Oude televisie zelf repareren?

Pagina: 1
Acties:
  • 141 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Bazyx
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-03 19:03
Hier op de (studenten)gang staat een televisie die 't op één ding na perfect doet. Hij weet de drie basiskleuren niet goed te mikken op het scherm. Als ik de TV op testbeeld zet is dat heel mooi te zien. Blauw wordt een centimeter te ver naar boven gemikt en rood te ver naar links (bijvoorbeeld).

Nu vraag ik me af of er een manier is waarop ik zelf die televisie kan repareren. Dat ik die kleuren dus even goed richt. Kan iemand mij hier meer over vertellen?

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-12 09:33

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

in oude tv's zit het schema meestal in de behuizing zelf, bij philips worden ze tegenwoordig ook weer meegegeven :), handig

Beste film ooit

Verwijderd

dat kun je instellen met drie draai regelaars op je electroden kanon.

• Bazyx
Dus ik kan gewoon de behuizing losschroeven en met die draairegelaars gaan spelen terwijl de TV aanstaat op dat testbeeld?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:18

BCC

Jep.. met het risico dat je ge-electrocuteerd wordt uiteraard :)

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Bazyx
Ja, uhm... Hoe link is 't ongeveer op een schaal van 1 tot 10? :P.

• stamp
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
een 9 zit behoolijk wat volt op maar ook als je hem net hebt uitgedaan duurt wel een tig uur voordat je er veilig mee aan de slag kan gaan

Then we ate some mescaline and went swimming - Hunter S. Thompson.

• Vincentio
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Bazyx, ik zal wel ff aan me pa vragen als ie thuis komt, die heeft jaren in die bussiness gewerkt.

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dit is wel een karweitje waarvoor je Engelengeduld moet hebben; verander je 1 kleur, beinvloedt die weer de andere, enzovoort :) (maar je kan hem toch niet meer verpesten ;) )

• Thijsch
  • Laatst online: 06:38
dan nog is het niet veilig. ik zou er niet aan beginnen als je er GEEN verstand van hebt

Verwijderd

valt wel mee als je overal van afblijft behalve van die draai regelaars op de achter kant van die tuit gebruikd er niks. o ja vergeet niet een goed geisoleerde schroevendraaier te gebruiken.

• JvdW
  • Laatst online: 22-12 14:36
Verwijderd schreef op 28 oktober 2002 @ 16:03:
dat kun je instellen met drie draai regelaars op je electroden kanon.
Eh die zijn volgens mij alleen toch echt voor de kleursterkte/diepte en verder niet....
En wel een beetje voorzichtig met de potmeters hè, ze willen ook wel stuk O-)

• ascona
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-02-2022
staat bij wat kleur is en zo

Verwijderd

dat zijn dus de verkeerde potmeters om je convergentie mee te regelen, ik zou daar dus ook niet aan komen, deze zijn voor de kleur intensiteit.

Als het een enigzins recente tv is zitten er 4 magneet schrijven bijna aan het einde van je buis, als je daar aan draaid kan je de convergentie regelen, maaaaaaaaaaaaaaarr dat is niet zo eenvoudig, je verbeterd het ene, en het andere verkloot je dan. Dus ik zou iig de beginstand ff markeren.

succes

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 22:39

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

dit slaat weer eens helemaal nergens op !!!

als je rood groen en blauw niet meer over mekaar vallen heeft dat absoluut nix met die instel potmeters te maken, die zijn enkeld voor de intensiteit, dus de helderheid :)

waar jij een probleem mee hebt is de afbuiging, die wordt in een tv gedaan door een serie spoelen, maar die zijn voor zowel rood groen en blauw gelijk, om de zooi weer netjes op mekaar te krijgen moet je met de zogenaamde magneet en feriet ringen gaan draaien, die zitten vlak achter je elektronen kanon. meestal zitten die vast gelijmt, maar aangezien er meestal wel een stuk of tien op zitten bij een beetje tv heb je dus tien verschillende variablelen, en zie dan maar de juiste instelling te vinden..... het vervelende is juist dat ze elkaar tevens beinvloeden... dus succes der mee, maar ik geef je heel weinig kans dat je dit nog goed krijgt. :(

blabla

Verwijderd

dat zei ik dus al :-(

• Bazyx
Als ik dit zo lees is het in ieder geval niet makkelijk op te lossen en kan ik er maar beter niet aan beginnen.

We moeten maar alles driedubbel blijven zien...

Heb dank voor de reakties!
Pagina: 1