Toon posts:

[OC] n00b@work...

Pagina: 1
Acties:
  • 50 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hey mensen

Ik ben nieuw in de wereld van het overclocken en waarschijnlijk is deze vraag peanuts voor jullie, maar een beetje hulp zou welkom zijn.
Ik ben mn computer over gaan klokken en met succes. Na eerst alleen de FSB omhoog te hebben gedaan (max 145, Vcore op 1,87) heb ik mn multiplier un-locked. Ik draai nu met FSB 133 en MP 12,5 temp=48 graden, max 54 (tijdens het gamen). Als ik nu alleen mn FSB hoger zet loopt mn systeem vast. Ik heb echt geen idee waar dit aan ligt. Voor mijn gevoel heb ik de zaak voldoende gekoeld en toen m'n MP nog op 11,5 stond was mn FSB 145.
Heeft iemand een goede tip om de FSB hoger te krijgen, bij gelijkblijvende MP?
Mijn systeem:
Soltek SL75drv-4
AMD XP 1800+, unlocked
Creative Blaster 4 (GF4 mx440)
256mb DDR
Maxtor 40G 7200 rpm

Bij voorbaat dank,
Luijdtje

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:44
je moet ff de FAQ lezen..

en niet groeten, wij tweakers doen dat permanent ofsow :? :P
En je moet je multiplier omlaag gooien... een hoge fsb helpt meer dan een hoge MP

maar dat vind je wel in de FAQ

Verwijderd

Je CPU wil gewoon niet hoger
En een hoge FSB verhoogt trouwens meer je prestaties dan een hoge MP, omdat bij FSB alles wordt versneld.

Verwijderd

Heb je de faq al gelezen? En gezocht? Groeten onder posts doen we hier niet btw. Staat ook in de faq :D

Maa goed, lijkt op een geheugen probleempje. Welk geheugen heb je? Waarschijnlijk kan het de verhoogde fsb niet aan. Dit los je eerst op door de vmem te verhogen en/of de timings langzamer te zetten (timings langzamer wil je niet, want dan haal je de snelheid eruit. Het is wel handig om te kijken of het je mem is dat problemen geeft). Kom je dan wel verder maar niet zover als je wilt dan zul je nieuw (beter) mem moeten kopen.

Edit:
Goed.. fewture leest nog een keer en ziet staan: XP1800+ en MP 12,5. Ahum, de MP moet omlaag, niet omhoog :D Bovenstaande geld nog steeds btw..maar wel eerst je mp verlagen (op 10,5 zetten ofzo).

Ow enne.. Welkom op GoT!! ;)

• Nobby
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-02 10:20

Nobby

Nuts!

Je moet proberen je mp op 10 te zetten en je fsb op 166, dan kun je je dividers goed instellen en heb je minder kans je hardware om zeep te helpen en heeft de OC alleen effect op je proc :)

En in de faq staat toch duidelijk dat de topicstarter mag groeten in z'n 1e post ;)

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
beter geheugen kopen

Verwijderd

Het ligt toch niet aan z'n geheugen :? Hij zegt dat de FSB gewoon op 133 staat met een MP van 12.5. Het geheugen loopt dan toch niet overklokt ofzo?

offtopic:
Heeft mijn MSI K7T266Pro2 die dividers ook?

Verwijderd

Niet dus ;) Zie boven..de posts van Catch22 en repeat. Proc zit op zn eind door de hoge MP.
Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 16:33:
Het ligt toch niet aan z'n geheugen :? Hij zegt dat de FSB gewoon op 133 staat met een MP van 12.5. Het geheugen loopt dan toch niet overklokt ofzo?
je hebt helemaal gelijk.

Ik zag unlocken staan en ik dacht meteen dat hij zn MP omlaag had gedaan. Maar da was nie zo. Lezen is soms een kunst ;)

• Nobby
  • Laatst online: 20-02 10:20

Nobby

Nuts!

Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 16:33:
Hij wil toch echt z'n fsb (nog verder) omhoog gooien hoor en hij vraagt hoe hij dat kan bereiken.
Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 16:23:

Heeft iemand een goede tip om de FSB hoger te krijgen, bij gelijkblijvende MP?

From all the things I have lost, I miss my mind the most - Ozzy
Uitvindingen zijn niets anders dan betere middelen naar een slechter doel - Berry van Aerle
Het uitzetten van je pc is als het dooddrukken van een muis, dat doe je niet zo makkelijk.

Verwijderd

DAlchemist schreef op 28 oktober 2002 @ 16:36:
[...]

Hij wil toch echt z'n fsb (nog verder) omhoog gooien hoor en hij vraagt hoe hij dat kan bereiken.

[...]
Hij zegt ook dat hij zonder de verhoogde MP de fsb tot 145 kreeg. Dat zou dus nu ook moeten kunnen als het niet aan z'n CPU zou liggen (wat het dus wel doet)
Als z'n geheugen niet goed zou zijn zou hij met de standaard Mp de fsb ook niet op 145 gekregen hebben :)

Verwijderd

DAlchemist schreef op 28 oktober 2002 @ 16:36:
[...]

[...]
Ja, maar dan wordt het bijv 12,5 x 160 = 2000Mhz. Dat kun je wel willen, maar het moet ook nog kunnen! Kijk eens naar die temps..

Hoe doe je dat dan? Nou, beter koelen en vcore verhogen. Dan kom je verder bij gelijkblijvende MP. Maar wat moet je nou met een MP van 12,5!?! ik neem aan dat hij een fsb van 160 of hoger wil. Als je dan per se die 12,5 wil moet je toch echt wel waterkoeling hebben en een vmod.

Edit: Als ik zo een beetje reken dan zit hij vast op 1666Mhz. Bij een MP van 11 zou hij dus 155Mhz moeten kunnen doen MITS het mem dat toelaat. MP van 10 geeft hem 166Mhz. En ga zo maar door..

Hint: die proc kan hoger hoor >:)

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem doet zich al voor als ik mn comp op wil starten. Bij MP 11.5 en FSB 145 (=1668), geen enkel probleem...hij start gewoon op. Bij MP 12.5 en FSB 133 (=1663) ook np. Bij MP 12.5 FSB 135 (=1688) hangtie na de memtest...:S
Ik heb de Bios ook al geflasht dat die ook een XP 2100+ herkent, maar dat doet ook niets.

Ik had bedacht dat, mits de temp niet te hoog wordt, ik ook wel op 12.5x145 zou moeten kunnen draaien.
BTW ik haal betere resultaten met een hogere MP in mark3D dan met een hogere FSB...dat vond ik ook al erg vreemd...

• Cougar
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-02 20:59
op mijn 1800+ (= overleden btw) kon ook unlocked max 11*155 draaien, zo'n 1700 mhz , pas als je met wc gaat klooien zou je misschien hoger komen maar zo geef ik je weining kans om boven 1700 hmz uit te komen,

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:44
Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 17:23:
Het probleem doet zich al voor als ik mn comp op wil starten. Bij MP 11.5 en FSB 145 (=1668), geen enkel probleem...hij start gewoon op. Bij MP 12.5 en FSB 133 (=1663) ook np. Bij MP 12.5 FSB 135 (=1688) hangtie na de memtest...:S
Ik heb de Bios ook al geflasht dat die ook een XP 2100+ herkent, maar dat doet ook niets.

Ik had bedacht dat, mits de temp niet te hoog wordt, ik ook wel op 12.5x145 zou moeten kunnen draaien.
BTW ik haal betere resultaten met een hogere MP in mark3D dan met een hogere FSB...dat vond ik ook al erg vreemd...
dan ligt het vastlopen bij de memtest aan je proc want mp's en dividers hebben bij amd's geen invloed op de mem.speed

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 17:23:

Je snapt dan toch zeker wel dat de proc het niet aankan?? Tot aan 1670 (ongeveer) allemaal geen probleem, 1688 = hangen. Ra ra ra waar zou dat nou aan liggen? :D :D Beter koelen en je kan verder.. succes ;)

Verwijderd

ik zou denken dat het aan dat soltek bordje ligt!
bij mij gaat hij namelijk ook niet hoger dan 145fps @ 1.85v!!!
met cpu gelocked (gaat over een amd xp2000+)

die redstorm suckt in ieder geval big time... en ze vertellen dat het een super overclock board is... nog niets van gemerkt!

