AMD Thunderbird 1333Mhz op AOpen AK33?

Pagina: 1
Acties:

• Eindbaas
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-08 09:34
In de search en faq kon ik mijn probleem/vraag niet terugvinden dus daarom dit nieuwe topique.

Ik kan een AOpen AK33 mobo overnemen met een Thunderbird 800 erop, op zich leuk als tweede systeem :) Maar snelheid vind ik ook altijd wel leuk en daarom wil ik graag weten of het mogelijk is hier een TB 1,33 (met 133FSB dus) op te zetten (het mobo heeft zelf max 100FSB). Zo standaard zal het me wel niet lukken, maar als je de multiplier unlockt via de L1 brugjes kun je de proc. dan op bijv. 13*100=1300Mhz zetten? En zou de performance (het is maar 33Mhz minder, maar wel met een lagere FSB) en de temp. dan nog een beetje oké zijn?

Ik ben een leek op AMD gebied, maar met dit plankje kon daar ook nog wel eens verandering in komen :P

• Eindbaas
of zou het verstandiger zijn een Duron 1300 (met 100Mhz FSB) te nemen? Het zal voor gebruikt worden voor spelletjes, internet, Divx en andere "entertainment" zaken.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

wouter76 schreef op 28 oktober 2002 @ 15:43:
of zou het verstandiger zijn een Duron 1300 (met 100Mhz FSB) te nemen? Het zal voor gebruikt worden voor spelletjes, internet, Divx en andere "entertainment" zaken.
Om die Duron te trekken moet er een BIOS update zijn die de Palomino/Morgan core support. Als dat er niet is, kun je beter de Tbird pakken. Die kun je idd met een hogere multiplier (moet je misschien unlocken, en je mobo moet de multiplier kunnen instellen) op 100MHz FSB draaien, het zal zeker trager zijn dan op 133MHz FSB, maar sneller dan je huidige Tb800.

Denk trouwens ook aan de koeler, een Duron 1300 is een beetje warmer, maar de Tb 1333 is op 1300 of 1400 een kookplaat :o - daar heb je een zware, liefst koperen koeler voor nodig...

Oslik blyat! Oslik!

• Eindbaas
Dank voor de heldere uitleg, ik zal nu eerst eens uitzoeken of het mobo de multiplier voor de 1300 Duron (13*100) heeft.

• Eindbaas
Hmmm, ik kan dus niet checken of het mobo die multiplier heeft (13), ik kan namelijk die huidige TB800 niet unlocken, omdat die (nog)niet van mij is en ik wil het graag van tevoren weten. Het gaat mij er dus nu om of een Duron 1300 goed op een AOpen AK33 zal gaan werken. Weet iemand dit misschien uit ervaring?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

wouter76 schreef op 28 oktober 2002 @ 23:16:
Hmmm, ik kan dus niet checken of het mobo die multiplier heeft (13), ik kan namelijk die huidige TB800 niet unlocken, omdat die (nog)niet van mij is en ik wil het graag van tevoren weten. Het gaat mij er dus nu om of een Duron 1300 goed op een AOpen AK33 zal gaan werken. Weet iemand dit misschien uit ervaring?
De multiplier van de Duron is juist geen probleem- die staat (tenzij je hem unlockt) sowieso op 13. Bij de Duron is het alleen de vraag of de mobo met de core weet om te gaan.

Bij de Tbird is de multiplier setting an sich ook niet relevant, AMD doet namelijk al sinds jaar en dag aan remapping (de originele multiplier reeks van de Athlon voorzag in max 12.5x multiplier- vanaf 13x zijn ze weer onderaan begonnen, dus instellen op 5.5x en het wordt als 13x gezien door een late stepping Tbird)- de enige vraag is dus of de mobo je überhaupt een multiplier laat instellen. Bij sommige A7V en A7M is dat niet zo, evenmin als bij mijn eigen K7S5A, terwijl het wel kan bij alle Abit en Epox mobos. Kijk dus in BIOS of er een multiplier optie is. Zo ja dan zal de Tbird ZEKER lukken op 1300MHz en allicht ook op 1350 of 1400.

Oslik blyat! Oslik!

