[MySQL+Perl] Drie random rows

Pagina: 1
Acties:

• BKJ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-08 11:07
Ik heb een aardig grote db met een boel info erin. Nu wil daaruit drie random rijen selecteren. Eén lukt nog wel en drie onafhankelijke ook nog wel, maar ik wil koste wat het kost voorkomen dat een van de van de drie hetzelfde is. Nu kan ik wel met allerlei if loopjes gaan kloten maar dat vind ik zeer lelijk. (zoiets van: check id van 1e random en kies weer een random row. if id van 2e keus == id van 1e keus then do again....bla!).

Kan dit ook in 1 query? (kheb al doodgezocht op mysql.net en GoT)

Kamer huren

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:25
Volgens mij kun je in MySQL dit doen:
MySQL:
1
2
3
4
SELECT *
FROM table
ORDER BY RAND()
LIMIT 3

Of heb je dit al geprobeerd en krijg je dan ook soms dubbele resultaten?

• BKJ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-08 11:07
Ik had het inderdaad al een x gezien dat het met die limit kan, maar dacht dat dat niet de oplossing voor mijn probleem zou zijn. Maaer het werkt! _/-\o_ tnx! Na 20 tests (met een betrouwbaarheidsinterval van..... ;) ) ben ik nog geen 1 dubbele tegen gekomen!

Kamer huren

• thomaske
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-07 14:28

thomaske

» » » » » »

is ook niet mogelijk dat je een dubbele tegenkomt. Het enige wat je doet is de hele resultset willekeurig sorteren, er kunnen dus geen dubbele voorkomen :)

Brusselmans: "Continuïteit bestaat niet, tenzij in zinloze vorm. Iets wat continu is, is obsessief, dus ziekelijk, dus oninteressant, dus zinloos."

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

thomaske schreef op 28 oktober 2002 @ 22:09:
is ook niet mogelijk dat je een dubbele tegenkomt. Het enige wat je doet is de hele resultset willekeurig sorteren, er kunnen dus geen dubbele voorkomen :)
Tenzij je natuurlijk dubbele rijen in je tabel hebt.. :P

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:25
dusty schreef op 28 oktober 2002 @ 23:01:
...maar dan werkt hitchhacker's geschetste methode (kies een random rij, kies daarna een tweede random rij, todat deze verschilt van de eerste, etc.) ook niet.

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06-2025

drm

f0pc0dert

dusty:

Dat bestaat niet. Of je hebt een brakke primary key ;)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1