Verwijderd

Topicstarter
Hiermee bedoel ik dus apocalypse.

Het is misschien een gevoel, maar er geen nu zoveel dingen mis.
Misschien moeilijk uit te leggen, er is nu extreem veel haat op deze wereld, jegens mensen onderelkaar, rassen en ga zo maar door.Mensen schieten elkaar af, slaan iemand dood.Het lijkt net alsof de wereld wordt geregeerd door haat en woede die op elkaar wordt gericht.

Maar, nu heb ik het alleen over mensen.Ook de natuur zit niet stil.
Voorbeelden kunnen jullie zelf wel verzinnen.Het is eerder een gevoel en een paar factoren die mij bang maken dat de wereld met de mens erop niet zo lang meer heeft.

Ik zag ook op discovery bijvoorbeeld dat er gezegd werd door ".." dat de 4e wereldoorlog uitgevochten zou worden met stokken en stenen.

Maar zoals we nu leven, kan het niet doorgaan lijkt mij. Iemand meer zulke gevoelens dat het nu allemaal in 1x op ons afstormt?

Misschien heeft iemand wat bronnen van mensen die doemsdag voorspeld hebben.

Het is zoals ik al eerder heb gezegd een gevoel, en niet zozeer op feiten gebaseerd.Want je kunt bijvoorbeeld ook zeggen van ja de 2e wereldoorlog dan of de 1e wereldoorlog..

ben benieuwd hoe jullie deze tijd ervaren

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Hoe denk je dat het in de tijd van de kruistochten moet hebben gevoeld? Of daarvoor, met expansie van Engeland om maar wat te noemen, of juist daarna, noem een 1e wereldoorlog...

Er gaat feitelijk niet meer mis dan vroeger, alleen dankzij media weet je er nu meer vanaf :)

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:07

JdM

Humbled

sdomburg schreef op 28 oktober 2002 @ 20:58:
[....]
Er gaat feitelijk niet meer mis dan vroeger, alleen dankzij media weet je er nu meer vanaf :)
In mijn ogen gaat er wel degelijk wat meer mis , er wonen immers ook meer mensen sinds vroeger zeg maar....... meer mensen = meer trouble , maar een doemscenario? is wel vergezocht.. Ik ben het wel met de topicstarter eens dat er té veel extreme dingen gebeuren , die je als moralistisch persoon nog maar moeilijk kunt relativeren , het líjkt in elk geval harder en agressiever te worden (alhoewel , in de middeleeuwen werd je gestenigd enzo, dus..) Ik probeer voor mezelf in elk geval altijd een gevoel van 'vrede' te houden , anders ga ik ook geloven dat de halve wereld naar de kl**e gaat.

• woutur
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:17

woutur

Klauwtjes uit!

Lol.. die uitspraak was van Einstein en hij zei dat ie niet wist waarmee de 3e wereldoorlog gevochten zou worden maar wel dat de 4e ... enz. Waarschijnlijk doelde hij op een totale vernietiging door krachtige wapens. Ik weet eigenlijk niet of de wereld geweldadiger wordt of dat de informatie hieromtrent een stuk makkelijker beschikbaar is. Ik gok zelf op het laatste en dat de samenleving helemaal niet gewelddadiger wordt.

Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.

Verwijderd

Ik weet niet echt waar jij op doelt. Maar de Apocalyps is niet te voorspellen. Aldus de 3 grootste monotheistische geloven. Nostradamus heeft voorspeld dat het onheil door een komeet zou worden veroorzaakt in 1999. Nu is het zo dat dit jaargetal niet echt vaststaat. En voor de rest... de 3e wereldoorlog lijkt me geen pretje, alhoewel geen oorlog een pretje is. Deze in het speciaal dus. Waarop ik dat baseer, hetzelfde als Einstein gedacht heeft. EN ik denk dat ik het niet eens ben met sdombrug.... vroeger waren er degelijk minder agressivere oorlogen. Zie maar of jij een kogel kan ontwijken. En vergelijk dat met een speer of boog!! En maar niet te spreken over de soorten en maten artillerie en raketten enz... Dan weetje niet eens wat voor gruwelijkheden je staan te wachten. DUs in het kort: Geweld was er altijd. Alleen nu is het geweldadiger, wat niet zo geweldig is.

Verwijderd

Ik denk wel dat de wereld gewelddadiger wordt maar dan niet in de vorm van oorloggen maar meer in de vorm van zinloos geweld vroeger kon je nog veilig over straat lopen tegenwoordig moet je altijd maar hopen dat er niet een of andere gek daar rondloopt die weer ff iemand neer schiet of iemand zonder reden in elkaar gaat slaan.

