ik zit met een dergelijk zelfde probleem. Ik ben op dit moment bezig een plan van aanpak voor een CMS aan het schrijven dat binnenkort verwerkt dient te worden. Het betreft een CMS voor websites die veelal gehost worden door Cables en Wireless(widexs). We zitten dus ook aan hun opties en instellingen vast omdat we simpelweg geen zin/tijd hebben om zorg kwaliteitszorg te dragen voor goede hosting. Een bewuste keuze die tot nu toe erg goed bevalt!
Wat we dus willen is een CMS dat gebasseerd is op MySQL of XML, aangezien ik de beslissing moet nemen tussen XML, MysQL of een combi van beide ben ik me d'r eens ff in gaan verdiepen wat de verschillende mogelijkheden zijn. We hebben veel ervaring met het gebruik van MySQL icm PHP en dat bevalt prima. Tevens hebben we ook ooit eens een systeem geschreven, omdat de klant 'XML wel leuk leek', dat gebruik maakte van mysql mbv php dat xml uispuigt en vervolgens met XSLT server side geparsed werd met behulp van PHP en slabtron oid :d. Het werk, maar ik vind het niet top en zie het voordeel niet, zeker niet qua snelheid.
Omdat we een systeem willen dat aan de diverse kwaliteitseisen moet voldoen(er komen behoorlijk wat sites achter te hangen, en het moet compatible zijn met Imode, wap en datgene dat er nog aan gaat komen) is het toch van belang om een goede beslissing te nemen.
Ikzelf zie het nut van XML niet zo, behalve dan als een formaat dat zeer goed gebruikt kan worden bij het uitwisselen van data tussen verschillende systemen. Echter heb ik weer het idee dat het je dataruimte opvreet en niet efficient omgaat met data indien je geen xml-database gebruikt(hebben we dus niet

). Ik bedoel d'r mee dat <boek>"pukk van de petteflet"</boek> in bestand boek.xml meer data in beslag zal namen dan in een MySQL table waar je alleen "pukk van de petteflet" in opslaat, je hebt immers <boek> en </boek> in je file staan toch? De dataopslag maakt in principe niet ontzettend veel uit en is een beetje bijzaak voor me......
Wat ik me dus eigenlijk afvraag:
Waarom zou ik XML moeten gaan gebruiken, en eigenlijk nog belangrijker vind ik dan op welke manier ik het zou moeten gaan gebruiken?! (bedoel dan icm met PHP en het CMS)