Verwijderd

Topicstarter
[quoteJe snapt dan toch zeker wel dat de proc het niet aankan?? Tot aan 1670 (ongeveer) allemaal geen probleem, 1688 = hangen. Ra ra ra waar zou dat nou aan liggen? :D :D Beter koelen en je kan verder.. succes ;)[/quote]

Ik snap dat het aan het koelen kan liggen, alleen in de bios geefie nog helemaal geen extreem hoge temp aan, vind ik (ongeveer 50 denk ik), zou dat al reden zijn om te blijven hangen? als dat namelijk zo is moet ik denk ik toch maar eens een WC nemen, of natuurlijk zo'n lekkere stortbak met stikstof :P

In ieder geval bedankt voor alle reacties, ik zal eens kijken of ik er nog iets van kan bakken (hopelijk niet mn proc)

Verwijderd

Topicstarter
die redstorm suckt in ieder geval big time... en ze vertellen dat het een super overclock board is... nog niets van gemerkt!
Suckt bij mij ook...daar moet jem niet mee overklokken....gewoon FSB omhoog en temp kijken (en dattie niet vastloopt) zo heb ik het gedaan....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 22:01:

Ik snap dat het aan het koelen kan liggen, alleen in de bios geefie nog helemaal geen extreem hoge temp aan, vind ik (ongeveer 50 denk ik), zou dat al reden zijn om te blijven hangen? als dat namelijk zo is moet ik denk ik toch maar eens een WC nemen, of natuurlijk zo'n lekkere stortbak met stikstof :P

In ieder geval bedankt voor alle reacties, ik zal eens kijken of ik er nog iets van kan bakken (hopelijk niet mn proc)
Nee ok, 50 graden is niet echt hoog, maar ik verzeker je dat het daaraan ligt. Bij overklokken is de temp je vijand. Als het goed is staat in de faq hoe dat in verband staat met de snelheid van de proc.

Ik zal een klein tipje oplichten. In de proc gaan allemaal signaaltjes over en weer. Door de hogere snelheid worden die signaaltjes verstoord. Zeg maar "ruis". Wat je dan doet is het voltage verhogen zodat de proc weer het onderscheid kan maken tussen 0 en 1. Door het verhogen van het voltage gaat de temp omhoog wat ook nadelig is voor het goed functioneren van de proc. Koelen dus.
Dit is wel heel beknopt, maar daar komt het ongeveer op neer.

Als je echt wil overklokken moet je temp flink laag zijn. Mijn proc wordt bijv maar iets van 28 graden op standaard snelheid. Door het hoge voltage en de hoge kloksnelheid (voor mijn proc dan, want ik heb een heel slecht oc-bare core) wordt mijn proc 37 idle. Das bijna 10 graden erbij... gaat best hard dus. Vooral als je tegen de max van de proc aankomt schiet de temp omhoog. Ga ik bijv 50Mhz lager draaien dan scheelt dat al gauw 3 graden.

Verwijderd

Topicstarter
ok, dank je zover _/-\o_
ik zal eens kijken of ik de temp drastisch kan verlagen...ik heb die MP lock er niet voor Jan L*L af gehaald....die proc moet en zal sneller draaien >:)

• Occy74
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-02 11:58
offtopic:
Wat een onzin van dat hele groetgedoe dat dat niet mag etc. Is dat nou zo erg als iemand vriendelijk probeert te zijn? En so what als er boven elke nieuwe post Hi.... oid staat.
Just my two cents..
Btw, net de nieuwe FAQ doorgelezen en daar staat het niet eens meer in dus nieuwe members kunnen dat helemaal niet weten