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:33

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 09:54:
Ik denk wel dat de wereld gewelddadiger wordt maar dan niet in de vorm van oorloggen maar meer in de vorm van zinloos geweld vroeger kon je nog veilig over straat lopen tegenwoordig moet je altijd maar hopen dat er niet een of andere gek daar rondloopt die weer ff iemand neer schiet of iemand zonder reden in elkaar gaat slaan.
Hoeveel veiliger was het nou echt "vroeger"?

Zover hoef je niet terug te gaan om beursensnijders en struikrovers tegen te komen. Zolang is het nog niet geleden dat iemand de keel werd opengesneden als ie na zonsondergang op de verkeerde plek in de stad liep; maar dat was "algemeen bekend", en er werd geen SBS6 team op afgestuurd; het was geen nieuws-item.
Of geloof je echt dat de straten van een beetje stad nu zoveel onveiliger zijn dan zo'n 100 of 200 jaar geleden?

Als het gaat om een trend moet je natuurlijk wel naar dat soort tijdspannes kijken!

Wat betreft de oorlogen die vroeger minder gewelddadig waren: de totale vernietiging van Carthago en hetover de kling jagen van alle inwoners was natuurlijk veel minder gewelddadig dan wat er nu gebeurd?
Het uitmoorden van 99% van de bevolking van een continent is lang niet zo gewelddadig als moderne oorlogsvoering?
Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 22:22:
EN ik denk dat ik het niet eens ben met sdombrug.... vroeger waren er degelijk minder agressivere oorlogen. Zie maar of jij een kogel kan ontwijken. En vergelijk dat met een speer of boog!! En maar niet te spreken over de soorten en maten artillerie en raketten enz... Dan weetje niet eens wat voor gruwelijkheden je staan te wachten. DUs in het kort: Geweld was er altijd. Alleen nu is het geweldadiger, wat niet zo geweldig is.
offtopic:
Fons Janssen: "waarom vind ik geweld niet geweldig?"

Waarom is het afvuren van een raket gewelddadiger dan het bruut op mensen inrammen met een stuk hout?

Wat betekent mijn avatar?

Verwijderd

Topicstarter
hmm weer schietpartij op een school, toen ik het zag ik zei direkt tegen mezelf 'waarom kunnen mensen nou niet gewoon normaal doen' . Naar mijn gevoel wordt het steeds erger.

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:07

MaDLiVe

.-Observer-.

Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 11:54:
hmm weer schietpartij op een school, toen ik het zag ik zei direkt tegen mezelf 'waarom kunnen mensen nou niet gewoon normaal doen' . Naar mijn gevoel wordt het steeds erger.
Daar heb je het al: " Naar mijn gevoel" een verre van objectieve waarneming. Het gevoel wordt je opgelegd door de emotie in interviews en de dramatische toon (het deuntje is trendzetter) die het nieuws brengt.

Geweld is nu meer in de media, geluid en kleur (straks misschien zelfs de geur) worden je bij het 6 uur journaal ingestampt. Incidenten aan de andere kant van de wereld waar je normaal niets van zou horen worden nu bij je gebracht alsof het je overkomt.

Tuurlijk stijgt daarmee het gevoel van veiligheid. Een logisch gevolg.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

• Redshark
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:51
Het is de laatste tijd wel degelijk het geval dat er steeds meer geweld in 'onze' wereld is. Ik denk dat dit komt doordat geweldadigheden over de hele wereld binnen no-time bij ons zijn en simpelweg doordat het geweld toeneemt.

Alleen al afgelopen week: Jongen doodgetrapt, terroristen in moskou en een gestoorde sluipschutter in de VS. Je weet er meteen van en het is nou niet bepaald om de hoek. En ook niet nodig.

Misschien moeten we toch maar even kijken naar die dick bruna spotjes (die van SIRE )

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
MaDLiFe verduidelijkt mooi mijn punt, dank je :) . Ik vind dit echt "na 11 spetember is de wereld veranderd"-gezeik. Ik bedoel, waar heb je nou zelf last van gehad na 11 september? Is er iets veranderd in je leven, behlave dat als je de tv aanzet dat je weer al-quada dit en Bin Laden dat hoort? In mijn geval iig niet.

Ik ben aanhanger van de theorie dat geweld gewoon in de mens zit, zoals ratten elkaar op gaan eten bij overbevolking. Er zijn al kleine (onethische) experimenten geweest waarbij blijkt dat een normale student zich in een paar weken omvormt tot een geweldadig, machtzuchtig iemand. (zie ook de Kijk van een paar maand geleden).

