Bootmanger linux + windows

Pagina: 1
Acties:

• dude123
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-05-2022

dude123

Linux addict

Topicstarter
Configuratie:
amd XP 1800+
Asus A7v266 mobo --> primary master --> 120 gb met Suse 8.0 linux
Promise Fasttrack TX2 raid controller --> 2x 30 gb raid 0 met windows XP

Nou is mijn probleem hetvolgende. Ik wil graag een bootmenu dat en windows en linux kan opstarten
Als ik bijvoorbeeld linux wil booten moet ik in de bios de bootvolgorde veranderen zodat hij de 120 gb schijf als 1e pakt. Of andersom natuurlijk.

Ik heb al geprobeerd met het lilo bootmenu windows erbij te krijgen maar omdat de driver van de raidcontroller dan nog niet geladen is, vind hij ook de stripeset niet, oftwel windows boot niet

Ik heb al geprobeerd om bootmagic 7 te installeren, hij wil dit perse doen op de 1e harde schijf van de gewone ide controller - mijn linux hd dus - gevolg, bootmagic start op, windows start op , maar linux is niet aan de praat te krijgen.

Nou had ik als idee om de ingebouwde bootmanager van windows xp te gebruiken (ja dat iritante ding ja) maar ik zou echt niet weten hoe je die zo configureert dat hij een ander besturingssysteem kan booten.

Iemand die een oplossing weet?? of hoe je de bootmanger van xp kan configureren?

Meneer 1000 has spoken......

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07-02 20:55
volgens mij werkt dat ding niet met linux omdat ie zowiezo geen linux partities uit kan lezen

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

• Plantje
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-12-2020

Plantje

groei ;)

KaMiKaZe schreef op 28 oktober 2002 @ 18:01:
volgens mij werkt dat ding niet met linux omdat ie zowiezo geen linux partities uit kan lezen
jawel hoor als je eerst linux installeert en dan windows komt er een bootmenu met 'windows2000' en 'previous operating system' deze andere naam geven en het draait

• KaMiKaZe
Plantje schreef op 28 oktober 2002 @ 18:03:
[...]

jawel hoor als je eerst linux installeert en dan windows komt er een bootmenu met 'windows2000' en 'previous operating system' deze andere naam geven en het draait
dan mag je mij die commandoregel ff geven die hij gebruikt om die linux partitie te lezen. volgens mijn informatie moet je eerst windows installeren en daarna linux om vervolgens met lilo het goede os te kunnen kiezen. vervelende is alleen in dit geval die raidset. misschien dat er ergens een howto te vinden is.

Verwijderd

Ik denk dat het aan de gebruikte bootmanager ligt van Linux. Ik kan bij Suse instellen dat de loader in de bootsector van de HD waar Linux op staat komt. dat is dan via de Windows bootmanager te benaderen.(Hoop ik ;) )

Normaal zit de Linux lader nogal eens in de bootsector van de 1e HD, wat dan niet helpt.

De vraag voor Plantje is dus, hoe ziet de regel er in Boot.ini er uit in de situatie die jij aangeeft.. ?

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

je kan ook op de linux partitie lilo of grub installeren (wel op de partitie, dus niet op de mbr). vervolgens doe je dit:

# dd if=/dev/<partitie> bs=512 count=1 of=/home/<je_user_id>/bootsec.lin

het bestandje dat je nu krijgt kopieer je naar de windhoos schijf. Daar vind je in de root het bestandje boot.ini. Kopieer bootsec.lin in je root en voeg dan deze regel toe aan de boot.ini:

c:\bootsec.lin="Linux"

dat zou het moeten doen. Als je een keer een nieuwe kernel installeert moet je opnieuw het dd-commando uitvoeren.

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• Plantje

Plantje

groei ;)

:( slecht nieuws zo draai ik het nu niet meer vroeger wel ff googlen

wat gevonden
http://www.mastincrosbie.com/mark/linux-ob6k/win2k.html
volgens mij zoek je dit :)

• Plantje

Plantje

groei ;)

in die howto staat dus hetzelfde als FendtVario zeg zie ik nu net :P

[edit vergeten]

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Plantje schreef op 28 oktober 2002 @ 20:25:
in die howto staat dus hetzelfde als FendtVario zeg zie ik nu net :P

[edit vergeten]
Waarom makkelijk doen als het moeilijk kan he? 8)7

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Verwijderd

Wat absoluut werkt is eerst Xp installeren. En daarna linux. In mijn geval red hat. Als boot loader gebruik je GRUB (MBR van hd 1). De installatie van GRUB is makkelijk. Deze zal bij install de window partie zien en aan het menu toevoegen.
Bij booten kun je kiezen Window of Linux.
Echt en makkie. :)

• KaMiKaZe
Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 22:01:
Wat absoluut werkt is eerst Xp installeren. En daarna linux. In mijn geval red hat. Als boot loader gebruik je GRUB (MBR van hd 1). De installatie van GRUB is makkelijk. Deze zal bij install de window partie zien en aan het menu toevoegen.
Bij booten kun je kiezen Window of Linux.
Echt en makkie. :)
ik heb dit geprobeerd met redhat, maar op een of andere manier boot hij dan tohc altijd windows :? zonder dat ik een redhat bootmenu te zien krijg.
Ik heb het nu opgelost door redhat op een 2de disk te installeren en vervolgens via het moederbord boot menu de schijf te kiezen van welke ik wil booten.

Pagina: 1