Systeem Specs

Verwijderd

Occy74 schreef op 29 oktober 2002 @ 09:46:
offtopic:
Wat een onzin van dat hele groetgedoe dat dat niet mag etc. Is dat nou zo erg als iemand vriendelijk probeert te zijn? En so what als er boven elke nieuwe post Hi.... oid staat.
Just my two cents..
Btw, net de nieuwe FAQ doorgelezen en daar staat het niet eens meer in dus nieuwe members kunnen dat helemaal niet weten
lol

Deed hij maar de groeten, hij dankt alleen maar en dat al bij voorbaat. :7
Zijn naam ach ja ....
Die arme jongen weet niet wat hem overkomt.

Wie o wie moet nu echt de faq gaan lezen ? >:)

ps. Ik hoop dat je gelijk heb Drunkfux, anders hebben we een probleem

Alvast be...neen :P

ps. 2 O ja, nu is het natuurlijk zo hoe lager de temp. hoe beter alleen wil het geval dat ik een pc naast mij heb staan met een PIII 500 die met gemak 92 graden wordt. Dit exemplaar heeft koelribben ipv een fan en kouwe voeten heb ik dan ook de laatste tijd niet meer. (beetje offtopic misschien maar ach)

• Occy74
Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 09:59:
[...]

lol

Deed hij maar de groeten, hij dankt alleen maar en dat al bij voorbaat. :7
Zijn naam ach ja ....
Die arme jongen weet niet wat hem overkomt.

Wie o wie moet nu echt de faq gaan lezen ? >:)

ps. Ik hoop dat je gelijk heb Drunkfux, anders hebben we een probleem

ps. 2 O ja, nu is het natuurlijk zo hoe lager de temp. hoe beter alleen wil het geval dat ik een pc naast mij heb staan met een PIII 500 die met gemak 92 graden wordt. Dit exemplaar heeft koelribben ipv een fan en kouwe voeten heb ik dan ook de laatste tijd niet meer. (beetje offtopic misschien maar ach)

Systeem Specs

• Occy74
[...]ps. Ik hoop dat je gelijk heb Drunkfux, anders hebben we een probleem

Kijk het maar na in de FAQ.. Nergens meer te vinden :)
Er staat ook een link naar de oude FAQ waar dat over dat groeten wel staat maarja.. wie gaat nu de oude FAQ lezen als ie de nieuwe al gelezen heeft? :9

Systeem Specs

• Occy74
[...]ps. Ik hoop dat je gelijk heb Drunkfux, anders hebben we een probleem

Kijk het maar na in de FAQ.. Nergens meer te vinden :)
Er staat ook een link naar de oude FAQ waar dat over dat groeten wel staat maarja.. wie gaat nu de oude FAQ lezen als ie de nieuwe al gelezen heeft? :9
Sorry voor t offtopic gedoe btw.. :D

Systeem Specs

Verwijderd

[...]

Er zijn ook Athlons die 65 graden worden en stabiel zijn... Dus ja.. Hier wil de proc echter niet verder. Dan heb je 2 factoren, voltage en temp. Meer zijn er niet. Gezien de lage kloksnelheid is het de temp.

• pierre-oord
  • Laatst online: 20-02 12:27
Verwijderd schreef op 29 oktober 2002 @ 11:07:
[...]

Er zijn ook Athlons die 65 graden worden en stabiel zijn... Dus ja.. Hier wil de proc echter niet verder. Dan heb je 2 factoren, voltage en temp. Meer zijn er niet. Gezien de lage kloksnelheid is het de temp.
Mijn athlon XP 1800+ draait met fans bijna uit stressed stabiel op 70 graden :D

:D :D :D Nou ff wat beter koelen en overclocken die hap. [ik moet die unlock nog maar eens doen, hij wil wel als 2000+ maar 1900+ no-way en op 200 cracht is snel

Ondernemer in tech (oud LOQED.com, nu UpToMore.com)

Verwijderd

Hoe dan ook: FAQ/searchvraagjes.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.