Toon posts:

Faders solderen in mixer?

Pagina: 1
Acties:
  • 232 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Een tijdje terug heb ik dit topic geopend over mijn mixer met krakende faders:

Faders kraken -> garantie
(gelieve niet te kicken!)

Ik heb na een tijd eindelijk vandaag mijn nieuwe faders binnen gekregen en moet ze zelf solderen. Eerst zou ik het laten doen, maar dat koste in één keer € 50,- ipv de € 20,- die ze eerder beloofden. Aangezien ik zelf best goed kan solderen heb ik maar besloten om het zelf te doen. De nieuwe faders moeten op zes punten gesoldeert worden op een printplaat. Het probleem is nu dat de oude faders er eerst uit moeten. Deze zitten op de voorkant van de printplaat, maar ze zitten met pinnetjes door de plaat heen en aan de achterkant vastgesoldeert. Nu lukt het me niet om die oude faders eruit te krijgen, want ik krijg die oude soldeertin niet weg. Warm maken en er dan snel uit trekken is ook geen optie omdat ze op zes punten vast zitten. Weet iemand hoe je die faders los kan krijgen zonder dat je de hele printplaat aan stukken breekt?

• Sponz
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Sponz

nul nest parfait saif moi

Dan moet je een soldeer tin zuiger kopen, vraag maar bij je lokale electronika zaak. Kost ongever 6 euro.

ff een plaatje
Afbeeldingslocatie: http://www.hobbytron.net/media/R-ss01-B.jpg

Verwijderd

Topicstarter
Sponz schreef op 28 oktober 2002 @ 15:09:
Dan moet je een soldeer tin zuiger kopen, vraag maar bij je lokale electronika zaak. Kost ongever 6 euro.
Ok, en hoe werkt dat dan moet je hem vacuum zuigen door dat ding naar achteren te trekken?

• djazete
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-02-2020

djazete

steel

vaak werken die pompjes echt klote. je hebt ook een soort soldeer wol, ik ben de naam even kwijt, wat als het ware je tin opzuigt.. dat werkt veel beter dan zo'n pompje....

informeer er even naar bij je electro boer op de heok

• The_Ghost
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-01-2021

The_Ghost

To beer or not to beer........

als je dan vraagt naar litze weten ze ook wat je wil hebben ;)

Get your copy of the web: 'copy http://*.* a:'

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Zo'n tin succer werkt prima... Gewoon pinnetje even heet stoken tot de tin vloeibaar word, tuitje erop, knopje drukken, weg tin...
Als het niet helemaal lukt, even wat extra tin erbij doen...

Alles kan stuk.

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 19:02

Super_ik

haklust!

idd, de-soldeer litze gebruiken lijkt me het makkelijkts voor je, t kost bijna nix

je moet gewoon een stukkie van da spul op de soldeerlas leggen en dan met je bout op da spul drukken. de tin wordt er dan ingezogen. da spul leg je dus tussen de printplaat en de soldeerbout, moet met enig oefenen geheid lukken :)

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

Verwijderd

Topicstarter
Super_ik schreef op 28 oktober 2002 @ 15:47:
idd, de-soldeer litze gebruiken lijkt me het makkelijkts voor je, t kost bijna nix

je moet gewoon een stukkie van da spul op de soldeerlas leggen en dan met je bout op da spul drukken. de tin wordt er dan ingezogen. da spul leg je dus tussen de printplaat en de soldeerbout, moet met enig oefenen geheid lukken :)
Hebben jullie misschien een pic van dat spul, want ik kan me er echt niets bij voorstellen. Ben al bij de Gamma geweest net maar daar hadden ze alleen maar soldeer tin.

• The_Ghost

The_Ghost

tja... et is een platte gevlochten draad.. op een plastic rolletje van ongeveer 4 cm doorsnee en 1 cm dik (ga ff pic zoeken...)

grrrr.. op de display site ( http://www.display.nl ) staat er tinzuigband tussen de soldeerproducten
(het is moeilijk te zien, maar het zijn die dichte plastic rolletjes)

• TheLemon
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-07 13:56

TheLemon

daddy cool, crazy like a fool

Litze werkt stukken netter dan een tinzuiger, maar je moet wel oppassen bij herhaaldelijk en langdurig verhitten dat de kopersporen van je print los kunnen laten.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ban vandaag al bij de Gamma, Praxis en Formido (no spam ;)) geweest en nergens hadden ze Litze. Iemand enig idee waar ik het wel kan kopen? In een hobbywinkel misschien? Is het echt makkelijk om er mee te werken want het was wel de bedoeling dat die mixer het blijft doen.

• NightOwlNL
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:45
tinzuiger werkt net zo goed als litze
voordeel van je tinzuiger is dat je em 800000 keer kan gebruiken en dan kostie dus veel minder dan litze

• Super_ik
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-08 19:02

Super_ik

haklust!

probeer eens een electro winkel, in de bouwmarkt verkopen ze toch ook geen weerstandjes en ledjes,
en de tin die in bouwmarkten ligt is eik bedoelt voor waterlijdingen enzo, niet voor electronica

8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek

• TheLemon

TheLemon

MR_WAZOO schreef op 28 oktober 2002 @ 19:20:
tinzuiger werkt net zo goed als litze
voordeel van je tinzuiger is dat je em 800000 keer kan gebruiken en dan kostie dus veel minder dan litze
Probeer jij maar eens met een tinzuiger netjes een ic-tje of lijntrafo van meer dan 8 pennetjes eruit te solderen, zodat daarna alle gaatjes in de print open zijn en vrij van tin.

Verwijderd

Topicstarter
TheLemon schreef op 28 oktober 2002 @ 22:47:
[...]

Probeer jij maar eens met een tinzuiger netjes een ic-tje of lijntrafo van meer dan 8 pennetjes eruit te solderen, zodat daarna alle gaatjes in de print open zijn en vrij van tin.
Juist jij snapt en zoek dus iets waarmee dat wel goed mogelijk is. Het maakt mij niet uit of ik er een hele middag mee bezig ben, als het maar netjes gebeurd.

• The_Ghost

The_Ghost

gewoon litze (tinzuigband) en uitkijken dat je je spullen niet te heet stookt.
Oh ja, let ook even op dat de litze ook rondom het punt waar je er op drukt erg heet wordt... (is wel verstandig om op te letten ivm omliggende verbindingen :) )

• TheLemon

TheLemon

precies, Litze lijkt op een stuk gevlochten koperdraad (zoals de kern van je luidsprekerkabels bijv.), maar dan niet rnd maar plat. Door de capillaire werking zuigt dit bij verhitting een vloeibare tin-las gewoon helemaal op. Je moet dan wel steeds een stukje van je litze afknippen dat vertind is, maar het kost erg weinig.

• Vaughn
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-04 16:27

Vaughn