Toon posts:

Oud mobo met Edo en SDRAM

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vriend van me heeft een oud mobo (ik weet zo geen merk) met een Cyrix 300mzh en een combinatie van EDO en SDRAM. Dat sdram zal dus, denk ik, wel pc100 zijn.

Als ik er nu 512mb pc133 in doe, het edo en het oude sdram eruit haal, dan ziet hij in windows (en bios) maar 128mb, terwijl hij wel stukken sneller werkt (sneller dan de 128 die er nu in zit)

Ik heb de opties in het bios al nagelopen maar je kan nergens aangeven dat hij op een bep. bussnelheid ofzo moet lopen.

Hebben jullie enig idee hoe ik dit kan veranderen en wat de reden is dat hij wel sneller loopt? Kan het kwaad dat hij het niet volledig herkent als hij wel goed goed werkt?

Alvast bedankt!

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:22
weet je zeker dat er 3.3 Volts dimmen in moeten het kan nog zijn dat dit de oude SD-ram is die op vijf volt loopt zo loop je dus wel het risico dat je een 512mb doorfikt.
Kan de chipset uberhaupt meer cachen dan 128 mb een hoop oude mamaplankjes hebben hun limiet op 128mb zitten en dan heeft die 512 mb echt geen nut wordt waarschijnlijk zelfs trager.

Verwijderd

Topicstarter
nou, dat is dus wel het rare...met de 128mb die er nu in zit loopt hij echt een stuk langzamer dan de 512 die ik erin gedaan heb....

Op de 128mb staat dus niets, dus ik durf ook niet te zeggen of het 3.3v is ;-(

Zou het wel mogelijk zijn als ik dus zeg dat hij in ieder geval sneller loopt en erg stabiel? Als hij door zou fikken, dan moet dat toch vrijwel meteen gebeuren? Ik heb er nl een kwartier ongeveer mee gedraait...

• nadd
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-08 16:22
Als het zo zou zijn dan was ie idd al doorgefikt misschien is je 128 mb dimmetje verrot dat zou verklaren waarom die 512mb Dimm sneller is maar bij verrot geheugen krijg je meestal rare errors enzo niet dat ie perse trager moet gaan. Oh wacht even had je EDO en SD-ram gemixt zitten dat wordt altijd heel traag als het uberhaupt werkt.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

cruzziall, kom eens op met meer info zeg- we zijn geen helderzienden :Z

Dat die 512MB niet geheel ondersteund wordt door een stokoude mobo is niet verbazingwekkend, maar om met een zinnige verklaring te komen waarom het sneller zou zijn met de 128MB die erin zat :?

Om zelfs hier maar een begin aan te maken hebben we de volgende info nodig:

-Mobo merk & model (te vinden dmv BIOS string) of in ieder geval de chipset van de mobo
-type 128MB DIMM (het is toch een DIMM?)

En liefst ook info over andere hw en welk OS erop zit...

Oslik blyat! Oslik!

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

dion_b schreef op 28 oktober 2002 @ 19:58:
cruzziall, kom eens op met meer info zeg- we zijn geen helderzienden :Z

Dat die 512MB niet geheel ondersteund wordt door een stokoude mobo is niet verbazingwekkend, maar om met een zinnige verklaring te komen waarom het sneller zou zijn met de 128MB die erin zat :?
Heb wel een ideetje :Y)
Als je de RamFAQ doorleest blijkt dat sdram geheugen een lagere toegangstijd heeft, hogere transferrates etc.
SDRAM > Edo dus.

Verder heb je absoluut gelijk, het zou een wonder zijn als 512MB zou werken op zo'n antiek geval.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Tweakertje schreef op 28 oktober 2002 @ 20:32:
[...]

Heb wel een ideetje :Y)
Als je de RamFAQ doorleest blijkt dat sdram geheugen een lagere toegangstijd heeft, hogere transferrates etc.
SDRAM > Edo dus.

Verder heb je absoluut gelijk, het zou een wonder zijn als 512MB zou werken op zo'n antiek geval.
Als het om een 128MB EDO DIMM gaat (of 2x64MB/4x32MB SIMMs) zou dat kloppen, maar dat haal ik er nog niet als zodanig uit- zie vooral deze zin:
Op de 128mb staat dus niets, dus ik durf ook niet te zeggen of het 3.3v is ;-(
Kortom, more info needed :)

Oslik blyat! Oslik!

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Er waren ook een aantal bordjes, die net op de grens lagen tussen EDO en SDRAM met een autodetectie. In dit geval kan het zijn dat die 128mb een EDO Dimm was, en dat de limiet van het moederbord op 128MB ligt. Ik zou in ieder geval niet de twee dimm's tegelijk in de slots doen, want dan heb je kans dat je die van 512 naar de digitale jachtvelden stuurt.

