ADSL Ethernet kaart?

Pagina: 1
Acties:

• jagermeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-01 13:33

jagermeister

Artillerie magneet :-(

Topicstarter
Hallo tweakers,

Vraagje (s): Ik heb nu Adsl-comfort van KPN (Mxstream). Ik deel nu mijn internet met m'n laptop via Wingate. Dit werkt prima. Nu krijgen we er een derde pc bij en deze wil ik uiteraard ook toegang tot ADSL verschaffen. Het probleem is dat ik nu wil dat mijn hoofd PC (Host) niet altijd hoeft aan te staan om de andere PC toegang tot Internet te geven. Ik heb (helaas) destijds gekozen voor het Alcatel Speedtouch USB modem. Nu weet ik dat het mogelijk is om de ethernet versie zo te tweaken dat het een Router wordt. Betekend dit dat ik dan altijd een verbinding met ADSL heb ook al staat mijn HOST uit? Ik heb ook een 10Mbit hubje van Sitecom. Kan ik deze ook gebruiken om de PC's te koppelen?

Wat zijn de benodigdheden om mijn wensen te realiseren?

Alvast bedankt :)

- specs - Download mijn custom BF2 map HIER NIET MEER

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Predator

Suffers from split brain

Nu weet ik dat het mogelijk is om de ethernet versie zo te tweaken dat het een Router wordt. Betekend dit dat ik dan altijd een verbinding met ADSL heb ook al staat mijn HOST uit?
Ja, je modem werkt dan als router.
Ik heb ook een 10Mbit hubje van Sitecom. Kan ik deze ook gebruiken om de PC's te koppelen?
Best wel, anders heeft die router tweak weinig zin.
Die alcatel heeft immers geen inbouwde switch zoals voor thuisrouters.

inet-----alcatel tweaked---hub----al jouw pc's

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

http://www.weethet.nl/

actel modem+Hub/switch

bedenk wel dat het alcatel modem alleen op 10 Mbit werkt
(persoonlijk zou ik een switch nemen en de rest van het netwerk op 100Mbit laten werken)

Iperf

Verwijderd

leuke antwoorden tot dusver , maar werkt deze tweak ook met USB modem?
Wat heb je dan nodig om je modem in een hub te prikken??

Verwijderd

als je nog een oud pc'tje hebt kun je met linux een router bouwen. Met je USB modem heb je volgens mij wel een pc nodig om het allemaal aan de praat te krijgen. Het kan allemaal ook met windows, maar dan heb je een zwaardere pc nodig. Een oude 486 met USB controller is al genoeg voor linux.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 19:40:
Dat kan dus volgens mij niet...

• FastBunny
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

De usb modem is niet te tweaken. Je kan kijken voor een 2e hands ethernet modem :?

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 19:41:
[..] Een oude 486 met USB controller is al genoeg voor linux.
Uh: Een USB kaartje heb je niet voor ISA ;) (In iedergeval heeft mijn 486 geen PCI sloten dus ik denk dat dit afvalt :))

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• FastBunny
  • Laatst online: 31-07 20:55

FastBunny

Give it the Works !

Illegal_Alien schreef op 28 oktober 2002 @ 21:22:
[...]

Uh: Een USB kaartje heb je niet voor ISA ;) (In iedergeval heeft mijn 486 geen PCI sloten dus ik denk dat dit afvalt :))
Dan pak je een oude Pentium met USB erop :+ ;)

Distro's als IPCop en SmoothWall ondersteunen de usb modem in ieder geval :) Moet alleen je pc nog usb hebben, dus een pentium is dan het laagste, aangezien deze soms usb hebben en eigenlijk altijd wel pci sloten :)

Server: Dell PowerEdge R610, 48GB DDR3 1333MHz, 3 x 4TB IronWolf RAID5, Dell H700, VMware ESXi 6.0
Laptop: Dell Latitude E6510, Intel i5-560m, 8GB RAM, 128GB Samsung SSD, 250GB 7200rpm, 15.4" WUXGA FHD
PSN: FastBunny_NL

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Je kan ook een Draytek router kopen MET usb erop.. en daar je USB ding op aansluiten

andere optie is om voor een eur of 100 2e hands gewoon een Ethernet modem te kopen en deze te modden.....

Ethernet modem lijkt mij toch de beste oplossing, een pc als servertje trekt ook nog eens meer stroom, en is groter.

als 't puur voor inet delen is is dat beetje overkill. Wil je meer (www, ftp, mail enz) dan boeit het niet

• Beuker
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-05 20:52
Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 19:40:
Dat kan niet! 100% zeker

• Beuker
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20-05 20:52
FastBunny schreef op 28 oktober 2002 @ 22:14:
[...]

Dan pak je een oude Pentium met USB erop :+ ;)

Distro's als IPCop en SmoothWall ondersteunen de usb modem in ieder geval :) Moet alleen je pc nog usb hebben, dus een pentium is dan het laagste, aangezien deze soms usb hebben en eigenlijk altijd wel pci sloten :)
En dan freesco er op.... Probleem opgelost....
Meer info op www.xs4all.nl

Verwijderd

Illegal_Alien schreef op 28 oktober 2002 @ 21:22:
[...]

Mijn 486 wel, vandaar...

