Wat te doen? De GROOTTE van het lettertype op een 17" TFT.

Pagina: 1
Acties:

• Grover
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-02 01:33
Hi,

Iets waar ik eigenlijk nog nauwelijks iets over gelezen heb is het volgende:

De praktische ervaringen van het standaard lettertype-grootte bij gebruik van een 17" TFT op 1280x1024. Ik heb nu een tijdje gewerkt met een Dell 15" TFT op mijn werk op 1024x768 en dat bevalt prima. Ik wil nu echter thuis ook een TFT gaan aanschaffen en de vraag is: 15" of 17"? Sinds kort werk ik op mijn werk met een Dell 17" op 1280x1024 en dat is ff wennen. Het standaard lettertype (in de menus en dergelijke) in Windows is op die 15" nog prima te lezen. maar op een 17" wordt alles een stukkie kleiner..... en ik merk aan mijzelf dat ik soms zit te turen en dat is niet echt je van het. De lettertype grootte aanpassen zou kunnen, maar dan ziet alles er niet meer uit als je begrijpt wat ik bedoel....

Ik vraag me af of meer mensen tegen dit 'probleem' oplopen. Wij hebben op het werk een aantal mensen die kampt met oogproblemen en voor die mensen biedt een 17" een TE klein lettertype standaard. En aangezien je een TFT niet terug kunt zetten op een lagere resolutie, zitten zij vast aan een 15" van 1024x768. Dit is jammer, gezien de voordelen van een 17".....

Ik weet nu niet goed wat ik voor mijzelf zal kopen. Mensen hier met ervaringen ermee?

Grt,
Grover.

• EXX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-08 12:52

EXX

EXtended eXchange

Gewoon de settings veranderen en een grotere font nemen: display properties -> settings -> font size.

For it is the doom of men that they forget...           Huidige en vroegere hardware specs         The Z80 is still alive!

• Grover
EXX schreef op 28 oktober 2002 @ 16:39:
Gewoon de settings veranderen en een grotere font nemen: display properties -> settings -> font size.
Mijn eerste voorkeur voor een monitor gaat uit naar een 172T van Samsung. Maar wellicht is het beter een 18" uitvoering te halen, want ik neem aan dat de grootte van de letter daar iets groter is..... want mijn ervaring met het aanpassen van de lettergrootte is nou niet bepaald jovel. Heb dan altijd het gevoel alsof
'het er niet meer uitziet' .. menus...velden, enz.

Aan de andere kant weet ik nog niet of de 18" uitvoering exact dezelfde kwaliteiten heeft als de 172T. Ik lees soms dat er meer ghosting optreedt bij die 18" uivoering van Samsung dan bij de 172T, maar of dit nu correct is?

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21-05 08:17

MXL

Anders probeer je 1152 x 864, dit is bij dat formaat net iets beter

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

Verwijderd

Grover schreef op 28 oktober 2002 @ 16:31:
8<
Sinds kort werk ik op mijn werk met een Dell 17" op 1280x1024 en dat is ff wennen. Het standaard lettertype (in de menus en dergelijke) in Windows is op die 15" nog prima te lezen. maar op een 17" wordt alles een stukkie kleiner..... en ik merk aan mijzelf dat ik soms zit te turen en dat is niet echt je van het. De lettertype grootte aanpassen zou kunnen, maar dan ziet alles er niet meer uit als je begrijpt wat ik bedoel....
8<
Ja ik heb hier ervaring mee, ik had het probleem ook al aan zien komen en ben voor de 181T gegaan.
Je hebt dan nog steeds kleinere letters dan met een 15"
Na veel experimenteren heb ik mijn lettertype ingesteld op 107 % (103 dpi) en dit geeft een heel bevredigend resultaat. (iets groter dan op een 15", ja, onze ogen zijn ook niet allemaal hetzelfde)
Ik heb geen last van vervormde of verminkte menu's door het aangepaste lettertype (daar heb ik dus wel even voor moeten experimenteren)(en rekenen)
Een enkele keer ben ik een (niet microsoft) programma tegengekomen met een fixed interface waar de letters niet inpassen, dit reken ik dan maar tot de slecht gemaakte programma's en kan er wel mee leven.
Ik hoop dat je nog wat aan mijn ervaring hebt.

• Tachyon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-08 14:06

Tachyon

pop the glock

MXL schreef op 29 oktober 2002 @ 00:32:
Dat is lastig, want we hebben het hier over TFT/LCD-schermen, en die hebben maar 1 native resolutie. Elke andere (lees: lagere) resolutie ziet er gewoon niet uit.

If we do not change our direction, we will likely end up where we are heading.

• Grover
MXL schreef op 29 oktober 2002 @ 00:32:
Ja precies: daar moest ik ook aan denken! Maar...kan die 172T dat aan dan? En daarbij dacht ik dat de letters dan wazig worden, als je een TFT niet op zijn native c.q. aanbevolen resolutie zet? Ik heb ook gehoord dat er schermen zijn die OOK op die niet-aanbevolen resolutie een perfect beeld geven, aangezien zij een functie hebben die het beeldformaat aanpast aan de reslutie. Dus als je een 17" TFT hebt en je gaat op 1024x768 zitten, dan geeft zo'n scherm een zwarte rand eromheen ipv dat hij 1024x768 beeldvullend maakt en dus uit moet rekken (dus wazig wordt). Kan de 172T dit ook, want dan zou de reslutie van 1152 x 865 inderdaad wellicht een goede oplossing zijn.

