002 @ 11:09:
Zolang er maar een heatsink op zit [ dan bedoel ik dat hij contact maakt met de CORE ] dan kan er de eerste minuten weinig gebeuren, ik denk alleen dat de temp. langzaam omhoog gaat als de fan niet draait. En idd, als hij helemaal geen contact maakt is het met 4 a 5 minuten gedaan met je lieve XP'tje...
Dat was dus bij minder dan 20seconden ook al zo,
Stropdas schreef op 30 oktober 2002 @ 11:31:
Hoe zit de achterkant van die CPU eruit? Heb wel eens foto's gezien dat erop de achterkant een brandvlek zat als ie was doorgebrand
Die was ook nog helemaal gaaf, vandaar dat we het allebei zo raar vonden dat ie nix meer deed.

[edit]
* FitNiX Ok, hij heeft hem laten testen, en de proc was dus toch zo dood als een..... euh..... nou ja, gewoon heel dood.
Hij heeft nieuwe processor gehaald, en we gaan hem zo dalijk installeren.
I'll be back :) WITH results ;)

[/edit]

• caspergt
  • Laatst online: 21-04-2025
Doordat mijn voeding is opgeblazen was alles naar de kl*te behalve mn koelers, ik kreeg alles vergoed, en zelfs in plaats van een 350 w voeding een 450 watt qtec met 2 koelers
En alles nieuw, nu zit ik ff met dat twinmos ram dat er nu inzit inplaats van samsung original, dat wordt vervangen hoop ik want dat draait niet op 266 FSB dus hij zit nu weer in de winkel
Mn xp 2200+ was toch echt 8)7

Ridiculer lvl70 Resto drood :D

• Tha_TE
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 26-06 15:43
Gohan-san schreef op 28 oktober 2002 @ 22:33:
Een koeler is niet zozeer het punt.....
Als je een goed blok koper hebt (die koud is) en je een goede airflow hebt dan zal je CPU warm worden maar zal niet binnen 5 sec doodgaan. En Ja ik weet het heel zeker :)

Verwijderd

Kermit schreef op 30 oktober 2002 @ 19:50:
[...]
[edit]
/me Ok, hij heeft hem laten testen, en de proc was dus toch zo dood als een..... euh..... nou ja, gewoon heel dood.
Hij heeft nieuwe processor gehaald, en we gaan hem zo dalijk installeren.
I'll be back :) WITH results ;)

[/edit]
Tja, kheb er altijd een hekel aan om in dit soort gevallen gelijk te krijgen. :/

Maar uuuuh :? Draait het al inmiddels weer :?

• FitNiX
Verwijderd schreef op 31 oktober 2002 @ 14:20:
[...]

Tja, kheb er altijd een hekel aan om in dit soort gevallen gelijk te krijgen. :/

Maar uuuuh :? Draait het al inmiddels weer :?
Neej :( Compu geeft weer hetzelfde alarm :?

Vorige keer toen de koeler erboven hing, gaf de pc zo'n irritant alarm. Nu zit de Zalman er WEL goed op, en geeft ie nog steeds dat alarm :? Snap d'r echt geen zak van:
• Nieuwe CPU,
• zalman er goed op,
• powerknop aan,
Weer alarm :(
Pagina: 1