Verwijderd

ik vond de titel een beetje gek.. ik dacht dat je "ADSL Ethernet kaart" bedoelde... aangezien er ook interne ADSL modems te koop zijn :)

Verwijderd

Dat wil de topic starter nu net niet, hij vraagt of hij het ook kan als de pc (host) uit staat.
Ga je er dus een oude 486 of P2 neer zetten dan kan ie net zogoed het zo houden als het nu is.

Dus ik denk dat de enigste oplossing is om dus een ander modem te kopen(ethernet).

Verwijderd

FastBunny schreef op 28 oktober 2002 @ 19:43:
De usb modem is niet te tweaken. Je kan kijken voor een 2e hands ethernet modem :?
ik heb er nog wel eentje te koop...

• havana
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 14-08 10:53
Oud PC'tje is wel leuk en aardig allemaal, maar verreweg de makkelijkste oplossing is een router met een USB aansluiting. Die hebben vaak ook al een ingebouwde 4-poorts switch dus dan ben je direct klaar :)

Scheelt je een hoop gedonder en stroomkosten in vergelijking met zo'n oud PC'tje. Bovendien hoef je niet te gaan klooien met allerlei vage txt-instellingen files.

DIT IS MIJN WEBSITE

Verwijderd

havana schreef op 29 oktober 2002 @ 08:34:
Scheelt je een hoop gedonder en stroomkosten in vergelijking met zo'n oud PC'tje
Je hebt op al je punten helemaal gelijk, maar voordat de stroomkosten van een 'always on' 486 de prijs van zo'n router hebben bereikt ben je al lang toe aan een heel nieuwe infrastructuur. Daarvoor kan hij wel ff aanstaan. Het is dus niet goedkoper.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 11:38:
[...]

Je hebt op al je punten helemaal gelijk, maar voordat de stroomkosten van een 'always on' 486 de prijs van zo'n router hebben bereikt ben je al lang toe aan een heel nieuwe infrastructuur. Daarvoor kan hij wel ff aanstaan. Het is dus niet goedkoper.
mjah :??

Reken ff 80W stroomverbruik voor een PCtje + switch/hubje.. (CPU, HDD enz)

Per dag is dat dus 24x80= 1920Wh.. = 1.9Kwh... Reken dan dat 1 Kwh zo'n 20 cent kost, zit je op 38 cent per dag..

Per jaar is dat dan 138 EUR

En voor dat bedrag kun je bestwel een routertje kopen..... Reken ook nog ff het gezeik mee van configgen (al is dat maar 1x werk), de aanschafkosten (al is dat ook niet veel bij een 486/oude pentium), en het risico tot een hd crash (oid) ..........

Ik weet dus niet wat een kwh exact kost, 't is maar een benadering

• jagermeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-01 13:33

jagermeister

Artillerie magneet :-(

Topicstarter
Mensen,

Bedankt voor jullie reacties. Ik weet nu bijna zeker dat de beste oplossing zo'n ADSL Ethernet modem moet zijn. Nu heb ik nog 2 vraagjes:

1. Moet dit modem van Alcatel zijn? (Hiermee doel ik op de tweak mogelijkheden)

2. Zijn er verder nog dingen waar ik op zou moeten letten?

Nogmaals many thanks voor jullie reacties.... :)

- specs - Download mijn custom BF2 map HIER NIET MEER

• Simba
  • Laatst online: 19-08 20:02
1. Ja :P
2. Ja, er is een isdn-versie en een versie voor analoge-telefonie
Ik dacht dat het USB modem alleen gebruikt kon worden voor analoog, dus moet je nu ook het "analoge" ethernet-modem hebben.
(tussen aanhalingstekens omdat een modem altijd met analoge signalen werkt, maar het in dit geval slaat op de bijbehorende telefoonlijn en eigenlijk niet zo op de eigenlijke modem-werking (je internetverbinding) :7 )

En DJSmiley, dat risico van HD-crash reken ik niet mee, Freesco kan vanaf floppy draaien (en dus zonder HD).
En gezeik van configgen... Dat zal je toch met de router ook wel een beetje hebben?

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-08 22:10
1. Hoeft niet, je kan ook een router kopen.

2. Let dan wel op dat je er eentje hebt die op jouw ADSL lijn aangesloten kan worden. Draytek heeft de nieuwe 2600 serie die ADSL functionaliteit heeft, maar ik weet niet zeker of dat werkt hier in Nederland (zie ook de post hierboven).

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Een andere optie is om een routertje met USB te kopen...
Van draytek heb je de 2200USB daar plug je je USBmodem in en je hebt geen host pc nodig en je kan er verder je netwerk aanhangen. Er zijn meer merken met dit soort routers.

Verwijderd

Als je dan toch een routertje gaat kopen, er is daar al een apart topic over, maar ik kan je aanraden om géén alcatel ethernet modem te nemen. Je hebt voor een paar euros meer perfecte switch/router/dhcp/printserver doosjes met ingebouwd ADSL modem. Ik heb zelf zo'n ding van e-tech, en doet het perfect.
Maar nogmaals, het is niet strikt noodzakelijk.
oh, om terug te komen op bovenstaande berekening, ik heb zelf tijdenlang een freesco routertje gehad, en kan je verzekeren dat in de config die ik had draaien (floppy, geen harddisk, naar beneden geklokt proc zonder fan en een heel licht voedingkje) het echt geen 80watt eet, en ik er ook zeker geen €138 per jaar aan kwijt was.
Pagina: 1