Als jij de tv aanzet en je hoort over geweld dit en dat dan ropet dat een gevoel van onveiligheid op, jij denkt dus puur door je eigen waarnemeingen op tv en andere media dat het onveiliger geworden is. Nou zullen er weinig zijn die tegen zullen spreken dat media geen belangrijke rol hebben met het selecteren van informatie (in 1 journaal past niet al het nieuws van de wereld) en dus maken de media een selectie van het neiuwes wat in hun ogen belangrijk is. Na 11 september heeft alles wat met veiligheid te maken heeft een hogere prioriteit en zal dus ook meer uitgezonden worden.

Als je dus wil baseren op onveiligheid, kijk dan óf naar de cijfers óf naar je EIGEN waarnemingen, niet naar die op tv en bedenk eens of dat 10 jaar geleden wel zo anders was.

Verwijderd

Ik denk ook dat de mensen net zo agressief en gewelddadig zijn als vroeger. Het nadeel is wel dat er nu veel meer mensen zijn en dat de technologische mogelijkheden tot geweld groter zijn.

• Xochiquetzal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-04-2025
Ik had het er vandaag nog over. Het ging over politiek en dat er teveel geld naar defensie ging. Naar het leger... Dat gaat helemaal nergens meer over, want Nederland geraakt toch niet in oorlog met andere landen. Ten eerste lullen we te veel mee, en ten tweede hebben we te veel sterke vriendjes. Niemand is zo gek om ons de oorlog te verklaren en zelf zullen we die niet beginnen.

Nee, ALS Nederland in oorlog geraakt, zal dat een wereldoorlog zijn, en bij de volgende wereldoorlog zullen er vast wel wat bommetjes vallen, en met de bommen die ze tegenwoordig (ontkennen te) hebben, wordt Nederland in 1 klap weggevaagd.
Daar is een legertje met een paar geweertjes en tankjes niet tegen opgewassen....

(Even off topic: weg met defensie! Meer geld naar Zorg en Onderwijs :))

Verwelkom wat je niet kunt vermijden.

• MaDLiVe
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:07

MaDLiVe

.-Observer-.

Xochiquetzal schreef op 29 oktober 2002 @ 21:32:
Ik had het er vandaag nog over. Het ging over politiek en dat er teveel geld naar defensie ging. Naar het leger... Dat gaat helemaal nergens meer over, want Nederland geraakt toch niet in oorlog met andere landen. Ten eerste lullen we te veel mee, en ten tweede hebben we te veel sterke vriendjes. Niemand is zo gek om ons de oorlog te verklaren en zelf zullen we die niet beginnen.

Nee, ALS Nederland in oorlog geraakt, zal dat een wereldoorlog zijn, en bij de volgende wereldoorlog zullen er vast wel wat bommetjes vallen, en met de bommen die ze tegenwoordig (ontkennen te) hebben, wordt Nederland in 1 klap weggevaagd.
Daar is een legertje met een paar geweertjes en tankjes niet tegen opgewassen....

(Even off topic: weg met defensie! Meer geld naar Zorg en Onderwijs :))
Zekerheid wilt iedereen hebben ook is dit een grote illusie. Bestaan er zoveel mogelijkheden zijn ze alle waarschijnlijk dus ook de kans dat het mis gaat. Ik denk dat het bewust focussen op problemen de problemen juist erger maakt. Iedereen wordt blind voor hetgene wat echt belangrijk is. Alleen die obsessieve drang naar veiligheid. Deze kun je goed voelen in onze huidige maatschappij.

{\/}/-\[) [_[ \/(-© - Turn off your mind, relax and float downstream. Volg mijn disease outbreak detective en andere geweldige Avonturen

Verwijderd

Ik vind ook dat we op dit moment een negatieve ontwikkeling doormaken, De geschiedenis gaat nu eenmaal met up en downs. Toch hebben de mensen het zelden in de geschiedenis zo goed gehad. De moderne mens heeft alleen geen rostsvaste zekerheden meer, hij vertrouwt op zichzelf, maar tegelijkertijd voelt hij zich vaak alleen en machteloos. Het meeste waar wij onder lijden, doen wij onszelf aan door ons opgeblazen egoisme, maar het blijft een luxe probleem.

Waar we voor uit moeten kijken is voor mannetjes als Bush die ons constant een gevoel van onweiligheid proberen aan te praten. Dit soort mensen pleegt verraad aan onze Christelijke idealen. Nu we ophouden anderen proberen te begrijpen en helpen, worden ze in onze ogen steeds vreemder en gevaarlijker. Zeker de islam is een starre godsdienst, maar des te meer reden om ook de dialoog te zoeken en niet alleen de confrontatie. En dat geldt ook voor criminele minderheden en agressieve jongeren. Wie lijdt er het meest onder het eenzijdige vijandsbeeld dat de media creeren. Juist wijzelf en het lost niets op, want het maakt ons machteloos en angstig. Helaas is voor de media goed nieuws geen nieuws. Mijn boodschap: laat je niet manipuleren en blijf positief denken.
Pagina: 1