Bedankt voor jullie antwoorden!
Grover.

• Drogo
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-08 21:04
Ik zit mischien iets dichter bij (laptop), maar ik heb echt geen problemen met een 15" TFT op 1600x1200.

• Grover
Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 21:55:
[...]

Ja ik heb hier ervaring mee, ik had het probleem ook al aan zien komen en ben voor de 181T gegaan.
Je hebt dan nog steeds kleinere letters dan met een 15"
Na veel experimenteren heb ik mijn lettertype ingesteld op 107 % (103 dpi) en dit geeft een heel bevredigend resultaat. (iets groter dan op een 15", ja, onze ogen zijn ook niet allemaal hetzelfde)
Ik heb geen last van vervormde of verminkte menu's door het aangepaste lettertype (daar heb ik dus wel even voor moeten experimenteren)(en rekenen)
Een enkele keer ben ik een (niet microsoft) programma tegengekomen met een fixed interface waar de letters niet inpassen, dit reken ik dan maar tot de slecht gemaakte programma's en kan er wel mee leven.
Ik hoop dat je nog wat aan mijn ervaring hebt.
Superbedankt voor je antwoord! Ik vond het nogal vreemd dat hier bijna niets over lees in reviews of in de ervaringen van mensen hier op Tweakers. Tot dat ik vandaag verder zocht en op http://www.envynews.com/review.php?ID=123&page=3 het volgende las:
Most 17 and18” LCDs have a native resolution of 1280x1024, and frankly, that’s too much for the 17” , and just right for the 18” LCD displays. As for the 19” 191T, I would have liked if 1600x1200 was the default or even a supported optional resolution.
Inderdaad: ik ben het geheel met die gast eens! Ik heb nu een week met de Dell 1702 gewerkt (17") p 1280x1024 en ik moet zeggen dat ik liever weer op mijn oude 15"dell werk met 1024x768 : de letters zijn GROTER en veel prettiger leesbaar. Ik baal er nogal van, want ik had mijn zinnen gezet op de 172T aangezien ELKE review hier EXTREEM positief over is. maar NERGENS lees ik iets over het feit dat de letter eigenlijk wel HEEL erg (TE) klein is op 1280x1024 op een 17". Vreemd, aangezien je verwacht dat je juist bij een topmodel als de 172T 24uur achter elkaar zon ding zou moeten zitten. Qua scherpte/contrast/helderheid en reactiescnelheid lees ik FANTASTISCHE verhalen over die 172T, maar geen hond die rept over de LEESBAARHEID/GROOTTE van het lettertype......... :?

Verder zeg jij: 'Je hebt dan nog steeds kleinere letters dan met een 15'. Terwijl die gast beweert dat het JUST RIGHT is voor de 18". Ik had nu juist gehoopt dat de grootte dan hetzelfde zou zijn als op een 15" bij 1024x768, want dit staat echt als een HUIS. Damn.... nu weet ik niet meer wat te doen. Misschien kan ik dan beter maar ff wachten met het kopen van een TFT, aangezien ik ook hier in een andere thread las dat de 181 meer ghosting vertoonde dan de 172T..... moeilijk, moeilijk.

Nogmaals bedankt, ik heb er zeker wat aan ja!

Grover.

• Grover
Hi,

Heeft er iemand ervaring hier met de 172T en kan die mij vertellen of deze het scherm automatisch kan aanpassen aan de gekozen resolutie? Daarmee bedoel ik dus dat het beeld niet beeldvullend wordt bij 1024x768, maar dat het scherm echt aangepast wordt aan die reso en dus geen wazig letter oplevert.

Ik ben nl. beniewd of hij goed 1152 x 768 aankan, want anders haal ik hem gewoon..... ik kan nl., ook wel de 181 halen, maar wat ik hier lees is dat de 172T beter zou zijn? Moeilijk.....!

Grover.

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

Er is geen TFT monitor die de resolutie kan aanpassen.
Een 15" monitor is altijd geproduceerd met het aantal beeldpunten voor een resolutie van 1024x768 (laptops uitgesloten hiervan).
Bij een 17" monitor is die altijd 1280x1024. Stel je een lagere resolutie in, dan zul je dus altijd of dikke zwarte randen hebben (vanwege een lagere resolutie) met de volledige scherpte van die ingestelde resolutie, of zoals de meeste schermen doen, het beeld over het gehele scherm vullen, met andere woorden gaan interpoleren over meerdere pixels in plaats van een.
Hierdoor ontstaat er een waziger beeld dan de 'nominale' resolutie. De ene monitor heeft hier een beter filter voor dan de ander waardoor er dus tussen verschillende merken/typen grote verschillen kunnen ontstaan bij het werken in en lagere resolutie dan de 'nominale' resolutie.
Stel je die 17" monitor in op 1152x876 (die moet de resolutie zijn), dan zal het beeld dus altijd waziger zijn dan de 'nominale' resolutie. Hoe erg het dus ook is, je zult voor het beste resultaat altijd op de 'nominale' resolutie moeten draaien.
De 181T zou hierin dus de betere zijn als de letters je te klein zijn. Dit is namelijk een groter scherm dan de 172T waardoor de letters dus al over een groter scherm verdeeld worden, met andere woorden, de pixels zijn groter dan die van het 17" scherm.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

Pagina: 1