[Linux] Grub en devfs

Pagina: 1
Acties:

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05-2025

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
Ik heb vandaag LFS 4.0 gecompileerd en wil die op de volgende manier installeren:

/dev/hda1 /boot ext2
/dev/hda3 /home ext2
/dev/hda5 / reiserfs

ik gebruik devfs dus de referenties naar de schijven worden dus /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part#.

Ik gebruik grub (als vervanging voor lilo) als bootmanager. Het lukt me echter niet om mijn linux op te starten. Dit is mijn menu.lst

code:
1
2
3
title lfs linux 2.4.19
root (hd0,4)
kernel (hd0,0)/kernel-2.4.19 root=/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part5

Grub laad de kernel maar dan krijg ik de foutmelding:

kernel panic: VFS: Unable to mount root fs on 03:05.

Wat is hier het probleem? Ik heb verschillende dingen geprobeert. Ook ben ik de optie embed tegen gekomen die een bestandssysteem kan laden (reiserfs_stage1_5). Ik weet echter niet goed waar ik dit moet gebruiken.

Kan iemand een link geven of een menu.lst waarbij de boot partitie een ander bestandsysteem heeft als de root partitie van het os?

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

Ehm... "root (hd0,4)", moet dat niet "root (hd0,0)" zijn ? En reiserfs_stage1_5 heb je niet nodig.

Je kunt als append ook gewoon root=/dev/hda5 meegeven btw, de kernel lust dat gewoon.

Verwijderd

Ik kan je niet helpen LFS, maar waarom zou je je root-directory reiserfs maken en je /home ext2? Het lijkt me dat /home vele malen groter zal zijn dan /? Waar wil je dus het langst op wachten bij een fsck?

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
deadinspace schreef op 28 oktober 2002 @ 17:44:
Ehm... "root (hd0,4)", moet dat niet "root (hd0,0)" zijn ? En reiserfs_stage1_5 heb je niet nodig.

Je kunt als append ook gewoon root=/dev/hda5 meegeven btw, de kernel lust dat gewoon.
Het meegegeven van root=/dev/hda5 slikt de kernel niet omdat ik gebruik maak van devfs. dat zou root=/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part5.

Ik heb de root-regel weggehaald, maar die geeft nog geen resultaat.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-05 20:47
FendtVario schreef op 28 oktober 2002 @ 18:19:
[...]

Het meegegeven van root=/dev/hda5 slikt de kernel niet omdat ik gebruik maak van devfs. dat zou root=/dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part5.

Ik zou zweren dat m'n gentoo met devfs werkt en dat ik gewoon /dev/hdx kan gebruiken :?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 14:06

deadinspace

The what goes where now?

FendtVario schreef op 28 oktober 2002 @ 18:19:

Dat lust de kernel wel. Waarom zou de kernel dat überhaupt niet lusten? Devfs is toch nog niet gemount, dus /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/part5 zegt niks meer of minder dan /dev/hda5.

En je moet die root regel niet weghalen, anders weet grub niet waar hij de kernel vandaan moet halen.

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
MikeN schreef op 28 oktober 2002 @ 20:18:
[...]

Ik zou zweren dat m'n gentoo met devfs werkt en dat ik gewoon /dev/hdx kan gebruiken :?
Een van de dingen die devfsd (let op de 'd') kan doen is de 'oude' namen symlinken naar de namen die door devfs worden gebruikt.

Als je 'ls -l /dev/hda' doet zul je zien dat dat een link is naar /dev/discs/disc0/disc.
edit:

of naar /dev/ide/host0/bus0/target0/lun0/disc, dat weet ik eigenlijk niet zeker, ik maak geen gebruik van de mogelijkheid tot die symlinks.

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Topicstarter
wat devfsd kan weet ik maar op het moment dat de kernel de root fs probeert de mounten is deze nog niet geladen dus dat gaat niet werken.

Ondertussen heb ik de oplossing gevonden. De ondersteuning voor reiserfs was als module gecompileerd. Dit gaat dus niet werken omdat deze module op dat moment ook nog niet geladen is. Nu heb ik reiserfs direct in de kernel gecompileerd en het geheel draait als een zonnetje!! :-)

• _Squatt_
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
FendtVario schreef op 28 oktober 2002 @ 21:31:
wat devfsd kan weet ik maar op het moment dat de kernel de root fs probeert de mounten is deze nog niet geladen dus dat gaat niet werken.
Dat was ook meer als uitleg naar MikeN bedoelt :).
Ondertussen heb ik de oplossing gevonden. De ondersteuning voor reiserfs was als module gecompileerd. Dit gaat dus niet werken omdat deze module op dat moment ook nog niet geladen is. Nu heb ik reiserfs direct in de kernel gecompileerd en het geheel draait als een zonnetje!! :-)
Tuurlijk, de klassieke 'rootfs als module meegecompileerd'-truuk ;)
* _Squatt_ zet weer een kruisje op de muur >:)

"He took a duck in the face at two hundred and fifty knots."

Pagina: 1