Toon posts:

[freeBSD] krijg nts deamon niet aan de praat

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hi all, ik heb net freeBSD geinstalleerd met het idee er een (LAN)nfs server van te maken. het probleem waar ik nu mee zit is dat ik er maar niet achter kan komen hoe ik de exports voor de nfs server moet specificeren want ik krijg bij elke boot weer een 'bad line in /etc/exports' melding.
ik heb hier een lan zonder dns server. wat ik in gedachten had is het volgende:

10.0.0.150 nfs server op freeBSD
10.0.0.151 win2k client voor die nfs server
10.0.0.152 win98 client.

wat ik ook niet begrijp is hoe freeBSD en windows nou met elkaar gaan communiceren als ik bij freeBSD helemaal geen workgroup kan instellen.

wat nu in mijn /etc/exports staat is dit:

/home -alldirs 10.0.0.151 10.0.0.152

voor zover ik op internet en in de manual heb kunnen lezen zou dit toch echt moeten werken....

het kan natuurlijk zijn dat ik gigantisch de verkeerde kant op denk en dat ik voor ik dit kan begrijpen eerst nog een heel boek over nfs systemen moet lezen, maar misschien kan iemand die de fout ziet me op de juiste weg helpen. alvast bedankt,
blister.

Verwijderd

wat wil je precies? Met een nfs server windows clients serveren? Dat gaat niet werken want nfs is voor shares voor unix machines. Als jij je /home wilt sharen met die windows machines moet je samba installen + configgen (daar kun je dus ook je workgroup instellen). Zie verder ook de faq voor meer nuttige tips :P

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

Je kunt natuurlijk ook een echte NFS-client op windows installeren, geen probleem. Maar standaard support Windows dat dus niet, alleen smb, waarvoor je dus samba nodig bent.

NFS is denk ik toch een fijner protocol, hoewel het ook zo z'n nadelen heeft ;)

• AVL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 25-09-2022

AVL

OHMSS

/home is in FreeBSD vaak een symbolic link naar /usr/home. Gebruik daarom i.p.v. /home /usr/home.

"I'd rather have a bottle in front of me than a frontal lobotomy."

Verwijderd

Topicstarter
juist, kijk dat zijn tips waar ik wat aan heb! ik had natuurlijk een heel boek over netwerken moeten lezen, maar jullie hebben het voor me opgelost. dank! ik ga meteen samba installeren.

AVL: dat heb ik ook geprobeerd, maar kreeg alsnog een error :? maar goed, ik heb verder geen unix machines in m'n netwerk dus ik ga het gewoon met samba proberen :)

_/-\o_ u allen

blister