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

dawuss schreef op 28 oktober 2002 @ 21:16:
Er waren ook een aantal bordjes, die net op de grens lagen tussen EDO en SDRAM met een autodetectie. In dit geval kan het zijn dat die 128mb een EDO Dimm was, en dat de limiet van het moederbord op 128MB ligt. Ik zou in ieder geval niet de twee dimm's tegelijk in de slots doen, want dan heb je kans dat je die van 512 naar de digitale jachtvelden stuurt.
Yup, als de 128 een 5V DIMM is, dan kan dat kloppen. Meestal hadden de oudste echter gewoon een 5V/3.3V jumper onder de DIMMs.

Oslik blyat! Oslik!

• mr._Anderson
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

mr._Anderson

[Een man is nog geen Tweaker]

probeer bios update,

een moederbord kan toch helemaal niet met edo-ram en sd-ram samenwerken, zijn compleet andere dingen, verschillende timings enz.

daardoor denk je dus misschien dat er meer in zit, terwijl hij eerst maar 64 had ofzo :|

sja, als ik die vriend van jouw was, zou ik een celeron gebaseerd op de pentium4 halen, cheap ass mobo erbij, 256mb en het systeem is stukken sneller, terwijl je waarschijnlijk niet eens veel duurder uit zult komen.

Amd athlon xp 1600+ ofzo is ook lekker goedkoop, en lekker snel, mobo en 256 geheugen.

Heb je veel meer aan

-=[Een wijs man zei eens: als een tweaker heb ik zo mijn TCP-IP connecties. Deze uitspraak staat tot op de dag van vandaag © mr._Anderson]=-=[ AMD64 overclock en registratie site: AMDGeeks.net

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

mr._Anderson schreef op 28 oktober 2002 @ 22:18:
probeer bios update,

een moederbord kan toch helemaal niet met edo-ram en sd-ram samenwerken, zijn compleet andere dingen, verschillende timings enz.
Grr, dat zijn weer van die i430VX gebaseerde vooroordelen- joost mag weten wat voor chipset we hier mee te maken hebben (cruzziaal, post wat meer info :o ), maar de TX kon het enigszins, en alle Via chipsets vanaf de VPX hadden er helemaal geen moeite mee.
daardoor denk je dus misschien dat er meer in zit, terwijl hij eerst maar 64 had ofzo :|
Denk het niet, hoe raar mobos ook gaan doen, ik heb ze zelden teveel RAM zien aangeven.
sja, als ik die vriend van jouw was, zou ik een celeron gebaseerd op de pentium4 halen, cheap ass mobo erbij, 256mb en het systeem is stukken sneller, terwijl je waarschijnlijk niet eens veel duurder uit zult komen.

Amd athlon xp 1600+ ofzo is ook lekker goedkoop, en lekker snel, mobo en 256 geheugen.

Heb je veel meer aan
Uh, dat is wel een HEEL andere prijscategorie, ik ben bezig voor iemand voor EUR 200 een Duronnetje op basis van de K7S5A in elkaar te schroeven en dat lukt ook maar nipt- als deze mobo een Intel chipset heeft is het lonender om een losse 64MB SDRAM DIMM te halen, heeft het een ALi of Via chipset, dan is 128MB of meer handiger, en bij SiS... een losse VGA kaart halen :+

Meer dan EUR 25 uitgeven is IMHO onzin tenzij er iets spectaculairs mee moet kunnen :z

Oslik blyat! Oslik!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-08 17:06
Ik heb ook een oud mobo (p166 zit erop), daar kunnen ook maar reepjes van max. 128 MB op dus dat zal het wel gewoon zijn :)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Azrael schreef op 29 oktober 2002 @ 01:32:
Ik heb ook een oud mobo (p166 zit erop), daar kunnen ook maar reepjes van max. 128 MB op dus dat zal het wel gewoon zijn :)
ZUCHT...

Geheugenlimieten worden door de chipset bepaald en lopen enorm uiteen bij So7, van de i430VX met 128MB max (of 64MB max SDRAM :X ) tot de ALi Aladdin V met extra TagRAM die tot 2GB (en 512MB modules) kan...

Voordat we weten met wat voor chipset we te maken hebben is vrijwel alle speculatie loos (al kan ik op basis van de herkenning van 128MB alvast i430VX en Via VPX uitsluiten, dan hou je alleen nog i430TX, VP2, VP3, MVP3, MVP4, Aladdin IV, IV+, V en 7, SiS 5571, 5581, 5591, 5597, 520 en 530 en evt nog een verdwaalde UMC, VLSI of Opti chipset over... :+ )

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1