• Eindbaas
wederom dank :) ik neem de "gok" wel met de Duron al staat er op de AOpen site dat die cpu "not recommended" is... Volgens MSI zou er op mijn huidige mobo (zie Spex 1 in undersign) ook geen 1Ghz P3's, maar max 933Mhz, dus die gok durf ik met AOpen ook wel te nemen :)

Verwijderd

AOpen kun je de multiplier instellen via dipswitches. En even over het not recommended verhaal van aopen. Je kunt op internet ook vinden welke revisies van het moederbord het zeker niet doen. Om maar even wat teleurstelling uit te sluiten. Mijn AK73Pro(A) is ook niet recommended om XP processoren te draaien.
En idd... dat werkte op deze revisie dus idd niet. Vage crashes etc en toen maar met een maat van me geruild tegen een TB1400@1533.
Ik zou dus even wat meer onderzoek doen.

• Eindbaas
Het gaat in dit geval niet om revisies waar ie het wel of niet zou doen. Ik heb die tabel van Aopen uitgeprint, waar de mogelijkheden qua cpu op staan, en de enige opmerking die bij de Duron 1300 staat is "* Not Recommended" als het over revisies zou gaan zou er "Note 1" bij moeten staan...

Ik weet de revisie van het bord ook niet, maar als ik die wel wist had ik er in dit geval nog niets aan eigenlijk.

• Eindbaas
Dit is geen schop, maar ik vind het nuttig om ook de uitkomst in een vraagtopique als deze te melden;

Welnu, de Duron 1300 werkt prima op de AOpen AK33 ondanks dat AOpen dit een "not recommended" cpu voor dit mobo vindt :)

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:50
Haha je moest eens weten wat voor kut moederbord je hebt. :P

Maar dat is mijn mening. ik heb er in 3 weken 3 kapot gemaakt. ;)

Je kan der wel een 1200 of 1400MHz opzetten.

• Eindbaas
Flappie schreef op 03 november 2002 @ 20:09:

Je kan der wel een 1200 of 1400MHz opzetten.
dus als ik er in 3 weken geen kapot maak is het een super moederbordje?

:P

• Eindbaas
oh ja, ik heb vanavond ondervonden dat het toch wel belangrijk is de 1.27beta bios update van AOpen er in te flashen... Eerst zag het mobo de Duron als een Athlon op 1300Mhz en nu netjes als een Duron 1300Mhz. Nou is dat leuk, maar voor mij niet noodzakelijk dus het kon mij in eerste instantie niet zoveel schelen, want de boel startte wel mooi op en een windows98 (dit vanwege ruimtegebrek op de hdd) installatie ging ook wel goed. Maar na een tijdje toch veel hangers (ja, 4-in1 erop) :( Dus W76 even aan het zoeken en jawel: de 1.27beta ondersteunt de Morgan core :)

Zo, ik ook weer blij en de boel draait nu echt lekker stabiel :)

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 10:42
Ik krijg vanavond ook zo'n bord en wil er een 1gh athlon opgooien (unlocked) ik wil em eigenlijk overklokken naar 1,3 hz maar.. is dit met dit eigenlijk al oud bordje mogenlijk
komt trouwens 720 meg(pc133 cas3 :( ) ram op (van me ouwe celly ).
thanx alvast .

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
ligt er een beetje aan wat voor core je hebt, de nieuwe komen een heel eind, maar zijn ook zat die niet zoveel trekken (check www.overclockers.com) altijd leuk om ff te checken hoever mensen met dezelfde core de cpu hebben gekregen. Volgens mij moet 1,3 ghz heel goed mogelijk zijn met goede koeling

• Eindbaas
Da_Drake schreef op 06 november 2002 @ 12:45:
Ik krijg vanavond ook zo'n bord en wil er een 1gh athlon opgooien (unlocked) ik wil em eigenlijk overklokken naar 1,3 hz maar.. is dit met dit eigenlijk al oud bordje mogenlijk
komt trouwens 720 meg(pc133 cas3 :( ) ram op (van me ouwe celly ).
thanx alvast .
Als ik dit overzichtje van AOpen mag geloven zou de 1Ghz Athlon niet op dit bord passen...

Verwijderd

je kan er elke AMD proc op gooien die er is zo lang je maar een 200mhz fsb versie hebt duron of athlon maakt ook niet uit. heb dit bord ook gehad, heb het bestempels als rampen bord en weggemieterd. Vanaf het begin tot ik hem wegdeed 20 BIOS updates gehad en toen liep ie pas. VERSCHRIKKELIJK!!!!!!!

• Wuursj
  • Laatst online: 19-08 14:44

Wuursj

want worst is al bezet

Flappie schreef op 03 november 2002 @ 20:09:

das dan pech hebben, hier loopt er een al dik twee jaar continue zonder problemen.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-08 10:42
Ik heb em helaas nog niet voor alle ongelovigen vertel ik dan wel oftie prima loopt ;)

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

Pagina: 1